Gå til innhold

Hvorfor fødes det så få barn i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Permisjonsordningen er ikke tilrettelagt for familiene og biologien. Baby og jeg var absolutt ikke klar for å gå tilbake til jobb da baby var 7 mnd. Han diet fremdeles mye og var avhengig av meg. Vi måtte spare opp 100k for for at jeg skulle være hjemme noen mnd til, pluss at vi tapte 4 mnd inntekt. 

Anonymkode: f814b...fb0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Permisjonsordningen er ikke tilrettelagt for familiene og biologien. Baby og jeg var absolutt ikke klar for å gå tilbake til jobb da baby var 7 mnd. Han diet fremdeles mye og var avhengig av meg. Vi måtte spare opp 100k for for at jeg skulle være hjemme noen mnd til, pluss at vi tapte 4 mnd inntekt. 

Anonymkode: f814b...fb0

Staten må jo tjene, den kan ikke bare gi og gi i permisjonsordninger

Anonymkode: d469a...8b2

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to barn og kunne egentlig tenkt oss fler, men vi har hverken tid eller penger. Vi jobber begge 100% og det er lite nok tid igjen til familie og alt annet. Med flere barn trenger vi en større bolig for det er ikke fysisk plass til flere senger her med mindre vi bruker stua som soverom. Og den ene bilen vi har er det ikke fysisk plass til tre i baksetet som gjør at vi trenger da både ny bolig og bil, noe vi aldri vil ha råd til. Selv med to stk i full jobb

Anonymkode: a0a06...a7a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig med kred! 💪
Men hvordan er det med alle kvinner fra innvandrermiljøet som verken tar utdanning eller jobber, og kun driver med barn, altså gjennomsnittlig har de  3 til 5 barn hver - hvorfor er det ikke dyrt for dem? Dette er et ærlig og nysgjerrig spørsmål fordi jeg får ikke regnestykket til å gå opp selv. Vi er to med et barn, har gode inntekter, liten boliglån og liten leilighet men vi klarer oss - derimot er det helt uaktuelt å ha flere barn grunnet våre egne økonomiske rammer, og det er noe vi er innforstått med og tenker at det er OK. 
 

Anonymkode: 94dd6...2d8

Leste ett eller annet sted at de får ganske mye penger når de er hjemme med barn. Husker ikke hvor jeg leste det, var det kanskje en diskusjon her inne? Og at det var derfor de fikk så mange barn. 

Men jeg er lærer og har (utenlandske) elever som har mange søsken. De kommer gjerne på skolen med lite klær, mat og oppdragelse, dessverre. De bor trangt. 3 barn på et lite soverom. Og det går jo det og. Men selv hadde jeg ikke orka å bo så trangt at hele familien må sove på samme rom omtrent og man har så dårlig råd at barna må fryse på skolen.

Anonymkode: 82d76...9d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Fordi alle tror de må ha høyere utdanning, og bruker årevis av livet sitt på det. Etterpå tenker de at de må eie hus og vil og ha alt på stell før et barn kommer til. Og vipps, rekker de ikke å få mer enn ett barn før de er for gamle. 

I tillegg legger vi til oss en så høy levestandard at vi ikke føler vi har råd til å ha barn, eller har råd til å jobbe mindre for å faktisk ta vare på barna. 

Og permisjonsordningen idag er lite tilpasset biologien, og mer tilpasset likestillingen. 

Anonymkode: 08d89...18f

men.. levestandarden vår er igrunn ikke endret på 50+ år? 

Hus, bil, tv/lyd/radio er da det samme i 1970 og 2023? Forskjellen i dag er Bolig koster svært, svært mye.  Skal man ha bil til 3 barn, koster bilen fort svært mye, eller man går for asiatisk varebil med seter i som er svært ukomfortable og lav rekkevidde.

Reise til utlandet i ferie blir svært dyrt og upraktisk med mange barn.

MAT, mat er nok det vi bruker mest på i måneden. Det koster svært mye. Takk gud for at jeg ikke har gutteungdommer.

Vi er en familie hvor voksne er i slutten av 30 årene, to små barn. Vi har arvet noen hundre tusen, mannen har levd spartant og spart så godt han kan. vi har samlet inntekt på 1 mill/året. Boligen er gammel. Mannen må pusse opp huset. Drenering + tak + vinduer +..

Vi er sjelden ute.. mannen kjøper ikke klær til seg selv, jeg har ikke kjøpt klær til meg selv foruten sokker og truser. Barna får klær, men kjøper brukt når jeg finner det..

For 50 år siden kjøpte en familie et splitter nyttt hus på en lønning uten utdanning og levde helt okei middelklasse liv.

Vi kunne gjerne fått flere barn, men skal vi ha en hverdag og vi foreldre en fremtid som gamle ( spare opp pensjon selv) så blir det med to. Og slik som verden går med tanke på klimaet, så angrer vi på at vi fikk barn, for de har jo strengt tatt ikke en lys fremtid..

