Gå til innhold

Hvorfor er alkoholen Det Store Unngtaket?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

GP950mAh skrev (12 timer siden):

Vi kan gå enda lengre. Aldersgrensen kan økes mer og salgstidene og utsalgssteder kan reduseres for å få ned forbruket og skadevirkningene, slik våre europeiske naboland allerede er igang med.

Er det noen Europeiske land som har mer restriktiv omsetning enn Norge og som er i gang med videre innskrenkning? Hvilke?

Anonymkode: be31f...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 5.1.2024 den 18.17):

Det er mye som er forbudt som er langt mindre farlig enn alkohol, men alkoholen er visst ‘et onde man må tåle’? Ser f. eks. på sparkesyklene, hvis jeg vil leie en en fredag kveld, så må jeg ta en sånn alkotest. Alt krinser jo rundt alkohol, det er jo nesten flaut? Begrenset åpningstider rundt helger på grunn av mengden med folk som overvurderer sine evner i alkoholrus. Så jeg tar ansvar på vegne av alle som ikke tør eller klarer å ta ansvar, forby alkohol NÅ. 

Anonymkode: 98209...cf7

Reguleringen av sparkesykler er da også en skam. Folk ble irritert over hauger av utleie-sykler på fortauet og politikerne reagerte med populistiske drakoniske regler.

Vi har prøvd å forby alkohol. Det førte til opprettelsen av mafia, skader og en generell mistillit til loven. Det taler mot å prøve igjen.

Anonymkode: be31f...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Det virker som om du danser en dans hvor det sentrale ikke er å si ble men nettopp å kverulere?

Hvorfor avslutter du ikke diskusjonen med Rotemor og avklarer hva du faktisk mener heller enn post etter post hvor du forteller oss hva du ikke mener noe om?

Anonymkode: be31f...a5f

Jeg kom med tanker på ting som kunne forandres ved kriminalisering. Kan du ikke heller konkretisere hva du ønsker forklaring på, og samtidig forklare hva som er problemet i debatten? Jeg forstår det ærlig talt ikke, derfor orket jeg ikke å fortsette å svare på det jeg mente var målløs kverulering.

Finn gjerne frem teskjeen, siden jeg åpenbart har blitt dement, og ikke evner å forstå norske ord og setninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MyMichelle skrev (16 timer siden):

Er det en politisk beslutning i disse nabolandene? Jeg har vansker med å se for meg at utestedene vil like å få færre kunder. 

Det er politikerne som bestemmer det begrunnet med at det vil gi lavere alkoholforbruk og færre alkoholskader som vil spare helsevesenet og samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er det noen Europeiske land som har mer restriktiv omsetning enn Norge og som er i gang med videre innskrenkning? Hvilke?Anonymkode: be31f...a5f

Andre europeiske land ser til Norge når de skal vedta sin politikk, og strammer inn på salgstider og antall salgssteder og hevder aldersgrensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/6/2024 at 4:49 AM, Rotemor said:

Hvilken problemer tenker du å løse ved å kriminalisere alkohol?    Det  bør du ha gode argumenter for, Ts. 
Forventningene mine er veldig lave..

Finnes ikke argumenter som er gode. Samme som med hasj og diverse andre narkotiske stoffer som er langt mindre farlige men noen klarer ikke å forstå at folk vil kose seg med rus og man kommer kommer til å gjøre dette uansett om det er forbudt eller ikke. Er ikke slik at det ikke er rusmidler i Afghanistan eller Filippinene som har idiotisk strenge straffer for "narkotika".

Derfor mye bedre med begrenset lovlig tilgang og kontrollert form hvor vi vet hva man får i kroppen.

Anonymkode: 610cf...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GP950mAh skrev (8 timer siden):

Andre europeiske land ser til Norge når de skal vedta sin politikk, og strammer inn på salgstider og antall salgssteder og hevder aldersgrensene.

Så svaret er «nei, ingen andre land er mer restriktive enn Norge og vurderer å stramme mer inn»?

Takk for at du snakker tydelig og uten en agenda.

Anonymkode: be31f...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibralfaro skrev (På 13.1.2024 den 12.46):

Det skjer ganske mye kriminalitet i løpet av et kalenderår grunnet eller påvirket av alkoholrus. 

Alkohol er veldig omfattende regulert, det i seg selv resulterer i mye av kriminalitetsstatestikken.

Gibralfaro skrev (På 13.1.2024 den 12.46):

Alkohol er gift for kroppen, og kan skape sykdom som dekkes av det offentlige, spesielt ved langvarig bruk eller overforbruk.

