Gå til innhold

Jeg blir tutet på i rundkjøringer!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner ikke hva du mener, i forrige snakket du om vikeplikten på vei inn. Nå på greier inne i. Det er to forskjellige temaer.

Kjører jeg så sakte over vikelinjene og inn i rundkjøringen, og en motorsyklist kommer ganske fort fra venstre å må bremse fordi jeg er treg inn, ja da har jeg faktisk brutt vikeplikten.

Det er dette vikeplikt betyr. Du har ikke lov til å være til hindring eller forstyrrelse..

Anonymkode: 330c4...341

På oppkjøringer så stryker folk som har for stor fart inn mot en rundkjøring. 

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner ikke hva du mener, i forrige snakket du om vikeplikten på vei inn. Nå på greier inne i. Det er to forskjellige temaer.

Kjører jeg så sakte over vikelinjene og inn i rundkjøringen, og en motorsyklist kommer ganske fort fra venstre å må bremse fordi jeg er treg inn, ja da har jeg faktisk brutt vikeplikten.

Det er dette vikeplikt betyr. Du har ikke lov til å være til hindring eller forstyrrelse..

Anonymkode: 330c4...341

Nei. Motorsyklisten bryter vikeplikten i dette tilfellet dersom dine forhjul er først over vikepliktslinjen. Selv om motorsyklisten kjører i 50 og du i 2 km/t.

Anonymkode: db09f...235

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkedykker skrev (3 minutter siden):

På oppkjøringer så stryker folk som har for stor fart inn mot en rundkjøring. 

Og enda mer hvis du bryter vikeplikten. 

Gjør gjerne begge disse tingene vi snakker om så får/må du kjørt en førerprøve til. Det er morsomt det😂

Anonymkode: 330c4...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du har kanskje ikke fått med deg et skilt som står under vikepliktskiltet. Se et par ganger til for sikkerhets skyld.

Virkelig, du er f.. meg farlig å ha ute på veiene..

 

Anonymkode: 330c4...341

Tror du misforstod noe her. Farlig på veien? Har kjørt bil i snart 40 år, bor midt i en by og har aldri hatt noen utfordringer i trafikken. Forklar gjerne hvorfor du har vikeplikt for de som kommer fra venstre utenfor rundkjøringen, når vikeplikten vitterlig er for de bilene som er inne(!) i rundkjøringen.

Anonymkode: b53b1...95f

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei. Motorsyklisten bryter vikeplikten i dette tilfellet dersom dine forhjul er først over vikepliktslinjen. Selv om motorsyklisten kjører i 50 og du i 2 km/t.

Anonymkode: db09f...235

Du også. Ta deg kjøretimer. Helst ny førerprøve😂

Anonymkode: 330c4...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og enda mer hvis du bryter vikeplikten. 

Gjør gjerne begge disse tingene vi snakker om så får/må du kjørt en førerprøve til. Det er morsomt det😂

Anonymkode: 330c4...341

Ja, særlig når motorsyklisten begår begge feil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig! 
En har vikeplikt fra venstre uansett 

Anonymkode: 933ea...c25

What!! Nei, i en rundkjøring med vikepliktskilt ja, hvis den ikke har skilt er det den som har hjulene først over linjen som har forkjørsrett!! Vikeplikt for først inn i rundkjøringen!

Ikke rart det er mye tull i trafikken, når det er så mange som ikke kan kjøre!! Som den siterte beviser til gagns! 🤣🤯😳🤦‍♀️

Og skremmende at vedkommende skriver dette! Burde vært slettet!

Anonymkode: 9542d...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror noen misforstod hva jeg mente tidligere i tråden. Er man først inn i rundkjøringen, har de andre vikeplikt, uansett hvilken retning man kommer utenfra.

Anonymkode: b53b1...95f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

What!! Nei, i en rundkjøring med vikepliktskilt ja, hvis den ikke har skilt er det den som har hjulene først over linjen som har forkjørsrett!! Vikeplikt for først inn i rundkjøringen!

Ikke rart det er mye tull i trafikken, når det er så mange som ikke kan kjøre!! Som den siterte beviser til gagns! 🤣🤯😳🤦‍♀️

Og skremmende at vedkommende skriver dette! Burde vært slettet!

Anonymkode: 9542d...d6f

Hvilke rundkjøringer har ikke vikepliktskilt forresten?

En vikelinje er ikke noe siktemål, det er kun en informasjonslinje. Du MÅ ikke stå bak linjen når du vurderer å kjøre inn i rundkjøringen..

Anonymkode: 330c4...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig ikke. Man har vikeplikt for de som allerede er i rundkjøringen, selv om det kanskje er en treg traktor med henger fra høyre.

Anonymkode: db09f...235

En har vikeplikt fra venstre i en rundkjøring ja. Det lærte jeg når jeg kjørte opp for en evighet siden. 
Om køen som kommer fra venstre inn i  rundkjøringen er på 100 m så har du fremdeles vikeplikt. 
Smeller det så er det du som er på vei inn fra høyre som får skylda 

Anonymkode: 933ea...c25

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tror noen misforstod hva jeg mente tidligere i tråden. Er man først inn i rundkjøringen, har de andre vikeplikt, uansett hvilken retning man kommer utenfra.

Anonymkode: b53b1...95f

Det stemmer ikke. Du har vikeplikt hvis hvis du må krysse et annet felt i rundkjøringen, altså hvis du ligger i venstre felt og skal ut så har du vikeplikt for høyre felt. Uansett om du har vært en time i rundkjøringen. 

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/kjoring-i-rundkjoringer/

Quote

Du har vikeplikt for trafikanter som er i rundkjøringen

Du har vikeplikt for trafikanter som er i rundkjøringen, og du må vise tydelig at du vil vike. Det gjør du ved å sette ned farten i god tid og eventuelt stanse før vikelinja.

Du har også vikeplikt hvis du skal skifte kjørefelt inne i rundkjøringen. Bruk blinklyset før du skifter kjørefelt.

 

Anonymkode: 92c34...889

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En har vikeplikt fra venstre i en rundkjøring ja. Det lærte jeg når jeg kjørte opp for en evighet siden. 
Om køen som kommer fra venstre inn i  rundkjøringen er på 100 m så har du fremdeles vikeplikt. 
Smeller det så er det du som er på vei inn fra høyre som får skylda 

Anonymkode: 933ea...c25

Godt eksempel..synes jeg i hver fall.

Anonymkode: 330c4...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En har vikeplikt fra venstre i en rundkjøring ja. Det lærte jeg når jeg kjørte opp for en evighet siden. 
Om køen som kommer fra venstre inn i  rundkjøringen er på 100 m så har du fremdeles vikeplikt. 
Smeller det så er det du som er på vei inn fra høyre som får skylda 

Anonymkode: 933ea...c25

Hvis køen på hundre meter bare mater på så rekker du jo ikke å komme inn så det er riktig.

Men regelen er at du har vikeplikt for de som allerede er i rundkjøringen. Det er helt uavhengig av høyre og venstre. Hvis en bil er på vei inn i en rundkjøring i hundre-og-h*lvete og krasjer med en bil fra høyre som var først over vikelinja så kan fartsfantomet fra venstre bare argumentere til han blir blå om at han hadde forkjørsrett. For han hadde vikeplikt for den som allerede var i rundkjøringa. Har ingenting med venstre og høyre.

Anonymkode: 5f1e4...44f

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Godt eksempel..synes jeg i hver fall.

Anonymkode: 330c4...341

Men dessverre feil.

Anonymkode: 5f1e4...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvilke rundkjøringer har ikke vikepliktskilt forresten?

En vikelinje er ikke noe siktemål, det er kun en informasjonslinje. Du MÅ ikke stå bak linjen når du vurderer å kjøre inn i rundkjøringen..

Anonymkode: 330c4...341

Er du over vikelinjen er du per definisjon inni rundkjøringen. 
 

Husker du ikke myndighetspyramiden i trafikken? 
 

Øverst er politiet

Deretter bestemmer lyssignal

Så trafikkskilt og vegoppmerking

Til slutt gjelder trafikkreglene

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du også. Ta deg kjøretimer. Helst ny førerprøve😂

Anonymkode: 330c4...341

Her glemte du argumentene dine igjen. Hva mente du å si, annet enn patetisk forsøk på personangrep?

Anonymkode: db09f...235

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis køen på hundre meter bare mater på så rekker du jo ikke å komme inn så det er riktig.

Men regelen er at du har vikeplikt for de som allerede er i rundkjøringen. Det er helt uavhengig av høyre og venstre. Hvis en bil er på vei inn i en rundkjøring i hundre-og-h*lvete og krasjer med en bil fra høyre som var først over vikelinja så kan fartsfantomet fra venstre bare argumentere til han blir blå om at han hadde forkjørsrett. For han hadde vikeplikt for den som allerede var i rundkjøringa. Har ingenting med venstre og høyre.

Anonymkode: 5f1e4...44f

Vel, hvor vanskelig skal det være. 
Står du ved en rundkjøring om venter på å gå komme inn så har du vikeplikt fra venstre og følgelig de som er inne i rundkjøringen og dersom blinker ut.  
Hvis folk bruker blinklys så burde det gå bra. 
Det er ihvertfall ikke noe som  heter «nå er det min tur» 

Anonymkode: 933ea...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkedykker skrev (2 minutter siden):

Er du over vikelinjen er du per definisjon inni rundkjøringen. 
 

Nettopp! Takk!

Hvordan skal man ellers klare å finne ut av om man er innenfor eller utenfor?

Anonymkode: 5f1e4...44f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

En har vikeplikt fra venstre i en rundkjøring ja. Det lærte jeg når jeg kjørte opp for en evighet siden. 
Om køen som kommer fra venstre inn i  rundkjøringen er på 100 m så har du fremdeles vikeplikt. 
Smeller det så er det du som er på vei inn fra høyre som får skylda 

Anonymkode: 933ea...c25

Men er det allerede et kjøretøy uti rundkjøringen har ikke køen fra venstre frikort for å kjøre på dette kjøretøyet. Da må faktisk køen vente/vike.

Anonymkode: db09f...235

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men dessverre feil.

Anonymkode: 5f1e4...44f

Har du virkelig sjekket hva alle trafikanter får av opplysninger ved rundkjøringen? De får 1sk. vikepliktskilt. Og 1 stk. pbudskilt om tvungen kjøreretning. Og det morsomste, fra alle innkjøringen til rundkjøringen får de det.

Når folk mener vikelinje er det samme som første mann til mølla, da er vi på ville veier.

Anonymkode: 330c4...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...