Gå til innhold

Hva synes du om Snøfall 2?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Soppgiro skrev (5 timer siden):

Jeg er enig med deg! Livet og verden er ikke en dans på roser, og selv om det er adventstid (som for mange er en tid for kos, hygge og glede) så er det storylines som man kan relatere til (sykdom, fattigdom, mobbing, konflikter, miljø osv). Vi er så opptatt av å skåne barna (og oss selv) for vonde ting, noe som er forståelig - det er ikke godt med klump i magen og vonde følelser. Allikevel så tror jeg barna takler dette godt, så lenge man snakker om det de lurer på og reflekterer rundt temaet. 

 

Jeg har helseangst, og fikk også ett sug i magen da jeg så at mammaen til Noah hadde kreft (fordi min angst går på kreft), men dette er jo min trigger og noe jeg alene må jobbe med. Trist er det jo selvfølgelig, men vi får håpe og tro at det går godt allikevel 🥰 det er tross alt en julekalender, og i utgangspunktet for barn, så blir veldig overasket om det ikke ender godt… Her hjemme ser vi snøfall og blåfjell i år, og liker det veldig godt! 

Dette er noe av problemet med den generelle argumentasjonen, særlig fra "meninger" i avisen. 
En bruker argument som "må ikke skåne barn", "må snakke om kreft", "virkelige verden", "mange har de slik" slik prøver de å lage en stråmann som begrunnelse for hvorfor det er rett å vise dette. 
Men dette handler om en Jule-kalender, der det handler om stemning og god-følelse. 
Vi som voksne ser gjerne filmer med tyngre budskap, men det er ikke alltid vi orker det, men da har vi som regel valget. 

Men som sagt så blir det lagt opp som om en må vise dette i julekalender eller så vil ikke barn forstå verden.

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gled dere til neste år, da blir det  Bamsegutt feirer jul.

Anonymkode: 07a68...0ce

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er negativt at noen filmer, serier og julekalendre har en del triste elementer. Alt kan ikke være bare kos, og barn som har det trygt og godt hjemme kan ha godt av å se at andre barn har det annerledes, og de barna som har det vanskelig kan ha godt av noen å kjenne seg igjen i. Men, jeg syns totalen av serier, filmer og bøker med den type tema har tatt litt av, om jeg skal være helt ærlig. Det er liksom alltid en død forelder eller lignende, og det blir jo ikke akkurat representativt. Barn har ikke vondt av at alt ikke bare er kos, men når de tragiske elementene alltid er der, syns jeg det blir i overkant. For min egen del, som har hatt kreft veldig nært på kroppen, ble dette litt i overkant for min del. Mens andre i samme situasjon kanskje syns det er fint å kunne kjenne seg litt igjen, så akkurat der er det jo ikke noen fasit.

Jeg er mao ikke kritisk til denne serien i seg selv, men mer totalen av alt som lages og skrives for tiden. Vi begynte også å lese Adventsstjernen med barna her av Simon Stranger, en julekalender-bok, og der var det jammen en død mamma der også. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den er klok og modig, og for en som vokste opp med også skumle eventyr og Brødrene løvehjerte, Mio min Mio og andre historier som også beveget seg innom det fæle, vonde og triste vil jeg si at å ikke bli skjermet fra at livet også kan være vondt og vanskelig var noe bra. Ga meg innsikt og refleksjoner rundt mye, som jeg tror det er viktig at barn også får forholde seg til og tenke over og snakke om. Husker at jeg tenkte mye på mor til Brødrene løvehjerte, og synes det var forferdelig at hun mistet begge guttene sine, og ikke visste at de levde videre i en annen verden. Jeg tror faktisk at slikt var vesentlig for utvikling av forståelse og empati. At verden er så mye, og at alt ikke er enkelt. At vondt og trist er en del av livet, og at selv om jeg hadde det bra kunne jeg sette meg inn i andres fortvilelse og smerte. 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke akkurat imponert over serien hadde håpet at snøfall 2 også skulle handle om Selma, ikke en annen person. For meg er det et større problem at gjertrud er lesbisk og hun og kjæresten har to barn enn at moren til Noah er kreftsyk. For kreftsyke folk kan dette selvfølgelig være trist å se, men unger som ikke har kreftsyke i familien kan ha godt av å se en slik julekalender.