 

Anonymkode: 4e223...1af

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Staten må jo tjene, den kan ikke bare gi og gi i permisjonsordninger

Anonymkode: d469a...8b2

Staten tjener enormt i fremtiden med en arbeidsstokk, uten den går ikke Norge rundt.

Anonymkode: 8b717...633

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, skreppamedleppa said:

Det er ingen plikt å føde barn😅 Så sikkert flnt for deg viss du ønsket det, viss ikke synes jeg litt synd i dere men det er nå en liten sidenotis som gjlr at vi er tilbake til der jeg begynte: barn bør være ønsket. Mange ønsker ikle barn og da får en ikke barn. Det ser ut som du tror du er flinkere, bedre, mer pliktoppfyllende enn meg eller andre som ikke ønsker barn og viss det er det som må til for deg for å sove om natten så værsågod. Jeg er bare glad jeg ikke må leve ditt liv verken av plikt eller noe annet.

"" , altså sånne gåsetegn (anførselstegn) er gjerne ironisk og såkalt 😉 Tja, ønsket eller ei; For sent å angre, og det gjør vi heldigvis ikke. Ikke ennå i hvert fall. Du trenger ikke være glad for å ikke leve noen andres liv i det hele tatt. Det er umulig. Om jeg føler meg bedre enn deg basert på denne knappe utvekslingen (altså ingenting), må det være å se utenfor seg selv, annerkjenne problemstillinger uten at innebærer nedlatende holdninger.

Anonymkode: 65e6f...f47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eehh menneskene uttdør??

Anonymkode: 8bdb3...14b

Hva så? Typisk arrogant holdning fra mennesker. Naturen går sin gang. Det er ikke sikkert at det er meningen at vi skal være her for alltid. Har den tanken streifet deg noen gang?

Anonymkode: 4f2b1...39a

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

"" , altså sånne gåsetegn (anførselstegn) er gjerne ironisk og såkalt 😉 Tja, ønsket eller ei; For sent å angre, og det gjør vi heldigvis ikke. Ikke ennå i hvert fall. Du trenger ikke være glad for å ikke leve noen andres liv i det hele tatt. Det er umulig. Om jeg føler meg bedre enn deg basert på denne knappe utvekslingen (altså ingenting), må det være å se utenfor seg selv, annerkjenne problemstillinger uten at innebærer nedlatende holdninger.

Anonymkode: 65e6f...f47

Mange foreldre som angrer på valget om barn slik det er de uten barn som angrer på det. Anger handler jo gjerne om det😊 Selvfølgelig er ikke det umulig, viss du tenker deg litt om tror jeg det er mange liv på denne kloden du er glad du ikke lever. Også får vi heller se ting ulikt ang at du tror du ikke innehar nedlatende holdninger som du ser ut til å tro at du ikke har i denne debatten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ha råd til å ha de barna man får, uten å måtte lene seg på støtteordninger fra staten. Samt tid og kapasitet til å gi dem en kjærlig, omsorgsfull og givende oppvekst. Derfor.

Anonymkode: b78d2...9e1

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva så? Typisk arrogant holdning fra mennesker. Naturen går sin gang. Det er ikke sikkert at det er meningen at vi skal være her for alltid. Har den tanken streifet deg noen gang?

Anonymkode: 4f2b1...39a

Uten menneskelig tankegang, så har jo ikke naturen noe mening for dyr som ikke kan resonnere. Det er antagelig ikke lang nok tid før jorden blir ubeboelig før en ny intelligent rase utvikles.  Ok vi er de eneste intelligente rasen i hele galaksen (som forskning hinter til) , så har jo universet liten betydning.

Anonymkode: 8b717...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva så? Typisk arrogant holdning fra mennesker. Naturen går sin gang. Det er ikke sikkert at det er meningen at vi skal være her for alltid. Har den tanken streifet deg noen gang?

Anonymkode: 4f2b1...39a

Problemet er at det er typer som deg som skaper forholdene som forårsaker den lave fruktbarheten. Det er slike som deg som har politisk makt i dag og de burde vi få ut derfra.

Anonymkode: 816f1...944

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er blitt for krevende å ha barn i forhold til tidligere, masse å følge opp hele tiden og høye krav til alt. 

Samfunnet er ikke lenger tilrettelagt for mange barn. 

Før slapp man ungene ut i gata og det var det, nå skal foreldre delta på alt med barna. 

Anonymkode: 8bdb3...14b

Signerer denne. Kan aldri huske at foreldrene mine satt og lekte med meg når jeg var barn, eller at de var med og sysselsatte meg utendørs. Men det forventes faktisk nå. Hvis ikke foreldrene støtter, hjelper og underholder barnet hele tiden, så ser barna på de fordømte nettbrettene. Djevelens verk, ikke annet. Ungene mine har hatt rikelig med venner innom som bare har dratt videre når de skjønte at det ikke vanket skjermtid. Min aller største drøm som forelder er at internett forbys i annet enn jobb- og studiesammenheng, og at produksjonen av nettbrett og smarttelefoner forbys. Barn og unge har f eks ikke lenger intellektuell kapasitet til å lese bøker, det har youtube og tiktok ødelagt.

I tillegg til at det kreves 24/7-oppfølging av barna, så forventes det i samfunnet at begge foreldre jobber fulltid, mens for 40 år siden så var det vanlig at den ene forelderen jobbet halv stilling eller enda mindre.

Da er det ikke rart at folk ikke orker å få mer enn ett, max to barn. Samfunnet er rett og slett lagt opp til at foreldre skal dundre inn i veggen 270 km/t.

Anonymkode: 2edb9...549

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For min del så har jeg ikke råd å få barn. Er ikke skapt for å føde et barn. Hadde vært et ork å streve mot lege verden  for å få hjelp for evt.  komplikasjoner med underlivet etter en fødsel eller to.. leser nok skrekk historier om det.

Så det blir ingen barn.

 

Anonymkode: 8da54...3b8

Ja det lønner seg å ha penger i bakhånd hvis man vil ha barn, hvis man skulle få skader der som det offentlige ikke vil dekke.  

Anonymkode: afaae...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Permisjonsordningen er ikke tilrettelagt for familiene og biologien. Baby og jeg var absolutt ikke klar for å gå tilbake til jobb da baby var 7 mnd. Han diet fremdeles mye og var avhengig av meg. Vi måtte spare opp 100k for for at jeg skulle være hjemme noen mnd til, pluss at vi tapte 4 mnd inntekt. 

Anonymkode: f814b...fb0

Jeg syns det blir altfor dumt å sutre over verdens desidert beste foreldrepermisjonsordning. Hvis de to voksne hadde evnet å ta sine årlige 5 ferieuker uten hverandre f eks, så kunne man ha forlenget den lønnede permisjonstiden med ytterligere 5 måneder i løpet av to år!

Men nei da, norske foreldre putter heller ungen i barnehagen når den er 11 måneder fremfor å ta ut sine 5 årlige ferieuker hver for seg for å forlenge permisjonstiden med flere måneder 🙃

Anonymkode: 2edb9...549

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når statsministeren «ba» om at flere skal gå barn i Norge føltes det litt som at Norge er en bedrift og de trenger mer billig arbeidskraft som er villig til å gi det meste av inntekten sin som skatt uten å få så mye igjen for det. I Norge kunne det vært lett å leve istedet gjør politikerne det vanskelig ved høye priser på alt og dårlig boligpolitikk.

Anonymkode: afaae...c5d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Beste land å være barn i ja, ikke foreldre i. Flere fritidsinteresser, dugnader, kamper, tilstelninger hver måned i barnehagen i arbeidstiden, henting av ungdom ute på natten, vennegrupper, foreldremøter og utviklingssamtaler. Det meste av dette som gjor foreldre opptatt 24/7 med barna, slik var det ikke før. Da var man kanskje med på en fritidsinteresser og kom seg dit selv. Ikke var det dugnader  hel tiden og salg av sokker og kjeks. 

Anonymkode: 8bdb3...14b

Joda, det var masse dugnader, salg, kjøring også før, men man KLAGET IKKE. Jeg hadde to fulltidsjobbende foreldre og jeg ble kjørt rundt, de var klassekontakter, satt i styrer og organiserte dugnader.  Det var masse opplegg på skolen, både til påske og til jul var det mange foreldre med og laget julepynt på juleverksted.  Jeg drev med håndball og korps og masse kamper med kjøring og det var kioskvakter, sekretariat for håndball for mine foreldre, mamma var med som forelder på utenlandscup  Korps som sagt mye dugnad og planlegging av utenlandsturer. Pappa var med og organiserte og var med.   

Man lærer disse vanene av sine foreldre.  De jobbet nok mer og lot meg være alene (er enebarn) og jeg fikk derfor to tette, men jeg prøver likevel å gi de selvstendighet (yngste fikk slutte på SFO etter 1. klasse og være hjemme med eldre søsken 2 år eldre)  Jeg synes dugnad, kamper, foreldretreff osv er hyggelig og en av grunnene til at jeg engasjerer meg i både egne barns aktiviteter og andre barn og deres foreldre. Derfor har jeg vært trener/lagleder/klassekontakt/leder FAU ++ Jeg prioriterer dette fordi jeg ser at det gir mine barn noe og jeg får noe tilbake i form av bedre miljø og godt nettverk.  Miljøet på trinnet til barnet med masse vennegrupper og engasjerte foreldre er MYE bedre enn i trinnet til mitt andre barn hvor alle har nok med sitt.  Barn tar etter med eksluderende atferd.

 

Anonymkode: c49f8...918

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har politikere som maser om at folk skal få barn, men hvem skal betale for disse ungene? Alt er svindyrt nå. Vi har kun råd til 1 barn. 

Anonymkode: bf486...241

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Problemet er at det er typer som deg som skaper forholdene som forårsaker den lave fruktbarheten. Det er slike som deg som har politisk makt i dag og de burde vi få ut derfra.

Anonymkode: 816f1...944

Du kommer ikke til å bry deg når du er utryddet.

Anonymkode: 4f2b1...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...