Gå til innhold

Hva synes du om Snøfall 2?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor skal alt pakkes inn for dagens barn? Kreft er en sykdom som vi aldri kommer til og bli kvitt.. livet er urettferdig for noen. Det blir litt hysterisk i mine øyne når det ikke kan sendes barne-TV der kreft er ett tema.. mange andre fine faktorer i snøfall som gjør at man ser både glede og sorg. Veldig fin verktøy som andre barn kan ta med seg videre. Jeg kunne ønske att det var en sånn julekalender når jeg var liten. Ordet kreft er jo et veldig tystert ord. Man tenker som oftest kunn på døden når man hører det ordet.. men det kan også gå bra. Og hvor bra er det ikke att barn ser at man kan være både glad-sint-lei seg selvom det er jul? Vi skal prakke på unga at jula skal være sånn og sånn. Følelser får vi ta igjen på nyåret. Vi setter altfor høye forventinger til hvordan jula skal være. Da skal alle være blide og glade. Er ikke unga glade så kommer ikke nissen. På tide og snu dette jule fokuset litt. Jula er ikke fin for alle, og det gjør ingenting om barn lærer seg. 

trist og lese om situasjonen din, jeg håper du har mange fine gode mennesker rundt deg! ♥️ 

Anonymkode: 74ec9...826

Fortell meg gjerne om en julekalender i dag hvor alt pakkes inn for ungene. 🙄

Anonymkode: 67473...f7f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gregarious skrev (På 12.12.2023 den 14.43):

Dette er noe av problemet med den generelle argumentasjonen, særlig fra "meninger" i avisen. 
En bruker argument som "må ikke skåne barn", "må snakke om kreft", "virkelige verden", "mange har de slik" slik prøver de å lage en stråmann som begrunnelse for hvorfor det er rett å vise dette. 
Men dette handler om en Jule-kalender, der det handler om stemning og god-følelse. 
Vi som voksne ser gjerne filmer med tyngre budskap, men det er ikke alltid vi orker det, men da har vi som regel valget. 

Men som sagt så blir det lagt opp som om en må vise dette i julekalender eller så vil ikke barn forstå verden.

jeg syns ikke det er galt med et tyngre budskap i en julefilm for å lære folk at julen ikke bare skal handle om hod mat og å få masse pakker. Sånn som en julefortelling om mr scrooge som lærer hva jula skal handle om

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.12.2023 den 10.45):

Veldig skuffet. Alt for mye ekstra tull og inntrykk som bare er forstyrrende. 
og så politisk korrekt at det er til å spy av 🤮 

Gjertrud er lesbisk og Pils foreldre skilt. Og mor med en mørk mann og nytt barn. Herregud… Slapp av litt NRK! 

Anonymkode: 7423b...66e

Grusomt woke, så leeei.

Anonymkode: 9f5bc...05c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.12.2023 den 10.48):

Ja fysj å fy? Tenk at befolkningen gjenspeiles på tv. 

Anonymkode: 97164...8ec

Den gjør ikke det, det er ikke så vanlig, vil skal bare tro det er veldig normalt. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Grusomt woke, så leeei.

akkurat den er jeg enig i. Skal ikke snøfall være gammeldags da? Tenker bare på klærne de går med i snøfall.

off topic forresten. Hva slags tidsepoke skal det liksom handle om? I vu kler de seg som det skulle vært nå, men samtidig har de gammeldagse stasjonære telefoner. Ingen har mobil og sånn...

• Liker 1
Skrevet

Syns Snøfall 2 er koselig vi. Jeg forstår faktisk ikke disse klagene, men jeg vil heller ikke kalle par og 50 klager - av 1 million seere for en klagestorm. Her lager mediene en fjær til 10 høns syns jeg. 

I andre julekalendere de har hatt har vi sett stjeling og lyging, en foreldreløs jente som har blitt sendt rundt i fosterhjem og plassert hos en følelsesløs kvinne, fedre som er død, søppel kastet i skog og elv etc. Så jeg ser ikke problemet med en kreftsyk mor som knapt vises. 

Og når hun vises så ser vi en omtenksom og oppmerksom mor som gjør sitt beste for sitt barn. 

For mange er det en realitet at man opplever og lever med kreft, ar foreldre ikke kan være hjemme til jul pga sykdom etc. 

Det at voksne mennesker ser et problem med dette - sier mer om hvor skakk kjørt samfunnet er blitt. Man krenkes av alt, barn skal pakkes i bobleplast. 

Kjør på NRK. Snøfall 2 er helt super. Det er en varm, inkluderende, fin og kjekk serie som både voksne og barn her ser og gleder seg til hver eneste dag! Og som vi har ventet på i mange år. Den skuffer ikke oss iallefall. 

Hilsen mor til 3 barn som har mistet oldemor og bestefar til kreft, samt har levd med at mormoren lever med kreft nå. 

Anonymkode: c1b73...ecf

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Blir skamfull av og lese kommentarene til dagens foreldre…  barn nå i dag skal ikke tåle en dritt. FORELDRE TA DERE SAMMEN. 

tror det er fordi da vi var barn ble vi pakket inn i bomull. Vi hadde jul i skomakergata, jul i portveien, theodors jul. Bare kos. Ingen alvorlige tema.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Like ille som den døve døve julekalenderen.

Skrevet
Maleficenta skrev (Akkurat nå):

tror det er fordi da vi var barn ble vi pakket inn i bomull. Vi hadde jul i skomakergata, jul i portveien, theodors jul. Bare kos. Ingen alvorlige tema.

Og døve kalenderen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og døve kalenderen.

var bare kos der og. Litt gøy å lære tegnspråk da.

Skrevet

Knallbra! Hele familien sitter klistret til skjermen. Bra med spenning, god kombinasjon av alvor, realitet og juleglede.

Barna mine er 3, 6 og 9 og alle tre elsker det! 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Maleficenta skrev (1 time siden):

jeg syns ikke det er galt med et tyngre budskap i en julefilm for å lære folk at julen ikke bare skal handle om hod mat og å få masse pakker. Sånn som en julefortelling om mr scrooge som lærer hva jula skal handle om

Å der ligger problemet, alt skal ikke være læring.  Vi som voksne har enda mer kontroll over hva vi ønsker å konsumere av underholdning, som følge av det kan vi velge vekk tyngre innhold når vi ikke er i humør for det. Det er herlig avkobling å av og til bare se underholdning uten skjult budskap, læring eller politisk indoktrinering.  
Barn har ikke like stor valgmulighet derfor argumenterer jeg for at det får beholde litt underholdning som er nettopp bare det.

Det er bare å se på NRk's tv-serie katalog for barn, mer og mer har "læring" som fundament for nesten all handling.
Selv en bra ting kan det blir for mye av.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Gregarious skrev (2 minutter siden):

Å der ligger problemet, alt skal ikke være læring.  Vi som voksne har enda mer kontroll over hva vi ønsker å konsumere av underholdning, som følge av det kan vi velge vekk tyngre innhold når vi ikke er i humør for det. Det er herlig avkobling å av og til bare se underholdning uten skjult budskap, læring eller politisk indoktrinering.  
Barn har ikke like stor valgmulighet derfor argumenterer jeg for at det får beholde litt underholdning som er nettopp bare det.

Det er bare å se på NRk's tv-serie katalog for barn, mer og mer har "læring" som fundament for nesten all handling.
Selv en bra ting kan det blir for mye av.

er masse barneprogrammer på tv hvor unga ikke lærer en eneste ting

• Liker 4
Skrevet

Vi elsker den😍 Tiåringen og jeg elsket Snøfall 1, så vi ser den rett etterpå. Fireåringen følger spent med, og vi elsker Julius, Winter, Selma, Noa, Pil og ikke minst Rut og den gamle vennen hennes🥰 Det er så vakkert laget til, kulissene nydelige, og de minner meg litt om Harry Potter😊 