Endret av Sommer2464
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sommer2464 skrev (2 timer siden):

Er ikke akkurat imponert over serien hadde håpet at snøfall 2 også skulle handle om Selma, ikke en annen person. For meg er det et større problem at gjertrud er lesbisk og hun og kjæresten har to barn enn at moren til Noah er kreftsyk. For kreftsyke folk kan dette selvfølgelig være trist å se, men unger som ikke har kreftsyke i familien kan ha godt av å se en slik julekalender.

Jeg hadde vært glad om denne kom det året min mann holdt faktisk på å miste livet til jul. Om det gikk bra fikk vi ikke vite noe om før 22 desember til vår store overraskelse fikk han også lov til å komme hjem. Noe ee ikke trodde ville være mulig. Så et lite julemirakel der . denne serien her setter jo gode perspektiver frem, og ville ha hjulpet også meg i praten med barna. Og de ville kanskje da forstått mer

Anonymkode: 54c7c...e73

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir skamfull av og lese kommentarene til dagens foreldre…  barn nå i dag skal ikke tåle en dritt. FORELDRE TA DERE SAMMEN. 

Anonymkode: 74ec9...826

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (13 timer siden):

Jeg er glad jeg slapp varianter som denne når jeg vokste opp.
image.thumb.png.51acf7f91576d9b5ccad5dd4c3262dc1.png

Huff ja. Du hadde blitt traumatisert, fått angst og ptsd på papiret. Så skjønner at du er glad for det… 🤦🏽‍♀️ 

Anonymkode: 74ec9...826

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.12.2023 den 14.36):

Synes den er deprimerende. 

Anonymkode: 0dfea...23a

Sånn er livet.. det går opp og ned. Mye som er deprimerende her i livet. 

Anonymkode: 74ec9...826

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange barn må kjenne på redsel rundt sykdom. Også i jula. Det å få vite at man ikke er alene betyr noe.

Når det gjelder egne barn har de ikke vodt av å vite at vonde ting kan skje. 

De er mer opptatt av mørket som våkner enn av cellegift. Men de (og jeg) liker serien.

Anonymkode: 5dd05...4ef

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (15 timer siden):

Jeg er glad jeg slapp varianter som denne når jeg vokste opp.
image.thumb.png.51acf7f91576d9b5ccad5dd4c3262dc1.png

Det er jo ikke sammenlignbart.

Nå må folk slutte å ta seg nær av alt. Snøfall handler ikke om bare kreft, kun fordi det er en karakter i serien som har kreft.

Barn skal jo lære om kroppen, psykisk og fysisk helse, og deriblant kreft, på skolen. Og her sitter voksne mennesker å klager fordi barnet deres ikke kan ha skylapper på og late som at kreft ikke finnes. Synes måten dette lager oppstyr på, og folk som klager over dette er så respektløst ovenfor alle som har kreft, eller har noen i familien med kreft.

Slike holdninger, om at barn må skjermes for kreft bygger kun opp en skam og et tabu om at det ikke er greit å ha kreft, som er mye verre enn at barn får vite at vonde ting skjer gjennom en julekalender.

Stakkars det barnet som enten har opplevd kreft eller kjenner noen med kreft, også skal man atpåtil bli fortalt at dette skal du ikke prate om, og at dette skal være skambelagt.

Kudos til nrk og Snøfall 2 som faktisk står i det og tar opp og belyser et viktig tema, selv om det er jul og alltid liksom skal være «kos».

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blueberrymuffin skrev (29 minutter siden):

Det er jo ikke sammenlignbart.

Nå må folk slutte å ta seg nær av alt. Snøfall handler ikke om bare kreft, kun fordi det er en karakter i serien som har kreft.

Barn skal jo lære om kroppen, psykisk og fysisk helse, og deriblant kreft, på skolen. Og her sitter voksne mennesker å klager fordi barnet dems ikke kan ha skylapper på og late som at kreft ikke finnes. Synes måten dette lager oppstyr på, og folk som klager over dette er så respektløst ovenfor alle som har kreft, eller har noen i familien med kreft.

Slike holdnknger, om at barn må skjermes for kreft bygger kun opp skam og et tabu om at det ikke er greit å ha kreft, som er mye verre enn at barn får vite at vonde ting skjer gjennom en juleklender.

