Gå til innhold

Islam og Ærevold i Norge


NatNat

Anbefalte innlegg

Baktus skrev (14 timer siden):

hva vil den sosiale utdannede elite gjøre når de innser at sosialeksperimentet feiler og vi har kjørt oss i grøfta må motsatt side av den vi allerede kom fra ?  vil de innrømme det, eller bare heise stigen opp etter seg når de dør ? betyr det de etterlater seg noe for dem ?  er utopiane om et drømmesamfunn verdt å ødelegge generasjoner med krig og vold ? ja , spør, hva gjør eliten når de inser at de har feilet ?

Vi kan jo lære av hva som skjedde i Iran i 1979. Side om side med muslimene før 1979, sto kommunistene og protesterte mot Shaen og hans vestlige regime. Når muslimene tok over, tilbragte kommunistene 80 tallet i fengsel eller ble henrettet... Mange måtte også flykte. Dette selvutslettende "kjærlighetsforholdet" ser vi også nå i Norge, spesielt ift konflikten i Israel/Palestina.

Dette fenomenet skulle nesten vært forsket på, for det må jo nesten havne inn under psykiatrien? Eventuelt har kunnskapsnivået i befolkningen blitt kraftig redusert.

 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Topsi skrev (På 30.1.2024 den 8.05):

Naive tullinger 

Ichiko skrev (På 29.1.2024 den 19.28):

Skjer det med den begrunnelsen, og ustraffet?

Skjer nok ikke ustraffet men den evt jenta får ikke livet sitt tilbake av den grunn. Jeg tror de tenker fengselsstraff var verdt å redde familiens ære for

Tanuki skrev (På 29.1.2024 den 13.35):

kanskje et dumt spørsmål i denne tråden, men er det litt for enkelt å kunn skylde på islam? Æreskulturer eksisterte vel før islam ble grunnlagt. Æresdrap er noe som skjert på tvers av religioner, men felles er æreskulturen. Sikher, hinduer, yazidier, og  blodhevn/vendetta skjer i en rekke kristene land også, bare se på visse land i mellom-og-sør-amerika. Fellesnevneren er machokultur og kvinneundertrykking, gjerne ispedd fattigdom. 

Men i Norge har vi mange muslimske innvandrere. Så her i landet tror jeg islam er det største problemet her

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Maleficenta said:

Skjer nok ikke ustraffet men den evt jenta får ikke livet sitt tilbake av den grunn. Jeg tror de tenker fengselsstraff var verdt å redde familiens ære for

Selvfølgelig får ikke en drept jente livet tilbake. Jeg tror såkalte æresdrap av døtre av folk som følger de ti bud er høyst sjelden, jeg vet ikke om noen tilfeller. Forekomst av generell undertrykkelse - også med vold - er nok mer reellt.

Uansett er det et faktum blant forskjellige befolkningsgrupper i Norge, at de med opphav i den islamske delen av verden er overrepresentert når det gjelder alle typer vold.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ichiko skrev (På 29.1.2024 den 19.58):

Man var nok det. Men en misforstått "kultursensitivitet" begrunnet av frykt for å bli stemplet som ond rasist, samt frykten for de voldsekstremistiske kreftene i disse miljøene, fikk myndigheter til å snu seg vekk og se en annen vei.

Veldig viktige faktorer du trekker frem her, jeg er helt enig.

Men "pakkis" og "neger" var helt vanlige ord da jeg var barn så usikker på hvor sensitive folk var? Det var mye rasisme.

herzeleid skrev (På 29.1.2024 den 20.00):

Eventuelt må det komme krav som gjør at en ikke får ukulturen i utgangspunktet. Når en ikke gjør det er det nok vanskeligere ja, og når (u)kultur først har fått lov til å feste seg er det betraktelig vanskeligere å gjøre noe med. 

De fleste var nok ikke det, og de aller, aller færreste så nok for seg at innvandringen skulle få et så enormt volum. 

Dette er en ukultur som har vært i alle år i disse landene. Kvinner sees på som objekter til fri disponibel bruk for menn. Som jeg nevnte over tror jeg endringene må komme innenfra fordi noen med religiøs autoritet og makt forteller i moskeene at det er feil å ta livet av kona fordi hun vil skilles.

