Gå til innhold

Hva synes du om Snøfall 2?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har hatt kreft i kjernefamilien, og setter pris på denne delen av fortellingen i Snøfall. Livet og juletiden er rik, varm, fargerik, og også veldig komplisert og vanskelig for veldig mange. Jeg tror ikke det er lurt å oppdra barn inne i en boble, men vil man det er det fritt frem å la være å se juleseriene på NRK, som de siste ti-ish årene har tatt opp veldig alvorlige tema. 

Jeg er mer bekymret for kjønnsdynamikken i Snøfall, og hvordan det påvirker min datters verdenssyn. Jeg kommer til å følge historien om forfatteren som er tvunget av en autoritær stat bestående av kun menn til å lyve for å skaffe seg rom og tid for å skrive nøye. Hvis serien ikke problematiserer dette så lurer jeg litt på om NRK har falt av lasset. 

Er det bare meg? 😅

Anonymkode: 1fe68...022

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den traff ikke helt hos 7-åringen. Vi ser den originale snøfall i år. Hun elsker den 😊

Anonymkode: 61828...614

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I så fall er det livet som utløser angst og livet må vi alle møte før eller siden. 

Anonymkode: 527db...346

Ja, tror det er en bjørnetjeneste å skjerme barn fra alt, heller det som utløser sjokk og angst når noe vanskelig faktisk skjer. Kjenner flere som da har stått der, med null ide om hvordan man skal takle det.

Og like viktig er det å ha forståelse for vanskelig ting, så man kan ha noe ide om hva andre evt. går igjennom. Hvis ikke vil det være vanskelig å være et sosialt fungerende medmenneske. 

Endret av hahaha
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, du syns ikke det holder at barna må forholde seg til en syk mamma i hverdagen? Det må mates inn i julekalenderen å.. " vi" elsker serien. Vært interessant å hørt hva barna hadde sagt i enerom.

Anonymkode: d0902...5aa

Gud bedre - barna mine er fra 11-17 år og klarer fint midt oppi hormoner, livet og alt annet å si hva de selv mener om en tvserie. Som gutten på 13 sa:  "Godt å se at vi er flere som hater sykehus!"  Men nå er de mer opptatt av brevfugler og smutthull.

Anonymkode: c0a83...755

  • Liker 8
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vesentlig forskjell på filmer eller serier der kreft ligger som premiss rundt historien, slik blir det en del av valget om en velger å se eller ikke. 

Jeg kjøper absolutt ikke argumentet med at "slik er verden", en ser ikke en slik tv serie for å lære eller forstå verden, det er et avbrekk fra virkeligheten.  Barn blir bombardert med "læring" og utfordringer, en trenger ikke invadere alle arenaer til barna.

Barn får nok virkelighet som det er, la dem få ha noen få plasser der det ikke ligger noe mer en bare en god følelse bak. 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gregarious skrev (50 minutter siden):

Det er vesentlig forskjell på filmer eller serier der kreft ligger som premiss rundt historien, slik blir det en del av valget om en velger å se eller ikke. 

Jeg kjøper absolutt ikke argumentet med at "slik er verden", en ser ikke en slik tv serie for å lære eller forstå verden, det er et avbrekk fra virkeligheten.  Barn blir bombardert med "læring" og utfordringer, en trenger ikke invadere alle arenaer til barna.

Barn får nok virkelighet som det er, la dem få ha noen få plasser der det ikke ligger noe mer en bare en god følelse bak. 

Det er en vesentlig forskjell ja. I perioder med mye sykdom styrer jeg unna filmer og serier om sykdom men ellers sluker jeg de.

Anonymkode: 6f3fa...7a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt nydelig. Vi sitter fast foran tv med både 8 åringen og 14 åringen. 

Anonymkode: 17b53...e9e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker Snøfall 2 skikkelig godt, og gleder meg til ny episode hver dag! 

Anonymkode: b963e...560

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg opplevd kreft på sånn nært hold. Men, synes snøfall 2 viser endel av hverdagen til flere barn. Jeg synes dette er en ærlig og åpen serie. Realiteten er brutal. Sånn er den virkelige verden. Det er skikkelig fint at nrk åpner opp om dette. 

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest at den er så deprimerende. Kan ikke barn få ha en juleserie som var mer lystig? Ja, kreft er en del av verden og ikke alt er rosenrødt….. men må det komme i enhver setting? La en slik serie være et pusterom fra en brutal verden, og ikke noe som nærmest trenger pedagogisk veiledning i etterkant. Virker nærmest som om den er laget for voksne og ikke barn.

Anonymkode: 159b3...e42

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn mistet sin farmor til kreft i fjor. Her ble det for nært med kreftsyk mamma. Vi droppet derfor å se sesong 2. Ser sesong 1 i stedenfor. Ikke fordi jeg alltid skjermer barna mine for livets realiteter, men fordi juletiden handler om så mye annet enn sykdom og alt som er jævlig. 

 

Kan godt hende vi ender med å se den et annet år..

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det var fint med kreft i bakteppet. Og vi har kreft i familien akkurat nå. Vi syns det er en fin kalender. Unger i alder 1-10

Anonymkode: 5c569...d77

  • Liker 3
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har gått over til å se snøfall 2 episodene på nettet. Så spoler jeg over når scenene med kreftsyke moren kommer.

Anonymkode: d0902...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre ønsker hjernedød adventskalender for ungene. Da slipper de å måtte engasjere seg og snakke med barnet om innholdet. 
Grunnen til at endel eldre serier ikke sendes er jo fordi at dem er for kjedelig for dagens generasjon. Merk at det kun er foreldre som sier saken ikke er passende, ikke ungene. 

Anonymkode: 3fc9b...066

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nrk.no/vestland/kreftsyk-mor-i-_snofall-2_-skaper-reaksjoner_-_-triste-ting-kan-bli-ekstra-sart-for-mange-i-julen-1.16670511

Jeg har ikke barn og ser ikke på julekalendere, men jeg forstår kritikken. Jada, livet skjer og det er fair, men finnes det ikke andre måter å ha det vanskelig på? Kreft er veldig tungt og dystert, og enten er man redd for det eller så har man dårlige minner. Eller begge! Og som det nevnes er det ikke akkurat mangel på døde foreldre i barne tv. Kan de ikke bruke en familie med dårlig råd? Det er jo mildt sagt høyaktuelt, og ikke minst sårt. Det er mange barn der ute som må høre om andres fine kalendere og julegaver. Eller noen som blir plaget av de andre på skolen, noen som sliter med fagene, noen som er nyinnflyttet og ikke har venner, eller er midt oppi et samlivsbrudd.. 

Hvis barn har godt av å se at ikke alle har det bra, ref artikkelen, hvor setter de grensa? Kan vi risikere at mor dør lille julaften? For dét kan jo helt klart skje i det virkelige liv, det er det da noen som opplever. Mange har foreldre som drikker for mye, skal ikke de representeres? Når blir det for mørkt?

Anonymkode: b461c...2ce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Føler det er litt sånn typisk norsk å lage deprimerende/dramatiske serier, det går ikke an å ha enkel positiv handling. Det MÅ være mye mening i alt. Det ser man og på nyhetssendinger, debatter, aviser, alt skal frem og dramatiseres så mye som mulig.

Bor ikke i Norge og her hadde det vært helt uhørt med en slik serie for barn før jul. Her er det lystig musikk, dans, farger og enkel positiv handling for barn. Jeg tror det er bra. Men så er jeg en veldig sensitiv person som hater triste ting, bøker og serier, jeg blir helt satt ut av det.

Anonymkode: f0349...8ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Foreldre ønsker hjernedød adventskalender for ungene. Da slipper de å måtte engasjere seg og snakke med barnet om innholdet. 
Grunnen til at endel eldre serier ikke sendes er jo fordi at dem er for kjedelig for dagens generasjon. Merk at det kun er foreldre som sier saken ikke er passende, ikke ungene. 

Anonymkode: 3fc9b...066

Noen av oss har et sterkt indre følelsesliv og har ikke behov for å se på død og elendighet som underholding. Er enig med den over som skriver at det er mange andre temaer rundt folks hverdagsliv som kunne vært like greit å lage en handling rundt, ikke fullt så trist. Det handler ikke om å være hjernedød, men at av og til er det godt å kun fokusere på lystige ting.

Anonymkode: f0349...8ba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

https://www.nrk.no/vestland/kreftsyk-mor-i-_snofall-2_-skaper-reaksjoner_-_-triste-ting-kan-bli-ekstra-sart-for-mange-i-julen-1.16670511

Jeg har ikke barn og ser ikke på julekalendere, men jeg forstår kritikken. Jada, livet skjer og det er fair, men finnes det ikke andre måter å ha det vanskelig på? Kreft er veldig tungt og dystert, og enten er man redd for det eller så har man dårlige minner. Eller begge! Og som det nevnes er det ikke akkurat mangel på døde foreldre i barne tv. Kan de ikke bruke en familie med dårlig råd? Det er jo mildt sagt høyaktuelt, og ikke minst sårt. Det er mange barn der ute som må høre om andres fine kalendere og julegaver. Eller noen som blir plaget av de andre på skolen, noen som sliter med fagene, noen som er nyinnflyttet og ikke har venner, eller er midt oppi et samlivsbrudd.. 

Hvis barn har godt av å se at ikke alle har det bra, ref artikkelen, hvor setter de grensa? Kan vi risikere at mor dør lille julaften? For dét kan jo helt klart skje i det virkelige liv, det er det da noen som opplever. Mange har foreldre som drikker for mye, skal ikke de representeres? Når blir det for mørkt?

Anonymkode: b461c...2ce

Uttalelsene i den artikkelen virkelig hjernedød.

Med samme logikk.
"Ja barn, da skal vi kose oss med litt baking av pepper kaker, men før vi gjør det så har jeg printet ut bilder av døde og lemlestede barn på Gaza som dere skal se på. Vi må jo ikke glemme virkeligheten!" 

Det finnes tid og sted for alt!

Endret av Gregarious
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...