AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #121 Del Skrevet 1. januar 2024 For meg er det to ting som mangler for å ønske meg flere barn (enn de to jeg har): 1) Økonomi til å leve på 1 eller 1,5 inntekt, slik at vi kan følge opp barna. 2) En "landsby". Bestemødre, tanter, nabokoner og nabobarn hjemme på dagtid, slik at det å være (helt eller delvis) hjemmeværende forelder (og barn) ikke ble så ensomt. Anonymkode: 539b4...e3a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #122 Del Skrevet 1. januar 2024 Når man er stygg, får man ikke mann. Anonymkode: c3ecf...4b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #123 Del Skrevet 1. januar 2024 Eg trur hovudgrunnen er boligmarkedet, krav til eigenkapital og det at folk utdanner seg lenge. Samt det at folk er yngre lengre. Eg f.eks fjasa rundt og levde livet som ein tenåring/ung vaksen fram til 23 år. Eg arbeida fulltid men utan utdanning var det naturlegvis ræva løn. Tok derfor utdanning, vart ferdig eksaminert og hadde godt betalt fast jobb to år etterpå. Vi sjansa på få første barnet likevel tross for at vi leigde. Det var bra fordi det var ikkje nok å berre ha sex for å bli gravid viste det seg. Barnet kom 💗 Vi sleit enormt med å kome oss inn på boligmarkedet, med barnet fekk vi då 500.000 kr mindre I lån. Var på visning etter visning, ein del var smått og krevde enormt med utbedring pluss lånet. Gjerne opp mot 4 føkkings millioner kroner (Bergen). Det var såvidt plass til eit barn, vi ville gjerne på det tidspunktet ha mange. Ingenting var liksom godt nok heller for så mykje gjeld. Galskap! Den eine plassen hadde skråtak rom med dass og dusj. Du kunne då altså drite og dusje samstundes 🤔 Derfor flytta vi langt ut i gokk og kjøpte nydelig ny stor flott einebolig til 3 millioner. Vi har nå to barn. Det blir ikkje fleire barn. 1. Alder, energi og svangerskap ute i distriktet: Eg personlig føler meg for gammal nå. Om eit par år blir eg 40 år. Sist svangerskap var heilt jævlig! Oppfølging ved problemer er sentralisert. Faktisk heilt inn til storbyen. Pasientreiser kjørte rundt på meg over land og strand mykje. Eg har faktisk valgt å bu her, men eit til svangerskap med sånne avstandar blir AlDRI aktuelt. Det er utrolig utmattande. Mødre som får barn seint i biologisk forstand møte oftare på diverse komplikasjonar. Vi blir eldre og eldre som førstegongs. Det er ikkje bra. 2. For mykje på kun mor: Mannen jobber også enormt mykje, nesten alt faller på meg (føler eg). Det gjelder også det tredje skiftet. Eg tar mesteparten av alt sjølv om begge har 100 prosent jobb. Eg er aldri sjukemeldt men er redd eit barn til hadde gjort meg totalt utbrent. Derfor velje vi heller å følja opp dei to vi har og gi dei litt ekstra i staden🧡. Eg trur vi hadde fått fleire barn om vi var ferdig med ting før (utdanning, fast jobb og bolig). Hadde det ikkje ordna seg med bolig hadde vi stoppa på eit barn. Vi har heller ikkje råd til bil som passe for tre barn i denna økonomien. Eller vi har vel råd, men det blir ikkje prioritert. Anonymkode: cf129...879 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #124 Del Skrevet 2. januar 2024 Forstår godt hvorfor flere velger å føde mindre i det gale samfunnet vi har fått. Anonymkode: 5f6a0...a3d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 2. januar 2024 #125 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Når man er stygg, får man ikke mann. Anonymkode: c3ecf...4b5 Du kan få barn selv, om du ønsker det. Er verre å være stygg som mann. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #126 Del Skrevet 2. januar 2024 Siden det nå er sånn at både mor og far må være i full jobb for at det skal gå rundt økonomisk, har jeg dessverre ikke tid eller overskudd til flere enn ett barn. Skulle jeg hatt 2-3 barn så kunne jeg ikke hatt denne jobben jeg har nå i hvert fall. Da hadde jeg blitt spist opp av dårlig samvittighet og stress. I tillegg er det dyrt med barn. Man skal jammen ha ganske grei inntekt for å ha 2+ barn slik som prisene er nå! Jeg har egentlig ikke lyst til å sette flere barn til verden sånn som samfunnet er nå. Barna vokser opp med tik tok, YouTube, gaming og sosiale medier. Nivået i skolen går nedover og nedover, barn klarer ikke å aktivere seg selv og leke(!), tåler ikke krav og motgang, volden øker i skolen, usosiale, slitne og deprimerte ungdommer som ikke orker eller har lyst til noen ting. Det er noe fryktelig galt med verden i dag, og jeg er oppriktig bekymret for generasjonen som vokser opp nå. Anonymkode: fa386...e41 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #127 Del Skrevet 2. januar 2024 En annen ting som har endret seg er at før i tiden var besteforeldre til stede og bidro masse. Når man skal ha 2 foreldre i full