Topsi skrev (På 29.1.2024 den 20.06):

Det er ikke bedre med tilstander der barnevernet finansierer turer til irak der en 14 åring kommer tilbake til Norge bortgiftet og gravid.

Vi har totalt sviktet unge jenter utsatt for æreskriminalitet og tvangsekteskap 

Jeg har en venninne fra Afghanistan, hun kjente til et tilfelle av en tenåring som ble voldtatt og gravid. Hva de (spesifiserer, naboene, ikke voldtektsmannen) gjorde med henne kan jeg ikke beskrive her inne. Dette ernikke en kultur vi kan ha dialog med i 30 år til, for mange unge kvinners liv står på spill, også her i Norge. Vi har hatt flere tilfeller av drap på mor og døtre bare her i kristiansand de siste to årene

Man må gjøre flere ting samtidig som straff, dialog, gi ofrene for denne æreskulten en vei ut osv.

Vi har sviktet dem og jeg tror ikke det kommer noen store endringer på flere generasjoner.

Maleficenta skrev (På 30.1.2024 den 0.33):

Hva ellers skal man gjøre? Jeg syns faktisk at familiegjenforening skal totalforbys. Sånn at de ikke kan sende dattera til Afghanistan, gifte henne bort til fetteren sin, som da får komme til Norge. Eller at ektepar det bruden er mindreårig, at de blir stoppet på flyplassen og får erklært ekteskapet som ugyldig basert på at bruden er mindreårig. Evt la henne og evt barn av henne få komme til landet, men mannen sendes tilbake

Det er vanskelig å få til i praksis og dette gjelder ikke alle muslimske menn heller. Hvordan skal man skille på vanlige menn og psykopater?

Men det burde vært mulig å sende familiemedlemmer som utgjør en trussel mot liv og helse ut av landet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, bysummerfall said:

Men "pakkis" og "neger" var helt vanlige ord da jeg var barn så usikker på hvor sensitive folk var? Det var mye rasisme.

Det stemmer; men de "sensitive" jeg sikter til er politikere, medier og de som jobber i offentlige etater. Av disse har politikere hovedansvaret.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bysummerfall skrev (7 minutter siden):

Det er vanskelig å få til i praksis og dette gjelder ikke alle muslimske menn heller. Hvordan skal man skille på vanlige menn og psykopater?

Men det burde vært mulig å sende familiemedlemmer som utgjør en trussel mot liv og helse ut av landet.

Vi kan begynne med å ikke ta imot for mange av de ekstreme muslimene,  og så må vi ta imot flere kvinner, jenter, religiøse minoriteter og homofile som flykter fra disse.

I tillegg må vi innføre et system der kvinner som er i fare for æresrelatert vold å oppgi navn på menn som er en trussel, slik at disse nektes innreise til Norge, samt å lettere sende disse ut av landet hvis de allerede er her

Vi må innse en ting, hvis vi skal kunne beskytte disse kvinnene, så må vi begrense innvandringen av de som er en trussel mot dem. Selv om vi aldri kan gardere oss helt  

Endret av Topsi
Skrivefeil
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (På 30.1.2024 den 17.40):

Vi kan begynne med å ikkebtanimot for mange av de ekstreme muslimene,  og så må vi ta imot flere kvinner, jenter, religiøse minoriteter og homofile som flykter fra disse.

I tillegg må vi innføre et system der kvinner som er i fare for æresrelatert vold å oppgi navn på menn som er en trussel, slik at disse nektes innreise til Norge, samt å lettere sende disse ut av landet hvis de allerede er her

Vi må innse en ting, hvis vi skal kunne beskytte disse kvinnene, så må vi begrense innvandringen av de som er en trussel mot dem. Selv om vi aldri man gardere oss helt  

Hvordan skal vi klare å skille på de ekstreme og de som ikke er det?

I dokumentaren fortalte barnevernskonsulenten at det kan være vanskelig å oppdage fordi folk tilsynelatende virker moderate (sekulære) og er i høye stillinger.

Det var også i en av sakene hvor mor ble nevnt som voldsutøver.

