Gå til innhold

Jeg blir tutet på i rundkjøringer!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvem har egentlig rett? Jeg eller de som tuter? 

Jeg kjører inn i en rundkjøring og skal rett fram. Legger meg ytterst. Så kommer det bil fra venstre som også skal rett fram. De tuter og mener jeg absolutt ikke skal ligge i ytterste fil. Er det ikke de som har vikeplikt til høyre når de skal ut av rundkjøringen? Jeg er påpasselig da og kjører ikke som jeg eier veien og jeg kommer jo fram først så det har aldri vært en «nesten-ulykke», men begynner jo å lure på om det er jeg som er helt på viddene her. 

Anonymkode: 715ae...808

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg legger meg også ytterst (til høyre) når jeg skal rett frem, det er det jeg har blitt lært opp til at er det riktige (og jeg tok lappen for ikke så mange år siden). Innerst skal man vel kun ligge om man skal mot venstre. Men er mange som ikke kan plassering i rundkjøringer, og for øvrig heller ikke bruk av blinklys🙈

Anonymkode: 69cfe...36f

  • Liker 29
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på rundkjøingen. Har den utkjøring til høyre og rett fram, men ikke til venstre, dvs at du skal ut siste er det naturlig at du legger deg innerst i rundkjøringen.

Anonymkode: db09f...235

  • Liker 16
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gjensidig vikeplikt i rundkjøring. 

De ligger selvsagt i innerste fil fordi de kommer fra innkjøringen til venstre for deg når du kjørte inn. De skal altså nesten helt rundt og ligger derfor innerst til de legger seg ut igjen når de kommer til tredje innkjøringen hvor de skal inn. 

Høres ut som du ikke overholder vikeplikt og er for rask inn i rundkjøringen uten å se deg godt nok til venstre. 

Anonymkode: fab48...77b

  • Liker 10
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har gjensidig vikeplikt i rundkjøring. 

De ligger selvsagt i innerste fil fordi de kommer fra innkjøringen til venstre for deg når du kjørte inn. De skal altså nesten helt rundt og ligger derfor innerst til de legger seg ut igjen når de kommer til tredje innkjøringen hvor de skal inn. 

Høres ut som du ikke overholder vikeplikt og er for rask inn i rundkjøringen uten å se deg godt nok til venstre. 

Anonymkode: fab48...77b

Enig! 
En har vikeplikt fra venstre uansett 

Anonymkode: 933ea...c25

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig mange rundkjøringer har etterhvert fått skilter som viser hvor du bør ligge for å få best flyt i trafikken i akkurat den rundkjøringen. Da kan det være du «skal» ligge i innerste fil om du skal rett fram. Sjekk skiltene en gang til neste gang du kjører der.

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du har gjensidig vikeplikt i rundkjøring. 

De ligger selvsagt i innerste fil fordi de kommer fra innkjøringen til venstre for deg når du kjørte inn. De skal altså nesten helt rundt og ligger derfor innerst til de legger seg ut igjen når de kommer til tredje innkjøringen hvor de skal inn. 

Høres ut som du ikke overholder vikeplikt og er for rask inn i rundkjøringen uten å se deg godt nok til venstre. 

Anonymkode: fab48...77b

Gjensidig vikeplikt? Hvor i forbindelse med en rundkjøring slår dette inn mener du?

Anonymkode: 330c4...341

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig! 
En har vikeplikt fra venstre uansett 

Anonymkode: 933ea...c25

Selvfølgelig ikke. Man har vikeplikt for de som allerede er i rundkjøringen, selv om det kanskje er en treg traktor med henger fra høyre.

Anonymkode: db09f...235

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hvem har egentlig rett? Jeg eller de som tuter? 

Jeg kjører inn i en rundkjøring og skal rett fram. Legger meg ytterst. Så kommer det bil fra venstre som også skal rett fram. De tuter og mener jeg absolutt ikke skal ligge i ytterste fil. Er det ikke de som har vikeplikt til høyre når de skal ut av rundkjøringen? Jeg er påpasselig da og kjører ikke som jeg eier veien og jeg kommer jo fram først så det har aldri vært en «nesten-ulykke», men begynner jo å lure på om det er jeg som er helt på viddene her. 

Anonymkode: 715ae...808

Du har sansynligvis ikke helt oversikt eller kunnskap nok. Du ska IKKE nødvendigvis ligge til høyre fordi om du skal rett frem. Det bestemmes av antall utkjøringer i den. I noen tilfeller kan det være klønete symmetri, men da skiltes det hvor det menes at man skal ligge..

Anonymkode: 330c4...341

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg diskuterte dette nylig med min mor. Jeg hadde henne på høytaler i bilen da jeg lå ytterst fordi jeg skulle rett frem og ikke til venstre (tre utkjøringer for meg å velge mellom). Hun er i 60 årene og sa at dette lærte hun ikke ta hun tok lappen fordi det fantes ikke rundkjøringer der hun kjørte opp, kun i storbyene. Jeg tok førerkortet ganske nylig og lærte at du kun skal ligge innerst om du skal hele veien rundt, med mindre annet er skiltet. Mulig det som skaper trøbbel innimellom, at ikke alle vet det.

 

 

Screenshot_20231228-232915_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: b25e6...800

  • Liker 10
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selvfølgelig ikke. Man har vikeplikt for de som allerede er i rundkjøringen, selv om det kanskje er en treg traktor med henger fra høyre.

Anonymkode: db09f...235

Ja nettopp. Alle i rundkjøringen har gjensidig vikeplikt for hverandre. Uansett om det er fra høyre eller venstre. 

Anonymkode: fab48...77b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg diskuterte dette nylig med min mor. Jeg hadde henne på høytaler i bilen da jeg lå ytterst fordi jeg skulle rett frem og ikke til venstre (tre utkjøringer for meg å velge mellom). Hun er i 60 årene og sa at dette lærte hun ikke ta hun tok lappen fordi det fantes ikke rundkjøringer der hun kjørte opp, kun i storbyene. Jeg tok førerkortet ganske nylig og lærte at du kun skal ligge innerst om du skal hele veien rundt, med mindre annet er skiltet. Mulig det som skaper trøbbel innimellom, at ikke alle vet det.

 

 

Screenshot_20231228-232915_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: b25e6...800

Innerst kun hvis du skal helt/totalt rundt, ikke heller venstre? Se på ditt eget bilde da. Hvor ser det ut som den grønne bilen har tenkt seg😂

Anonymkode: 330c4...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja nettopp. Alle i rundkjøringen har gjensidig vikeplikt for hverandre. Uansett om det er fra høyre eller venstre. 

Anonymkode: fab48...77b

Nei

Anonymkode: 5f1e4...44f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja nettopp. Alle i rundkjøringen har gjensidig vikeplikt for hverandre. Uansett om det er fra høyre eller venstre. 

Anonymkode: fab48...77b

Feil

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

men er det to felt i rundkjøringen? Hvis det er ett felt men man plasserer seg for å vise hvor man skal må du jo vike for de som er inne i rundkjøringen. Hvis det er to faktiske felt men streker hele veien så kan du legge deg i det ytterste feltet hvis du skal rett frem uten å ta hensyn til det innerste feltet. De som ligger i det innerste må passere ditt felt, altså bytte felt for å komme ut, og har derfor vikeplikt for deg. Det er det ikke alle som skjønner så er greit å vente til det er ledig i begge feltene uansett, men man har retten på sin side. 

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du har gjensidig vikeplikt i rundkjøring

De ligger selvsagt i innerste fil fordi de kommer fra innkjøringen til venstre for deg når du kjørte inn. De skal altså nesten helt rundt og ligger derfor innerst til de legger seg ut igjen når de kommer til tredje innkjøringen hvor de skal inn. 

Høres ut som du ikke overholder vikeplikt og er for rask inn i rundkjøringen uten å se deg godt nok til venstre. 

Anonymkode: fab48...77b

Nei det har du da ikke... inne i rundkjøringen så er det høyreregelen som gjelder og om du skifter fil så har du vikeplikt. 

Når du skal inn i rundkjøringen så har du vikeplikt for de som allerede er inne i rundkjøringen. Det er ikke første mann i mølla om du tar en trygg luke for en som kom inn 2 innkjøringen siden og som ligger i venstre og skal ut på sin nr 3. Da har de vikeplikt for deg om det er 1 fil ut, fordi de har vikeplikt for de på sin høyre side og de foretar et feltskift.

Siden du ikke kan vikeplikt eller filvalg, så tar vi blinklys også. Skal du ut nr 2 så blinker du deg ut med en gang, skal du ut 3 (rett frem) eller 4 (der du kom inn) så blinker du deg rundt til du skal ut. 1 og 2 er høyre fil, 3 og 4 er venstre fil. 

Hvor vanskelig er det å forstå egentlig? Fatter ikke hvorfor så mange har problemer med rundkjøring.

Anonymkode: 41efd...de8

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja nettopp. Alle i rundkjøringen har gjensidig vikeplikt for hverandre. Uansett om det er fra høyre eller venstre. 

Anonymkode: fab48...77b

Nei

Anonymkode: 41efd...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja nettopp. Alle i rundkjøringen har gjensidig vikeplikt for hverandre. Uansett om det er fra høyre eller venstre. 

Anonymkode: fab48...77b

Du snakker om noe helt annet enn det posteren forteller. Du skjønner ikke dette. Ingenting er basert på tilfeldigheter, gjensidige vikeplikter eller hjelpeplikter i forbindelse med en rundkjøring. Ta deg et par kjøretimer..😂

Anonymkode: 330c4...341

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...