AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #101 Del Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): For å få en (økonomisk) trygt oppvekst må man være etablert med fast jobb og helst egen bolig. 2 barn betyr at man ikke får låne like mye som uten barn, og det når man trenger mer plass enn uten barn. Barn koster enormt mye penger. Frem til de er 18 år rundt 1 million kroner for helt vanlige mennesker med helt vanlig inntekt. Økonomisk sett er barn et sluk av dimensjoner. Når man - på individnivå- ikke lengre trenger barn for sikring av egen alderdom er det lettere å velge vekk. Generasjoner lever ved siden av hverandre, ikke med hverandre lengre. Flytter man ut hjemmefra som 20-åring tar det 10 år før man møter barn igjen, nemlig egne eller venners. Akkurat som man ikke møter gamle. Hvem skal kvinner få barn med? Ingen ung mann på 22 ønsker seg unger. Menn kan utsette å få barn og veldig mange gjør det, ofte til jevnaldrede kvinner blir infertile. Har de selv bikket 40 har de fremdeles mulighet å lage barn men ofte har toget gått for dem også da de er avhengig av yngre kvinner, og disse er gjerne mer interessert i menn på sin egen alder eller en eldre mann som allerede har barn fra før. Trygg prevensjon og fri abort gir valgmuligheter der man tidligere var prisgitt biologien. Sex og formering er frakoblet, så mye at mange (menn) ikke lengre innser at det henger sammen. Barn er mye jobb. Mye gøy også, men jeg påstår at det meste er jobb og slitsomt. Samfunnet har høye forventninger og krav og å innfri der er krevende. Jeg og mannen har fått 2 og sånn sett oppfylt vår kvote, ikke aktuelt med flere. Anonymkode: 8a07d...55b Veldig godt poeng. Husker jeg hadde en samtale med venner for noen år siden etter å ha lest at det var flere ufrivillig barnløse menn enn kvinner (husker ikke hvor jeg leste og aner ikke om det enda er gjeldende), men da var vi flere av samme oppfatning at menn sannsynligvis ikke føler på det samme tidspresset som kvinner fordi de kan få barn når de er 60. Flere av de vi snakket med hadde opplevd samlivsbrudd nettopp fordi kvinnen var klar for barn tidligere enn mannen. De fleste av disse kvinnene fant seg etter noen få år en partner som var interessert i å få barn, mens flere av mennene bare datet litt fram og tilbake, en del av dem med yngre kvinner. Når de til slutt innså at de ønsket seg barn var det ikke nødvendigvis like lett. Dette er kun observasjoner i min egen omgangskrets og kan hende det overhodet ikke er representativt for bakgrunnen for ufrivillig barnløse menn. Når det er sagt er de fleste i omgangskretsen i forhold hvor begge har hatt lyst på barn, men de har kanskje ventet til livet og økonomien falt på plass. Meg selv inkludert. Sånn blir det også færre barn av. Anonymkode: 49ea9...16c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #102 Del Skrevet 31. desember 2023 Det gir for øvrig mening at folk vil ha ting på stell før de får barn. Det er ikke lett å være nyutdannet med et barn eller to på slep i jobbsøking. Det er krevende å lete etter og å søke jobber, gå på intervjuer og ikke minst være ny på en arbeidsplass. Er du uheldig med barn som sover dårlig over mange år og som er mye syke er du alt annet enn en attraktiv arbeidstaker. Vår sønn har vært mer syk enn han har vært frisk denne høsten. Vi har brukt opp alle sykt barn dagene (på et halvvår) og ingen av oss har vært i vårt ess på jobb. Heldigvis har vi begge hatt disse jobbene i mange år og både arbeidsgiver og kolleger vet derfor at vi egentlig er flinkere og mer pliktoppfyllende enn vi har vært siden vi fikk barn. Hadde vært grusomt å være ny på en arbeidsplass og ringe inn med sykt barn i ukesvis i strekk. Og i tillegg skulle ha mental kapasitet til å lære seg en ny jobb. Anonymkode: 49ea9...16c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #103 Del Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Mange har undret seg over dette og mange har kommet med forskjellige grunner til dette. Politikerne vil at Nordmenn skal få flere barn blant annet fordi regnestykkene deres i forhold til skatt og pensjon ikke går opp. Norge trenger flere syselsatte og med så mange som havner utenfor arbeidslivet er det kanskje ikke rart at politikerne ser på at nordmenn må få flere barn. Anonymkode: cdb6b...d33 Hvis det hadde blitt flere goder for dem med flere barn hadde kanskje folk fått fler? Vi har tre barn og det er ganske lite som er