Gå til innhold

Hvorfor er det ikke mer opprør i verden over det som skjer i Gaza?


tutu11

Anbefalte innlegg

Amossa skrev (42 minutter siden):

Disse metodene har Israel brukt siden staten ble opprettet i 1948.  Israels etterretningsorganisasjon Mossad er kjent som en av best utbyggede.  Nettopp derfor ble bombingen lørdag den 7.10 er så stor overraskelse og en skandale.  

Det finnes kun èn løsning - at Palestina får sin egen selvstendige stat og sitt eget geografiske område.  Det palestinske folk har vært frarøvet hus og hjem, landområder og medbestemmelsesrett siden 1948.  Det er i slike samfunn, der uretten råder, at hat blomstrer.  Og der hat blomstrer vil der alltid bli rekruttering til ytterliggående organisasjoner.  
I palestinakonflikten har forhandlinger aldri nyttet.  Først nå, etter Hamas angrep på Israels sivile, har verden rettet blikket til Palestinas situasjon. 

Det er ille at det måtte gå så lang.  Like ille er det å se at Israel er villig til å slakte ned befolkningen i Gaza for å hevne den 7.10.  

Og til dere som blander inn religion i denne krigen.  Feil.  Denne krigen handler om landområder.  

 

"At det må gå så langt".

Du mener de måtte binde sammen barn og sette fyr på dem? Spre filmer av drapene?

Hvordan fungerte det? Reddet de mange palestinske barn med terroren sin?

Det var ingen bombing før terroraksjonen. Det var ingen okkupasjon av Gaza. Ingen bosettere. Ingen israelske soldater siden 2005.  Gaza var selvstyrt. Det var ikke hermetisk lukket. Det var til og med 25 000 som pendlet over landegrensen til Israel for å jobbe. Det er ganske generøst mot noen som vil utslette deg. 

Jeg synes det er vanskelig å tro på at du bryr deg om palestinske barn når du støtter terroren til Hamas. Det er ingen logikk. Hele målet til Hamas var å få en krig.

 

Endret av Isambard
  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NatNat skrev (4 minutter siden):

"Fram til 1920- og 1930-årene levde jøder og muslimer i hovedsak i fred, men gnisningene økte i takt med fremveksten av arabisk nasjonalisme og økt jødisk innvandring. Under tyrkisk styre skjedde det også en tilflytting av beduiner og bønder til Palestina fra nabolandene og fra Balkan."

Riktig.  Dette var før 1.verdenskrig.  Palestinas historie forteller om kolonisering:  Fra 1920 kom det til konflikt mellom den jødiske minoriteten og den arabiske majoriteten; de alvorligste i 1921 og 1929, dernest i 1933 og 1935. Etter til dels lav jødisk innvandring på 1920-tallet, økte den som følge av nazistenes fremmarsj i Europa i 1930-årene. Allerede i 1936 utgjorde jødene en tredel av Palestinas befolkning på rundt 400 000 innbyggere.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Amossa said:

Riktig.  Dette var før 1.verdenskrig.  Palestinas historie forteller om kolonisering:  Fra 1920 kom det til konflikt mellom den jødiske minoriteten og den arabiske majoriteten; de alvorligste i 1921 og 1929, dernest i 1933 og 1935. Etter til dels lav jødisk innvandring på 1920-tallet, økte den som følge av nazistenes fremmarsj i Europa i 1930-årene. Allerede i 1936 utgjorde jødene en tredel av Palestinas befolkning på rundt 400 000 innbyggere.

 

ja, jeg tror egentlig at de levde i fred i starten fordi de var så få på begge sida..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har en tendens til å miste sympati når terrorister baker småbarn i ovner. Skam, rett og slett skam. 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ikke mer opprør i verden (særlig den muslimske) over at Saudi bomber Yemen? 150.000 yemenitter er drept siden 2015.

Hvorfor er det ikke mer opprør over at Pakistan kaster ut 1,7 million afghanere fra sine hjem nå? Det skjer her og nå.

Pakistan begikk folkemord i 1971 på Bangladesh, visste du det? Dette kan lett googles og flere hundre tusen ble drept.

Visste du at Marokko er den siste koloni-staten? De hersker over Vest-Sahara og har i essens presset dem litt som Palestina.

Jeg kan fortsette til jeg blir blå. Jeg er pro-Palestina, men hykleriet er enormt. Jeg mistenker at de som er pro-Palestina har et begrenset verdensbilde. 

Palestina har vært en uløst tragedie, jeg har ikke noe imot at det er hovedfokus. Men les en avis og bok da, folkens.

 

Endret av totti_1
  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (48 minutter siden):

Først nå, etter Hamas angrep på Israels sivile, har verden rettet blikket til Palestinas situasjon. 

Det er ikke sant. Så lenge jeg kan huske, har muslimer og venstrevridde gnålt om palestinernes situasjon. Uansett hva Israel gjør eller foreslår, er det ikke godt nok. I 2005 tvangsflyttet Israelske myndigheter jødiske beboere fra Gaza, for å få fred. Resultatet ble selvsagt ikke fred, og nå er det ingen som husker det mer.

Palestinere blir ikke fornøyd før alle jøder er jaget vekk fra området. Det er det de egentlig demonstrerer for.

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Callisto83 skrev (3 minutter siden):

Det er ikke sant. Så lenge jeg kan huske, har muslimer og venstrevridde gnålt om palestinernes situasjon. Uansett hva Israel gjør eller foreslår, er det ikke godt nok. I 2005 tvangsflyttet Israelske myndigheter jødiske beboere fra Gaza, for å få fred. Resultatet ble selvsagt ikke fred, og nå er det ingen som husker det mer.

Palestinere blir ikke fornøyd før alle jøder er jaget vekk fra området. Det er det de egentlig demonstrerer for.

Jeg mente egentlig å skrive jøder i stedet for "palestinernes situasjon." For jeg kan ikke huske å se noen demonstrasjoner for palestinerne som ble bombet i fillebiter i Syria av Assad regime, eller de ekstremt dårlige levekårene til palestinere, som blir tvunget til å bo i leire, i nabolandene til Israel. Det er tydeligvis ikke så interessant?

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Callisto83 said:

Jeg mente egentlig å skrive jøder i stedet for "palestinernes situasjon." For jeg kan ikke huske å se noen demonstrasjoner for palestinerne som ble bombet i fillebiter i Syria av Assad regime, eller de ekstremt dårlige levekårene til palestinere, som blir tvunget til å bo i leire, i nabolandene til Israel. Det er tydeligvis ikke så interessant?

Les Totti_1 posten rett for din, over. Bra sagt, syns jeg.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

totti_1 skrev (9 minutter siden):

Hvorfor er det ikke mer opprør over at Pakistan kaster ut 1,7 million afghanere fra sine hjem nå? Det skjer her og nå.

Jeg så en reportasje om dette i utenlandske medier. Fristen gikk ut 1 november for disse afghanerne. Noen av de som må flykte har vært i Pakistan i 30 år...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

totti_1 skrev (3 minutter siden):

Hvorfor er det ikke mer opprør i verden (særlig den musiske) over at Saudi bomber Yemen? 150.000 yemenitter er drept siden 2015.

Hvorfor er det ikke mer opprør over at Pakistan kaster ut 1,7 million afghanere fra sine hjem nå? Det skjer her og nå.

Pakistan begikk folkemord i 1971 på Bangladesh, visste du det? Dette kan lett googles og flere hundre tusen ble drept.

Visste du at Marokko er den siste koloni-staten? De hersker over Vest-Sahara og har i essens presset dem litt som Palestina.

Jeg kan fortsette til jeg blir blå. Jeg er pro-Palestina, men hykleriet er enormt. Jeg mistenker at de som er pro-Palestina har et begrenset verdensbilde. 

Palestina har vært en uløst tragedie, jeg har ikke noe imot at det er hovedfokus. Men les en avis og bok da, folkens.

 

Jeg synes det er litt rart. Spesielt at folk snakker om at "ingen bryr seg om Palestina liv" når ingen andre konflikter får så mye oppmerksomhet. Folk bryr seg om muslimske liv først når Israel er involvert.

Jeg vil tolke det i beste mening. Jeg tror ikke det handler om jødehat på venstresiden.

Jeg tror folk ubevisst forventer mer av Israel. Det som skjer i Syria og Jemen blir på en måte ikke like sjokkerende. Man forventer ikke mer av Assad & Co. Heller ikke de grusomme krigene i Afrika.

Det vanskeligere akseptere at Israel som er et demokrati og ligner på oss å kan bombe så hensynsløst.

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hva jødene har vært gjennom, så er det vel kanskje deres tur nå til å få drepe og lemleste sivile, kvinner og barn?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (30 minutter siden):

Med tanke på hva jødene har vært gjennom, så er det vel kanskje deres tur nå til å få drepe og lemleste sivile, kvinner og barn?

Jeg forstår ironien din.  Det er tragisk å se hva som skjer nå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (57 minutter siden):

Jeg forstår ironien din.  Det er tragisk å se hva som skjer nå. 

Det var selvsagt ironisk ment, men det var også en litt stygg kommentar og jeg angrer litt på at jeg publiserte det. Det er vanskelig å forholde seg rasjonelt når man ser bilder og leser nyheter av hva som skjer i Gaza nå. Her hvor jeg bor er det mange jøder som deltar i støttemarkeringer mot krigen, og jeg mener ingen er tjent med enhver kritikk mot Israel blir avfeid som antisemmitisme.

Endret av Jdz
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sirisiri10 skrev (4 timer siden):

Har du kilde på at de kun angriper militære mål, med en oversikt? 

Så fint å kunne skylde alt over på Hamas da. Da kan de jo i grunn bombe hele Gaza og utslette en hel befolkning. Får håpe det ikke gjemmer seg noen Hamaser i Norge da, så ikke vi også står i fare for å bli utslettet og bombet ihjel av Israel vi også. 

Og var ikke lederen i Hamas i et annet land? Hvorfor bomber de ikke der? Når det liksom er lov å bombe overalt så lenge det er militære mål. 

Og hvis de vet hvor Hamas befinner seg, hvorfor bruker de ikke svampebombene og målrettet droneangrep for å spare de sivile? 

Og hva med gislene? Er ikke så farlig med de lengre? 

Staten Israel gir fullstendig faen i gislene. Er jo åpenbart at de bare bruker det som unnskyldning for å drepe tusenvis av palestinere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/6/2023 at 10:20 PM, Amossa said:

Min reaksjon var på Ladejarl sin uttalelsen om  at Hamas "er Irans forlengede knyttneve mot Israel..  skapt og betalt av presteregimet i Teheran for å angripe Israel".  

At Iran og Hamas samarbeider er like kjent som at Israel og USA gjør det. 

Absurd å tenke på nå at Israel støttet Hamas da de ble opprettet. De så dem som en motvekt til deres politiske konkurrent Fatah og Yassir Arafat som Israel og USA så som største trussel den gang. Fatah var/er en stort sett sekulær venstrevridd frigjørings-/terrororganisasjon (etter øynene som ser) som de så på som kommunister og dukker styrt av Sovjet i komministparanoiaen som særlig USA var rammet av. Parallelt med at USA støtet bin Ladens "hellige krigere" Mujahedin med å jage Sovjet ut av Afganistan på 80-tallet. Lærdommen er tydelig, din fiendes fiende er slett ikke alltid din venn. Arafat sa at Hamas var et vesen skapt av Israel.

Endret av LCFA
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LCFA skrev (2 timer siden):

Absurd å tenke på nå at Israel støttet Hamas da de ble opprettet. De så dem som en motvekt til deres politiske konkurrent Fatah og Yassir Arafat som Israel og USA så som største trussel den gang. Fatah var/er en stort sett sekulær venstrevridd frigjørings-/terrororganisasjon (etter øynene som ser) som de så på som kommunister og dukker styrt av Sovjet i komministparanoiaen som særlig USA var rammet av. Parallelt med at USA støtet bin Ladens "hellige krigere" Mujahedin med å jage Sovjet ut av Afganistan på 80-tallet. Lærdommen er tydelig, din fiendes fiende er slett ikke alltid din venn. Arafat sa at Hamas var et vesen skapt av Israel.

Enig.  Alt er blitt verre ettersom de høyrevridde ultraradikale har fått større innflytelse i Israel.  Fatah ses ikke lenger som den trussel de engang var.   Hamas har siden dannelsen i 1987 kjempet for en selvstendig palestinsk og islamsk stat.  Etter at de vant valget i Gaza i 2006, synes det som at den militære siden av motstandsbevegelsen har fått større plass. 

Ikke så merkelig at det skjer når befolkningen er blitt undertrykket av Israel i år etter år.  Jeg støtter ikke bruken av vold på moen av sidene, men jeg forstår at hvordan hat får gode vekstforhold når generasjoner undertrykkes.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 11/2/2023 at 8:42 PM, Refreng said:

Hvorfor reagerte ingen når Jemen ble angrepet? Hvorfor reagerer ingen når USA bomber Jemen?

USA har ikke bombet Jemen. Bortsett fra noen "nålestikk" med droner.

Saudi Arabia har, med fly og våpen de har kjøpt fra USA, og har blandet seg inn i borgerkrigen der og støtter en av sidene. Iran støtter den andre siden med våpen og muligens soldater.

Uansett hva man diskuterer i Norge vil noen mene at vi heller burde snakke om en annen konflikt. Ja, nyhetsbildet er ubalansert. En bussulykke i hjemkommunen har for oss større nyhetsverdi enn en like stor bussulykke i et fjernt land. Jemen føles fjernere for nordmenn enn Israel/Gaza, historisk og kulturelt, og Israel/Gaza-konflikten er også farligere fordi den har større sjanse for å eskalere til en større krig med flere land involvert.

Endret av LCFA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/6/2023 at 12:47 PM, jabx said:

Hvem som har størst tap sier ingenting om hvem som er på rett side av loven. Palestinerne har større tap fordi de bevisst ofrer sivile. De prøver å få så mange av sine egne drept som mulig.

Sier ingenting? Det kan vel si noe? Det er også noe som heter overreaksjon.

Med fasit i hånd må vi vel si at USA også overreagerte med å okkupere to mellomstore land for de to tvillingtårnene der okkupasjonen tok mange flere liv, inkludert amerikanske liv. Er det riktig å bombe en terrorleder i en bygning med 10 sivile? Kanskje hvis man mener at han i fremtiden vil drepe minst 10 av ens egne. Krig er ikke rettssak. Er det riktig å bombe en bygning der terrorlederen har 10% sjanse for å være, mens det bor 100 sivile der? Nei. Om jeg tror at Israel nå sitter å nøye vurderer etikken, veier risiko for og mot, teller sivile i enhver aksjon på Gaza? Neppe! Jeg tror det er mye aggressiv tankeløs blodtåke og lite hensyn til sivile. At Hamas bevisst ofrer sivile/menneskelige "skjold" for å få sympati tror jeg skjer noe, men at det gjelder for flertallet av de ti tusen døde palestinerne tror jeg lite på. Synes det er merkelig hvor mange nordmenn uten personlige bindinger i konflikten som virker å være 0 eller 100% for/mot her. Jo mer man leser om den jo vanskeligere er det å være 0/100.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fransk journalist fra inne i Gaza, sier IDF kjører tanks attmed kolonner med sivile på vei sørover for beskytte dem mot Hamas som skyter på dem (de sivile)

Hamas har mistet makt i Gaza og flere får sjans til å dra sørover. 

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (På 6.11.2023 den 15.18):

Og i siste avsnitt motsier du deg selv. Du sier at Israel ikke bomber uskyldige for så å si at de uskyldige som drepes av Israel er Hamas sitt ansvar. Jeg ser bilder og videoer av døde barn og babyer, tviler på at de kan klassifiseres som noe annet enn uskyldige altså.

Nei, jeg motsier ikke meg selv i det hele tatt. Jeg påpeker at det er forskjell på å bevisst drepe sivile (som Hamas gjør), og at sivile dør som et resultat av angrep på det som i utgangspunktet er legitime militære mål. Hvis en baby dør fordi den er brukt som levende skjold ved et legitimt militært mål, så er det den som har plassert babyen der som har skylden. Ikke den som angriper et legitimt mål. Det er poenget.

Sitat

Har Hamas bare oppstått fra intet? Nei. Hamas eksisterer pga måten Israel har behandlet Palestinerne, så både nå og om man går tilbake i historien så er det Israel sin skyld at de bomber uskyldige for å ta Hamas.

Måten Israel har behandlet palestinerne på har oppstått på grunn av terroren deres, så som du ser er det ikke så enkelt som du tror. Eller, det er egentlig veldig enkelt: Israel var klare for å leve i fred med sine naboer fra første stund, men araberne ønsket å utrydde dem fra første stund. Siden da har Israel måttet forsvare seg mot konstante angrep.

Israel bomber ikke uskyldige. Israel bomber legitime mål. hvis det dør uskyldige så er det de som plasserer sivile ved disse målene som har skylden.

Sitat

Men igjen, dette er ikke måten å utslette Hamas på, Hamas vil om noe vokse seg større pga den vreden og hevnen Israelske bomber skaper blant sivile Palestinere.

Jo, det er måten å utslette Hamas på. Akkurat som man måtte totalt ødelegge nazi-Tyskland og Japans militære kapasitet under andre verdenskrig. De kom ikke til å stoppe før de ble tvunget til det.

Sitat

Skal man ta Hamas må man ta Hamas, uten å bombe skoler og sykehus og flyktningsleirer og sykebiler.

Israel bomber bare skoler, sykehus og annet hvis det blir brukt til terrorvirksomhet.

Sitat

Jeg ser videoer der store kjøttdeler med klær blir båret på av folk. Det er foreldre som bærer restene etter barna sine ut av bombede skoler. En far løper skrikende og fortvilet rundt med to plastposer med flytende innhold -som viser seg å være barna hans!!

Hvorfor lot de barna sine være levende skjold for terrorister da?

Endret av jabx
  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...