jobb og besteforeldrene også er i full jobb, er opptatt med selvrealisering eller av andre grunner er totalt fraværende, er det ikke akkurat tilrettelagt for å følge opp en skokk med unger. Anonymkode: fa386...e41 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #128 Del Skrevet 2. januar 2024 F[r du barn med spesielle behov f[r du nesten ingen hjelp Anonymkode: 9d9ba...fe6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #129 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 31.12.2023 den 11.31): Beste land å være barn i ja, ikke foreldre i. Flere fritidsinteresser, dugnader, kamper, tilstelninger hver måned i barnehagen i arbeidstiden, henting av ungdom ute på natten, vennegrupper, foreldremøter og utviklingssamtaler. Det meste av dette som gjor foreldre opptatt 24/7 med barna, slik var det ikke før. Da var man kanskje med på en fritidsinteresser og kom seg dit selv. Ikke var det dugnader hel tiden og salg av sokker og kjeks. Anonymkode: 8bdb3...14b Er aleneforsørger 100 %. Har ett barn (ungdom) som det går veldig bra med. Jeg sliter med helsa. Jobber ikke, men har svært god økonomi. Får noe hjelp av foreldrene mine med kjøring og oppfølgning ellers hadde det ikke gått. Stiller på dugnader, foreldremøter, utviklingsssmtaler og salg av kjeks m.m. Foreløpig ikke vært aktuelt med henting ute i natten. Det er gøy med barn, men blir ikke flere på meg om jeg skulle funnet ny partner. Er for krevende rett og slett. Anonymkode: d6df5...bc6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 2. januar 2024 #130 Del Skrevet 2. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 31.12.2023 den 10.40): Mange har undret seg over dette og mange har kommet med forskjellige grunner til dette. Politikerne vil at Nordmenn skal få flere barn blant annet fordi regnestykkene deres i forhold til skatt og pensjon ikke går opp. Norge trenger flere syselsatte og med så mange som havner utenfor arbeidslivet er det kanskje ikke rart at politikerne ser på at nordmenn må få flere barn. Anonymkode: cdb6b...d33 Litt pga folk føler alt m være tipp topp før de får barn, farlig å miste litt levestandard vettu En annen ting er kravene som stilles til foreldrene. Endret 2. januar 2024 av Fru Uperfekt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 2. januar 2024 #131 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 31.12.2023 den 11.23): Det er blitt for krevende å ha barn i forhold til tidligere, masse å følge opp hele tiden og høye krav til alt. Samfunnet er ikke lenger tilrettelagt for mange barn. Før slapp man ungene ut i gata og det var det, nå skal foreldre delta på alt med barna. Anonymkode: 8bdb3...14b Jupp nå er det knapt barn i gatene og de skal følges over alt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 2. januar 2024 #132 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 31.12.2023 den 12.51): Permisjonsordningen er ikke tilrettelagt for familiene og biologien. Baby og jeg var absolutt ikke klar for å gå tilbake til jobb da baby var 7 mnd. Han diet fremdeles mye og var avhengig av meg. Vi måtte spare opp 100k for for at jeg skulle være hjemme noen mnd til, pluss at vi tapte 4 mnd inntekt. Anonymkode: f814b...fb0 Og likevel er permisjons ordningene gode i Norge, i forhold til mange andre vestlige land 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 2. januar 2024 #133 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 31.12.2023 den 12.55): Leste ett eller annet sted at de får ganske mye penger når de er hjemme med barn. Husker ikke hvor jeg leste det, var det kanskje en diskusjon her inne? Og at det var derfor de fikk så mange barn. Men jeg er lærer og har (utenlandske) elever som har mange søsken. De kommer gjerne på skolen med lite klær, mat og oppdragelse, dessverre. De bor trangt. 3 barn på et lite soverom. Og det går jo det og. Men selv hadde jeg ikke orka å bo så trangt at hele familien må sove på samme rom omtrent og man har så dårlig råd at barna må fryse på skolen. Anonymkode: 82d76...9d8 Antar du tar det videre om de faktisk kommer så feil kledd at de fryser på skolen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadeJarl Skrevet 2. januar 2024 #134 Del Skrevet 2. januar 2024 Hvorfor fødes det så få barn i norge? Fordi alt for mange kvinner ikke finner noen å lage barn med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #135 Del Skrevet 2. januar 2024 On 12/31/2023 at 11:31 AM, AnonymBruker said: Beste land å være barn i ja, ikke foreldre i. Flere fritidsinteresser, dugnader, kamper, tilstelninger hver måned i barnehagen i arbeidstiden, henting av ungdom ute på natten, vennegrupper, foreldremøter og utviklingssamtaler. Det meste av dette som gjor foreldre opptatt 24/7 med barna, slik var det ikke før. Da var man kanskje med på en fritidsinteresser og kom seg dit selv. Ikke var det dugnader hel tiden og salg av sokker og kjeks. Anonymkode: 8bdb3...14b Nettopp dette. I tillegg er det en god del menn som ikke er oppdratt til å ta det ansvaret som trengs, så det meste av slike oppgaver faller på kvinnen. Det er det naturligvis mange kvinner som ikke er så interessert i å gjøre, så det blir færre tilgjengelige menn å få barn med. Har selv valgt vekk barn, jeg ser det blir alt for slitsomt slik foreldrerollen er nå. Mannen min er verdens snilleste og jeg elsker han, men han har null initiativ og ingenting blir gjort dersom jeg ikke tar prosjektleder-rollen, og det orker jeg ikke med barn i tillegg. Anonymkode: 086fa...c20 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #136 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): En annen ting som har endret seg er at før i tiden var besteforeldre til stede og bidro masse. Når man skal ha 2 foreldre i full jobb og besteforeldrene også er i full jobb, er opptatt med selvrealisering eller av andre grunner er totalt fraværende, er det ikke akkurat tilrettelagt for å følge opp en skokk med unger. Anonymkode: fa386...e41 Vi snakket faktisk om dette i jula. Foreldrene mine nevnte at det var veldig sjelden at mine og deres besteforeldre lekte med oss og dem. Det var i tilfelle mens de jobbet. Det var alltid noe i huset eller på gården som skulle gjøres. Så der vi er i jobb idag med 8 timers arbeidsdag og 5 dagers arbeidsuke var våre forfedre sine liv 7 dagers arbeidsuke og arbeidsdagen var slutt når jobben var over. Barn ble ikke fulgt opp slik vi tenker på det i dag. De var med og jobbet, overlatt til eldre søsken eller gikk på skole, kanskje også langt borte. Og før eller siden måtte besteforeldrene også passes på og stelles. I tillegg til barna. Du romantiserer et hardt liv. Anonymkode: f6d6d...77e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #137 Del Skrevet 2. januar 2024 1. Lite tro på fremtiden. 2. Nesten umulig for 2 med vanlig inntekt å kjøpe en bolig der det finnes jobber. Anonymkode: 53bf1...785 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #138 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 31.12.2023 den 10.40): Mange har undret seg over dette og mange har kommet med forskjellige grunner til dette. Politikerne vil at Nordmenn skal få flere barn blant annet fordi regnestykkene deres i forhold til skatt og pensjon ikke går opp. Norge trenger flere syselsatte og med så mange som havner utenfor arbeidslivet er det kanskje ikke rart at politikerne ser på at nordmenn må få flere barn. Anonymkode: cdb6b...d33 For min del klarer jeg fint å se hvorfor. For eksempel, der jeg bor er tilbudet for oppfølging av svangerskap og fødsel elendig. Mange transportfødsler, sykehus langt unna, ofte dårlig vær og stengt flyplass/fjellovergang på vinteren. Skoler og barnehager melder til barnevernet over lav sko, man møter skyhøye krav fra skolen, fritidsaktivitetene osv. Jeg har ei venninne med barn i korps, og de har faen meg dugnad hele tiden. Samtidig så er det forventet at begge foreldrene jobber fullt, har strøkent hjem og masse frivillige verv knyttet til barna. Bursdagsselskaper skal holdes for hele klassen eller alle jentene/guttene, uansett om man har råd og plass eller ikke. Alle barna må ha ski, skøyter osv osv for å bruke en eller to dager i året på skolen når de har "skidag" eller "skøytedag". Kvalitetsklær for barn koster mye penger. Og så videre. P.S. Jeg har selv fire barn, så føler at jeg har oppfylt min plikt til å opprettholde landets populasjon. Anonymkode: 93b28...967 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #139 Del Skrevet 2. januar 2024 LadeJarl skrev (5 timer siden): Hvorfor fødes det så få barn i norge? Fordi alt for mange kvinner ikke finner noen å lage barn med. Det er også mange menn som ikke vil ha barn til de har bikket 40. Så vil de gjerne ha en mye yngre dame som kan føde 2-3 barn for dem, og da går ikke regnestykket opp. Jeg har selv to venninner som nesten gikk glipp av muligheten til å få barn, siden kjærestene halte ut tiden mht. barn. Anonymkode: 93b28...967 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadeJarl Skrevet 2. januar 2024 #140 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Det er også mange menn som ikke vil ha barn til de har bikket 40. Så vil de gjerne ha en mye yngre dame som kan føde 2-3 barn for dem, og da går ikke regnestykket opp. Jeg har selv to venninner som nesten gikk glipp av muligheten til å få barn, siden kjærestene halte ut tiden mht. barn. Anonymkode: 93b28...967 Fikk de barn med de samme kjærestene til slutt da? Eller måtte det nye baller til? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå