Gå til innhold

«Master­oppgaven til helse­minister Kjerkol: Flere tekst­likheter»

Venkman

Anbefalte innlegg

Man kan virkelig begynne å lure hvorfor andre studenter ved Nord universitet er tatt i plagiatkontrollen, noen få tekster, mens Kjerkol og hennes medforfatter som har en masteroppgave gjennomsyret av tekstlikhet ikke er fanget opp i kontrollen. 
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4o9Q26/mener-nord-universitet-forskjellsbehandler

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skravlekaspar skrev (49 minutter siden):

Man kan virkelig begynne å lure hvorfor andre studenter ved Nord universitet er tatt i plagiatkontrollen, noen få tekster, mens Kjerkol og hennes medforfatter som har en masteroppgave gjennomsyret av tekstlikhet ikke er fanget opp i kontrollen. 
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4o9Q26/mener-nord-universitet-forskjellsbehandler

Gjennomsyret? Ser andre her skrev at tektslikheten var på 2,5 %. 

Det er jo veldig lavt. 

Hat jeg misforstått noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Loboto said:

Det er jo veldig lavt. 

Hat jeg misforstått noe?

Siste tall er ca. 7 prosent. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jodajipp skrev (3 minutter siden):

Siste tall er ca. 7 prosent. 

Det er vel fortsatt et stykke under grensen for at universitetet ville gått gjennom oppgaven før de ga godkjent og karakter? 

Regner med at svært mange studenter må få oppgavene sine annullert om hennes annulleres.  Siden oppgavene ikke sjekkes bedre. 

Har selv studert endel, og er alltid veldig påpasselig på skrivesystemet mitt for å unngå slike feil. Farger sitater i blått og noterer kilden bak underveis i prosessen mens jeg lager utkast osv. 

Om en ikke gjør det er det nok lett å gjøre slike feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som går igjen, med universitet og høgskoler i Norge, er at det er veldig mye variasjon i reaksjoner. 

Her er en artikkel fra i fjor, med talleksempel: https://www.khrono.no/begge-kopierte-mye-fra-egen-tekst-den-ene-slapp-straff-den-andre-ble-utestengt-i-ett-ar/776202

Det er riktig nok snakk om selvplagiat, men som dere ser er det ekstremt sprikende tall. Det er til og med sprikende tall innad i skolene, fra fag til fag, og fakultet til fakultet. 

Det samme gjelder "vanlig" plagiat. Noen får stryk med bare et par prosent tekstlikhet, andre må bikke over 10% tekstlikhet. Noen blir utestengt, andre blir ikke. 

Jeg tror alt dette skyldes av at vi ikke har noen veldig klare nasjonale retningslinjer. Også er et jo en menneskelig faktor involvert, i første instans - altså sensorene sin vurdering. 

Sensor A kan tenke at besvarelsen er innenfor, mens sensor B kan være ekstremt rigid.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Loboto said:

Det er vel fortsatt et stykke under grensen for at universitetet ville gått gjennom oppgaven før de ga godkjent og karakter? 

Regner med at svært mange studenter må få oppgavene sine annullert om hennes annulleres.  Siden oppgavene ikke sjekkes bedre. 

Har selv studert endel, og er alltid veldig påpasselig på skrivesystemet mitt for å unngå slike feil. Farger sitater i blått og noterer kilden bak underveis i prosessen mens jeg lager utkast osv. 

Om en ikke gjør det er det nok lett å gjøre slike feil. 

Nei da må du sette deg inn i reglene for hva som er juks. Det er 169 stk på Stortinget, alle med master er sjekket og det er 2 grove. En tredje var noen setninger og ikke-sak. 

Hvis du hadde sett på eksemplene til Kjerkol så hadde du forstått at her handler det ikke om manglende kontroll på skrivesystem, men bevisst kopiering. Ca ulike 70 tilfeller. Lange avsnitt der bare "og" er byttet ut med "samt". 

Flinke studenter som deg har ingenting å frykte. En tabbe vil ikke utgjøre en prosent en gang og ville i verste fall trekt ned en karakter.

Det er tross alt en master, så en viss standard må det ha. 

Endret av jodajipp
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skravlekaspar skrev (7 timer siden):

Man trenger ikke lure på det.

Svaret er åpenbart etter det som kom ut om hennes far som har vært ansatt på universitetet i mange år (noen av dem som rektor). 

Det er vanskelig å tro at det ikke har spilt noe rolle.

Loboto skrev (6 timer siden):

Det er jo veldig lavt. 

Hat jeg misforstått noe?

7% nå.

Tallet øker for hver dag. Både NRK og VG har grundige artikler med eksempler og forklaring.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (3 timer siden):

Man trenger ikke lure på det.

Svaret er åpenbart etter det som kom ut om hennes far som har vært ansatt på universitetet i mange år (noen av dem som rektor). 

Det er vanskelig å tro at det ikke har spilt noe rolle.

7% nå.

Tallet øker for hver dag. Både NRK og VG har grundige artikler med eksempler og forklaring.

7% er rimelig heftig. Nesten 9 hele sider med lik tekst (plagiat). Da er det ikke lenger snakk om uhell. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skravlekaspar skrev (1 time siden):

7% er rimelig heftig. Nesten 9 hele sider med lik tekst (plagiat). Da er det ikke lenger snakk om uhell. 

