Gå til innhold

Hvorfor fødes det så få barn i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

LadeJarl skrev (11 minutter siden):

Fikk de barn med de samme kjærestene til slutt da? Eller måtte det nye baller til?

Nei, selvfølgelig gadd de ikke å vente til kjærestene ble "klare". Den ene dro til Danmark og fikk barn med donor, den andre fikk en ny mann og barn i alder av 43 år. 

Anonymkode: 93b28...967

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, selvfølgelig gadd de ikke å vente til kjærestene ble "klare". Den ene dro til Danmark og fikk barn med donor, den andre fikk en ny mann og barn i alder av 43 år. 

Anonymkode: 93b28...967

Selvsagt...fordi når kjæresten hadde blitt klare hadde det blitt med 10 år yngre damer..flaks hun på 43 da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Når man er stygg, får man ikke mann.

Anonymkode: c3ecf...4b5

Jo, jeg er et levende bevis på det. Ikke er jeg så sjarmerende personlighetsmessig heller. 

Anonymkode: 36264...3b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadeJarl skrev (6 timer siden):

Hvorfor fødes det så få barn i norge?

Fordi alt for mange kvinner ikke finner noen å lage barn med.

Kjærlighet og sex er neimen ikke lett.

Anonymkode: 36264...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadeJarl skrev (6 minutter siden):

Selvsagt...fordi når kjæresten hadde blitt klare hadde det blitt med 10 år yngre damer..flaks hun på 43 da..

Disse kjærestene fikk ikke barn, fordi de ikke fikk seg 20-åringer etter at venninnene mine dumpet dem. Så de er fortsatt såkalt "ufrivillig" barnløse.

Anonymkode: 93b28...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.12.2023 den 10.40):

Mange har undret seg over dette og mange har kommet med forskjellige grunner til dette. Politikerne vil at Nordmenn skal få flere barn blant annet fordi regnestykkene deres i forhold til skatt og pensjon ikke går opp. Norge trenger flere syselsatte og med så mange som havner utenfor arbeidslivet er det kanskje ikke rart at politikerne ser på at nordmenn må få flere barn.

Anonymkode: cdb6b...d33

For meg er det flere grunner til ikke å få barn enn til å få barn.

Jeg har to, men så raskt det at slik helsevesenet opererer så er det fare for liv det å få flere. 

Det er for dyrt! En får ikke ressurser til å ivareta barna skikkelig, hverdagen er allerede en kamp for å strekke til . 

Og hvilken fremtid er det man har å tilby barna?? Nå når man har så mye krig og elendighet i verden så ser det virkelig trist ut. Det blir vanskelig å ha tro på menneskeheten.

Når man i tillegg tar inn de krigsherjede menneskene inn i vårt land så er elendigheten i umiddelbar nærhet. Landet vårt bruker jo faktisk mer ressurser og midler på dem enn på våre egne landsmenn som strir. 

Når den som styrer landet ikke engang må leve etter de samme vilkårene som oss så blir det nok ikke bedre her heller..

Anonymkode: 02205...6b4

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jo, jeg er et levende bevis på det. Ikke er jeg så sjarmerende personlighetsmessig heller. 

Anonymkode: 36264...3b3

Jeg er også et levende bevis på det. Har også en KJEKK mann. Men det har vært mange år der jeg var sammen med en mann som var med meg kun på grunn av det praktiske, og det var et helvete for begge.

Anonymkode: 93b28...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jo, jeg er et levende bevis på det. Ikke er jeg så sjarmerende personlighetsmessig heller. 

Anonymkode: 36264...3b3

Høres i det minste ut som om selvbildet er på topp ! 😉😂😂

Du er nok ikke så ille tenker jeg..du burde slutte å tenke deg ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Disse kjærestene fikk ikke barn, fordi de ikke fikk seg 20-åringer etter at venninnene mine dumpet dem. Så de er fortsatt såkalt "ufrivillig" barnløse.

Anonymkode: 93b28...967

Bra det finnes litt rettferdighet i livet da.!..😂..tror barn lages best i halvfylla når en er ung.. begge er så kåte at det ikke er til å unngå.!!.😂🙈...la naturen gå sin gang bare..

Alt for mange smarte kvinner outsmarter seg selv med planlegging og konsekvensutredninger i hytt og pine ..og ender opp med hardkokte egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/31/2023 at 11:31 AM, AnonymBruker said:

Beste land å være barn i ja, ikke foreldre i. Flere fritidsinteresser, dugnader, kamper, tilstelninger hver måned i barnehagen i arbeidstiden, henting av ungdom ute på natten, vennegrupper, foreldremøter og utviklingssamtaler. Det meste av dette som gjor foreldre opptatt 24/7 med barna, slik var det ikke før. Da var man kanskje med på en fritidsinteresser og kom seg dit selv. Ikke var det dugnader  hel tiden og salg av sokker og kjeks. 

Anonymkode: 8bdb3...14b

Foreldre driver hverandre fra vettet. Noen få ekstremister med god tid og mye penger har stjålet de flestes felles oppfatning om hva det er å være gode foreldre og hva barneoppdragelse krever og skammer de som våger å avvike.

Anonymkode: d22e1...035

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner vil ikke har barn med vanlige menn lengre. Det er en liste med sjekkpunkter som må innfris før man er aktuell kandidat. Karriere, lønn, detaljer i utseendet osv.

Ja, det er mange vanlige menn som har fått barn. Men det er de vi nå ser er i 40-50 årene og fikk barn i en helt annen tid. Mye har skjedd på bare 10, 15, 20 år. Det er nok en økende trend at enda flere menn faller igjennom. Enda flere enn de 25 % som allerede er valgt bort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått ett barn, og vurderer å la det stå til med det selv om jeg gjerne ønsker jeg kunne hatt flere. Hovedgrunnen er tidsklemma. Jeg ønsker ikke å leve mitt liv med 100 % jobb, barna i barnehagen hele dagen, styr og stress med husarbeid og vedlikehold på hus, og ingen tid til meg selv. Jeg har faktisk gått ned til 80 %, men det er jo et kjempetap for meg. Jeg er ikke gift, så det går kun utover meg. 

En annen ting er at jeg har mindre tillit til helsevesenet etter fødsel. Så fort ungen er ute og frisk nok kunne de ikke gitt mer faen i mor, er mitt inntrykk, og det er en skremmende opplevelse å sitte igjen med.

Anonymkode: 4a257...55d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi snakket faktisk om dette i jula. Foreldrene mine nevnte at det var veldig sjelden at mine og deres besteforeldre lekte med oss og dem. Det var i tilfelle mens de jobbet. Det var alltid noe i huset eller på gården som skulle gjøres. Så der vi er i jobb idag med 8 timers arbeidsdag og 5 dagers arbeidsuke var våre forfedre sine liv 7 dagers arbeidsuke og arbeidsdagen var slutt når jobben var over. 

Barn ble ikke fulgt opp slik vi tenker på det i dag. De var med og jobbet, overlatt til eldre søsken eller gikk på skole, kanskje også langt borte. 

Og før eller siden måtte besteforeldrene også passes på og stelles. I tillegg til barna. 

Du romantiserer et hardt liv.

Anonymkode: f6d6d...77e

Jeg refererer til egne erfaringer (og bekjente erfaringer) der besteforeldre var til stede og bidro med barnebarna. Romantiserer ikke noe som er selv-opplevd. 

Anonymkode: fa386...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DelvisPresley skrev (49 minutter siden):

Kvinner vil ikke har barn med vanlige menn lengre. Det er en liste med sjekkpunkter som må innfris før man er aktuell kandidat. Karriere, lønn, detaljer i utseendet osv.

Ja, det er mange vanlige menn som har fått barn. Men det er de vi nå ser er i 40-50 årene og fikk barn i en helt annen tid. Mye har skjedd på bare 10, 15, 20 år. Det er nok en økende trend at enda flere menn faller igjennom. Enda flere enn de 25 % som allerede er valgt bort.

Det er også fordi kvinner kan være mer kresne enn før, vi trenger ikke lengre menn til å forsørge oss. Nå har kvinner samme muligheter for jobb, og kan forsørge seg selv. Men, ser fortsatt at "normen" er at kvinner dater i en lavere liga enn sin egen. Trenger ikke være kjekk millionær, bare ha en stødig jobb, og ikke bo i kjelleren til mamma. Man vil jo ha noen som har livet litt på plass, hvis man ser etter noen å starte en familie med.

Anonymkode: 7ed76...800

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (57 minutter siden):

Kvinner vil ikke har barn med vanlige menn lengre. Det er en liste med sjekkpunkter som må innfris før man er aktuell kandidat. Karriere, lønn, detaljer i utseendet osv.

Ja, det er mange vanlige menn som har fått barn. Men det er de vi nå ser er i 40-50 årene og fikk barn i en helt annen tid. Mye har skjedd på bare 10, 15, 20 år. Det er nok en økende trend at enda flere menn faller igjennom. Enda flere enn de 25 % som allerede er valgt bort.

Dette ser man veldig lett i dating apper, hvor 1% av menn får alle damene der. Kvinner ødelegger sin egen lykke med å velge bort nesten alle menn. De nyeste genereasjonene er jo mer ensomme enn noen gang!

Anonymkode: e3c8f...c17

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.12.2023 den 11.27):

Det har aldri vært mer tilrettelagt en det er nå. At ungene ikke kan være på "selvstyr" er ene og alene foreldrenes feil. 

https://www.unicef.no/nyheter/oppvekst/norge-blant-beste-land-vaere-barn 

Anonymkode: a656d...c8f

Fra linken din:

Sitat

Det som kanskje er en overraskelse, er at i en ny UNICEF-rapport så faller vi på rangeringen når man vurderer oppfølgingen av barn innenfor selvmord, overvekt og barns rett til medvirkning – altså at barn deltar og blir hørt i ting som gjelder dem. 

 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En annen ting er at jeg har mindre tillit til helsevesenet etter fødsel. Så fort ungen er ute og frisk nok kunne de ikke gitt mer faen i mor, er mitt inntrykk, og det er en skremmende opplevelse å sitte igjen med.

Anonymkode: 4a257...55d

Ja det er ikke lenge siden mødre lå ei uke på sykehuset etter en fødsel. Man fikk sove og komme seg litt før man reiste hjem. Det veiet litt opp for omsorgen man ikke lengre har hjemme, i gamle dager var en fødekvinne omgitt av andre mødre, søstre og tanter.

Nå er fødsel en utgiftspost og friske kvinner blir omtrent kastet ut dagen etter de har født. Amming er ikke på plass og man må lære mye på egenhånd.

Kvinnehelse er feil sted å spare. Når kvinner ikke føler seg trygg og ivaretatt kan de være dråpen som stopper dem å få flere barn.

Anonymkode: 8a07d...55b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er mange som tyter ut unger om dagen 

Men hvorfor folk ikke får det er det ikke en fasit på

Noen kan ikke noen vil ikke 

Barnevernet i norge er for strenkt så folk tørr ikke 

Økonomi 

Redd dem ikke blir gode foreldre 

Noen vil bare ikke uten spesielle grunner.

Jeg er ikke en av dem hadde jeg kunnet hadde jeg og samboer fått barn for lenge siden :(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mange gode utredelser og unnskyldninger på hvorfor man har synkende fødsler nå til dags, og flere beskriver samfunnet i dystopiske ord som får meg til å tenke:

Barn har alltid vært et symbol på håp.

Barn symboliserer fremtiden.

Barn symboliserer optimisme.

Håp, fremtid og optimisme kommer fra det faktum at vi ikke kan spå fremtiden, som alltid vil være en mørk ukjent sted for menneskeheten å forsiktig gå gjennom. Å stoppe å holde denne troen vil være å stoppe oss for å bevege oss, å få barn, og dø ut. Dette sier seg selv er ikke ett alternativ så vi må holde optimismen og håpet oppe, og innenfor rammen av hva enkelt personer kan gjøre: få familie og barn.

Jeg tror inntoget av internett, globalisme der dårlige nyheter sprer seg langt raskere og fortere enn gode nyheter: farger av på vårt syn om en håpefull fremtid. Vi alle hører rystende nyheter som krig her og der, dyretider, dårlig politikk, klimakatastrofer, kvinenhat, mannehat, rasime også videre. Egentlig ikke overraskende at "vår" generasjon mistet troen på en fremtid da.

Alle skal selvsagt velge sine livssyn og livssituasjoner. Personlig er jeg mer av troen av at vi må ikke havne i en pessimistisk og kynisk syn på fremtiden. Så selv om det er veldig realistiske utfordringer som kommer til å treffe neste generasjonen, så er det mitt ansvar å overføre troen på at mine barn kommer til å takle det og finne en løsning, og fortsette kursen, fremfor å stoppe opp.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

umAxa skrev (2 minutter siden):

Jeg ser mange gode utredelser og unnskyldninger på hvorfor man har synkende fødsler nå til dags, og flere beskriver samfunnet i dystopiske ord som får meg til å tenke:

Barn har alltid vært et symbol på håp.

Barn symboliserer fremtiden.

Barn symboliserer optimisme.

Håp, fremtid og optimisme kommer fra det faktum at vi ikke kan spå fremtiden, som alltid vil være en mørk ukjent sted for menneskeheten å forsiktig gå gjennom. Å stoppe å holde denne troen vil være å stoppe oss for å bevege oss, å få barn, og dø ut. Dette sier seg selv er ikke ett alternativ så vi må holde optimismen og håpet oppe, og innenfor rammen av hva enkelt personer kan gjøre: få familie og barn.

Jeg tror inntoget av internett, globalisme der dårlige nyheter sprer seg langt raskere og fortere enn gode nyheter: farger av på vårt syn om en håpefull fremtid. Vi alle hører rystende nyheter som krig her og der, dyretider, dårlig politikk, klimakatastrofer, kvinenhat, mannehat, rasime også videre. Egentlig ikke overraskende at "vår" generasjon mistet troen på en fremtid da.

Alle skal selvsagt velge sine livssyn og livssituasjoner. Personlig er jeg mer av troen av at vi må ikke havne i en pessimistisk og kynisk syn på fremtiden. Så selv om det er veldig realistiske utfordringer som kommer til å treffe neste generasjonen, så er det mitt ansvar å overføre troen på at mine barn kommer til å takle det og finne en løsning, og fortsette kursen, fremfor å stoppe opp.

 

Det var jo en lys måte å se det på, talsmann for fremtiden 😄

Ser det mer hverdagslig. Måler barneønsket opp mot hva det innebærer å oppdra dem, lage dem, å huff og nei, føde dem. 

Anonymkode: 36264...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...