Gå til innhold

Hvorfor er alkoholen Det Store Unngtaket?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er mye som er forbudt som er langt mindre farlig enn alkohol, men alkoholen er visst ‘et onde man må tåle’? Ser f. eks. på sparkesyklene, hvis jeg vil leie en en fredag kveld, så må jeg ta en sånn alkotest. Alt krinser jo rundt alkohol, det er jo nesten flaut? Begrenset åpningstider rundt helger på grunn av mengden med folk som overvurderer sine evner i alkoholrus. Så jeg tar ansvar på vegne av alle som ikke tør eller klarer å ta ansvar, forby alkohol NÅ. 

Anonymkode: 98209...cf7

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man forsøkte å forby alkohol for omtrent hundre år siden. Det gikk ikke så bra. Folk begynte å brenne sprit selv og drakk på seg sykdommer og elendighet.

 

Anonymkode: a71e3...4ff

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man forsøkte å forby alkohol for omtrent hundre år siden. Det gikk ikke så bra. Folk begynte å brenne sprit selv og drakk på seg sykdommer og elendighet.Anonymkode: a71e3...4ff

Den gangen var alkoholforbruket også høyere enn idag, så skadevirkningene av et forbud vil være mindre enn fordelene om det gjennomføres nå. Nå vet vi at alkohol er gift fra første dråpen, og kun gir sosiale og økonomiske skader for samfunnet, slik det også ble argumentert med for 100 år siden.

Dessverre står nok alkoholen for sterkt kulturelt til at et forbud vil skje, men sterkere innstramminger bør gjennomføres, slik vi ser i resten av europa også. Reklameforbud, heve aldersgrensene, kortere salgstider og færre utsalgssteder vil være fornuftig og kunne redusere skadene fra alkoholen i samfunnet og få ned forbruket. Samme strategi som for tobakken.

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Man forsøkte å forby alkohol for omtrent hundre år siden. Det gikk ikke så bra. Folk begynte å brenne sprit selv og drakk på seg sykdommer og elendighet.

 

Anonymkode: a71e3...4ff

Spritbrenning er kultur.

Anonymkode: 3480d...165

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken problemer tenker du å løse ved å kriminalisere alkohol?    Det  bør du ha gode argumenter for, Ts. 
Forventningene mine er veldig lave..

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker vi heller skal legalisere alle andre rusmidler, i stedet for å slenge alkohol inn i den tapte kampen mot narkotika. Forbud hjelper ingen, og all forskning viser at kriminalisering kun gjør vondt værre. 

Folk ruser seg uansett, og det er bedre at de har tilgang til rene rusmidler uten tilsatt dritt. Du kan jo lese deg opp på hva som skjedde forrige gang vi prøvde å kriminalisere alkohol, det gikk ikke akkurat så bra...

Ingen problemer har noen gang blitt løst ved kriminalisering av et rusmiddel.

Anonymkode: 474bf...606

  • Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tenker vi heller skal legalisere alle andre rusmidler, i stedet for å slenge alkohol inn i den tapte kampen mot narkotika. Forbud hjelper ingen, og all forskning viser at kriminalisering kun gjør vondt værre. 

Folk ruser seg uansett, og det er bedre at de har tilgang til rene rusmidler uten tilsatt dritt. Du kan jo lese deg opp på hva som skjedde forrige gang vi prøvde å kriminalisere alkohol, det gikk ikke akkurat så bra...

Ingen problemer har noen gang blitt løst ved kriminalisering av et rusmiddel.

Anonymkode: 474bf...606

Det gir mindre forbruk og færre skadevirkninger. Det har fungert godt for narkotika, Norge har lavt forbruk av narkotika mot de mer liberale landene og bør utvide det til også å gjelde alkohol som er dyrt for samfunnet og fører til kriminalitet og sosiale problemer.

Anonymkode: d2f6a...60e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.1.2024 den 15.27):

Det gir mindre forbruk og færre skadevirkninger. Det har fungert godt for narkotika, Norge har lavt forbruk av narkotika mot de mer liberale landene og bør utvide det til også å gjelde alkohol som er dyrt for samfunnet og fører til kriminalitet og sosiale problemer.

Anonymkode: d2f6a...60e

Gir mindre forbruk og skadevirkninger? Norge har lavt forbruk? Er det derfor vi topper overdose statistikker i Europa?

Rus, Ruspolitikk | Norge i toppen blant narkodødsfall i Europa (nettavisen.no) 

Tenk på alle ressursene vi kunne frigjort fra politiet via legalisering, og heller brukt på å hjelpe disse menneskene som sliter. Tror du forbruket går opp da?

Er det kult at ungdom er redd for å ringe ambulanse pga. straffeforfølgelse? p3.no » Fryktet politiet da de hjalp jente i nød – var usikker på hva som ville føre til straff

Søk litt rundt på google og du vil innse at legalisering har kun fordeler. Se på Portugal, de avkriminaliserte all rus i 2001. Nå er det mindre overdoser, mindre tunge narkomane, mindre sykdomer blandt rusmisbrukere, mindre bruk generelt og de sløser ikke politiet sin tid.

Husk at mye av grunnen til at det ble ulovlig i blandt annet USA, var for å inkriminere og straffe minoriteter. Mye av det var rett og slett basert på rasisme og utdatert informasjon. Det er på tide å kvitte seg med denne trangsynte tankegangen.

Anonymkode: 474bf...606

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gir mindre forbruk og skadevirkninger? Norge har lavt forbruk? Er det derfor vi topper overdose statistikker i Europa?

Rus, Ruspolitikk | Norge i toppen blant narkodødsfall i Europa (nettavisen.no) 

Tenk på alle ressursene vi kunne frigjort fra politiet via legalisering, og heller brukt på å hjelpe disse menneskene som sliter. Tror du forbruket går opp da?

Ja, all empiri viser at forbruket øker med liberalisering og også skadevirkningene. Noe man har sett i Colorado og andre steder hvor man har dekriminalisert og legalisert. Flere trafikkdrepte, flere psykotiske som dreper osv. Det er ikke ønsket her og noe vi slipper med vår strenge politikk.

Anonymkode: d2f6a...60e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

flere psykotiske som dreper (i Colorado og andre steder som har dekriminalisert)

Anonymkode: d2f6a...60e

Jeg velger å spørre om en kilde på dette selv om jeg vet at du bare har dratt det ut av bakenden.

Anonymkode: a10fa...34c

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.1.2024 den 17.55):

Ja, all empiri viser at forbruket øker med liberalisering og også skadevirkningene. Noe man har sett i Colorado og andre steder hvor man har dekriminalisert og legalisert. Flere trafikkdrepte, flere psykotiske som dreper osv. Det er ikke ønsket her og noe vi slipper med vår strenge politikk.

Anonymkode: d2f6a...60e

https://www.nettavisen.no/nyheter/norge-i-toppen-blant-narkododsfall-i-europa/s/12-95-3423833761
Nederland har færre overdoser enn Norge. Portugal har færrest.

Norge har 3x flere overdosedødsfall enn snittet for Europa. Portugal har 1/6…

Anonymkode: be31f...a5f

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/6/2024 at 4:49 AM, Rotemor said:

Hvilken problemer tenker du å løse ved å kriminalisere alkohol?    Det  bør du ha gode argumenter for, Ts. 
Forventningene mine er veldig lave..

Det skjer ganske mye kriminalitet i løpet av et kalenderår grunnet eller påvirket av alkoholrus. 

Alkohol er gift for kroppen, og kan skape sykdom som dekkes av det offentlige, spesielt ved langvarig bruk eller overforbruk.

Alkoholrus gjør at mange har ubeskyttet sex hvor de ofte ikke ville gjort det uten rusen, som igjen fører til at barn blir født som mange ganger ikke er planlagt eller ønsket.

For eksempel.

Sier ikke at jeg stemmer for forbud mot produksjon, kjøp og forlystelse, men ser at det absolutt finnes poenger som støtter det. Skal innrømme at jeg er avholds, og misliker alkoholkulturen, men jeg er ikke anti-alkohol av den grunn. Den har også hjulpet meg i mine yngre dager, men det er hjelp jeg burde fått av annet enn alkohol, strengt tatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibralfaro skrev (12 minutter siden):

Det skjer ganske mye kriminalitet i løpet av et kalenderår grunnet eller påvirket av alkoholrus. 

Alkohol er gift for kroppen, og kan skape sykdom som dekkes av det offentlige, spesielt ved langvarig bruk eller overforbruk.

Alkoholrus gjør at mange har ubeskyttet sex hvor de ofte ikke ville gjort det uten rusen, som igjen fører til at barn blir født som mange ganger ikke er planlagt eller ønsket.

For eksempel.

Sier ikke at jeg stemmer for forbud mot produksjon, kjøp og forlystelse, men ser at det absolutt finnes poenger som støtter det. Skal innrømme at jeg er avholds, og misliker alkoholkulturen, men jeg er ikke anti-alkohol av den grunn. Den har også hjulpet meg i mine yngre dager, men det er hjelp jeg burde fått av annet enn alkohol, strengt tatt.

Du svarer ikke på spørsmålet mitt. Jeg lurer ikke på om det er problemer ifb med alkoholdrikking. Jeg spør hvilken problemer man tenker man løser ved å kriminalisere det.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Verken alkohol eller andre mildere rusmidler burde være forbudt, vi har sett hvordan det gikk med forbud av alkohol, og vi ser nå hvor ille det har gått med forbud av andre rusmidler, da bør man ta lærdom av det, ikke gjøre samme feil igjen 

Anonymkode: d4f98...d68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Verken alkohol eller andre mildere rusmidler burde være forbudt, vi har sett hvordan det gikk med forbud av alkohol, og vi ser nå hvor ille det har gått med forbud av andre rusmidler, da bør man ta lærdom av det, ikke gjøre samme feil igjen 

Anonymkode: d4f98...d68

Det finnes ingen grunner til å legalisere farlige stoffer selv om alkohol er lov. Summen av kriminalitet vil være den samme, men øke på andre og verre områder (menneskehandel og andre illegale stoffer fx)

Men å forby alkohol vil virke mot sin hensikt. Da er det å drikke likestilt med annen kriminalitet og det vil vi ikke. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.1.2024 den 15.27):

Det gir mindre forbruk og færre skadevirkninger. Det har fungert godt for narkotika, Norge har lavt forbruk av narkotika mot de mer liberale landene og bør utvide det til også å gjelde alkohol som er dyrt for samfunnet og fører til kriminalitet og sosiale problemer.

Anonymkode: d2f6a...60e

Sjeldent sett et innlegg som så tydelig prøver å fremstå kunnskapsrik, men som til så grader viser at man kun er farget av om utdatert propaganda og ikke fakta og erfaring fra ute i verden.

Anonymkode: e38ba...6c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Sjeldent sett et innlegg som så tydelig prøver å fremstå kunnskapsrik, men som til så grader viser at man kun er farget av om utdatert propaganda og ikke fakta og erfaring fra ute i verden.

Anonymkode: e38ba...6c7

Spot on!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Rotemor said:

Du svarer ikke på spørsmålet mitt. Jeg lurer ikke på om det er problemer ifb med alkoholdrikking. Jeg spør hvilken problemer man tenker man løser ved å kriminalisere det.

At man får færre av de eksemplene jeg listet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibralfaro skrev (26 minutter siden):

At man får færre av de eksemplene jeg listet opp.

Nei. Det er jo faktafeil.

En sånn forenkling kan man ikke basere et samfunnsproblem på. Det blir så grunt at det er tullete.

Endret av Rotemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rotemor said:

Nei. Det er jo faktafeil.

Jeg presenterte det heller ikke som universell fakta/løsning, men som enkle eksempler.

Hvor er forresten faktafeilen? Kan du lenke til den uomtvistelige fasiten, for den vil jo helt åpenbart drepe denne tråden? Er ikke det mye enklere? 🤷🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...