Stakkars det barnet som enten har opplevd kreft eller kjenner noen med kreft, også skal man bli atpåtil bli fortalt at dette skal du ikke prate om, og at dette skal være skambelagt.

Kudos til nrk og Snøfall 2 som faktisk står i det og tar opp og belyser et viktig tema, selv om det er jul og alltid liksom skal være «kos».

Dette stiller seg i rekken av argumentasjon som prøver å forsvare posisjonen sin med meninger som så å si ingen er uenig i.

Dette handler overhodet ikke om å skåne barn for vonde ting, ei heller ikke snakke om kreft eller andre utfordringer i livet. Jeg ser at dette blir brukt som "bevis" på at barn skjermes for mye, når realiteten er at folk mangler evnen til å tenke kontekst.

At det er respekt løst mot folk med kreft er så blåst at en kan ikke ha tenkt særlig gjennom argumentet. 
Ellers er dette innlegget som så mange andre fult med stråmenn som "bli fortalt at dette skal du ikke prate om, og at dette skal være skam belagt."

Dette handler altså om at en kan beholde noen arenaer der eneste misjon er glede, det finnes nesten ikke slike plasser igjenn siden alt skal bringe noe pedagogisk til bordet. 
 

En julekalender trenger ikke speile samfunnet eller vise hvordan livet er, barn har godt av å tre inn i en fantasiverden av og til.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Huff ja. Du hadde blitt traumatisert, fått angst og ptsd på papiret. Så skjønner at du er glad for det… 🤦🏽‍♀️ 

Anonymkode: 74ec9...826

Cute..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Blueberrymuffin said:

Det er jo ikke sammenlignbart.

Nå må folk slutte å ta seg nær av alt. Snøfall handler ikke om bare kreft, kun fordi det er en karakter i serien som har kreft.

Barn skal jo lære om kroppen, psykisk og fysisk helse, og deriblant kreft, på skolen. Og her sitter voksne mennesker å klager fordi barnet deres ikke kan ha skylapper på og late som at kreft ikke finnes. Synes måten dette lager oppstyr på, og folk som klager over dette er så respektløst ovenfor alle som har kreft, eller har noen i familien med kreft.

Slike holdninger, om at barn må skjermes for kreft bygger kun opp en skam og et tabu om at det ikke er greit å ha kreft, som er mye verre enn at barn får vite at vonde ting skjer gjennom en julekalender.

Stakkars det barnet som enten har opplevd kreft eller kjenner noen med kreft, også skal man atpåtil bli fortalt at dette skal du ikke prate om, og at dette skal være skambelagt.

Kudos til nrk og Snøfall 2 som faktisk står i det og tar opp og belyser et viktig tema, selv om det er jul og alltid liksom skal være «kos».

Respektløst ovenfor alle som har kreft eller har noen i familien med kreft? Du aner virkelig ikke hva du snakker om. Tror du ikke vi har lyst til å tenke på noe annet? Må hvert minutt av dagen handle om sykdom?

Jeg har ikke energi til å skrive så mye akkurat nå, så jeg siterer meg selv.

On 12/12/2023 at 2:11 PM, AnonymBruker said:

Jeg var innlagt på kreftavdelingen 1.desember og hadde vært der i mange uker. Faren til barna hadde ikke hørt noe om tematikken i årets julekalender, og hadde ordnet sofakos med pledd, pepperkaker og kakao til barna på 7 og 9. Nå var det endelig tid for en liten pause fra hverdag og tunge tanker.

Det gikk absolutt ikke bra. Langt fra å "synes det er fint å se noen i samme situasjon", ble begge barna reddere og tristere enn før. Det var ingen vei bort fra det triste, ingen bitteliten virkelighetsflukt som alle hadde gledet seg til. Faren snakket med dem i lang, lang tid etterpå (og det har vi også gjort gjennom hele sykdomsforløpet), men jeg ble likevel oppringt midt på natten av en gråtende niåring.

Så, hva synes jeg om Snøfall 2? Forferdelig unødvendig å prakke livets fæle sider inn i en julekalender for barn.

 

Anonymkode: ea4e8...2ae

 

Anonymkode: ea4e8...2ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Respektløst ovenfor alle som har kreft eller har noen i familien med kreft? Du aner virkelig ikke hva du snakker om. Tror du ikke vi har lyst til å tenke på noe annet? Må hvert minutt av dagen handle om sykdom?

Jeg har ikke energi til å skrive så mye akkurat nå, så jeg siterer meg selv.

 

Anonymkode: ea4e8...2ae

Hvorfor skal alt pakkes inn for dagens barn? Kreft er en sykdom som vi aldri kommer til og bli kvitt.. livet er urettferdig for noen. Det blir litt hysterisk i mine øyne når det ikke kan sendes barne-TV der kreft er ett tema.. mange andre fine faktorer i snøfall som gjør at man ser både glede og sorg. Veldig fin verktøy som andre barn kan ta med seg videre. Jeg kunne ønske att det var en sånn julekalender når jeg var liten. Ordet kreft er jo et veldig tystert ord. Man tenker som oftest kunn på døden når man hører det ordet.. men det kan også gå bra. Og hvor bra er det ikke att barn ser at man kan være både glad-sint-lei seg selvom det er jul? Vi skal prakke på unga at jula skal være sånn og sånn. Følelser får vi ta igjen på nyåret. Vi setter altfor høye forventinger til hvordan jula skal være. Da skal alle være blide og glade. Er ikke unga glade så kommer ikke nissen. På tide og snu dette jule fokuset litt. Jula er ikke fin for alle, og det gjør ingenting om barn lærer seg. 

trist og lese om situasjonen din, jeg håper du har mange fine gode mennesker rundt deg! ♥️ 

Anonymkode: 74ec9...826

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.12.2023 den 9.49):

Barna her i huset så bare et par episoder. De likte forrige episode og hadde gledet seg til å se denne. Det er ikke det at en ikke skal vise realiteter om sykdom osv, men det var ikke den spenningen og tematikken de hadde sett for seg. 

Anonymkode: bf80e...302

syns den er bra. Ikke like bra som den første, men bra

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Blir skamfull av og lese kommentarene til dagens foreldre…  barn nå i dag skal ikke tåle en dritt. FORELDRE TA DERE SAMMEN. 

Anonymkode: 74ec9...826

Barn i dag skal ikke tåle en dritt? 

Hvilken verden lever du egentlig i? 

Aldri før har barn vært så lite skjermet for alt jævlige som skjer rundt om i verden. 

Hvilken stein lever dere under? Barn som vokste opp på 70/80/90 tallet var i mye større grad skjermet enn barn i dag. Se bare på supernytt og alt som blir tatt opp av temaer der. Før var det for mange begrenset til et lite bilde i avisa. I dag er det videoer og bildeserier. 

Før var barnetv sesam stasjon, spøkelseshuset og slikt, i dag må en foreldrer være død, syk eller ha reist bort for at det i det hele tatt skal sendes på TV virker det som. 

Jeg blir helt matt av alle svar her som preker om at barna skjermes i for stor dag. Få opp øya deres, så ser dere at realiteten er en helt annen. 

Mange sier at barn i dag har angst fordi de "blir skjermet for alt". Jeg mener motsatt; barn i dag får angst fordi de får krig og jævelskap inn med morsmelka. 

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinsiew skrev (Akkurat nå):

Barn i dag skal ikke tåle en dritt? 

Hvilken verden lever du egentlig i? 

Aldri før har barn vært så lite skjermet for alt jævlige som skjer rundt om i verden. 

Hvilken stein lever dere under? Barn som vokste opp på 70/80/90 tallet var i mye større grad skjermet enn barn i dag. Se bare på supernytt og alt som blir tatt opp av temaer der. Før var det for mange begrenset til et lite bilde i avisa. I dag er det videoer og bildeserier. 

Før var barnetv sesam stasjon, spøkelseshuset og slikt, i dag må en foreldrer være død, syk eller ha reist bort for at det i det hele tatt skal sendes på TV virker det som. 

Jeg blir helt matt av alle svar her som preker om at barna skjermes i for stor dag. Få opp øya deres, så ser dere at realiteten er en helt annen. 

Mange sier at barn i dag har angst fordi de "blir skjermet for alt". Jeg mener motsatt; barn i dag får angst fordi de får krig og jævelskap inn med morsmelka. 

👏👏

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...