Gå til innhold

Hvorfor fødes det så få barn i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mange har undret seg over dette og mange har kommet med forskjellige grunner til dette. Politikerne vil at Nordmenn skal få flere barn blant annet fordi regnestykkene deres i forhold til skatt og pensjon ikke går opp. Norge trenger flere syselsatte og med så mange som havner utenfor arbeidslivet er det kanskje ikke rart at politikerne ser på at nordmenn må få flere barn.

Anonymkode: cdb6b...d33

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til den problemstillingen der hjelper det ikke å få flere barn i dagens Norge. Mor må tilbake i jobb når baby er bare 7 mnd, ofte fører dette til ammeslutt også. Tilknytning mellom mor og baby kan også få seg en knekk. Baby må begynne i barnehage før fylte 1 år, noe jeg tenker som barnehagelærer/pedagog ikke er godt for noen, altså hverken baby eller foreldre. Bemanningsituasjonen i barnehagen er ikke god nok per nå til å ha en haug 8-12 mnd gamle babyer (enkelte går heller ikke enda) der sammens med 1-3 åringer. Det er ikke kjærlighet det er mangel på, men rett og slett hender og fang. 

Jeg tror at den tidlige adskillelse fra mor og tidlige barnehagestart kan få konsekvenser på sikt - altså kanskje en del av de barna av ulike grunner aldri kommer ut i arbeidslivet, evt. Jobber kun noen år... Det har ikke Norge råd til. Men å tenke langsiktig slik er ikke regjeringenes beste side. 

Anonymkode: f27d0...9b1

  • Liker 12
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi flere og flere innser at barn ikke er meningen med livet

Anonymkode: bd514...327

  • Liker 23
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi flere og flere innser at barn ikke er meningen med livet

Anonymkode: bd514...327

Det er vel den eneste meningen med livet, resten er meningsløst i et lengre tidsperspektiv.

Anonymkode: 8b717...633

  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er vel den eneste meningen med livet, resten er meningsløst i et lengre tidsperspektiv.

Anonymkode: 8b717...633

Hæ? Utdyp gjerne. 

Anonymkode: 2469c...258

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er blitt for krevende å ha barn i forhold til tidligere, masse å følge opp hele tiden og høye krav til alt. 

Samfunnet er ikke lenger tilrettelagt for mange barn. 

Før slapp man ungene ut i gata og det var det, nå skal foreldre delta på alt med barna. 

Anonymkode: 8bdb3...14b

  • Liker 11
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hæ? Utdyp gjerne. 

Anonymkode: 2469c...258

Eehh menneskene uttdør??

Anonymkode: 8bdb3...14b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hæ? Utdyp gjerne. 

Anonymkode: 2469c...258

Organsimer blir født, de formerer seg, de dør. Du å alle andre mennesker er kun en biologisk organismem blandt millioner andre.

Anonymkode: 8b717...633

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er trebarnsmor og har vel derfor bidratt positivt til statistikken.. Mine barn er nå i slutten av tenåra/starten av 20-åra. Siden jeg fikk dem har verden endret seg mye. Endringene har ikke vært til det bedre, med økonomien, økt vold, kriger og uroligheter, klima osv. Jeg elsker mine over alt, men jeg må ærlig si at jeg er bekymret over framtida og den verdenen jeg har født dem inn i. Bhg og skole har også hatt en negativ utvikling (bare å lese her inne og ellers i media), så jeg er glad mine er ferdige med grunnskolen!  Hadde jeg vært yngre i dag, er det godt mulig jeg hadde valgt å ikke få barn.

Anonymkode: 90527...bc8

  • Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Samfunnet er ikke lenger tilrettelagt for mange barn. 

Det har aldri vært mer tilrettelagt en det er nå. At ungene ikke kan være på "selvstyr" er ene og alene foreldrenes feil. 

https://www.unicef.no/nyheter/oppvekst/norge-blant-beste-land-vaere-barn 

Anonymkode: a656d...c8f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra at folk får mindre barn.I andre land får de alt for mange unger.Jorda blir overbefolket. 