tilrettelagt for flerbarnsfamilier. De fleste familiebilletter er to voksne og to barn, vi kan bare glemme å søke huslån, det er relativt liten søskenrabatt på aktiviteter og ingen hvis ikke alle går på samme aktivitet… i tillegg til at folk får barn sent og biologien setter stopper for reproduksjon. Når man får første barn mår man er 34 er ikke tre- fire barn så realistisk. Anonymkode: 46159...4df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #104 Del Skrevet 1. januar 2024 15 hours ago, AnonymBruker said: Mange har undret seg over dette og mange har kommet med forskjellige grunner til dette. Politikerne vil at Nordmenn skal få flere barn blant annet fordi regnestykkene deres i forhold til skatt og pensjon ikke går opp. Norge trenger flere syselsatte og med så mange som havner utenfor arbeidslivet er det kanskje ikke rart at politikerne ser på at nordmenn må få flere barn. Anonymkode: cdb6b...d33 Hadde jeg visst hvor enkelt det er å falskt bli anmeldt til barnevernet og bli utsatt for undersøkelse uten grunn hadde jeg ikke fått det. Barnevern, skole og barnehage gjør det utrygt å ha barn hvis man gjør noe litt utenom a4 (venninnen min liker vegetar og feirer ikke jul, det skaper bekymring) Jeg tør ikke å feire tradisjoner som er typisk for oss nå Anonymkode: 7f09b...c4c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #105 Del Skrevet 1. januar 2024 Jeg personlig kunne sikkert fått flere barn enn ett hvis jeg kunne vært mer hjemme. Er lærer og føler jeg må jobbe fulltid for å ha grei økonomi. Vil gjerne gi barnet mitt alt det trenger. Far jobber også fullt, og vi har god økonomi. Med en til tror jeg fort jeg hadde blitt utbrent, vært på kanten til det flere ganger med bare en, barnet er straks 3 år. Jeg synes hverdagene er tunge og har en stor sorg over å sende barnet mitt i bhg. Og jeg har til og med lange lærerferier da barnet mitt alltid er hjemme med meg. Synes min mor var heldig, kunne være hjemme i 15 år med unger og min far sin lønn strakk til. Vi var ikke rike, men hadde hus, mat, klær og litt til overs. Manglet aldri noe. Men jeg vet at min mor var økonomisk bevisst til detaljer, det gikk på telling av egg og epler. Som jeg tror kanskje min generasjon er dårlig på. Vi sløser mye. Opplært litt sånn. Tror med planlegging kan mange av oss gå ned i stilling og egentlig ha helt fin levestandard. Men så er det pensjonen man tenker på. Vi skal jo jobbe mye lenger også, sikkert til 75 fylte år. Så det er nok bare å ta innover seg at den velferden flere generasjoner opplevde her er på hell, og derav lave fødselstall, livet med mange barn, full jobb og stress frister de færreste. Men rent personlig synes jeg det er helt knall med bare en. Du kan følge dem opp ekstra godt, de får jo mer siden de ikke må dele med søsken, og som foreldre får man gjerne mer overskudd. Uten at jeg sier det er bedre med en enn 2-3, ikke misforstå meg. Har mange vennepar med 2 unger som er helt topp med ungene og alt flyter. Men har også mange som er konstant utslitt og sliter i hverdagen. Det er det jeg frykter skal skje meg, så jeg tenker jeg har en nå, det går fint, livet er ganske bra, hvorfor endre på det. Anonymkode: 6905b...2d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #106 Del Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det gir for øvrig mening at folk vil ha ting på stell før de får barn. Det er ikke lett å være nyutdannet med et barn eller to på slep i jobbsøking. Det er krevende å lete etter og å søke jobber, gå på intervjuer og ikke minst være ny på en arbeidsplass. Er du uheldig med barn som sover dårlig over mange år og som er mye syke er du alt annet enn en attraktiv arbeidstaker. Vår sønn har vært mer syk enn han har vært frisk denne høsten. Vi har brukt opp alle sykt barn dagene (på et halvvår) og ingen av oss har vært i vårt ess på jobb. Heldigvis har vi begge hatt disse jobbene i mange år og både arbeidsgiver og kolleger vet derfor at vi egentlig er flinkere og mer pliktoppfyllende enn vi har vært siden vi fikk barn. Hadde vært grusomt å være ny på en arbeidsplass og ringe inn med sykt barn i ukesvis i strekk. Og i tillegg skulle ha mental kapasitet til å lære seg en ny jobb. Anonymkode: 49ea9...16c Det er veldig veldig mange som får hjelp. Smitten i barnehager er ekstrem, verre enn noen gang. I vår bhg har det gått i ett også, både på barn og ansatte. Barnehagen fungerer nesten ikke. Masse vikarer konstant, meldinger om