Gå til innhold

Hvorfor er alkoholen Det Store Unngtaket?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 5.1.2024 den 18.17):

Det er mye som er forbudt som er langt mindre farlig enn alkohol, men alkoholen er visst ‘et onde man må tåle’? Ser f. eks. på sparkesyklene, hvis jeg vil leie en en fredag kveld, så må jeg ta en sånn alkotest. Alt krinser jo rundt alkohol, det er jo nesten flaut? Begrenset åpningstider rundt helger på grunn av mengden med folk som overvurderer sine evner i alkoholrus. Så jeg tar ansvar på vegne av alle som ikke tør eller klarer å ta ansvar, forby alkohol NÅ. 

Anonymkode: 98209...cf7

Så du tror virkelig at fok slutter å drikke om en forbyr alkohol?? Det har vært forbudstid i de fleste land for kortere perioder, uten nevneverdig suksess.

Anonymkode: 3346a...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forbud mot alkohol er håpløst. Blant på grunn av:

- Det er så innarbeidet kulturelt at ikke vil bli respektert. Det er politisk selvmord å forby det av samme grunn, og ingen vil tørre å gjøre det. Overformynderi er ikke så populært. 

- Alkohol er veldig enkelt å lage hjemme med helt vanlige basisvarer.

- Forbud har blitt prøvd før med veldig lite hell. De eneste som har en reell grunn til å juble over et forbud er kriminelle nettverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (34 minutter siden):

Forbud mot alkohol er håpløst. Blant på grunn av:

- Det er så innarbeidet kulturelt at ikke vil bli respektert. Det er politisk selvmord å forby det av samme grunn, og ingen vil tørre å gjøre det. Overformynderi er ikke så populært. 

- Alkohol er veldig enkelt å lage hjemme med helt vanlige basisvarer.

- Forbud har blitt prøvd før med veldig lite hell. De eneste som har en reell grunn til å juble over et forbud er kriminelle nettverk.

@Gibralfaro

Nei, jeg ønsket ikke å bruke for mye tid på en utopisk debatt, men du har noen veldig gode eksempler på gyldig argumentasjon fra Example her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Rotemor said:

@Gibralfaro

Nei, jeg ønsket ikke å bruke for mye tid på en utopisk debatt, men du har noen veldig gode eksempler på gyldig argumentasjon fra Example her.

Jeg er ganske enig med de eksemplene jeg. Har ikke kranglet med eller motsatt meg de noen steder. 🤷🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (På 5.1.2024 den 22.45):

Den gangen var alkoholforbruket også høyere enn idag, så skadevirkningene av et forbud vil være mindre enn fordelene om det gjennomføres nå. Nå vet vi at alkohol er gift fra første dråpen, og kun gir sosiale og økonomiske skader for samfunnet, slik det også ble argumentert med for 100 år siden.

Dessverre står nok alkoholen for sterkt kulturelt til at et forbud vil skje, men sterkere innstramminger bør gjennomføres, slik vi ser i resten av europa også. Reklameforbud, heve aldersgrensene, kortere salgstider og færre utsalgssteder vil være fornuftig og kunne redusere skadene fra alkoholen i samfunnet og få ned forbruket. Samme strategi som for tobakken.

Dette har vi jo allerede i stor grad i Norge.
Folk som vil drikke, får tak i alkohol uansett hvor mange forbud man lager.

Anonymkode: 475f0...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibralfaro skrev (1 time siden):

Jeg er ganske enig med de eksemplene jeg. Har ikke kranglet med eller motsatt meg de noen steder. 🤷🏼

Da forstår jeg ikke hvorfor du vil diskutere kriminalisering av alkohol som var inngangen din til debatt med meg. Du har enda ikke svart på det spørsmålet.

Endret av Rotemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, Rotemor said:

Da forstår jeg ikke hvorfor du vil diskutere kriminalisering av alkohol som var inngangen din til debatt med meg.

Jeg kom med eksempler som jeg mente viste at din kommentar var litt bombastisk. Utover det er jeg kapabel til å ha flere tanker i hodet samtidig, samt å se ting fra ulike sider, ikke kun fra "min" side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibralfaro skrev (3 minutter siden):

Jeg kom med eksempler som jeg mente viste at din kommentar var litt bombastisk. Utover det er jeg kapabel til å ha flere tanker i hodet samtidig, samt å se ting fra ulike sider, ikke kun fra "min" side.

Nei, du har gitt noen eksempler på hvorfor overdrevent alkoholinntak er problematisk. (Som for øvrig slle kjenner til) Du har ikke skrevet et ord om konsekvenser av kriminalisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Rotemor said:

Du har ikke skrevet et ord om konsekvenser av kriminalisering.

Nei, spørsmålet var hvilke problemer man kunne få løst ved kriminalisering, og det kom jeg med et par eksempler som du åpenbart synes var dårlige, og det er faktisk helt ok at du synes det. Du er ikke forpliktet til å være enig. 

Hvilke konsekvenser kriminalisering kan få er et langt mere kompleks spørsmål, og det har jeg ikke svart på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette har vi jo allerede i stor grad i Norge.
Folk som vil drikke, får tak i alkohol uansett hvor mange forbud man lager.

Anonymkode: 475f0...77f

Vi kan gå enda lengre. Aldersgrensen kan økes mer og salgstidene og utsalgssteder kan reduseres for å få ned forbruket og skadevirkningene, slik våre europeiske naboland allerede er igang med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibralfaro skrev (6 timer siden):

Nei, spørsmålet var hvilke problemer man kunne få løst ved kriminalisering, og det kom jeg med et par eksempler som du åpenbart synes var dårlige, og det er faktisk helt ok at du synes det. Du er ikke forpliktet til å være enig. 

Hvilke konsekvenser kriminalisering kan få er et langt mere kompleks spørsmål, og det har jeg ikke svart på.

Nei, du har fortsatt ikke svart. Du nevner problemer som IKKE vil løses ved kriminalisering, men som du ønsker at skal løses. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Rotemor said:

Nei, du har fortsatt ikke svart. Du nevner problemer som IKKE vil løses ved kriminalisering, men som du ønsker at skal løses. 

Jeg lever som sagt jævla godt videre med at du er uenig. Ha ei fortsatt ypperlig og kverulerende helg. 🥱

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibralfaro skrev (19 minutter siden):

Jeg lever som sagt jævla godt videre med at du er uenig. Ha ei fortsatt ypperlig og kverulerende helg. 🥱

Det er ikke snakk om uenighet her. Du har ingen argumenter å være uenig i 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, Rotemor said:

Det er ikke snakk om uenighet her. Du har ingen argumenter å være uenig i 😊

Jeg har ikke sagt at jeg er uenig. Jeg har sagt at du er uenig med det jeg uttalte, noe som bevises av x antall innlegg med kverulering rundt det jeg skrev. Foreslår at avsporingen stanser her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibralfaro skrev (5 minutter siden):

Jeg har ikke sagt at jeg er uenig. Jeg har sagt at du er uenig med det jeg uttalte, noe som bevises av x antall innlegg med kverulering rundt det jeg skrev. Foreslår at avsporingen stanser her. 

Ja, enig i at avsporinger bør stanses. Især når man unngår hovedspørsmål som «hvilken løsninger mener man finnes kontra alle problemer de skaper?». Er man ikke en halv mil innafor, så må man stoppe!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Rotemor said:

Ja, enig i at avsporinger bør stanses. Især når man unngår hovedspørsmål som «hvilken løsninger mener man finnes kontra alle problemer de skaper?». Er man ikke en halv mil innafor, så må man stoppe!!

"Ok".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 5.1.2024 den 18.17):

Det er mye som er forbudt som er langt mindre farlig enn alkohol, men alkoholen er visst ‘et onde man må tåle’? Ser f. eks. på sparkesyklene, hvis jeg vil leie en en fredag kveld, så må jeg ta en sånn alkotest. Alt krinser jo rundt alkohol, det er jo nesten flaut? Begrenset åpningstider rundt helger på grunn av mengden med folk som overvurderer sine evner i alkoholrus. Så jeg tar ansvar på vegne av alle som ikke tør eller klarer å ta ansvar, forby alkohol NÅ. 

Anonymkode: 98209...cf7

Mange ser det nærmest som en «menneskerett» å drikke alkohol, selv om de ikke er alkoholikere. Så et forbud vil aldri komme. Ingen politikere vil tørre å kreve det, for da er det farvel til jobben. Men er jo fint at du tør å si din mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (7 timer siden):

Vi kan gå enda lengre. Aldersgrensen kan økes mer og salgstidene og utsalgssteder kan reduseres for å få ned forbruket og skadevirkningene, slik våre europeiske naboland allerede er igang med.

Er det en politisk beslutning i disse nabolandene? Jeg har vansker med å se for meg at utestedene vil like å få færre kunder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, MyMichelle said:

Men er jo fint at du tør å si din mening.

Debatt og meningsutveksling er helt ufarlig, men ikke alle i et samfunn takler det. Dessverre.

Anonymkode: 7f791...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibralfaro skrev (7 timer siden):

Jeg har ikke sagt at jeg er uenig. Jeg har sagt at du er uenig med det jeg uttalte, noe som bevises av x antall innlegg med kverulering rundt det jeg skrev. Foreslår at avsporingen stanser her. 

Det virker som om du danser en dans hvor det sentrale ikke er å si ble men nettopp å kverulere?

Hvorfor avslutter du ikke diskusjonen med Rotemor og avklarer hva du faktisk mener heller enn post etter post hvor du forteller oss hva du ikke mener noe om?

Anonymkode: be31f...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...