Jeg tror dessverre det er enklere i teorien enn i praksis.

Ichiko skrev (På 30.1.2024 den 17.36):

Det stemmer; men de "sensitive" jeg sikter til er politikere, medier og de som jobber i offentlige etater. Av disse har politikere hovedansvaret.

Det kan hende du har rett. Jeg vet egentlig ikke. Det har kanskje vært det enkleste å være naive og snu seg vekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bysummerfall skrev (4 minutter siden):

Hvordan skal vi klare å skille på de ekstreme og de som ikke er det?

I dokumentaren fortalte barnevernskonsulenten at det kan være vanskelig å oppdage fordi folk tilsynelatende virker moderate (sekulære) og er i høye stillinger.

Det var også i en av sakene hvor mor ble nevnt som voldsutøver.

Jeg tror dessverre det er enklere i teorien enn i praksis.

Tja, en jeg kjenner flyktet fra tvangsgifte i Afghanistan, da hun bodde i Tyrkia før hun kom til Norge var hun redd for at familiemedlemmer skulle komme og ta henne.  Hvis slike som henne kan oppgi navn på potensielle trusler, og de kan stoppes på grensen, så kan en kanskje hjelpe noen ihvertfall 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Topsi said:

Tja, en jeg kjenner flyktet fra tvangsgifte i Afghanistan, da hun bodde i Tyrkia før hun kom til Norge var hun redd for at familiemedlemmer skulle komme og ta henne.  Hvis slike som henne kan oppgi navn på potensielle trusler, og de kan stoppes på grensen, så kan en kanskje hjelpe noen ihvertfall 

Hvis det kan dokumenteres at disse utgjør en trussel så er jeg helt enig.

Om familiemedlemmer befinner seg her i landet og er kjente voldsutøvere som ikke kan kastes ut så bør omvendt voldsalarm være et lavterskeltiltak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bysummerfall skrev (1 minutt siden):

Hvis det kan dokumenteres at disse utgjør en trussel så er jeg helt enig.

Om familiemedlemmer befinner seg her i landet og er kjente voldsutøvere som ikke kan kastes ut så bør omvendt voldsalarm være et lavterskeltiltak.

Etter mitt syn bør trusler være nok for motsatt voldsalarm. Dette er saker hvor voldspotensialet er svært høyt

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Topsi said:

Etter mitt syn bør trusler være nok for motsatt voldsalarm. Dette er saker hvor voldspotensialet er svært høyt

Det er jeg enig i.

Strafferammen bør også økes slik at de aldri vil kunne utgjøre en trussel. Har man et voldspotensial som kan ende med drap holder det ikke med 7 mnd, men forvaring på ubestemt tid vil antakelig være mer riktig for å beskytte ofret.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æreskultur er selvsagt helt uakseptabelt og det er bra det blir lagt fokus på dette. Men. Nå har plutselig rasistene blitt "fremsynte". De spilte på alle kort for å få samfunnet så gjennomsyret med fremmedfrykt som mulig. Det var innvandringen de ville ha stopp på. Det var dette som var målet. Ikke en vellykket integrering. Disse har ikke gjort noe annet enn å på mange områder sabotere integreringsprosessen. Det er ingen som vil la seg integrere fullverdig i et samfunn som er fiendtlig innstilt til dem fra første stund. Hvorfor skal man legge fra seg kulturen sin, og tilpasse seg et samfunn hvor en ikke føler seg velkommen. 

Endret av ltfutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ltfutt skrev (20 minutter siden):

Æreskultur er selvsagt helt uakseptabelt og det er bra det blir lagt fokus på dette. Men. Nå har plutselig rasistene blitt "fremsynte". De spilte på alle kort for å få samfunnet så gjennomsyret med fremmedfrykt som mulig. Det var innvandringen de ville ha stopp på. Det var dette som var målet. Ikke en vellykket integrering. Disse har ikke gjort noe annet enn å på mange områder sabotere integreringsprosessen. Det er ingen som vil la seg integrere fullverdig i et samfunn som er fiendtlig innstilt til dem fra første stund. Hvorfor skal man legge fra seg kulturen sin, og tilpasse seg et samfunn hvor en ikke føler seg velkommen. 

Om samfunnet er så forferdelig fiendtlig og ikke ønsker de nyankomne velkommen var det sannelig en dårlig ide å invitere så mange inn. For du vil vel ikke si at de som fikk gjennom høy innvandring var så lite fremsynte at de gjorde opp regning uten vert?

 

Nei, jeg tror nok heller det er på tide å se at politikken en har ivret for også har en del negative, og forutsigbare, konsekvenser og ikke skylde disse på ‘alle andre’. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (8 minutter siden):

For du vil vel ikke si at de som fikk gjennom høy innvandring var så lite fremsynte at de gjorde opp regning uten vert?

Hva er høy innvandring? Vi har fortsatt ikke nok folk til å takle fremtidige utfordringer slik som eldrebølgen. Økonomien, og mange næringer er også avhengig av en viss befolkningsøkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (41 minutter siden):

Æreskultur er selvsagt helt uakseptabelt og det er bra det blir lagt fokus på dette. Men. Nå har plutselig rasistene blitt "fremsynte". De spilte på alle kort for å få samfunnet så gjennomsyret med fremmedfrykt som mulig. Det var innvandringen de ville ha stopp på. Det var dette som var målet. Ikke en vellykket integrering. Disse har ikke gjort noe annet enn å på mange områder sabotere integreringsprosessen. Det er ingen som vil la seg integrere fullverdig i et samfunn som er fiendtlig innstilt til dem fra første stund. Hvorfor skal man legge fra seg kulturen sin, og tilpasse seg et samfunn hvor en ikke føler seg velkommen. 

Det der går begge veier.

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ltfutt skrev (9 minutter siden):

Hva er høy innvandring? Vi har fortsatt ikke nok folk til å takle fremtidige utfordringer slik som eldrebølgen. Økonomien, og mange næringer er også avhengig av en viss befolkningsøkning.

Denne myten ble avkreftet for lenge siden. Ikkevestlig innvandring gjør oss dårligere i stand til å takle eldrebølgen, og svært få økonomier eller næringer er avhengig av denne innvandringen. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/WGGnQ/faktaene-om-innvandring-som-skremmer-og-beroliger

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 time siden):

Vi kan begynne med å ikke ta imot for mange av de ekstreme muslimene,  og så må vi ta imot flere kvinner, jenter, religiøse minoriteter og homofile som flykter fra disse.

I tillegg må vi innføre et system der kvinner som er i fare for æresrelatert vold å oppgi navn på menn som er en trussel, slik at disse nektes innreise til Norge, samt å lettere sende disse ut av landet hvis de allerede er her

Vi må innse en ting, hvis vi skal kunne beskytte disse kvinnene, så må vi begrense innvandringen av de som er en trussel mot dem. Selv om vi aldri kan gardere oss helt  

"Jeg er dessverre stygt redd for at majoriten av innvandrer kvinner ikke tør å melde dette i frykt for represalier."

Dette temaet er for lengst definert i lovverket som straffbart Norge. Ignorere innsikt og derav meldeplikt er også straffbart. Meldeplikten trumfer taushetsplikten. Men er denne loven virkelig verdt noe mer enn papiret det er skrevet på? 

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (1 minutt siden):

Ikkevestlig innvandring gjør oss dårligere i stand til å takle eldrebølgen, og svært få økonomier eller næringer er avhengig av denne innvandringen. 

. Nå er det veldig få vestlige land som ikke sliter med lav befolkningsvekst, så vi kan ikke akkurat hente så mange vestlige "innvandrere". Artikkelen får jeg dessverre ikke lest, men har sett sprikende tall som peker i begge retninger. De negative trendene er uansett noe samfunnet kan og bør jobbe med, og her har jeg en veldig klar formening om hva som er mest ødeleggende for en god brobygging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/29/2024 at 5:26 AM, bysummerfall said:

. Der hvor det er konservativ praktisering av religion uansett om det er kristendom eller islam så er det mennesker som utsettetes for ulike overgrep enten de er psykiske eller fysiske.

Men det er det som er hovedproblemet. Av de 3  abrahamittiske religioner, Islam har den største prosenten av konservative, troende følger.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...