Gå til innhold

Jeg blir tutet på i rundkjøringer!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

KraKriAm skrev (3 minutter siden):

Vikelinjen viser hvor vikeplikten inntrer. Så hvis du kjører over der har du vikeplikt for de fra venstre som er inne før deg. Må du bråstoppe betyr det jo at du har feilberegnet at du kan kjøre inn,  men det kan jo også bety at det kommer en bil fra venstre i en vill fart inn som man ikke helt kan forutsi. 

Riktig. Vikelinjen er til info akkurat som skiltet. That´s it. Så lenge du ikke forstyrrer trafikk på forkjørsveien så spiller det ingen rolle om du står klar til å kjøre over linja, eller skiltet for den sakens skyld.. Når det er ledig selvsagt.

Anonymkode: 330c4...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

HØYREREGEL inne i rundkjøring?! 😂 

 

nei. 
 

det er den som skifter felt inne i rundkjøringen som har vikeplikt. Uansett om du kommer fra høyre eller venstr - skifter du felt inne i rundkjøringen må du passe på at det ikke finnes en bil i det feltet du har tenkt deg inn i. Hvis du legger deg feil i rundkjøringen og så bare skifter felt helt uten signal eller logikk, så blir du selvfølgelig tutet på. 
 

Anonymkode: 9e27d...0dc

Altså det er jo det som har blitt skrevet flere ganger... hvorfor gjentar du det jeg skriver og påstår jeg tar feil? 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor tar du på deg den belærende tonen når du bare prater tøv? Leser du ikke de andre innleggene her før du laller av gårde? Det ER ingen høyreregel i rundkjøring. Det står ingen steder. Slutt å belære folk når du ikke gidder å lese selv enkle hdnvisninger til trafikkregler.

Anonymkode: 5f1e4...44f

Gjør dere dere vanskelig med vilje? Det dere skriver er jo akkurat det jeg skriver flere ganger. Når jeg sier "høyreregel inne i rundkjøringen" så er det en forkortet versjon av "vanlig vikepliktsregler og også høyreregel om du ligger i venstre". Fordi folk tror at om man ligger i venstre så er det fritt frem, det er det ikke. Du har fortsatt vikeplikt for de andre inne i rundkjøringen og når du skal ut, så har du høyreregel om du bytter fil. Elementær kunnskap som mange mangler.   

Så jo, det er høyreregel i rundkjøring (og vikeplikt generelt, ikke første mann inn og alle andre må vike for deg samme faen), og jeg skriver det slik fordi farlig mange forstår ikke det. Har ikke telling på hvor mange fra innerste felt som har nesten kjørt inn i meg på vei ut av rundkjøring, fordi de skal enten i mitt felt eller fordi 2 blir til 1 og de tror de ikke har vikeplikt. 

Burde kanskje lære dere å lese alt som skrives og ikke bare én setning 🙄

Anonymkode: 41efd...de8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Altså det er jo det som har blitt skrevet flere ganger... hvorfor gjentar du det jeg skriver og påstår jeg tar feil? 

Gjør dere dere vanskelig med vilje? Det dere skriver er jo akkurat det jeg skriver flere ganger. Når jeg sier "høyreregel inne i rundkjøringen" så er det en forkortet versjon av "vanlig vikepliktsregler og også høyreregel om du ligger i venstre". Fordi folk tror at om man ligger i venstre så er det fritt frem, det er det ikke. Du har fortsatt vikeplikt for de andre inne i rundkjøringen og når du skal ut, så har du høyreregel om du bytter fil. Elementær kunnskap som mange mangler.   

Så jo, det er høyreregel i rundkjøring (og vikeplikt generelt, ikke første mann inn og alle andre må vike for deg samme faen), og jeg skriver det slik fordi farlig mange forstår ikke det. Har ikke telling på hvor mange fra innerste felt som har nesten kjørt inn i meg på vei ut av rundkjøring, fordi de skal enten i mitt felt eller fordi 2 blir til 1 og de tror de ikke har vikeplikt. 

Burde kanskje lære dere å lese alt som skrives og ikke bare én setning 🙄

Anonymkode: 41efd...de8

Det er det du sier her, og forøvrig rett, som forvirrer hele prinsippet om "vikeplikt hvor?"  Inne i / eller inn i

Anonymkode: 330c4...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Rundkjøringsskilt(påbudt kjøreretning, står på samme stanga som vikepliktskiltet, ikke etter. Og vikeplikt fra høyre, når og hvor?

Ikke når du står og tar en avgjørelse om du skal stikke nesa inn i rundkjøringen i hvert fall. Der kommer det naturlig nok ingen biler fra høyre..

Anonymkode: 330c4...341

Så klart har du ikke vikeplikt fra høyre når du står å venter på å kjøre inn.

Du har vikeplikt fra høyre ved feltskifte inne i rundkjøringen og på vei ut. Er det 2 felt inni og 1 ut, så har du høyreregel. Er det 2 ut (eller flere) og du ligger i venstre og skal ut i venstre så har du så klart ikke vikeplikt for de i høyre som skal ut samme vei og samtidig som deg. Det at du ligger i venstre og skal ut i venstrefil og ligger riktig hele veien, så betyr ikke at du har lov til å kjøre ned han i høyre felt som skal videre rundt i rundkjøringen. For du har fortsatt høyreregel på vei ut og du teknisksett gjør et feltskifte ved å krysse høyrefelt, akkurat som i et kryss. 

Er det rundkjøring med 1 felt inni, så har du naturlig nok ikke noe høyreregel, fordi du ikke har noen til høyre for deg. Fordi de er på vei inn og har vikepliktskilt som sier at de har vikeplikt for de inne i rundkjøringen, altså sin venstre. Når det snakkes om vikeplikt og filvalg, så snakkes det så klart om rundkjøringer med flere filer, enten inni eller på vei inn/ut. 

Jeg vet ikke hvordan det er på små plasser, men her i byen er det ikke så mange små rundkjøringer med 1 felt igjen, de fleste har blitt oppgradert til 2 felt. 

Anonymkode: 41efd...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er det du sier her, og forøvrig rett, som forvirrer hele prinsippet om "vikeplikt hvor?"  Inne i / eller inn i

Anonymkode: 330c4...341

Les over om det er enklere forklart. 

 

Anonymkode: 41efd...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Rundkjøringsskilt(påbudt kjøreretning, står på samme stanga som vikepliktskiltet, ikke etter.

Anonymkode: 330c4...341

Ja de står på samme stang. Det var ikke meningen å være uklar der.

 

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Og vikeplikt fra høyre, når og hvor?

Anonymkode: 330c4...341

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så klart har du ikke vikeplikt fra høyre når du står å venter på å kjøre inn.

Anonymkode: 41efd...de8

Dere kjenner kanskje til dette skiltet fra skiltforskriften:

sf-20051007-1219-202-01.gif?timestamp=1697328070696

Dette er skiltnr 202 og har følgende bestemmelse:

Sitat

Skiltet angir at kjørende har vikeplikt for kjørende trafikk i begge retninger på kryssende veg.

Det betyr at du har vikeplikt for trafikk BÅDE fra venstre OG høyre på vei inn i rundkjøringen.

For alle praktiske formål vet vi jo at påbudt kjøreretning er mot klokka så all trafikk vil naturligvis komme fra venstre, men du har allikevel vikeplikt for de som skulle finne på å komme fra høyre og. Utrolig nok.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så klart har du ikke vikeplikt fra høyre når du står å venter på å kjøre inn.

Du har vikeplikt fra høyre ved feltskifte inne i rundkjøringen og på vei ut. Er det 2 felt inni og 1 ut, så har du høyreregel. Er det 2 ut (eller flere) og du ligger i venstre og skal ut i venstre så har du så klart ikke vikeplikt for de i høyre som skal ut samme vei og samtidig som deg. Det at du ligger i venstre og skal ut i venstrefil og ligger riktig hele veien, så betyr ikke at du har lov til å kjøre ned han i høyre felt som skal videre rundt i rundkjøringen. For du har fortsatt høyreregel på vei ut og du teknisksett gjør et feltskifte ved å krysse høyrefelt, akkurat som i et kryss. 

Er det rundkjøring med 1 felt inni, så har du naturlig nok ikke noe høyreregel, fordi du ikke har noen til høyre for deg. Fordi de er på vei inn og har vikepliktskilt som sier at de har vikeplikt for de inne i rundkjøringen, altså sin venstre. Når det snakkes om vikeplikt og filvalg, så snakkes det så klart om rundkjøringer med flere filer, enten inni eller på vei inn/ut. 

Jeg vet ikke hvordan det er på små plasser, men her i byen er det ikke så mange små rundkjøringer med 1 felt igjen, de fleste har blitt oppgradert til 2 felt. 

Anonymkode: 41efd...de8

Som du sier så er det høyreregelen som gjelder og/ eller feltbytte/større posisjon forflytting.

Men fra hva du for det meste sier her så hadde jeg mest sannsynlig turt å sitte på med deg i rundkjøringer..

Anonymkode: 330c4...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

Ja de står på samme stang. Det var ikke meningen å være uklar der.

 

Dere kjenner kanskje til dette skiltet fra skiltforskriften:

sf-20051007-1219-202-01.gif?timestamp=1697328070696

Dette er skiltnr 202 og har følgende bestemmelse:

Det betyr at du har vikeplikt for trafikk BÅDE fra venstre OG høyre på vei inn i rundkjøringen.

For alle praktiske formål vet vi jo at påbudt kjøreretning er mot klokka så all trafikk vil naturligvis komme fra venstre, men du har allikevel vikeplikt for de som skulle finne på å komme fra høyre og. Utrolig nok.

Da må du se på kjøreanvisningen på påbudsskiltet/rundkjøringsskiltet...

Da bør du innse at ingen biler kommer fra høyre på VEI INN i rundkjøringen...

Anonymkode: 330c4...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg diskuterte dette nylig med min mor. Jeg hadde henne på høytaler i bilen da jeg lå ytterst fordi jeg skulle rett frem og ikke til venstre (tre utkjøringer for meg å velge mellom). Hun er i 60 årene og sa at dette lærte hun ikke ta hun tok lappen fordi det fantes ikke rundkjøringer der hun kjørte opp, kun i storbyene. Jeg tok førerkortet ganske nylig og lærte at du kun skal ligge innerst om du skal hele veien rundt, med mindre annet er skiltet. Mulig det som skaper trøbbel innimellom, at ikke alle vet det.

 

 

Screenshot_20231228-232915_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: b25e6...800

Han i grønne bilen bør blinke til venstre og bytte til høyreblink han han passerer siste avkjøring før han skal ut. Det er ikke lovpålagt men veldig smart å signalere hvor man skal slik at de som skal inn i rundkjøringen vet at man ikke svinger ut.

Anonymkode: ff90b...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvem har egentlig rett? Jeg eller de som tuter? 

Jeg kjører inn i en rundkjøring og skal rett fram. Legger meg ytterst. Så kommer det bil fra venstre som også skal rett fram. De tuter og mener jeg absolutt ikke skal ligge i ytterste fil. Er det ikke de som har vikeplikt til høyre når de skal ut av rundkjøringen? Jeg er påpasselig da og kjører ikke som jeg eier veien og jeg kommer jo fram først så det har aldri vært en «nesten-ulykke», men begynner jo å lure på om det er jeg som er helt på viddene her. 

Anonymkode: 715ae...808

Bilen som kommer fra venstre, var den allerede i rundkjøringen da du kjørte inn? Da har du vikeplikt. 

Kjørte bilen i venstre felt inn fra samme sted som deg? Dersom det er flere utkjørsler etter rett frem ligger bilen til venstre i feil felt, og har selv vikeplikt. 

Er det ikke flere utkjørsler etter rett frem ligger du i feil felt og har vikeplikt. 

Anonymkode: 68575...2d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da må du se på kjøreanvisningen på påbudsskiltet/rundkjøringsskiltet...

Da bør du innse at ingen biler kommer fra høyre på VEI INN i rundkjøringen...

Anonymkode: 330c4...341

Du sliter med å ha to tanker i hodet samtidig. Det ene utelukker ikke det andre.

Jeg VET hvilken vei trafikken kjører i en rundkjøring og jeg har og presisert at trafikken kommer fra venstre. Men vikepliktskiltet gir deg fortsatt vikeplikt for evnt trafikk som av en eller annen merkelig grunn skulle komme fra høyre. Noe den ikke skal. Men gjør den det har du vikeplikt for de og.

Dette er egentlig enkelt. Normalt har en vikeplikt for trafikk som kommer fra høyre med mindre skilting eller dirrigering sier noe annet. Et annet skilt kan være forkjørsskilt. Eller vikepliktsskiltet som gir deg vikeplikt BÅDE for trafikk fra høyre og venstre.

De kunne naturligvis valgt å ha et eget skilt for vikeplikt fra kun venstre som kun blir brukt i rundkjøringer - men det er har de ikke gjort noe som i praksis gjør dette enkelt. Et skilt. Vikeplikt for trafikk fra begge sider.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (2 minutter siden):

Du sliter med å ha to tanker i hodet samtidig. Det ene utelukker ikke det andre.

Jeg VET hvilken vei trafikken kjører i en rundkjøring og jeg har og presisert at trafikken kommer fra venstre. Men vikepliktskiltet gir deg fortsatt vikeplikt for evnt trafikk som av en eller annen merkelig grunn skulle komme fra høyre. Noe den ikke skal. Men gjør den det har du vikeplikt for de og.

Dette er egentlig enkelt. Normalt har en vikeplikt for trafikk som kommer fra høyre med mindre skilting eller dirrigering sier noe annet. Et annet skilt kan være forkjørsskilt. Eller vikepliktsskiltet som gir deg vikeplikt BÅDE for trafikk fra høyre og venstre.

De kunne naturligvis valgt å ha et eget skilt for vikeplikt fra kun venstre som kun blir brukt i rundkjøringer - men det er har de ikke gjort noe som i praksis gjør dette enkelt. Et skilt. Vikeplikt for trafikk fra begge sider.

Det er fordi du ikke har lov til å kjøre ned folk 😅 men om noen fra høyre hiver seg inn og dere krasjer, så blir det bot for vikepliktsbrudd på den andre og ikke deg

Anonymkode: 41efd...de8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det:

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/kjoring-i-rundkjoringer/

Klipp:

Du har vikeplikt for trafikanter som er i rundkjøringen

Du har vikeplikt for trafikanter som er i rundkjøringen, og du må vise tydelig at du vil vike. Det gjør du ved å sette ned farten i god tid og eventuelt stanse før vikelinja.

Du har også vikeplikt hvis du skal skifte kjørefelt inne i rundkjøringen. Bruk blinklyset før du skifter kjørefelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er fordi du ikke har lov til å kjøre ned folk 😅 men om noen fra høyre hiver seg inn og dere krasjer, så blir det bot for vikepliktsbrudd på den andre og ikke deg

Anonymkode: 41efd...de8

Hvorfor ikke skylddeling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (55 minutter siden):

De kunne naturligvis valgt å ha et eget skilt for vikeplikt fra kun venstre som kun blir brukt i rundkjøringer - men det er har de ikke gjort noe som i praksis gjør dette enkelt. Et skilt. Vikeplikt for trafikk fra begge sider.

Rundkjøringsskiltet gir en opplysning om hvor vikeplikten kommer fra(eget skilt), så det er smelt opp på samme stanga for lettere ha "to tanker i hodet samtidig", som du sier..

Anonymkode: 330c4...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Rundkjøringsskiltet gir en opplysning om hvor vikeplikten kommer fra(eget skilt), så det er smelt opp på samme stanga for lettere ha "to tanker i hodet samtidig", som du sier..

Anonymkode: 330c4...341

Det finnes ikke noe som heter rundkjøringsskilt…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og fatter ikke hvorfor du gidder å ta opp et "hvis om at det dersom skulle det komme en bil fra høyre."  

Da er i så fall vedkommende dement eller verre, og med 999% sannsynlighet frontkollidert lenge før du får problemer med gærningen...

Anonymkode: 330c4...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

Det finnes ikke noe som heter rundkjøringsskilt…

Påbudsskilt heter skilgruppen. Og i dette tilfelle angir hvordan du skal kjøre, + gir deg innsikt om hvor vikeplikten din dukker opp. Fra nettopp venstre. M.A.O, viser de pilene med klokka, eller faktisk mot klokka?

Anonymkode: 330c4...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og fatter ikke hvorfor du gidder å ta opp et "hvis om at det dersom skulle det komme en bil fra høyre."  

Da er i så fall vedkommende dement eller verre, og med 999% sannsynlighet frontkollidert lenge før du får problemer med gærningen...

Anonymkode: 330c4...341

Jeg fortalte bare hva de to skiltene som man forbinder med rundkjøring betyr. Det var du og en til som påstod jeg tok feil. Så hvem er det som henger seg opp i hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...