Uhell kan være 1 eksempel. Selv da blir studenter straffet hardt. 

Hun har flere sider samlet sett med ''uhell''.

Det er ganske opplagt at hun ikke var en vanlig student og at det gjaldt andre regler for hennes oppgave.

Et eller annet sted leste jeg noen som sa at hennes oppgave ble vurdert kun faglig, men uten å bli vurdert for fusk og plagiat. Derfor karakteren A. At den var faglig sterk er det kanskje liten tvil om, men når det gjelder plagiat og fusk er det stryk. Det er der jussen kommer gjeldende. Hvor faglig sterk oppgaven er er irrelevant når jussen slakter den. Da kan den ikke stå.

Det er som om en student bruker ulovlig hjelpemiddel på eksamen og skriver oppgave for A og får A uten at bruken av ulovlig hjelpemiddel leder til noe straff.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (14 timer siden):

Jeg tror ikke det har noe å si for disse om de mister graden. Det er jo en lettvektsgrad som de har tatt seint i karrieren.

Det blir ikke det samme som om en nyutdannet 28-åring mister masteren de skal bruke til å komme seg inn i arbeidslivet med.

Å miste 1,5 årsverk er ganske hardt, men problemet er at det tilsynelatende ikke er lagt inn så mye som1,5 års arbeid  i oppgaven, ergo mister de mye mindre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør kunne forvente at politikere i regjering skal klare å følge de lover og regler som de forventer at vanlige folk skal klare å følge. 
De bør ikke bli unnskyldt med at de ikke visste bedre, at regelverket var for uklart for de å forstå osv… de bør ikke slippe unna der vanlige folk ville blitt straffet hardt for samme handling. 

Det er på tide med en gransking og opprydding på hele Stortinget og politikere bør stilles til ansvar. Det er tross alt de som styrer landet vårt, vi bør kunne forvente såpass at regler som gjelder for vanlige folk også gjelder for de som har fått denne tilliten. 

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (På 25.1.2024 den 12.24):

Dette systemet vi har nå hvor man stemmer for parti og for representanter er ikke bra. Dette er ikke demokrati.

Demokrati er å bestemme alt av større saker gjennom folkeavstemning. Da bestemmer folket. Ikke noen få utvalgte som kjører sin egen agenda og er opptatt kun av seg selv og sine nærmeste.

Det som har skjedd siden Støre ble statsminister er fullstendig kollaps i folks tillit til politikere, Storting og regjering.

Merkelig nok virker Støre og resten av Ap-ledelsen til å ta det helt med ro. Når selveste sjefen ikke kaller krise for en krise og ikke skjønner det er en krise, da går virkelighetsomskrivingen i Ap for fult. 

Sp og SV er ikke noe bedre som medskyldige.

Ja vi bør kanskje bevege oss mot det Sveitsiske systemet. Alle stemmer ikke men de som blir presentert for saker som betyr noe vil stemme. Kanskje vi i samme slengen bør stemme på personer som kan erstatte de som sitter i sentrale roller og som vi er misfornøyd med.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helgekarjol skrev (1 minutt siden):

Så lenge han identifiserer seg som siviløkonom er det vel greit? Vi lever da tross alt i 2024.

😁

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgekarjol skrev (3 timer siden):

Så lenge han identifiserer seg som siviløkonom er det vel greit? Vi lever da tross alt i 2024.

Herre min hatt😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
I Grosny skrev (På 24.1.2024 den 16.23):

Jeg lurer på om Kjerkhol måtte levere oppgaven innen en fastsatt tidsfrist, og hvor utbredt det er med fastspikrede tidsfrister. Nabojenta måtte levere en bachelor en bestemt dag før et bestemt klokkeslett.

Slike tidsfrister kan tilføre vanskeligheter, slurv og manglende kvalitetskontroll. Det er sannsynlig at Kjerkhol ikke har rukket å se over skikkelig , og at hun derfor ikke fikk med seg at det manglet referanser.  Jeg er sikker på at mange studenter har levert svakt noen ganger fordi tidsfristene var strammere enn deres kapasitet der og da. 

Om man blir stresset i oppløpet mot innlevering så har det ingenting med hvorvidt man har jukset eller ikke, for det vet man godt selv. Man har god tid på slike oppgaver, og gjennomgår dem selv i tillegg til at veiledere gjør det. Det er stor forskjell på å levere svakt og å ha jukset. Denne oppgaven er en avtale under bordet pga nepotisme og makt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clover skrev (7 timer siden):

Om man blir stresset i oppløpet mot innlevering så har det ingenting med hvorvidt man har jukset eller ikke, for det vet man godt selv. Man har god tid på slike oppgaver, og gjennomgår dem selv i tillegg til at veiledere gjør det. Det er stor forskjell på å levere svakt og å ha jukset. Denne oppgaven er en avtale under bordet pga nepotisme og makt.

Hvis man er fullt opptatt med alt mulig annet så har man ikke god tid til noe som helst, og da er det snarveier som gjelder, og snarveier kan fort være ulovlige. Avtale under bordet, jeg visste ikke at slikt skjer, men jeg er naiv. Du kan ha rett.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innlegg postet av utestengt bruker, diskriminerende ytringer, avsporing, brudd på rommets retningslinjer, spekulasjoner, persondebatt og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...