Gå til innhold

Wit sin livsstilsendring for å nå målet


Wit

Anbefalte innlegg

Velger å gjøre som @Luka_S og starter en ny dagbok. Den gamle begynte å bli veldig lang og har med seg mange opp og nedturer.

Den gamle dagboken min er her: Wit sin vei til bedre helse

Min startvekt 09.02.2021 var 112,9 kilo.

Vekten før jul var 88,9 kilo.

Målet mitt er 75 kilo.

Litt om meg:

Jeg er en voksen dame som har slitt med overvekt i mange år nå. Mitt største problem har vært overspising av mat. Det å få til begrensning av porsjoner har vært min største utfordring i denne reisen. Jeg vet at dette er en livsstilsendring, og jeg prøver nå å lære meg hvordan jeg faktisk kan spise sunnere, mindre og riktigere. Det viktigste jeg har lært så langt er at jeg klarer å stabilisere vekta underveis, men har det siste året slitt med å gå videre ned etter at jeg gikk litt opp igjen.

Vet at jeg nå etter jul veier litt over 90 kilo igjen, men har bestemt meg for å ikke logge vekta igjen før neste fredag. Jeg velger å vente siden jeg vet at kroppen min trenger litt tid etter en periode med annerledes mat (les: jul med god mat og drikke).

I ukedagene nå følger jeg en fastemodell der jeg kun spiser lunsj og middag. I helgene har jeg lov å gjøre ting litt annerledes, men passer fortsatt på inntaket.

Siden dette er en livsstilsendring og ikke en slankekur, så vet jeg at livet består av korte eller lenger perioder der jeg har planlagte avvik fra dette, og det er lov så lenge dette ikke igjen blir den nye "normalen" 😉 

Jeg prøver å være mer aktiv i hverdagen og elsker å gå turer i skogen (les: åsen med bare bratte bakker). 

Gjennom disse snart 3 årene som har gått har jeg endret helsestatusen min mye. Fra å være i grenseland for diabetes-2 har jeg nå normalt blodsukker. Alle andre blodprøver er nå kjempefine, og blodtrykket mitt er nå nesten helt normalt igjen. Så at dette har hjulpet er det ingen tvil om.

Følg meg gjerne videre på den siste reisen frem til mitt endelige mål 😊

Endret av Wit
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil selvfølgelig følge deg videre ❤️ Dagboken din var det første jeg leste her på underforumet, og det som motiverte meg til å starte egen og virkelig legge ut på min egen reise. Blir veldig fint å gå sammen videre :klem:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (25 minutter siden):

Vil selvfølgelig følge deg videre ❤️ Dagboken din var det første jeg leste her på underforumet, og det som motiverte meg til å starte egen og virkelig legge ut på min egen reise. Blir veldig fint å gå sammen videre :klem:

Så koselig @Amatariel ❤

Den ble - som @Luka_S også skrev - veldig lang og uoversiktlig etterhvert. Og det har jo vært mye som har skjedd disse 3 årene med mamma som døde, long-covid osv. Så derfor tenkte jeg at jeg nå i 2024 trengte en ny og blank dagbok som skulle hjelpe meg til målet 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske ny her, men leste litt i den forrige dagboken din, og vil følge med her. Lykke til! Har selv gått ned 30 kilo og vet at det er en jobb som må gjøres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt år med blanke ark høres fornuftig ut! Vil gjerne følge deg videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Soleil70 skrev (24 minutter siden):

Jeg er ganske ny her, men leste litt i den forrige dagboken din, og vil følge med her. Lykke til! Har selv gått ned 30 kilo og vet at det er en jobb som må gjøres. 

Ja, det er en jobb i seg selv å få dette til. Gratulerer så mye med 30 kilo ned forresten :yvonne:

Jeg var 30 kilo ned, men så har jeg gått opp igjen 5 av disse..... MEN, jeg gir ikke opp, og målet nærmer seg stadig 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wolfmoon skrev (9 minutter siden):

Nytt år med blanke ark høres fornuftig ut! Vil gjerne følge deg videre :)

Så koselig :klem3:

Jeg skal følge deg i din dagbok også 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt inspirert av @ibsen tenkte jeg at jeg skulle lage meg noen mål for 2024:

  • Veie under 80 kilo 31.12.2024
  • Komme meg ut regelmessig på turer igjen
  • Forbedre nattesøvnen
  • Bli blidere og ha mer energi i hverdagen
  • Bli enda flinkere til å ta "de gode valgene" når jeg ikke er hjemme og spiser

Ja, dette holder sikkert, så får vi se hva status er når året er omme 😉

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, jeg får bare "bite i det sure eplet" å legge ut tall allerede nå.... Det ble jo litt opp i jula, men jeg vet også at kroppen ikke helt er tilbake i balanse enda, siden jula mi ikke slutta før etter mandag denne uka 😜

Så her håper jeg på rask nedgang. Tar også med midjemål i målingene fremover, siden midjemålet mitt faktisk er lavere enn det var før jul 😉

Min startvekt 09.02.2021 var 112,9 kilo.

Vekten før jul var 88,9 kilo, midjemål 91 cm.

05.01.2024 - 91,1 kg, midjemål 90 cm (+2,2 kg, og -1 cm)

Målet mitt er 75 kilo.

Dette var ikke veldig overraskende, var faktisk redd for at resultatet skulle være verre. Jeg gikk jo ned en del rett før jul, og erfaringsmessig sett går dette fort opp igjen når jeg over 2 uker spiser og drikker uten å tenke så veldig mye på kalori innholdet. Noen av disse kiloene er nok fortsatt litt "vann-vekt", så jeg håper på bedre tall neste uke 👍 Det at midjemålet har gått ned er egentlig et positivt tegn, så jeg håper 2024 blir et veldig bra år 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ned 1cm rundt midjen er vel en god indikator på at dette er en stor del vannvekt! Er vel også et godt tegn på at man er på god vei til å gjøre dette til en livsstil og ikke bare en diett, når man holder vekten nokså greit over 2 uker som man har spist og drukket uten å tenke så mye over hva eller hvor mye man putter i seg😄 Godt jobba☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow ja å minke i magemål i jula er jo utrolig godt gjort! Så dette var jo gode resultater :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Noldi og @Amatariel :klem3:

Ja, denne jula har jeg egentlig ikke tenkt så mye på hva jeg har spist egentlig. Spiser nok mindre enn tidligere siden jeg er vant til mindre mat, men har også spist mye jeg normalt ikke spiser. Og har kost meg med både vin og øl 😉

Håper virkelig at 2024 nå blir det året jeg håper det blir, og jeg går ned det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wit skrev (21 timer siden):

Litt inspirert av @ibsen tenkte jeg at jeg skulle lage meg noen mål for 2024:

  • Veie under 80 kilo 31.12.2024
  • Komme meg ut regelmessig på turer igjen
  • Forbedre nattesøvnen
  • Bli blidere og ha mer energi i hverdagen
  • Bli enda flinkere til å ta "de gode valgene" når jeg ikke er hjemme og spiser

Ja, dette holder sikkert, så får vi se hva status er når året er omme 😉

Jeg er ganske ny her, har laget en dagbok selv nå, og har veldig lyst til å følge deg på din reise :)

Du har supre mål, men kanskje lite målbare? (bortsett fra første målet)

Jeg har fått tips om å sette meg målbare mål. Har mye de samme målene som deg, men har også satt opp mål som f.eks:

  • Klare en chin-up innen 31.12.24
  • Klare 10 pushups på tær innen 31.12.24
  • 2 kondisøkter i uka

Da er det mye lettere å se når du når målene :)

Bare et tips altså, men det gir meg mer motivasjon ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jodi skrev (2 timer siden):

Jeg er ganske ny her, har laget en dagbok selv nå, og har veldig lyst til å følge deg på din reise :)

Du har supre mål, men kanskje lite målbare? (bortsett fra første målet)

Jeg har fått tips om å sette meg målbare mål. Har mye de samme målene som deg, men har også satt opp mål som f.eks:

  • Klare en chin-up innen 31.12.24
  • Klare 10 pushups på tær innen 31.12.24
  • 2 kondisøkter i uka

Da er det mye lettere å se når du når målene :)

Bare et tips altså, men det gir meg mer motivasjon ihvertfall :)

Takk 🙂

Koselig at du vil følge meg. Skal forklare litt mer rundt målene mine:

Det med regelmessige turer er slik jeg klarte i 2022 og starten av 2023. Så for meg er det målbart i Fitbit app ;) Jeg vil ikke ha antall, men som tidligere 3 ganger pr. uke.

Bedre nattesøvn henger også sammen med at jeg sliter med å sove om natta, så her tenker jeg at alt som er bedre enn det er i dag er en forbedring 😉 Her har jeg også Fitbit som måler.

Blidere og mer energi, vel her får det vel egentlig være familien min som er fasit. Dette er et viktig motivasjonsmål for meg, men er selvsagt ikke mulig å måle.

Og det med å ta de gode valgene i hverdagen er noe jeg prøver i dag også, og som jeg vil fortsette med men gjerne forbedre. Så for meg er dette "forståelige" mål hvis du skjønner ;) 

Jeg har tidligere hatt helt klare mål på antall treninger pr. år, hvor mange timer jeg skal sove i gjennomsnitt pr. natt osv. Men dette ble litt stress for meg. Jeg måler alt jeg gjør og endringer i Fitbit app. Så denne gir meg en kjempefin oversikt mot slutten av året på hvordan det har gått.

De to øverste målene er for meg de viktigste, og de er fullt målbar gjennom hele året egentlig. Det første er veldig konkret, mens det andre er en stor motivasjon for meg 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (12 minutter siden):

Takk 🙂

Koselig at du vil følge meg. Skal forklare litt mer rundt målene mine:

Det med regelmessige turer er slik jeg klarte i 2022 og starten av 2023. Så for meg er det målbart i Fitbit app ;) Jeg vil ikke ha antall, men som tidligere 3 ganger pr. uke.

Bedre nattesøvn henger også sammen med at jeg sliter med å sove om natta, så her tenker jeg at alt som er bedre enn det er i dag er en forbedring 😉 Her har jeg også Fitbit som måler.

Blidere og mer energi, vel her får det vel egentlig være familien min som er fasit. Dette er et viktig motivasjonsmål for meg, men er selvsagt ikke mulig å måle.

Og det med å ta de gode valgene i hverdagen er noe jeg prøver i dag også, og som jeg vil fortsette med men gjerne forbedre. Så for meg er dette "forståelige" mål hvis du skjønner ;) 

Jeg har tidligere hatt helt klare mål på antall treninger pr. år, hvor mange timer jeg skal sove i gjennomsnitt pr. natt osv. Men dette ble litt stress for meg. Jeg måler alt jeg gjør og endringer i Fitbit app. Så denne gir meg en kjempefin oversikt mot slutten av året på hvordan det har gått.

De to øverste målene er for meg de viktigste, og de er fullt målbar gjennom hele året egentlig. Det første er veldig konkret, mens det andre er en stor motivasjon for meg 🙂 

Det viktigste er jo at det funker for deg, ville bare dele det som funker for meg ;)

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jodi skrev (2 timer siden):

Det viktigste er jo at det funker for deg, ville bare dele det som funker for meg ;)

 

 

Jepp 😊 Det er egentlig som med det meste. Det viktigste er at det funker for deg, og ikke så er det ikke nødvendigvis sånn at det samme funker for alle. Men glad for råd altså :klem3:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott med 1 cm inn på 😊midjemål! Resten er nok vannvekt og forsvinner fort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luka_S skrev (På 5.1.2024 den 18.13):

Flott med 1 cm inn på 😊midjemål! Resten er nok vannvekt og forsvinner fort. 

Ja, jeg håper jeg raskt er under 90 kilo igjen 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det fredag igjen, og ny veiing. Alltid spennende å se om dette går riktig vei. Og denne uka ble jeg jo positivt overrasket, og ser at det faktisk må ha vært en del vannvekt forrige fredag etter jule utskeielsene.

Så her er dagens tall:

Min startvekt 09.02.2021 var 112,9 kilo.

Vekten før jul var 88,9 kilo, midjemål 91 cm.

05.01.2024 - 91,1 kg, midjemål 90 cm (+2,2 kg, og -1 cm)
12.01.2024 - 89,6 kg (-1,5 kg)

Målet mitt er 75 kilo.

Nå tror jeg ikke at jeg går like mye ned hver uke altså, men deilig å se at tallet er under 90 igjen 👍

Har et lite håp om at jeg ihvertfall er nede på 85 kilo til påske, så får vi se hvordan det går. Hadde vært deilig å kun ha et "ensifret" tall å gå ned for å nå målet 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...