Dette argumentet kan brukes om svært mye av det som skjer i samfunnet. Et samfunn som skulle regulere ut fra en slik tankegang vil måtte begrense livskvaliteten til alle borgerene.

 

Gibralfaro skrev (På 13.1.2024 den 12.46):

Alkoholrus gjør at mange har ubeskyttet sex hvor de ofte ikke ville gjort det uten rusen, som igjen fører til at barn blir født som mange ganger ikke er planlagt eller ønsket.

Den drivende delen av dette, er kjønnshormoner, ikke alkohol. Et forbud mot alkohol som hemningsbryter, vil åpne andre siden vi som mennesker er mentalt avhengig av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, GP950mAh said:

Andre europeiske land ser til Norge når de skal vedta sin politikk, og strammer inn på salgstider og antall salgssteder og hevder aldersgrensene.

Hvilke land?

Hvis det stemmer, er jo det gode nyheter. Vi har sannsynligvis verdens beste politikk på alkohol og tobakk. Det er ikke bra å kunne kjøpe billig sprit på en bensinstasjon klokken to om natten. Det er heller ikke bra å overlate markedet og prissettingen til kriminelle gjenger og straffe folk for å drikke alkohol eller røyke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så svaret er «nei, ingen andre land er mer restriktive enn Norge og vurderer å stramme mer inn»?

Takk for at du snakker tydelig og uten en agenda.

Anonymkode: be31f...a5f

Mer liberale land ser til Norge og strammer inn.

Anonymkode: d2f6a...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Druid said:

Alkohol er veldig omfattende regulert, det i seg selv resulterer i mye av kriminalitetsstatestikken.

Dette argumentet kan brukes om svært mye av det som skjer i samfunnet. Et samfunn som skulle regulere ut fra en slik tankegang vil måtte begrense livskvaliteten til alle borgerene.

 

Den drivende delen av dette, er kjønnshormoner, ikke alkohol. Et forbud mot alkohol som hemningsbryter, vil åpne andre siden vi som mennesker er mentalt avhengig av det.

1. Jeg vet ikke om jeg er enig i at det at det er omfattende regulert står for mye av statistikken, men det baserer jeg ikke på noen tall, det er bare min umiddelbare tanke, som naturligvis kan være feil.

Jeg tenker i større grad på fyllekjøring, voldskriminalitet, ran, drap, voldtekt, osv. Selvfølgelig hadde det ikke forsvunnet, på langt nær, men poenget var bare hvor det var rom for bedring, for jeg er helt sikker på at den type kriminalitet hadde gått ned, samtidig som at annen type kriminalitet hadde gått opp, naturligvis, i forbindelse med imbort og produksjon av ulovlige varer. Som sagt, jeg mente det ikke som en fasit, eller en perfekt løsning. Det var kun en tanke i forbindelse med en debatt.

2. Selvsagt, men her var det kun snakk om alkohol, og jeg brukte det heller ikke her som en fasit, eller som et forslag til at dette alene skulle være drivkraften for et forbud. 

3. Helt korrekt, men alkohol fjerner hemninger, og gjør at kjønnshormenene kan ta styringen, og at fornuft og selvkontroll går ut vinduet. 

Nordmenn flest går fullstendig i vranglås om det blir snakk om å forby alkohol, fordi at nordmenn flest er avhengig av det, rett og slett, men avhengighet kan man jobbe seg gjennom. Det kan heller ikke brukes som argument for å ikke forby det, men som sagt, jeg er ikke nødvendigvis tilhenger av å forby det. Jeg er mere tilhenger av at mennesker skal få bestemme og styre litt selv, men ikke til enhver pris. Jeg er langt mere kritisk til alkoholkulturen i Norge, som er direkte søppel, enn at det er lovlig.

Men så er jeg også tilhenger av en delvis legalisering av cannabis, samt legalisering av flere ulovlige stoffer til forskning, og deretter medisinsk bruk,når medisiner er utviklet. Heller ikke her mener jeg at dette er en utopisk løsning, uten konsekvenser eller negative sider. Men det er en annen sak, og også en sak som får nordmenn flest(?) til å gå i vranglås.

Akkurat derfor er det nyttig med debatt, og å lufte tanker og ideer fra alle sider av saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (På 13.1.2024 den 21.36):

Vi kan gå enda lengre. Aldersgrensen kan økes mer og salgstidene og utsalgssteder kan reduseres for å få ned forbruket og skadevirkningene, slik våre europeiske naboland allerede er igang med.

