Gå til innhold

Hva synes du om Snøfall 2?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14-åringen står opp 0615 for å rekke å se den før skolebussen så kan ikke være så dårlig.

Anonymkode: 694af...ab4

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker det er ganske ille når foreldre sender klage til tv kanalen.. da går det fint an å skifte kanal. 
 

Anonymkode: 6909a...ea7

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den er fin, men jeg forstår også at folk klager. Må alt være så veldig «overpedagogisk»? Kunne ikke kalenderen bare dette vært et fristed? En magisk fin julefortelling. Er ikke det godt nok det kanskje?  For hvem da egentlig? For oss voksne eller for barna?
Det er ikke snakk om å skåne barn fra alt som er vondt her i verden, men kanskje de faktisk trenger litt fri fra det? Kanskje vi voksne og skulle hatt fått litt fri fra det.

Anonymkode: 7c404...4f5

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Foreldre ønsker hjernedød adventskalender for ungene. Da slipper de å måtte engasjere seg og snakke med barnet om innholdet. 
Grunnen til at endel eldre serier ikke sendes er jo fordi at dem er for kjedelig for dagens generasjon. Merk at det kun er foreldre som sier saken ikke er passende, ikke ungene. 

Anonymkode: 3fc9b...066

Kjære vene for noe oppgulp. 

Det er da flere her I tråden, deriblant meg, som forteller at barna selv sier at de ikke ønsker tematikken. 

Det er da ikke snakk om å ha en hjernedød kalender. Eller mener du forrige sesong var hjernedød, bare fordi den ikke handlet om kreft og sykdom?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en julekalender der vi blir med Ane på 6 år inn på soverommet der hun er redd og blir misbrukt av pappa? Eller 9 år gamle Ola som lever med en alkoholisert mamma som slår? Eller en julekalender direkte fra fangeleir? Da vil det jo treffe hverdagen til en stor del av barna i dette landet.  Hiv og hoi, barna må jo lære om dette - jo tidligere jo bedre👌🏼 Og det finnes vel neppe noe som er mer pedagogisk tilrettelagt for å dele sånt enn akkurat en julekalender på tv? For ALLE foreldre sitter vel sammen med barna og ser på dette hver dag? 

Anonymkode: 159b3...e42

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Føler det er litt sånn typisk norsk å lage deprimerende/dramatiske serier, det går ikke an å ha enkel positiv handling. Det MÅ være mye mening i alt. Det ser man og på nyhetssendinger, debatter, aviser, alt skal frem og dramatiseres så mye som mulig.

Bor ikke i Norge og her hadde det vært helt uhørt med en slik serie for barn før jul. Her er det lystig musikk, dans, farger og enkel positiv handling for barn. Jeg tror det er bra. Men så er jeg en veldig sensitiv person som hater triste ting, bøker og serier, jeg blir helt satt ut av det.

Anonymkode: f0349...8ba

Ja, typisk norsk å lage deprimert/dramaserier. Se på svenskene. De er alltid over oss når det gjelder filmer. Vi kommer aldri til å bli like gode. Synd.. men sånn er det.

Anonymkode: d0902...5aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker den, men jeg er litt lei av at så mye av det som lages til barn dreier seg om separasjonsangst fra foreldrene i form av døde eller syke foreldre eller slemme stemødre. Alt fra Løvenes konge til dette inneholder jo død og sorg. Er jo nesten bare dora igjen, selv i Donald mangler foreldrene til ole, dole og Doffen. 

Håper de kan lage en nyinnspilling av Amalies jul eller noe nytt som bare omhandler nisser og julemagi.

Anonymkode: 5c863...ea3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jeg tror litt av grunnen til at flere reagerer er at vi lurer på hvor det skal ende? Nå har det vært flere slike kalendere som liksom skal være litt ekstra triste.
Snøfall 1 - Selma er foreldreløs, Stjernestøv - foreldrene skiller seg i jula, Kristianias magiske juleteater - mammaen er død. Nå snøfall 2, Noah har ingen pappa og mammaen hans har kreft. Hvordan skal nrk toppe dette neste år? 

De som sier det er viktig sier at barna må virkelighetsorienteres, som om om alt annet laget for barn er om A4 familier hvor alt er helt topp. Så vil jeg minne om at vi har; 
- Karsten og Petra, hvor Petra sin pappa er død, Kule kidz gråter ikke, hvor hovedpersonen dør, bestevenner hvor Naisha holder på å bli kastet ut av Norge, Harry Potter sine foreldre er død, Selv ikke Pippi og Albert åberg har en mamma. Nesten alle dubbede serier på Netflix omhandler en familie med skilte foreldre og mine/dine barn. 
Hvorfor er det så viktig at alle barn skal bli påminnet at mamma kan bli syk og dø, akkurat nå i desember? 

Jeg er vokst opp med helt andre tema for julekalendere enn dagens barn, og tro meg! Jeg vet hvordan verden er, og har alltid visst det. Dagens barn vokser ikke opp med mindre viten om hvor grusom verden kan være enn hva vi gjorde før dem, tvert om har tilgjengeligheten på media gjort at de er opplyste som aldri før. 

Anonymkode: 5e516...af9

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om Ruth og han mannen (spilt av av Sven Nordin) som kommer innom med kaffe og kanelboller. Om ikke de to har vært i snøfall som unge. Spent på hva det er som ikke Ruth vil snakke noe om....

Anonymkode: d0902...5aa

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg jeg tror litt av grunnen til at flere reagerer er at vi lurer på hvor det skal ende? Nå har det vært flere slike kalendere som liksom skal være litt ekstra triste.
Snøfall 1 - Selma er foreldreløs, Stjernestøv - foreldrene skiller seg i jula, Kristianias magiske juleteater - mammaen er død. Nå snøfall 2, Noah har ingen pappa og mammaen hans har kreft. Hvordan skal nrk toppe dette neste år? 

De som sier det er viktig sier at barna må virkelighetsorienteres, som om om alt annet laget for barn er om A4 familier hvor alt er helt topp. Så vil jeg minne om at vi har; 
- Karsten og Petra, hvor Petra sin pappa er død, Kule kidz gråter ikke, hvor hovedpersonen dør, bestevenner hvor Naisha holder på å bli kastet ut av Norge, Harry Potter sine foreldre er død, Selv ikke Pippi og Albert åberg har en mamma. Nesten alle dubbede serier på Netflix omhandler en familie med skilte foreldre og mine/dine barn. 
Hvorfor er det så viktig at alle barn skal bli påminnet at mamma kan bli syk og dø, akkurat nå i desember? 

Jeg er vokst opp med helt andre tema for julekalendere enn dagens barn, og tro meg! Jeg vet hvordan verden er, og har alltid visst det. Dagens barn vokser ikke opp med mindre viten om hvor grusom verden kan være enn hva vi gjorde før dem, tvert om har tilgjengeligheten på media gjort at de er opplyste som aldri før. 

Anonymkode: 5e516...af9

Godt poeng, vi som vokste opp med Skomakergata er godt opplyst om hvordan verden fungerer vil jeg påstå. De som er vokst opp med «pedagogisk riktig» julekalender er de som vi finner igjen halvnakne på ymse realityshow, onlyfans , dele ditt og datt både her og der på sosiale medier🫣

Anonymkode: 159b3...e42

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her synes både barn, ungdom og voksne (dvs meg) at den er kjempebra! Tror jeg liker den like godt som snøfall 1.

 

Mistet selv en forelder til kreft da jeg var på alder med Noah. Synes det var masse syke foreldre på tv på den tida også, problemet mitt med det var at foreldrene *alltid* ble friske igjen på tv, mens det jo ikke akkurat er sånn i virkeligheten 😕

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.12.2023 den 11.05):

Det er ikke automatisk sånn at de som har kreft ønsker seg kreft på tv også. Det har ikke noe med å «pause kreften» å gjøre. Det kan være fint å rømme litt inn i noe koselig når virkeligheten er vond. 

Anonymkode: 5e516...af9

Dette. Vi har kreft i familien og jeg skulle helt ærlig ønsket at jeg slapp å se det i en julekalender i tillegg. Det holder å se det i virkeligheten.

Anonymkode: 1b712...d7b

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, nå ser jeg at Noah fortsatt leter etter julenissen den 23. Desember..så hele julekalenderen går ut på om han skal få svar på brevet sitt. Derfor må han lete å lete dag etter dag.

Anonymkode: d0902...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, nå ser jeg at Noah fortsatt leter etter julenissen den 23. Desember..så hele julekalenderen går ut på om han skal få svar på brevet sitt. Derfor må han lete å lete dag etter dag.

Anonymkode: d0902...5aa

Og hvor ser du liksom dette?

Anonymkode: f71b2...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og hvor ser du liksom dette?

Anonymkode: f71b2...7bf

Beskrivelsen under hver episode. Så kjedelig at Julius er borte nesten hele denne sesongen også. Blir for likt første sesong.

Anonymkode: 0d8f8...259

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at en julekalender aldri kan treffe alle 100%

Jeg skulle egentlig likt at denne hadde gått i 2015. Da vi var i akkurat samme situasjon.  Med en far som var innlagt i mange mnd. Siste og avgjørende behandling startet slutten av november.  Og vi planla jul hjemme med far, jul på sykehus mange timer unna og en jul borte his noen andre om det skulle gå helt galt. Det ville ha åpnet opp for at det ville ha vært lettere å snakke med barna.  Selv om vi var åpne på alt. Så var det vanskelig.  Dessuten så syntes jeg ikke kreftsaken i serien er akkurat det som tar mest plass. 

Så her tenker jeg at det er åpent for gode samtaler om hva som er litt vanskelig.  

Anonymkode: 54c7c...e73

  • Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...