Gå til innhold

Hvorfor fødes det så få barn i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For 100 år siden var barn alderspensjonen din. I tillegg døde over halvparten av de 10-15 ungene du gikk gravid med fra du var 20 til du vaeær 40. Man hadde ikke annet valg enn å føde masse barn hvis man selv skulle klare seg i livet. 

Nå er det Staten som tar vare på deg. Kvinner har de siste 100 årene vært på en eventyrlig reise man ikke har vært i nærheten av de foregående 200.000 årene. Kvinner har vunnet i tidenes lotteri og har nesten ingen av de bekymringene deres oldemødre hadde. De er i praksis fullstendig likestilt med menn, de har alle muligheter til å studere og velge og vrake i jobber. De er ute i arbeidslivet få måneder etter fødsel, og får alle tenkelige stønader. De er selvstendige og kan fint klare seg uten mann. De får sin pensjon når de er for gammel til å jobbe og full pleie hjemme eller på sykehjem.

Selvfølgelig trenger man ikke lage flere barn, det gjelder jo ikke livet lenger.

Anonymkode: 55eae...29b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så mange useriøse svar... fra egen vennekrets og observasjoner kan jeg komme på følgende:

- Det er utrolig mye mer økonomisk gunstig å få barn etter at man har rett på foreldrepenger. Bedre ordninger for å få barn som student kunne fått flere til å våge barn tidligere i stedet for å vente til man er etablert på jobb. 

- Det er utrolig mye mer økonomisk gunstig å eie enn å leie bolig, og det er en generell oppfatning om at man må ha ting "på stell" før man får barn. Så blir man eldre før man begynner, og rekker ikke få så mange. 

- Folk er flinkere til å bruke prevensjon og det er færre uplanlagte graviditeter. Aborttallene går nedover, men fødselstallene også. 

- Færre får flere enn to barn. Og her er det overraskende ofte mannen som sier nei til en tredje, så man burde igrunnen spørre hvorfor norske menn ikke vil ha flere barn. Ellers handler det gjerne om at man begynte for sent, eller økonomi (behov for større bolig, bil, osv.).

Anonymkode: 25f21...ce5

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (3 timer siden):

Barn bør jo først og fremst være ønsket tenker jeg.

Jeg ville ikke hatt barn om du så betalte meg aldri så mye for å få det, eller la til rette for det.  Jeg er barnfri og ser ingen fordeler eller lyst med å få barn.

Å være barnfri betyr for meg at jeg har en rett og en frihet til å leve livet på en måte mange kvinner før meg ikke hadde mulighet til- næmlig med et selvstendig valg og jeg har valgt det bort fordi jeg ikke har lyst på. Det finnes ikke en eneste politiker, en eneste pave eller et eneste individ på kg som gjør at jeg tenker "barn ja, jo det vil jeg ha". 

Dette er grunnen. Enkelt og greit ☺️ Og det er vel mye bedre at folk i dag får barn fordi de virkelig ønsker det, ikke fordi samfunnet eller en gnålete svigermor krever det. 

Det kan jo godt hende at mange i vår foreldregenerasjon fikk barn selv om de inni seg egentlig ikke hadde lyst i det hele tatt. Alle barn fortjener å være ønsket ❤️ 

Politikerne kan tilrettelegge så mye de vil, men de finner ikke svaret på lave fødselstall før de innser at mange rett og slett ikke vil ha barn! Eller er fornøyd med ett og ikke orker å sette en hel skokk til verden ☺️

Anonymkode: 92886...22b

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er tragisk hvordan samfunnet vårt er blitt. Jeg kan tenke meg at kvinnene som holder på med mange av de samme veldig kjekke mennene føler seg jævlig i ettertid. Det har en påvirkning på psyken og tankene deres i ettertid.

Fenomenet med fuckboys ble vel til på 70-tallet etter p-pillene kom. Da hadde damene sex med de samme mennene. Men siden de måtte bli kjent i virkeligheten så var det vanskelig for disse mennene å ha sex med så utrolig mange.

Denne trenden ødelegger hodene til kvinner og gjør at de respekterer menn generelt mindre. Selv om det ikke er menn generelt sin skyld. Mye dårlige holdninger blant dagens kvinner mot menn. 

Anonymkode: 816f1...944

Helt enig ass.

Anonymkode: 1d978...187

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Friheten til dagens kvinner fordømmer fremtiden til Norge. Alle bør være veldig glad for hver eneste "importerte" kvinne fra fattige land, de er eneste redningen.

Anonymkode: 8b717...633

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan svare for meg selv hvorfor jeg kun fikk 2. Fikk eldste som 34 åring og yngste som 36 åring. Tok ikke sjansen på fler pga alder. Hadde allerede hatt 3 MA. 

Alder for når man får barn gjør nok at flere tenker som meg.  Hadde nok gått for tre om barna kom før, men det tok 3-4 år før første i det hele tatt kom. 

Anonymkode: c49f8...918

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er bra at folk får mindre barn.I andre land får de alt for mange unger.Jorda blir overbefolket. 

Anonymkode: 9357a...1cc

Så vi kan bare forflytte barn til det landet de trengs da? Det er ikke slik det funker vet du. Hvis man trenger flere unger på bygdene som holder på å forgubbes så kan man kanskje sende en lastebil og hente unger et anna sted i verden da eller? 

Anonymkode: 098aa...234

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er også mulig å leve på samme materielle standard som våre forfedre. Lev som din olde foreldre så er ikke økonomi et problem. Hjemmeværende mor eller far er mange ganger bedre enn alskens fritidsaktiviteter.

Det forstår vi jo. Men det ønsker ikke de fleste, derav færre barn. 

Anonymkode: 8ab22...a59

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få en (økonomisk) trygt oppvekst må man være etablert med fast jobb og helst egen bolig. 2 barn betyr at man ikke får låne like mye som uten barn, og det når man trenger mer plass enn uten barn.

Barn koster enormt mye penger. Frem til de er 18 år rundt 1 million kroner for helt vanlige mennesker med helt vanlig inntekt. Økonomisk sett er barn et sluk av dimensjoner. Når man - på individnivå- ikke lengre trenger barn for sikring av egen alderdom er det lettere å velge vekk.

Generasjoner lever ved siden av hverandre, ikke med hverandre lengre. Flytter man ut hjemmefra som 20-åring tar det 10 år før man møter barn igjen, nemlig egne eller venners. Akkurat som man ikke møter gamle.

Hvem skal kvinner få barn med? Ingen ung mann på 22 ønsker seg unger. Menn kan utsette å få barn og veldig mange gjør det, ofte til jevnaldrede kvinner blir infertile. Har de selv bikket 40 har de fremdeles mulighet å lage barn men ofte har toget gått for dem også da de er avhengig av yngre kvinner, og disse er gjerne mer interessert i menn på sin egen alder eller en eldre mann som allerede har barn fra før.

Trygg prevensjon og fri abort gir valgmuligheter der man tidligere var prisgitt biologien. Sex og formering er frakoblet, så mye at mange (menn) ikke lengre innser at det henger sammen.

Barn er mye jobb. Mye gøy også, men jeg påstår at det meste er jobb og slitsomt. Samfunnet har høye forventninger og krav og å innfri der er krevende.

Jeg og mannen har fått 2 og sånn sett oppfylt vår kvote, ikke aktuelt med flere.

Anonymkode: 8a07d...55b

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet egentlig ikke jeg, men jeg er iallefall bekymret for Norge. Med ekstremt lave fødselstall blant etniske nordmenn kan muslimene enkelt ta over.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fordi de som har vett og samvittighet får de barna de har økonomi og ressurser for å gi en fin oppvekst. De andre som ikke bryr seg får unger fordi det lønner seg økonomisk for dem og mange av disse barna vil slite i oppveksten og også voksenlivet. Det ser vi mange eksempler på.

Anonymkode: ed573...138

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (26 minutter siden):

Jeg vet egentlig ikke jeg, men jeg er iallefall bekymret for Norge. Med ekstremt lave fødselstall blant etniske nordmenn kan muslimene enkelt ta over.

Vi gleder oss til overtakelsen😍 Hilsen 5 barns mor

Anonymkode: f2ef6...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sommer2464 skrev (30 minutter siden):

Så la de gjøre det, tenker jeg. Samfunnet vi har nå er iallefall ingenting å juble over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det handler om mange ting. 
Vi lever i en tid der vi er avhengig av 2 inntekter. Høye boliglån. Foreldre i full jobb og mange barn er krevende. I tillegg er samfunnet forandret på den måten at folk er mer lukket og privat, og man kan ikke forvente hjelp av familie og venner i oppdragelsen slik som før. 
vi klarer ikke leve opp til alle rådene fra alt vi får tredd nedover hodet om «pedagogisk riktig» 

Det koster mye å ha barn, og i dag må foreldre være tilstede både på trening, aktiviteter, lekser og alt som skal følges opp. 
Myndighetene puster foreldre i nakken og kravene er vanskelig å leve opp til. 
I tillegg har vi høy standard på bolig, og vi pusser opp mye. 
mange har høye studielån og lang skolegang, for å få en jobb man kan leve av. 
folk har rett og slett hverken tid eller økonomi til å få mange barn. 
Besteforeldre er også ofte i full jobb, flere og flere barn får diagnoser, og flere og flere foreldre er utbrente. 
Mange vil også ha en økonomisk trygghet der de kan hjelpe egne barn inn på boligmarkedet, da EK er så høy at ungdommen ikke har råd.

Anonymkode: b1562...462

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er også mulig å leve på samme materielle standard som våre forfedre. Lev som din olde foreldre så er ikke økonomi et problem. Hjemmeværende mor eller far er mange ganger bedre enn alskens fritidsaktiviteter.

Men vi lever i 2024 straks, og ingen vil leve 100 år tilbake i tid. Foreldre vil også jobbe og bygge opp pensjonen sin. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi vi bestemmer over oss selv, og har god tilgang til prevensjon og trygg abort.
Fordi fødetilbud legges ned, helsetilbud sentraliseres og kvinnehelse ikke tas på alvor.
Fordi vi ikke ønsker å være alene med omsorg for hjem og barn. Mange er det også om faren lever i huset.
Fordi mange menn ikke ønsker å etablere seg mens de er i riktig alder for å få barn.
Vi er i en tid hvor det er dyrt å etablere seg, samtidig som dagens unge har høye forventninger til standard.
Velferdsstaten er truet, og tilliten til framtida er ikke på topp - heller ikke mtp. klima.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boligpriser, innvandring, synkende kjøpekraft, utdanningsjag, ønske om solid karriere før barn, kvinner avviser for mange potensielt gode fedre og legger for mye vekt på overfladiske egenskaper.

Anonymkode: 505d7...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før når kvinner fikk 6-7 barn var de hjemmeværende, ikke hadde de prevensjon heller. 
Dagens kvinner vil jobbe og ha likestilling. 
Vi har 2 barn, og det er nok for oss. Begge i full jobb, lån å betale, og aktiviteter de unge trenger koster penger. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...