Gjør man produktet mer utilgjengelig å få tak i lovlig, så vil man pushe flere over i det illegale markedet. Hvis man for eksempel øker aldersgrensen til 20 år for øl, vil mange 18- og 19-åringer lære å få tak i alkohol på andre måter. Det er ikke gitt at de slutter med å bruke den muligheten når de da fyller 20 år. I tillegg vil de antagelig også drikke sterkere varer enn det de kunne kjøpt på butikken i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibralfaro skrev (4 timer siden):

1. Jeg vet ikke om jeg er enig i at det at det er omfattende regulert står for mye av statistikken, men det baserer jeg ikke på noen tall, det er bare min umiddelbare tanke, som naturligvis kan være feil.

Jeg tenker i større grad på fyllekjøring, voldskriminalitet, ran, drap, voldtekt, osv. Selvfølgelig hadde det ikke forsvunnet, på langt nær, men poenget var bare hvor det var rom for bedring, for jeg er helt sikker på at den type kriminalitet hadde gått ned, samtidig som at annen type kriminalitet hadde gått opp, naturligvis, i forbindelse med imbort og produksjon av ulovlige varer. Som sagt, jeg mente det ikke som en fasit, eller en perfekt løsning. Det var kun en tanke i forbindelse med en debatt.

2. Selvsagt, men her var det kun snakk om alkohol, og jeg brukte det heller ikke her som en fasit, eller som et forslag til at dette alene skulle være drivkraften for et forbud. 

3. Helt korrekt, men alkohol fjerner hemninger, og gjør at kjønnshormenene kan ta styringen, og at fornuft og selvkontroll går ut vinduet. 

Nordmenn flest går fullstendig i vranglås om det blir snakk om å forby alkohol, fordi at nordmenn flest er avhengig av det, rett og slett, men avhengighet kan man jobbe seg gjennom. Det kan heller ikke brukes som argument for å ikke forby det, men som sagt, jeg er ikke nødvendigvis tilhenger av å forby det. Jeg er mere tilhenger av at mennesker skal få bestemme og styre litt selv, men ikke til enhver pris. Jeg er langt mere kritisk til alkoholkulturen i Norge, som er direkte søppel, enn at det er lovlig.

Men så er jeg også tilhenger av en delvis legalisering av cannabis, samt legalisering av flere ulovlige stoffer til forskning, og deretter medisinsk bruk,når medisiner er utviklet. Heller ikke her mener jeg at dette er en utopisk løsning, uten konsekvenser eller negative sider. Men det er en annen sak, og også en sak som får nordmenn flest(?) til å gå i vranglås.

Akkurat derfor er det nyttig med debatt, og å lufte tanker og ideer fra alle sider av saken.

Alkoholkulturen preges av allerede omfattende reguleringer. Vi er det landet i Europa hvor det drikkes nest minst, men likevel har vi mye helgefyll. Det henger nok sammen med at folk i stor grad drikker hjemme eller på vorspiel før fest, da det å drikke ute er svindyrt, blant annet på grunn av regler og høye avgifter. 

Vi har også et system med skjenketider og tider for lovlig utsalg i butikk som gjør at mange har alkohol stående hjemme til enhver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Example skrev (2 timer siden):

Gjør man produktet mer utilgjengelig å få tak i lovlig, så vil man pushe flere over i det illegale markedet. Hvis man for eksempel øker aldersgrensen til 20 år for øl, vil mange 18- og 19-åringer lære å få tak i alkohol på andre måter. Det er ikke gitt at de slutter med å bruke den muligheten når de da fyller 20 år. I tillegg vil de antagelig også drikke sterkere varer enn det de kunne kjøpt på butikken i dag.

Både i Norge og i våre naboland strammer man inn kontrollen over salgsstedene og slår hardere ned på ulovlig kjøp fra mindreårige og folk som kjøper alkohol til mindreårige. Å heve aldersgrensen får ned det totale forbruket, også om man inkluerer alkoholbruken til mindreårige og reduserer skadevirkningen og vil være nødvendig spesielt i land med svært lav aldersgrense idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller forbud mot sigaretter så hadde jeg klart å slutte.

Anonymkode: d4dea...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.1.2024 den 13.04):

Verken alkohol eller andre mildere rusmidler burde være forbudt, vi har sett hvordan det gikk med forbud av alkohol, og vi ser nå hvor ille det har gått med forbud av andre rusmidler, da bør man ta lærdom av det, ikke gjøre samme feil igjen 

Anonymkode: d4f98...d68

Alkohol er altfor innbarka i kulturen vår som lovlig rusmiddel til at det kunne bli forbudt i dag. Vi kunne derimot kjørt en enda strengere alkoholpolitikk enn vi allerede har i dag for kjøp og og salg. Mindre tilgjengelighet gir mindre forbruk hos folk flest. Det samme så vi med den strenge røykeloven vi har fått. Forbruket fikk vanvittig ned.