Anonymkode: 9357a...1cc

  • Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det har aldri vært mer tilrettelagt en det er nå. At ungene ikke kan være på "selvstyr" er ene og alene foreldrenes feil. 

https://www.unicef.no/nyheter/oppvekst/norge-blant-beste-land-vaere-barn 

Anonymkode: a656d...c8f

Beste land å være barn i ja, ikke foreldre i. Flere fritidsinteresser, dugnader, kamper, tilstelninger hver måned i barnehagen i arbeidstiden, henting av ungdom ute på natten, vennegrupper, foreldremøter og utviklingssamtaler. Det meste av dette som gjor foreldre opptatt 24/7 med barna, slik var det ikke før. Da var man kanskje med på en fritidsinteresser og kom seg dit selv. Ikke var det dugnader  hel tiden og salg av sokker og kjeks. 

Anonymkode: 8bdb3...14b

  • Liker 8
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn lar seg dårlig kombinere med arbeidslivet. Begge skal jobbe 100% og likevel være super foreldre. Vi har to barn og skulle gjerne hatt flere. Hadde jeg kunne jobbet mindre og ikke mistet penger hadde vi fått fler.

Anonymkode: 8ab22...a59

  • Liker 9
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er bra at folk får mindre barn.I andre land får de alt for mange unger.Jorda blir overbefolket. 

Anonymkode: 9357a...1cc

Nei, land som Norge og Japan blir gå til grunne uten nye generasjoner med samme interesser for landet, kultur og familiell tilhørighet. Tar mange generasjoner med innvandring før de blir integrert på samme vis, enkelte kulturer blir det aldri, har større lojalitet til sitt opprinnelige hjemland.

Anonymkode: 8b717...633

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi flere og flere innser  avgjør for seg selv at barn ikke er meningen med livet

Anonymkode: bd514...327

"Innser" er feil.
Om livet har mening, så er rangerer formering høyt, om ikke øverst på listen.
Dessverre er holdningen om at fellesskapet og fremtiden vi ikke selv tar del i = ubetydelig.
Menneskets iboende egoistiske, selvopptatte tankegang og levesett.

Anonymkode: 65e6f...f47

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barn lar seg dårlig kombinere med arbeidslivet. Begge skal jobbe 100% og likevel være super foreldre. Vi har to barn og skulle gjerne hatt flere. Hadde jeg kunne jobbet mindre og ikke mistet penger hadde vi fått fler.

Anonymkode: 8ab22...a59

Er også mulig å leve på samme materielle standard som våre forfedre. Lev som din olde foreldre så er ikke økonomi et problem. Hjemmeværende mor eller far er mange ganger bedre enn alskens fritidsaktiviteter.

Anonymkode: 8b717...633

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er vel den eneste meningen med livet, resten er meningsløst i et lengre tidsperspektiv.

Anonymkode: 8b717...633

Føles ikke sånn ut. 

Anonymkode: 36264...3b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er blitt for krevende å ha barn i forhold til tidligere, masse å følge opp hele tiden og høye krav til alt. 

Samfunnet er ikke lenger tilrettelagt for mange barn. 

Før slapp man ungene ut i gata og det var det, nå skal foreldre delta på alt med barna. 

Anonymkode: 8bdb3...14b

Hvordan er det blitt mer krevende enn tidligere? Det at man slapp ungene i gata handler vel mer om barneoppdragelse enn noe annet. Barn kan læres å bli selvstendig nok til å aktivisere seg selv på egen hånd. At svært mange foreldre synes det enkleste er å plassere et nettbrett framfor barna å la dem holde på med det i flere timer er også dessverre barneoppdragelse som mange i dag mener er feil.

Anonymkode: cdb6b...d33

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...