Anonymkode: bf81b...168

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.12.2023 den 21.12):

https://www.nrk.no/vestland/kreftsyk-mor-i-_snofall-2_-skaper-reaksjoner_-_-triste-ting-kan-bli-ekstra-sart-for-mange-i-julen-1.16670511

Jeg har ikke barn og ser ikke på julekalendere, men jeg forstår kritikken. Jada, livet skjer og det er fair, men finnes det ikke andre måter å ha det vanskelig på? Kreft er veldig tungt og dystert, og enten er man redd for det eller så har man dårlige minner. Eller begge! Og som det nevnes er det ikke akkurat mangel på døde foreldre i barne tv. Kan de ikke bruke en familie med dårlig råd? Det er jo mildt sagt høyaktuelt, og ikke minst sårt. Det er mange barn der ute som må høre om andres fine kalendere og julegaver. Eller noen som blir plaget av de andre på skolen, noen som sliter med fagene, noen som er nyinnflyttet og ikke har venner, eller er midt oppi et samlivsbrudd.. 

Hvis barn har godt av å se at ikke alle har det bra, ref artikkelen, hvor setter de grensa? Kan vi risikere at mor dør lille julaften? For dét kan jo helt klart skje i det virkelige liv, det er det da noen som opplever. Mange har foreldre som drikker for mye, skal ikke de representeres? Når blir det for mørkt?

Anonymkode: b461c...2ce

Helt enig med deg!!

Anonymkode: ba1a5...c98

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Helt enig med deg!!

Anonymkode: ba1a5...c98

Jeg også! Helt grusomt at barn som skal kose seg med julekalender får virkeligheten rett opp i trynet. Kreft er jo noe vi må skåne barna fra 100%. Viktig at de ikke får noe kunnskap om dette, og at de på ingen måte ser at livet også kan være vanskelig for mange. Uklokt av NRK.

Jeg lar heller barna se på Ex on the beach, Paradise Hotel, Love Island etc. og oppfordrer dem til å følge så mange influensere som mulig. Da får de lære seg om forventningene til livet, og de blir rustet til voksenlivet, og kan allerede nå begynne å spare til rumpeløft, fillers, og silikon.

Anonymkode: 5e5d9...66f

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg også! Helt grusomt at barn som skal kose seg med julekalender får virkeligheten rett opp i trynet. Kreft er jo noe vi må skåne barna fra 100%. Viktig at de ikke får noe kunnskap om dette, og at de på ingen måte ser at livet også kan være vanskelig for mange. Uklokt av NRK.

Jeg lar heller barna se på Ex on the beach, Paradise Hotel, Love Island etc. og oppfordrer dem til å følge så mange influensere som mulig. Da får de lære seg om forventningene til livet, og de blir rustet til voksenlivet, og kan allerede nå begynne å spare til rumpeløft, fillers, og silikon.

👏🏻👏🏻

Anonymkode: b8aa7...838

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

• Liker 1
Skrevet

Barna mine på 10 og 13 liker den godt, det gjør jeg også. Skjønner faktisk ikke hvorfor det er så mye oppstyr om at moren har kreft, synes det blir presentert på en veldig forsiktig og fin måte, og det er jo heller ikke hovedtemaet i serien.

Jeg har bodd sammen med en kreftsyk person i nær familie, så jeg vet godt at virkeligheten kan være langt verre enn det man ser i serien. Jeg blir ikke retraumatisert (hva nå det er) av å se en tv-karakter med kreft. Tenker egentlig man har litt godt av å se det, jeg da. 

Anonymkode: fdd83...271

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.12.2023 den 14.49):

Dette. Vi har kreft i familien og jeg skulle helt ærlig ønsket at jeg slapp å se det i en julekalender i tillegg. Det holder å se det i virkeligheten.

Anonymkode: 1b712...d7b

Men hvis man har kreft på nært hold, hvorfor ser man ikke på noe annet da? Dere må jo ikke se på hvis det er triggende.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...