De som allerede er innbarka røykere eller alkoholikere vil nok ikke påvirkes av lovverket i samme grad. De skaffer det de må uansett. Men strenge regler/lover rundt tilgjengelighet kan forebygge misbruk av alkohol.

Anonymkode: adb9d...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

GP950mAh skrev (1 time siden):

Både i Norge og i våre naboland strammer man inn kontrollen over salgsstedene og slår hardere ned på ulovlig kjøp fra mindreårige og folk som kjøper alkohol til mindreårige. Å heve aldersgrensen får ned det totale forbruket, også om man inkluerer alkoholbruken til mindreårige og reduserer skadevirkningen og vil være nødvendig spesielt i land med svært lav aldersgrense idag.

Hvorfor er Norge på 51. plass av 183 land mhp alkoholrelaterte dødsfall? 9 ganger høyere enn Italia hvor det er langt enklere å kjøpe alkohol.

https://www.worldlifeexpectancy.com/cause-of-death/alcohol/by-country/

Anonymkode: be31f...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er Norge på 51. plass av 183 land mhp alkoholrelaterte dødsfall? 9 ganger høyere enn Italia hvor det er langt enklere å kjøpe alkohol.

https://www.worldlifeexpectancy.com/cause-of-death/alcohol/by-country/

Anonymkode: be31f...a5f

Norge har færre dødsfall enn mange europeiske land nettopp takket være vår restriktive alkoholpolitikk. Italia og andre europeiske land ser til Norge når de skal stramme inn. Italia hevet aldersgrensen, gjorde alkoholsalg til mindreårige forbudt og lokalt har flere regionale og lokale myndigheter strammet inn salgstiden for alkohol. 

At vi ikke har færre dødsfall skyldes drikkekulturen vår, med for mye alkohol på en gang som gir høyere risiko for skader og dødsfall. Høyt alkoholforbruk over lengre tid slik de har i mer liberale land gir flere dødsfall over tid, og er ikke noe vi bør tilrettelegge for når vi vet at alkohol er gift og skadelig fra første dråpen og både Verdens Helseorganisasjon og EU anbefaler tiltak for å få ned forbruket som vi har gjort i Norge allerede.

 

Dette sier EU om alkoholpolitikk:

Spoiler

Policy-makers are encouraged to take action on strategies that have shown to be effective and cost-effective. These include:

  • regulating the marketing of alcoholic beverages (in particular to younger people);
  • regulating and restricting the availability of alcohol;
  • enacting appropriate drink-driving policies;
  • reducing demand through taxation and pricing mechanisms;
  • raising awareness of the health and social problems for individuals and society at large caused by the harmful use of alcohol;
  • ensuring support for effective alcohol policies;
  • providing accessible and affordable treatment for people with alcohol-use disorders; and
  • implementing screening and brief intervention programmes in health services for hazardous and harmful drinking.
Endret av GP950mAh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (6 timer siden):

Både i Norge og i våre naboland strammer man inn kontrollen over salgsstedene og slår hardere ned på ulovlig kjøp fra mindreårige og folk som kjøper alkohol til mindreårige. Å heve aldersgrensen får ned det totale forbruket, også om man inkluerer alkoholbruken til mindreårige og reduserer skadevirkningen og vil være nødvendig spesielt i land med svært lav aldersgrense idag.

Det er én ting å heve aldergrensen til 18 år, men det er ikke gitt at man vil få den samme effekten om man hever den si 20, 21 eller 23 år. Russ og unge studenter vil neppe slutte å drikke alkohol fordi det blir ulovlig for dem. De vil da i større grad ty til ulovlig alkohol eller andre rusmidler. Det er ikke sikkert de vil gå bort fra det igjen når de lovlig kan drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (12 timer siden):

Norge har færre dødsfall enn mange europeiske land nettopp takket være vår restriktive alkoholpolitikk.

Så når Norge har færre dødsfall enn noen få land så skyldes det en restriktiv politikk?

Sitat

At vi ikke har færre dødsfall skyldes drikkekulturen vår, med for mye alkohol på en gang som gir høyere risiko for skader og dødsfall.

Mens når Norge har flere dødsfall enn mesteparten av de Europeiske landene så skyldes det kultur?

Er du sikker på at du ikke ser problemet igjennom ølbriller? At du ønsker en mer restriktiv politikk og så tolker tilgjengelig informasjon ut fra det?

Det virker som om Nordmenn, når vi kommer ut av barnehagepolitikken i Norge har en initiell periode med overforbruk av alkohol (Gran Canaria-fylla). Men etter en stund normaliserer dette seg for de fleste.

Anonymkode: be31f...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...