at man bør levere sent, hente tidlig. Hva er poenget med bhg da? Alt dette er bare et stygt prosjekt så staten skal håve inn. Barna kommer til å bli psykisk syke senere i livet og da kan de juble over resultatene. Tenk å sende 9 mnd gamle unger inn i det kaoset. Hvorfor protesterer ikke folk? Det er SYKT. Anonymkode: 6905b...2d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #107 Del Skrevet 1. januar 2024 Det er for dyrt og for mye arbeid. Hilsen trebarnsmamma Anonymkode: 680b5...c6b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #108 Del Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Mange har undret seg over dette og mange har kommet med forskjellige grunner til dette. Politikerne vil at Nordmenn skal få flere barn blant annet fordi regnestykkene deres i forhold til skatt og pensjon ikke går opp. Norge trenger flere syselsatte og med så mange som havner utenfor arbeidslivet er det kanskje ikke rart at politikerne ser på at nordmenn må få flere barn. Anonymkode: cdb6b...d33 Fordi Norge er for dyrt. Føde barn inn i fattigdom er galskap og uansvarlig. Anonymkode: c9ec7...36e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #109 Del Skrevet 1. januar 2024 Ønsker ikke og da spiller ikke noen andre grunner noe rolle Anonymkode: d469a...8b2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #110 Del Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Fordi alle tror de må ha høyere utdanning, og bruker årevis av livet sitt på det. Etterpå tenker de at de må eie hus og vil og ha alt på stell før et barn kommer til. Og vipps, rekker de ikke å få mer enn ett barn før de er for gamle. I tillegg legger vi til oss en så høy levestandard at vi ikke føler vi har råd til å ha barn, eller har råd til å jobbe mindre for å faktisk ta vare på barna. Og permisjonsordningen idag er lite tilpasset biologien, og mer tilpasset likestillingen. Anonymkode: 08d89...18f Ikke enig i det du sier. For bare 30 år siden kunne du ha bedre levestandard enn i dag med 3 barn. Ting er blitt MYE dyrere og hvis du skal ha 3-4 barn må du leve som fattig. Anonymkode: ee3e2...4ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #111 Del Skrevet 1. januar 2024 Fordi nasjonen og folket er døende Anonymkode: 0777c...402 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #112 Del Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 31.12.2023 den 11.36): Hvordan er det blitt mer krevende enn tidligere? Det at man slapp ungene i gata handler vel mer om barneoppdragelse enn noe annet. Barn kan læres å bli selvstendig nok til å aktivisere seg selv på egen hånd. At svært mange foreldre synes det enkleste er å plassere et nettbrett framfor barna å la dem holde på med det i flere timer er også dessverre barneoppdragelse som mange i dag mener er feil. Anonymkode: cdb6b...d33 Hvis du ikke ser at det har blitt 10x ganger mer krevende med barn så lever du i en drømmeverden. Du er vel en slik av de eldre som stadig sier «renta var høyere før». Ja, men da var gjeldsfradraget 80%, og man kunne kjøpe bolig i Oslo med 1x gjennomsnittsinntekt. Anonymkode: 3556a...368 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #113 Del Skrevet 1. januar 2024 Reglene og støtteordningene er lagd av politikere som aldri har jobbet. Anonymkode: 3556a...368 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #114 Del Skrevet 1. januar 2024 1 barn er løsningen. Da funker det såvidt med begge foreldre i fulltidsjobber som er krevende. Fortsatt litt overskudd til oppfølgning og kos. God nok økonomi til bil/bolig. Kan bo i sentrale byleiligheter med 2 soverom. 1 enkel bil eller ingen bil. Barnet er like sosial som før med aktiviteter og internett. Livet mitt hadde gått i grus med 2 barn. Dårligere økonomi, karriere ødelagt, helse i dass og forhold rakna. Nei takk. Enebarn ftw. Anonymkode: 3556a...368 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #115 Del Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): 1 barn er løsningen. Da funker det såvidt med begge foreldre i fulltidsjobber som er krevende. Fortsatt litt overskudd til oppfølgning og kos. God nok økonomi til bil/bolig. Kan bo i sentrale byleiligheter med 2 soverom. 1 enkel bil eller ingen bil. Barnet er like sosial som før med aktiviteter og internett. Livet mitt hadde gått i grus med 2 barn. Dårligere økonomi, karriere ødelagt, helse i dass og forhold rakna. Nei takk. Enebarn ftw. Anonymkode: 3556a...368 To foreldre lager et barn, hver generasjon halveres. Det er virkelig ikke bra for fremtiden til Norge. Anonymkode: 8b717...633 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #116 Del Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg tror det handler om mange ting. Vi lever i en tid der vi er avhengig av 2 inntekter. Høye boliglån. Foreldre i full jobb og mange barn er krevende. I tillegg er samfunnet forandret på den måten at folk er mer lukket og privat, og man kan ikke forvente hjelp av familie og venner i oppdragelsen slik som før. vi klarer ikke leve opp til alle rådene fra alt vi får tredd nedover hodet om «pedagogisk riktig» Det koster mye å ha barn, og i dag må foreldre være tilstede både på trening, aktiviteter, lekser og alt som skal følges opp. Myndighetene puster foreldre i nakken og kravene er vanskelig å leve opp til. I tillegg har vi høy standard på bolig, og vi pusser opp mye. mange har høye studielån og lang skolegang, for å få en jobb man kan leve av. folk har rett og slett hverken tid eller økonomi til å få mange barn. Besteforeldre er også ofte i full jobb, flere og flere barn får diagnoser, og flere og flere foreldre er utbrente. Mange vil også ha en økonomisk trygghet der de kan hjelpe egne barn inn på boligmarkedet, da EK er så høy at ungdommen ikke har råd. Anonymkode: b1562...462 Dette☝️ Man skal få barn, men kan ikke forvente å få noe som helst hjelp ( ikke sin egen familie engang). Jeg har gamle syke foreldre som vi i tillegg må hjelpe og følge opp. De eldre skal bo hjemme lengst mulig, men det er lite hjelp å få i kommunen - så det er pårørende som må stille opp her også. Har et barn med diagnose, og ja vi er heldige som har mange rettigheter i Norge. Men ingenting kommer gratis, alt må søkes om, klages på, purres på og følge opp. Det burde vært mulig å fått omsorgslønn for det oppfølgingssrbeidet som følger med barn med ekstra behov, men dette kommer dessverre ann på hvilken kommune man bor i. Anonymkode: 35518...201 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 1. januar 2024 #117 Del Skrevet 1. januar 2024 Ryddet for brukerangrep og latterliggjøring, og svar til det. _popcorn_, adm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #118 Del Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 31.12.2023 den 12.25): Enig med kred! 💪 Men hvordan er det med alle kvinner fra innvandrermiljøet som verken tar utdanning eller jobber, og kun driver med barn, altså gjennomsnittlig har de 3 til 5 barn hver - hvorfor er det ikke dyrt for dem? Dette er et ærlig og nysgjerrig spørsmål fordi jeg får ikke regnestykket til å gå opp selv. Vi er to med et barn, har gode inntekter, liten boliglån og liten leilighet men vi klarer oss - derimot er det helt uaktuelt å ha flere barn grunnet våre egne økonomiske rammer, og det er noe vi er innforstått med og tenker at det er OK. Anonymkode: 94dd6...2d8 Det er bare å se på statistikkene. Det er markant høyere kriminalitetsrate hos 2. generasjons innvandrerne (altså barn av innvandrere): https://www.rights.no/2020/11/hva-gjor-vi-2-gen-er-overrepresentert-i-kriminalitet/ Grunnene oppgis å være foreldres manglende tilknytning til arbeidslivet, språkproblemer og oppdragelse som preges av vold, fattigdom og ikke-eksisterende respekt for kvinner. Familiene bor ofte i svært trange leiligheter, har mange barn og en far som aldri er hjemme (f eks kjører taxi døgnet rundt for å fø alle munnene). Alle sønnene mangler en farsfigur, de henger på gatene da det er null privatliv hjemme og verves som regel til gjengkriminalitet fra svært ung alder. Anonymkode: 2edb9...549 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #119 Del Skrevet 1. januar 2024 Oppgående mennesker ønsker å ikke å utsette seg for det å ha et barn, utsette kroppen for en fødsel, sette et menneskeliv inn i den gale verden vi lever i. Å gå igjennom livsløpet er jo bortkastet. Anonymkode: 3fcd2...a19 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #120 Del Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Oppgående mennesker ønsker å ikke å utsette seg for det å ha et barn, utsette kroppen for en fødsel, sette et menneskeliv inn i den gale verden vi lever i. Å gå igjennom livsløpet er jo bortkastet. Anonymkode: 3fcd2...a19 Håper flere får hodet på riktig plass, sånn som deg. Bare dritt og elendighet i verden, menneskeheten trenger vel en slags reset. Anonymkode: e3c8f...c17 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå