AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #121 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kanskje du bør se litt på hvilke type menn du omgås? Menn med oppdragelse oppfører seg ikke slik. Anonymkode: f9546...fbd Er ikke bare jeg som har denne erfaringen. Og så synes jeg det er spesielt av deg å insinuere at det er «min feil» at folk som drikker stiller slike spørsmål. Det er jo ganske tydleig bare i denne tråden at folk som drikker er veldig påpasselig med å kartlegge hvilke vaner andre mennesker har. Feks «jamen spiser du godteri og potetgull? Det er også farlig» som om man ikke kan forvare egne drikkevaner hvis man soisrr sukker og fett. Kan jo virke som man i alkoholdebatten må leve som en asket dersom man ikke skal «bli tatt» på helt irrelevante ting som spisevaner og kondisjonsnivå når man først har tråkket i salaten og luftet argumenter imot norsk drikkekultur Anonymkode: 2e333...fc3 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #122 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er ikke bare jeg som har denne erfaringen. Og så synes jeg det er spesielt av deg å insinuere at det er «min feil» at folk som drikker stiller slike spørsmål. Det er jo ganske tydleig bare i denne tråden at folk som drikker er veldig påpasselig med å kartlegge hvilke vaner andre mennesker har. Feks «jamen spiser du godteri og potetgull? Det er også farlig» som om man ikke kan forvare egne drikkevaner hvis man soisrr sukker og fett. Kan jo virke som man i alkoholdebatten må leve som en asket dersom man ikke skal «bli tatt» på helt irrelevante ting som spisevaner og kondisjonsnivå når man først har tråkket i salaten og luftet argumenter imot norsk drikkekultur Anonymkode: 2e333...fc3 Dette er så tullete at jeg ikke gidder å fortsett diskusjonen med deg. Anonymkode: f9546...fbd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #123 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette er så tullete at jeg ikke gidder å fortsett diskusjonen med deg. Anonymkode: f9546...fbd Er jo det man antyder når man begynner å vri debatten over på, og rette pekefinger, mot folk som mottar spørsmål om hvorfor de ikke drikker. Man antyder langt på vei at problemet ikke er dårlige holdninger til folk som ikke drikker, men heller at folk «velger» å være rundt folk med disse holdningene. Anonymkode: 2e333...fc3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #124 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, leste du de lenkene? Jeg vil si at den risikoen er ganske liten. Hvis man drikker ett glass vin hver eneste dag så øker risikoen for å få 12 av 24 sykdommer med 0,5%. Det er jo ganske lite! Det vil si at av 100 000 som drikker litt hver dag så vil over 99 000 ikke merke noen negativ effekt på helsen. Jeg tar gjerne den sjansen… Det er mye som kan være «farlig». Kjøre bil, være ensom, være overvektig (noe de fleste voksne nordmenn er), spise usunt, bevege seg lite, sole seg, ha feil gener, ha ubeskyttet sex, snuse, sove dårlig, ikke være i jobb, ikke ha partner, bo på feil sted - alt dette og mye mye mer øker risikoen for tidlig død. Alkohol i moderate mengder gir mye glede. Gode viner kompletterer god mat. Vi feirer med champagne. En festlig drink får i gang festen. Det er kort og godt kunturelt viktig i vårt samfunn. Vi bør heller jobbe for moderasjon enn totalt avhold, for det siste vil ikke fungere på samfunnsnivå. Det har vært prøvd før. Anonymkode: cfeda...c63 Et inntak på under to enheter i uka antas å gi lav risiko for å utvikle alkoholrelaterte sykdommer. Med et inntak mellom 3-6 enheter per uke vil risikoen øke til moderat for alkoholrelaterte sykdommer. Med et inntak på 7 eller flere enheter per uke øker risikoen betraktelig, og anses som høy. Rapporten konkluderer med at ingen mengde alkohol er bra for helsen, og at selv en liten mengde alkohol er skadelig, uavhengig av kjønn, etnisitet, alder, toleranse eller livsstil. Dette leser jeg. Ja, det er mye annet som kan være skadelig også. Men det er jo ikke det vi diskuterer her. Anonymkode: 880e1...542 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 17. desember 2023 #125 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo litt ironisk da, at her moraliserer man oppførsel. Skal man være endru i et selskap så må man ha en bestemt personlighetstype, helst den som ender opp med slips rundt hodet eller ligger med sjefen – hvis ikke er man kjedelig og kan til forkleinelse for de som drikker og ruser seg være en festbrems. Helt utrolig hvor mye et lavmælt avholdsmenneske kan påvirke folk som drikker. Kan jo nesten virke som de lettkrenkede alkoholkonsumentene er litt usikre på egne valg Anonymkode: 2e333...fc3 Det er jo ikke mangelen på alkohol som gjør en til festbrems, men oppførselen. En fest er gjerne en arena hvor folk er litt mer utadvendte enn de vanligvis er. Alkohol bidrar for noen med å gjøre det litt lettere. Hvis man setter seg i et hjørne og ikke ønsker å delta i den sosiale aktiviteten, så blir man fort det. Da er det nok fort at enkelte trekker paralleller med at du et edru og festbrems samtidig, og at det er en sammenheng der. Det behøver ikke være det, men det handler jo om hvordan man oppfører seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #126 Del Skrevet 17. desember 2023 Drikker minimalt, men det gjør ikke meg heller til «moralens vokter». Jeg moraliserer ikke til andre om helseskader ved all mat og drikke. Hvorfor jeg ikke drikker? Jeg tåler ikke rødvin og får feberfølelse av mye annen vin. Jeg drikker ikke melk heller pga laktoseintoletanse så det er ikke bare alkohol jeg ikke drikker. Cider får jeg vondt i magen av og øl liker jeg ikke. Mye annet helseskadelig enn alkohol. Om man må påpeke at ens egne valg er såå mye bedre enn andres så moraliserer man. Ja, alkohol er helseskadelig for meg, men som sagt det er også melk og mye annet jeg ikke tåler. Ikke alle har like sensitiv innside som meg. Det er like kjedelig å avstå et glass vin som jeg avstår fra en is eller et kakestykke i sosiale lag, men alle andre skal ikke måtte tilpasse seg meg. Anonymkode: 4139c...c24 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #127 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Et inntak på under to enheter i uka antas å gi lav risiko for å utvikle alkoholrelaterte sykdommer. Med et inntak mellom 3-6 enheter per uke vil risikoen øke til moderat for alkoholrelaterte sykdommer. Med et inntak på 7 eller flere enheter per uke øker risikoen betraktelig, og anses som høy. Rapporten konkluderer med at ingen mengde alkohol er bra for helsen, og at selv en liten mengde alkohol er skadelig, uavhengig av kjønn, etnisitet, alder, toleranse eller livsstil. Dette leser jeg. Ja, det er mye annet som kan være skadelig også. Men det er jo ikke det vi diskuterer her. Anonymkode: 880e1...542 Vel, jeg vet ikke hva «moderat» risiko er. Men i den store omfattende studien fra 150 land som ble omtalt i den ene artikkelen, så stod det spesifikt at ett glass vin om dagen økte risikoen for sykdom med 0,5 prosent. Det er virkelig ikke mye i min verden. Og det er en risiko jeg gjerne tar. Folk må få leve som de ønsker. Dessverre er det ikke garantier for noen ting her i verden. Den mest fanatiske helsefriken jeg kjenner døde av kreft tidlig i 50-årene. Mange av oss er mer opptatt av å leve gode liv mens vi faktisk lever, uansett om vi lever til 95 eller 80. For mange inkluderer et godt liv god mat, god vin, gode venner, masse sosialt samvær. Noen lever veldig gode liv uten rødt kjøtt (det kunne jeg fint klart meg uten) eller uten alkohol (det kjenner jeg flere som gjør). For meg er et måltid med ekstra god mat ikke fullverdig uten en god vin til. Helgefylla har jeg ingen sans for og kjenner heller ingen som drikker på den måten. Anonymkode: cfeda...c63 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #128 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vel, jeg vet ikke hva «moderat» risiko er. Men i den store omfattende studien fra 150 land som ble omtalt i den ene artikkelen, så stod det spesifikt at ett glass vin om dagen økte risikoen for sykdom med 0,5 prosent. Det er virkelig ikke mye i min verden. Og det er en risiko jeg gjerne tar. Folk må få leve som de ønsker. Dessverre er det ikke garantier for noen ting her i verden. Den mest fanatiske helsefriken jeg kjenner døde av kreft tidlig i 50-årene. Mange av oss er mer opptatt av å leve gode liv mens vi faktisk lever, uansett om vi lever til 95 eller 80. For mange inkluderer et godt liv god mat, god vin, gode venner, masse sosialt samvær. Noen lever veldig gode liv uten rødt kjøtt (det kunne jeg fint klart meg uten) eller uten alkohol (det kjenner jeg flere som gjør). For meg er et måltid med ekstra god mat ikke fullverdig uten en god vin til. Helgefylla har jeg ingen sans for og kjenner heller ingen som drikker på den måten. Anonymkode: cfeda...c63 Jeg leser følgende: All alkoholbruk er skadelig. Selv et enkelt glass vin eller øl nå og da øker risikoen for helseproblemer og tidlig død, i følge en stor studie i 195 land. -Det finnes ingen trygg alkoholgrense, sier forsker Max Griswold ved Institute for Health Metrics and Evaluation i Seattle i USA. Alkohol er kreftfremkallende, og det er en myte at alkohol er godt for helsen. Vårt råd: Drikk minst mulig alkohol. Langsiktige konsekvenser: Sjølv ved å drikke små mengder alkohol dagleg, aukar risikoen for fleire helseskadar og sjukdomar. Dette gjeld blant anna fleire kreftformer, høgt blodtrykk, hjerneslag og leversjukdom. Høgt forbruk av alkohol over tid aukar risikoen for sjukdomar i hjernen og i nervesystemet, høgt blodtrykk, hjerneslag, fleire former for kreft, leversjukdomar, betennnelse i bukspyttkjertelen og hjartearytmi. Gjenteken drikking kan gje ei langvarig funksjonsforstyrring i hjernen. Altså, man velger jo selv. Kos deg med vinen Anonymkode: 880e1...542 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #129 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg leser følgende: All alkoholbruk er skadelig. Selv et enkelt glass vin eller øl nå og da øker risikoen for helseproblemer og tidlig død, i følge en stor studie i 195 land. -Det finnes ingen trygg alkoholgrense, sier forsker Max Griswold ved Institute for Health Metrics and Evaluation i Seattle i USA. Alkohol er kreftfremkallende, og det er en myte at alkohol er godt for helsen. Vårt råd: Drikk minst mulig alkohol. Langsiktige konsekvenser: Sjølv ved å drikke små mengder alkohol dagleg, aukar risikoen for fleire helseskadar og sjukdomar. Dette gjeld blant anna fleire kreftformer, høgt blodtrykk, hjerneslag og leversjukdom. Høgt forbruk av alkohol over tid aukar risikoen for sjukdomar i hjernen og i nervesystemet, høgt blodtrykk, hjerneslag, fleire former for kreft, leversjukdomar, betennnelse i bukspyttkjertelen og hjartearytmi. Gjenteken drikking kan gje ei langvarig funksjonsforstyrring i hjernen. Altså, man velger jo selv. Kos deg med vinen Anonymkode: 880e1...542 Ja, det stemmer at risikoen øker. Men risikoen er fortsatt liten. Så lenge risikoen øker så kan man ikke si at «dette er en trygg grense». Men du kan jo selv se hvor høy risikoen er ved ett glass vin om dagen (som er mer enn det jeg drikker); nemlig 0,5 prosent. Det vil si at hvis 200 personer drikker litt hver dag, så vil en av dem pådra seg en sykdom av det. Svært mange ting er altså mye «farligere» enn det. Anonymkode: cfeda...c63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #130 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg leser følgende: All alkoholbruk er skadelig. Selv et enkelt glass vin eller øl nå og da øker risikoen for helseproblemer og tidlig død, i følge en stor studie i 195 land. -Det finnes ingen trygg alkoholgrense, sier forsker Max Griswold ved Institute for Health Metrics and Evaluation i Seattle i USA. Alkohol er kreftfremkallende, og det er en myte at alkohol er godt for helsen. Vårt råd: Drikk minst mulig alkohol. Langsiktige konsekvenser: Sjølv ved å drikke små mengder alkohol dagleg, aukar risikoen for fleire helseskadar og sjukdomar. Dette gjeld blant anna fleire kreftformer, høgt blodtrykk, hjerneslag og leversjukdom. Høgt forbruk av alkohol over tid aukar risikoen for sjukdomar i hjernen og i nervesystemet, høgt blodtrykk, hjerneslag, fleire former for kreft, leversjukdomar, betennnelse i bukspyttkjertelen og hjartearytmi. Gjenteken drikking kan gje ei langvarig funksjonsforstyrring i hjernen. Altså, man velger jo selv. Kos deg med vinen Anonymkode: 880e1...542 Men det står ikke noe om hvor stor risikoen for disse sykdommene er uten at man drikker og heller ikke hvor mye risikoen øker hvis man drikker. Hvis risikoen er 1 % hvis man ikke drikker og den øker med 5 % hvis man drikker er risikoen likevel veldig liten. Anonymkode: f9546...fbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #131 Del Skrevet 17. desember 2023 For å svare på overskriften. Folk er veldig polarisert. Må ofte ha veldig sterke, hatefulle ytringer om det de ikke selv er enig i. Og blir de kritisert blir de trigget veldig og blir enda mer hatefulle. Anonymkode: b0957...a4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #132 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men det står ikke noe om hvor stor risikoen for disse sykdommene er uten at man drikker og heller ikke hvor mye risikoen øker hvis man drikker. Hvis risikoen er 1 % hvis man ikke drikker og den øker med 5 % hvis man drikker er risikoen likevel veldig liten. Anonymkode: f9546...fbd Jeg tar nok for gitt at de forskerne som har gjennomført studiene har justert for riktige variabler. Anonymkode: 880e1...542 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #133 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For å svare på overskriften. Folk er veldig polarisert. Må ofte ha veldig sterke, hatefulle ytringer om det de ikke selv er enig i. Og blir de kritisert blir de trigget veldig og blir enda mer hatefulle. Anonymkode: b0957...a4c Enig. Selv denne tråden - der jeg forsøkte å få til en alkoholdebatt uten harde fronter - hardnet til etter hvert. Ts Anonymkode: 880e1...542 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #134 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tar nok for gitt at de forskerne som har gjennomført studiene har justert for riktige variabler. Anonymkode: 880e1...542 Dette har ikke noe med det jeg skrev å gjøre. Teksten du sitert inneholdt ingen tall. Og tallene er veldig relevante. Anonymkode: f9546...fbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #135 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette har ikke noe med det jeg skrev å gjøre. Teksten du sitert inneholdt ingen tall. Og tallene er veldig relevante. Anonymkode: f9546...fbd Kanskje du kan lese lenkene selv? Så finner du ut av det. Ligger tidligere i tråden. Anonymkode: 880e1...542 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #136 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kanskje du kan lese lenkene selv? Så finner du ut av det. Ligger tidligere i tråden. Anonymkode: 880e1...542 Men hvorfor velger du å sitere en tekst uten det som er mest relevant? Anonymkode: f9546...fbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nattero Skrevet 17. desember 2023 #137 Del Skrevet 17. desember 2023 Jeg kan godt respektere at du( andre) ikke drikker alkohol, men da må dere også kunnne respektere at jeg liker ta meg et glass eller to! - og da uten å komme med moralens pekefinger! Jeg er også av den typen som syns det hører til med et glass eller to i festlige lag ( og nei, d behøver ikke bli rølpete!) ,men jeg kan også ha det gøy uten. Kommer også litt an på humør og kjemi med folk for ha det gøy! 🤪😁 De jeg får minst kjemi med er de som absolutt måååå dømme andre.... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 18. desember 2023 #138 Del Skrevet 18. desember 2023 Synes det er spesielt at så mange mer eller mindre omskriver historien for å fremstille det som om åpne pol og stengte skoler var en positiv planlagt greie. Skal prøve og svare på alle som har sitert meg samtidig, for det var mye likt. AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det er sprit som funker for de alle fleste alkoholikere. Anonymkode: f9546...fbd Det er så vidt jeg vet ikke sant, det finnes menesker som er så avhengige at de trenger velsig sterke saker, men har aldri hørt at det gjelder for de "aller fleste" tvert om faktisk. Har du noen kilder som støter denne teorien? Dette ble heller ikke oppgitt av Nakstad som noen avgjørende argument. AnonymBruker skrev (21 timer siden): Noen få har et alvorlig alkoholproblem og å stenge deres tilgang til alkohol kunne få farlig konsekvenser. Det var, så vidt jeg vet, et av argumentene for å åpne polet. Det gjør ikke nordmenn generelt til alkoholikere og det betyr heller ikke at vi som samfunn setter alkohol foran barna. Anonymkode: f9546...fbd Det var et argument, men det var langt fra det avgjørende. De bestemte at polene skule stenges i flere kommuner, men så ble de åpnet igjen fordi mange brøt råd og dro til polet i nabo kommunene. "Det viktige her er minst mulig kontakt mellom mennesker. Vi har vurdert at det blir mindre kontakt om man har gode køsystemer og kun slipper inn et fåtall mennesker, fremfor at det reiser mange til Vinmonopol som er åpne, og står og køer der, sa assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad tidligere i kveld." https://www.nrk.no/norge/regjeringen-gjenapner-vinmonopolet-1.15342929 Altså den viktigste vurderingen var minst mulig kontakt melon menesker, mange nok nordmen brøt retningslinjene til at det var bedre å endre retningslinjene en å holde seg til førstevalget av retningslinjer. Nakstad ble spurt om abstinenser, og da sa han at det kune bli et problem for noen... Han tok det ikke frem selv som et problem og han fremstilte det ikke som avgjørende for beslutningen. De holdt også bare polet åpent i "randsoner" altså steder der innbyggerne lett kune bryte retningslinjene, så de stengte polet der det ikke var lett for i bygerne og bryte reglene. Hensyn til felleskapet veide altså tyngre en hensyne til menesker med abstinenser i de områdene befolkningen ikke enkelt kune bryte med råd og retningslinjer. AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det er bare dumt å komme med sånne påstander og det er med på å skape harde fronter i debatten. Anonymkode: f9546...fbd Så for å oppsummere helsepersonell og politisk ledelse ønsket å stenge polet, men kom frem til at det var for vanskelig å få mange nok nordmen til å følge de retningslinjene angående alkohol. Mens flertallet av nordmenn følgte råd angående barn og unge så vidt jeg vet. Jeg synes ikke det er dumt å påpeke sannheten. Det burde ikke være noe å debatere, og ingen tjener noe på en debat som er så "snill" at vi ikke kan påpeke hva som faktisk har skjedd. AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hvorvidt man burde holde noe åpent handler ikke _bare_ om hvor viktig funksjonen er for samfunnet. Det burde også handle om hvor stor risiko det er forbundet med å holde åpent. Sist jeg var på polet så stod ikke kundene borti et hjørne og delte snørr. Ikke får jeg diare 2 ggr i året av å være i polets lokaler heller. Anonymkode: f28b0...597 Det var veldig mye som ble stengt hvor det ikke er vanlig å dele snør. Ungdomskolen, videregående, aktiveringstilbud til mange utsatte grupper, besøk til alvorlig syke osv.. Så det at det er mindre snør på polet en i barnehagen, forklarer ikke at det var åpent. Det var veldig mange andre butikker som ble stengt også, som var totalt krise for mange butikk eiere! Var det slik at det var fornuftig å holde noen butikker oppe fordi det ikke er snør i butikker, hadde ikke store butikker med tilskuddsordninger som polet vært mitt førstevalg. AnonymBruker skrev (22 timer siden): Det kan også tenkes at styrende myndigheter vurderte det dit at det å stenge polet ville (på samme måte som på 20-tallet) lede til undergrunnsvirksomhet som ville spre smitten bedre. Anonymkode: f28b0...597 Jeg har ikke hørt noe om at de bekymret seg for at folk skulle begynne og brygge selv, men det faktum at så mange brøt retningslinjene er jo åpenbart grunnen til at de valgte å ha åpne pol noen steder. Det er jo helle poenget mitt, befolkningen prioriterte alkohol høyere en retningslinjene så staten måtte endre på retningslinjene. Vi prioriterte derimot å følge retningslinjene når de stengte blant annet skoler, jeg tenker dette sier noe om samfunnet vårt. AnonymBruker skrev (22 timer siden): Til slutt så var myndighetene under stort press, og politikerne var vel mer restriktive enn fagfolk. De gjorde nok sitt beste men det er ikke sikkert at de vil gjøre det likt neste gang. Anonymkode: f28b0...597 Ja, jeg har vel ikke kritisert myndighetene i denne tråden. De forsøkte jo å stenge polene og måtte selfølgelig tilpasse reglene når befolkningen ikke følgte oppfordringen deres. Jeg mener bare det må være love å påpeke hva som skjede. Example skrev (På 17.12.2023 den 9.50): Nå var det feil å stenge begge deler i mine øyne. Samtidig er det ingen tvil om at å stenge vinmonopolet ville forårsaket masse problemer for både individer og samfunnet. Greit å minne om at alkohol i utgangspunktet er veldig enkelt å lage selv. Det er også en potensiell smuglervare. Vinmonopolet er en ventil mot smuglersprit og hjemmebrent. Igjend tror jeg ikke smugling (grensene var jo mer hermetisk stemgt en noen gamg før, så dårlig tidspunkt å begyne med smugling) og hjemebrent var det de bekymret deg for, ser ingen grun til å tro at de skulle lyge om dette. De valgte å stenge polet fordi de regnet det som best, men ble nødt til å tilpasse retningslinjene da de uanset ikke ble følgt av store deler av befolkningen. Som er nettopp det jeg har skrevet, de greide ikke stenge polet fordi alkohol ble prioritert høyere en det å følle retningslinjene av mange. De greide derimot å stenge skolene.... Jeg tenker det sier noe om nordmenn forhold til alkohol, og synes det må være lov å si. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #139 Del Skrevet 18. desember 2023 De tar det personlig fordi de ikke er helt komfortabel med å drikke alkohol selv sånn egentlig de vet det er skadelig. Samme med folk som blir rasende om du sier du er veganer. Anonymkode: d6672...892 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreaJohan Skrevet 18. desember 2023 #140 Del Skrevet 18. desember 2023 (endret) On 12/16/2023 at 3:18 PM, AnonymBruker said: Jeg drikker ikke alkohol selv, men kan nesten ikke nevne det, hverken her på KG eller ute i virkeligheten, fordi folk fyrer seg opp. Nevner jeg at det er helseskadelig, så deler de som drikker seg i to leire - de som blir opptatt av å fortelle hvor lite de drikker selv og de som fornekter at det er skadelig. Hvorfor er det så vanskelig for noen å akseptere at andre ikke drikker? De samme menneskene hyller jo folk som slutter å røyke f eks. Anonymkode: 880e1...542 Fordi nordmenn har et alkohol problem. Vi så det når polet holdt stengt under pandemien. Milevis med kø, harde protester og polet måtte få spesial tillatelse til å holde åpent når alt annet var stengt, da de hadde en samfunnskritisk oppgave. Folk truer deg nærmest med juling om du insinuerer at de kan holde igjen og ikke bruke en hver unnskyldning til å ruse seg. Helga skal alkoholen frem, bursdag skal alkoholen frem, forfremmelse skal alkoholen frem, nytt år skal alkoholen frem, jul skal alkoholen frem, påske skal alkoholen frem, 17 mai skal alkoholen frem, 1 mai skal alkoholen frem, om sommeren er det varmt så da skal alkoholen frem, grilles det skal alkoholen frem, er du på hytta skal alkoholen frem. Tenk om andre rusmidler ble behandlet som alkohol. Man må ta seg en stripe kokain eller skyte opp heroin for å feire at det er helg. "Jeg er voksen, om jeg vil skyte opp i helga for å slappe av er det mitt valg". "Å ta seg en liten linje i barnebursdag er da ikkeno problem." Helt fair sammenligning det, alkohol er verdens mest skadelige rusmiddel. Mer skadelig enn overnevnte rusmidler Endret 18. desember 2023 av AndreaJohan 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå