Gå til innhold

Hvorfor er det ikke mer opprør i verden over det som skjer i Gaza?


tutu11

Anbefalte innlegg

Amossa skrev (7 timer siden):

Det er regler i krig.  Israels krigføring mot Hamas er brudd på humanitærretten, krigens folkerett.  Mener du at Norge ikke skulle si det?  Jeg synes Nato-landene er ufattelig passive.  Kun Støre og Tyrkias Erdogan er modige nok.  

Israel begår krigsforbrytelser.  Den internasjonale straffedomstolen (ICC) i Haag utstedte arrestordre på Russlands president Putin (krigen i Ukraina) for det samme.  Hvorfor utstedes det ikke arrestordre på statsminister Netanyahu?

Erdogan begår massive krigsforbrytelser selv, mange av de verre enn det Israel gjør, og ikke minst mye av det samme som Israel gjør, etter 7 oktober, så han er ikke modig, han er et hyklersk r#, og ikke minst gjør han det uten grunn

Endret av Topsi
  • Liker 11
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Example skrev (20 timer siden):

Det er lett å overvurdere egen mulighet til å gjøre noe? Vi nordmenn vil gjerne ut å redde verden, men vi er stort sett ganske ubetydelige. Det er noe med å akseptere det.

Jeg føler meg hvertfall maktesløs 

Amossa skrev (18 timer siden):

Det er regler i krig.  Israels krigføring mot Hamas er brudd på humanitærretten, krigens folkerett.  Mener du at Norge ikke skulle si det?  Jeg synes Nato-landene er ufattelig passive.  Kun Støre og Tyrkias Erdogan er modige nok.  

Israel begår krigsforbrytelser.  Den internasjonale straffedomstolen (ICC) i Haag utstedte arrestordre på Russlands president Putin (krigen i Ukraina) for det samme.  Hvorfor utstedes det ikke arrestordre på statsminister Netanyahu?

Hva har Støre uttalt? 

Rucula skrev (11 timer siden):

Det som foregår mor uskyldige barn på Gaza er så innihelvetes jævelig. Hjertet mitt skriker!

Jeg klarer ikke å forstå hvorfor mennesker fortsatt opptrer som huleboere i 2023! 

💯 dette

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handful skrev (1 time siden):

Hva har Støre uttalt? 

 

Sitat Aftenposten i går, den 01.november 2023:  Støre stemplet i helgen Israels krigføring mot Hamas som brudd på humanitærretten, altså krigens folkerett.

Videre skriver Aftenposten:  Dermed går Støre lenger enn nesten noen annen vestlig statsleder har gjort. Aftenposten har bare klart å finne én annen statsleder i et Nato-land som går like langt som Støre. Det er Tyrkias president Recep Tayyip Erdogan.

 
Se lenke:  https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/P48Gr5/stoere-sier-israel-bryter-folkeretten-gaar-lenger-enn-de-fleste-statsledere

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en merkelig overskrift? Mediene og alle sosiale medier er jo fulle av pro-palestina, med støtte, kritikk av de onde jødene, overdrivelser om folkemord, mas om demonstrasjoner… 

Hvor i verden er du som ikke ser at palestina/Gaza og til dels Hamas (😵) har massiv støtte?

Selv diktatorer som faktisk bedriver folkemord, som Putin og Erdogan, støtter palestinerene, festlig nok.

Perfume skrev (22 timer siden):

 

Så var det Ukraina, alle sendte penger og alt dit, nå har man sluttet å høre om dette i media. Nå er det Midtøsten. Som altså har vært ille fryktelig mange år. Som det meste annet er nok dette vesten sin greie også, med Israel som sitt "Ukraina". 

🙄

 

Du mente vel at vi har valgt Palestina som vårt Ukraina, mot de onde okkupantene Russland/Israel?

(For the record synes jeg det er helt hinsides av folk å sammenligne de to, Israel ble angrepet av Hamas, mens Russland uprovosert angrep Ukraina)

Men ja - Hamas fikk en like effektiv slutt på mediedekningen av Ukraina som Putin fikk slutt på corona-pandemien.

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
Amossa skrev (13 minutter siden):

Sitat Aftenposten i går, den 01.november 2023:  Støre stemplet i helgen Israels krigføring mot Hamas som brudd på humanitærretten, altså krigens folkerett.

Videre skriver Aftenposten:  Dermed går Støre lenger enn nesten noen annen vestlig statsleder har gjort. Aftenposten har bare klart å finne én annen statsleder i et Nato-land som går like langt som Støre. Det er Tyrkias president Recep Tayyip Erdogan.

 
Se lenke:  https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/P48Gr5/stoere-sier-israel-bryter-folkeretten-gaar-lenger-enn-de-fleste-statsledere

Det er bra at han gjør det. Han har også en fortid i Røde kors. 
 

Håper fler følger etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Menelaos
Refreng skrev (5 minutter siden):

Hvorfor reagerte ingen når Jemen ble angrepet? Hvorfor reagerer ingen når USA bomber Jemen?

Fordi folk er veldig selektive til hva de reagerer på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er forferdelig det som skjer i Gaza, ingen tvil om det. Det heter krig. 

Det som skjer i Gaza, er toppen av isfjellet. Det som skjer nå er på vippen til storkrig. Diktatorisk imperialistiske islamistiske stormakter angriper den frie verden.

Gaza og Palestina er et konstruert påskudd.

Det som forbauser meg er at det er så mye motstand mot Israel, i stedet for et samlet vesten, en samlet fri verden, mot onde makter. 

  • Liker 12
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Menelaos

Det er jo viktig at folk husker, at den eneste grunnen til at Gaza blir bombet er fordi Hamas angrep Israel.

Israel har sin fulle rett å forsvare seg,

Det eneste jeg ikke støtter, er kollektiv straff av alle Palestinere. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Refreng
9 minutter siden, Menelaos said:

Det er jo viktig at folk husker, at den eneste grunnen til at Gaza blir bombet er fordi Hamas angrep Israel.

Israel har sin fulle rett å forsvare seg,

Det eneste jeg ikke støtter, er kollektiv straff av alle Palestinere. 

 

 

Hvorfor angriper Hamas Israel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg etterlyser MINDRE opprør

Kanskje partene heller burde gått i seg selv og se mer kritisk på sin egen rolle.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refreng skrev (8 minutter siden):

Hvorfor angriper Hamas Israel?

For å etnisk rense jøder fra Palestina. Gladvold mot de som ikke er kjappe nok å emigrere er ekstra bonus.

Endret av Hank Amarillo
  • Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tutu11 skrev (På 1.11.2023 den 18.02):

Flere tusen barn er døde, sivile blir bedt om å flykte, men så bombes flyktningleiren. De har ingen utvei!

Er det liksom akseptert å drepe flere 100 silvile fordi 1 fiende befinner seg i samme bygg?

Er ikke dette folkemord? 

Er det noe jeg som enkeltperson kan gjøre?

Det bør definitivt være opprør - mot Hamas, som forårsaker alle disse dødsfallene.

Det Israel gjør er å forsvare seg. De angriper militære mål. Dessverre for sivile palestinere så bruker Hamas dem som levende skjold. De misbruker Israels ønske om å holde seg innenfor krigens lover og regler ved å plassere sivile ved legitime militære mål. Dette er en krigsforbrytelse.

Men Israel har ikke noe valg. De må utslette Hamas. Og deres ansvar er for sine egne innbyggere først og fremst. Det betyr at når de identifiserer et militært mål så må de angripe dette selv om de vet at sivile palestinere vil dø. Det er nemlig deres plikt.

Så får du rette din vrede mot terroristene Hamas som får sine egne drept ved å bruke dem som levende skjold.

 

Handful skrev (På 1.11.2023 den 21.47):

Hjelper det å donere til redd barna?

Det er usikkert. Det vi vet er at Hamas har brukt enorme ressurser på å bygge seg opp militært, og dermed har blant annet bistandsmidler sendt fra Norge gått med til å hjelpe Hamas til å gjennomføre terrorangrep. Jeg vil tro at eventuelle midler som går via Redd Barna og inn i Gaza vil lide samme skjebne.

Dessverre er ingenting trygt før Hamas er utslettet.

 

Amossa skrev (På 1.11.2023 den 21.59):

Fordi mange føler at de må ta stilling til en av sidene.  Dvs. enten til Israel eller til Hamas. Det foregår store demonstrasjoner i alle verdens byer.  Når demonstranter ber Israel besinne seg og ber om våpenhvile, beskylder israelerne dem for å gå Hamas ærende.  Altså å støtte terrorister.  

Men Hamas er ikke valgte representanter for palestinerne.  Hamas angrep lørdag den 7.oktober var en terrorhandling.  Mange uskyldige ble drept.  Når det er sagt, synes jeg Israels motaksjon er bestialsk.  Uskyldige mennesker angripes mens de sitter fanget i Gaza.  De har ingen steder å rømme.  Ikke mat, vann, medisin og ly.  Det er ikke bare hjerteskjærende, men strider mot all rettferdighet.

Det er håpløst å be Israel om å godta våpenhvile når alle vet at Hamas kun vil benytte en slik situasjon til å bygge seg opp til nye terrorangrep.

Tror man virkelig at det er greit å utføre terrorangrep for så å skrike om våpenhvile med en gang offeret slår tilbake? Nei, det er ikke slik det fungerer.

Israels motaskjon er nødvendig. Alle sivile tap er Hamas sitt ansvar. Israel har ikke noe annet valg enn å ta ut all militær infrastuktur i Gaza, og når dette er såpass tett knyttet opp mot sivile så sier det seg selv hvordan det vil gå.

Man kan ikke kreve at Israel skal legge bånd på seg fordi Hamas kynisk har lagt opp til at så mange palestinere som mulig skal dø ved et motangrep.

Og hva er grunnen til at palestinerne i Gaza ikke har mat, vann og annet? Jo, det er at Hamas har gitt blaffen i å bygge opp slikt. De har brukt alle ressurser på å bygge opp til terrorangrep mot Israel. Igjen, dette er Hamas sitt ansvar og ikke Israel.

Rettferdighet sier du? Er det rettferdig å kreve at Israel holder tilbake og ikke gjør det som er nødvendig for å sikre sin egen befolkning? Er det rettferdig å kreve våpenhvile med en gang Israel slår tilbake for å stanse flere terrorangrep?

 

Purple Basil skrev (På 1.11.2023 den 23.46):

Personen er antakelig en av disse "godhjertede" menneskene som mener at palestinske barn har seg selv å takke. Finnes dessverre noen av dem inne på forumet her.

Nei, barna har ikke seg selv å takke. Men barnas foreldre burde ikke ha godtatt at Hamas har brukt alle ressurser på å angripe Israel fremfor å gjøre livene til befolkningen på Gazastripen bedre. Barnas foreldre burde ikke ha godtatt at Hamas bruker barna som levende skjold og plasserer militær infrastruktur på en slik måte at sivile nødvendigvis vil rammes.

Palestinerne selv har valgt å ikke ta oppgjør med Hamas. De har selv valgt å ikke henrette alle Hamas-terrorister. Nå må Israel gjøre jobben for dem, med de forferdelige konsekvensene det får.

For Israel har retten på sin side når de angriper Hamas-mål. Selv om det også rammer sivile.

 

Rucula skrev (På 2.11.2023 den 6.47):

Det som foregår mor uskyldige barn på Gaza er så innihelvetes jævelig. Hjertet mitt skriker!

Jeg klarer ikke å forstå hvorfor mennesker fortsatt opptrer som huleboere i 2023! 

Helt enig, Hamas burde ha vært utslettet for lengst. Det er de som er ansvarlige for alt dette.

  • Liker 15
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Refreng skrev (1 time siden):

Hvorfor reagerte ingen når Jemen ble angrepet? Hvorfor reagerer ingen når USA bomber Jemen?

Jeg har vært forbannet over det som skjer i Jemen lenge, men ja, synd flere ikke reagerer på det! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refreng skrev (1 time siden):

Hvorfor reagerte ingen når Jemen ble angrepet? Hvorfor reagerer ingen når USA bomber Jemen?

Fordi det ikke er jøder involvert da.

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refreng skrev (16 minutter siden):

Hvorfor angriper Hamas Israel?

De har som mål å utslette Israel og drepe alle jøder.

  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

37 minutter siden, Refreng said:

Hvorfor angriper Hamas Israel?

Islamisk jihad, de skal ikke ha jødisk stat på islamsk waqf, som de vil atter ha under islam og sharia, de vil drepe alle jøder, både i Levanten og resten av verden. Vel, det sier de i alle fall. Både i taler til terroristene, til folket og i sitt manifest. 

Har du ikke lest, hørt og sett dette? 

  • Liker 6
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke Israels reaksjon er nødvendig. Den virker impulsiv og rammer sivile for hard. De kan umulig ha en plan på så kort tid. Det virker bare som raseri. Det kan ikke rettferdiggjøres å stenge av vannet til millioner av folk for at Hamas ikke skal få vann.

Allikevel:

Man kan argumentere for at det å bombe en Hamas-stilling er selvforsvar, selv om uskyldige barn blir drept.

Man kan ikke påstå at det er selvforsvar å gå fra hus til hus, drepe familier og skryte av det etterpå. Det var ikke noe bombing eller blokkade av Gaza før det skjedde.

Det er veldig rart å gjøre sånt og ikke ta på seg noe ansvar for krigen etterpå.

Det er rart at noen bare skriker etter opprør mot Israel uten å se på rollen til Hamas.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Madame Butterfly skrev (1 time siden):

Det som forbauser meg er at det er så mye motstand mot Israel, i stedet for et samlet vesten, en samlet fri verden, mot onde makter. 

Du skjønner ikke hvorfor det er så mye motstand mot det Israel gjør? Ikke litt engang? 

Nei, vesten bør ikke støtte Israels regjering og deres handlinger, men befolkningen må vi støtte på samme måte som befolkningen i Gaza. Det Israel gjør og holder på med nå har ingenting å gjøre i vesten. Sånne holdninger vil vi ikke ha her. 

Og hva mener du med onde makter? 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...