Gå til innhold

Hvorfor er det ikke mer opprør i verden over det som skjer i Gaza?


tutu11

Anbefalte innlegg

Trubadur skrev (15 minutter siden):

Har du sett en israeler noen gang..? Når du først trekker frem utseende her. 

 

De har jevnt over et mer kaukasisk utseende enn palestinerne. Dessuten er en betydelig andel av israelere innvandrere fra Europa og USA som man vil karakterisere som hvite.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulovlig verdi skrev (2 timer siden):

For å svare på trådspørsmålet tror jeg først og fremst det har å gjøre med at palestinerne virker fremmede og truende for mange. De har en annen hudfarge, en annen religion og en annen kultur. En ganske stor andel av befolkningen i Norge er skeptisk til innvandring og engstelige for/fiendtlig innstilt til islam, spesielt boomer-generasjonen. Da blir det lettere å identifisere seg med israelere.

Det jeg ikke forstår er at man ikke tar avstand fra grusomheter, uansett hvem som utfører dem. Ingen forsvarer Hamas, men Israel-apologistene forsvarer Israel gjennom tykt og tynt, uansett hvor mye lidelse de påfører det palestinske folk og hvor mange barn de dreper. 

Jeg tror konformitet/kognitiv dissonans er en vesentlig del av dette, ogsaa. Sannheten blir saa ubehagelig at man bagatelliserer. Har lagt merke til det der ofte. Realiteten er at fakta er irrelevant ift hvordan man foeler. Sannheten kan vaare enormt ubehagelig og aa ta innover seg. Jeg tror de aller fleste synes det som skjer der nede er helt umenneskelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trubadur skrev (1 time siden):

Har du sett en israeler noen gang..? Når du først trekker frem utseende her. 

 

Noen av Dem er riktignok ikke- hvite, men det tar ikke bort at Israel er et vestlig land .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (På 9.11.2023 den 15.55):

Kutt ut kildesytingen din.

De bomber nettopp ikke hele Gaza uten videre. De gir sivile en mulighet til å komme seg unna.

Faktum er at Hamas må utslettes. En gang for alle.

Kvinneguiden 'imponerer' som alltid. Har du i det hele tatt faatt med deg at NY Times   alle melder at Israel ba sivile om og aa evakuere til en plass de samtidig bomba?

 

 

Endret av Mari Y
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at propal er på hugget denne påskehelgen, og i gang med å kjøre de samme anklagene om igjen og om igjen, som de har gjort i måned etter måned; samme hvor mye motargumenter og dokumentasjon som legges fram, på nytt og på nytt.

Alle de som brenner for å fordømme Israel og IDF og begrunner det med hensyn til sivile i Gaza, hvorfor har de aldri fordømt Hamas' mangeårige og brutale regime og hva dette gjennom årene har ført til for sivile?

Det er spørsmål som aldri besvares, alt handler bare om et hat mot jøder generelt og Israel spesielt.

West Points senter for terrorbekjempelse har en lengre rapport om Hamas (ikke at jeg tror anti-israel bryr seg, men andre kan ha interesse av å lese):

Quote

When Hamas took over the Gaza Strip by force of arms in 2007, it faced an ideological crisis. It could focus on governing Gaza and addressing the needs of the Palestinian people, or it could use the Gaza Strip as a springboard from which to attack Israel. Even then, Hamas understood these two goals were mutually exclusive. (...)

But the one constant among its various currents is its self-identification as a resistance movement committed to Israel’s destruction and the creation in its place of an Islamist state in all of what it considers historic Palestine.

https://ctc.westpoint.edu/the-road-to-october-7-hamas-long-game-clarified/

  • Liker 9
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ichiko skrev (4 minutter siden):

Ser at propal er på hugget denne påskehelgen, og i gang med å kjøre de samme anklagene om igjen og om igjen, som de har gjort i måned etter måned; samme hvor mye motargumenter og dokumentasjon som legges fram, på nytt og på nytt.

Alle de som brenner for å fordømme Israel og IDF og begrunner det med hensyn til sivile i Gaza, hvorfor har de aldri fordømt Hamas' mangeårige og brutale regime og hva dette gjennom årene har ført til for sivile?

Det er spørsmål som aldri besvares, alt handler bare om et hat mot jøder generelt og Israel spesielt.

West Points senter for terrorbekjempelse har en lengre rapport om Hamas (ikke at jeg tror anti-israel bryr seg, men andre kan ha interesse av å lese):

https://ctc.westpoint.edu/the-road-to-october-7-hamas-long-game-clarified/

Så sant! De mener seg bedre enn «oss andre», for de bryr seg om menneskerettigheter, må vite. Slike som er så utbredt i disse islamistiske gruppene de er så voldsomme på å forsvare, mens de spyr ut edder og galle mot Israel. 

  • Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, Mari Y said:

Aapenbart har du ikke faatt med deg hele bildet og stolt blindt paa alt IDF kommer med.

 

. IDF er ikke en kilde man kan stole blindt paa. Jeg har mistet all respekt for dere som forsvarer Israel uansett hvor stygt det er. 

Mener du det er mer plausibelt at Israel ønsker å sulte befolkningen enn at man ikke har klart å distribuere nødhjelpen til alle? Hvilket intensiv skulle IDF ha for å lyge om antall lastebiler med nødhjelp som selvsagt ville blitt avslørt? Antall lastebiler som kommer inn i Gaza lar seg verifisere.

  • Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Julebrunost said:

Så sant! De mener seg bedre enn «oss andre», for de bryr seg om menneskerettigheter, må vite. Slike som er så utbredt i disse islamistiske gruppene de er så voldsomme på å forsvare, mens de spyr ut edder og galle mot Israel. 

Ta f.eks. rettigheter angjeldende krigføring, der det påstås "krigsforbrytelser mot palestinske soldater", altså Hamas: men Hamas følger ikke konvensjonene for krigføring og kan derfor heller ikke påberope seg noen rettigheter etter de konvensjonene. Nytter det å fortelle dette til fansen? Nei!

3 minutter siden, Svava said:

Mener du det er mer plausibelt at Israel ønsker å sulte befolkningen enn at man ikke har klart å distribuere nødhjelpen til alle? Hvilket intensiv skulle IDF ha for å lyge om antall lastebiler med nødhjelp som selvsagt ville blitt avslørt? Antall lastebiler som kommer inn i Gaza lar seg verifisere.

I og med at det er FN som tar over ansvaret for distribueringen i selve Gaza, er det lett for dem å avvise tallene IDF oppgir på antall lastebiler som er sluppet gjennom kontroll og videre inn i Gaza.

Jeg har ikke sett noe til at FN har påstått at IDF oppgir feil tall; men de har sagt det er svært vanskelig og krevende å få fordelt hjelpen pga. angrep på konvoier.

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ichiko skrev (34 minutter siden):

Ser at propal er på hugget denne påskehelgen, og i gang med å kjøre de samme anklagene om igjen og om igjen, som de har gjort i måned etter måned; samme hvor mye motargumenter og dokumentasjon som legges fram, på nytt og på nytt.

Alle de som brenner for å fordømme Israel og IDF og begrunner det med hensyn til sivile i Gaza, hvorfor har de aldri fordømt Hamas' mangeårige og brutale regime og hva dette gjennom årene har ført til for sivile?

Det er spørsmål som aldri besvares, alt handler bare om et hat mot jøder generelt og Israel spesielt.

West Points senter for terrorbekjempelse har en lengre rapport om Hamas (ikke at jeg tror anti-israel bryr seg, men andre kan ha interesse av å lese):

https://ctc.westpoint.edu/the-road-to-october-7-hamas-long-game-clarified/

Ingen som forsvarer Hamas her, Ingen som hater jøder.  

Endret av Apis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ichiko skrev (48 minutter siden):

Alle de som brenner for å fordømme Israel og IDF og begrunner det med hensyn til sivile i Gaza, hvorfor har de aldri fordømt Hamas' mangeårige og brutale regime og hva dette gjennom årene har ført til for sivile?

Det er spørsmål som aldri besvares, alt handler bare om et hat mot jøder generelt og Israel spesielt.

Det er egentlig ganske enkelt. Mange er mot krigsforbrytelser og drap på sivile, uansett hvem som står bak. Alle fordømmer Hamas' angrep 7. oktober, men når det kommer til Israel-apologistene er det åpenbart ikke så farlig med krigsforbrytelser så lenge det er Israel som står bak.

Dét er forskjellen på "propal" og dere som unnskylder Israel uansett hvilke grusomheter de begår. 

Endret av Ulovlig verdi
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ulovlig verdi said:

Det er egentlig ganske enkelt. Mange er mot krigsforbrytelser og drap på sivile, uansett hvem som står bak. Alle fordømmer Hamas' angrep 7. oktober, men når det kommer til Israel-apologistene er det åpenbart ikke så farlig med krigsforbrytelser så lenge det er Israel som står bak.

Dét er forskjellen på "propal" og dere som unnskylder Israel uansett hvilke grusomheter de begår. 

Alt du har er anklager, og beviser bare det jeg sa tidligere. Jeg er mot alle forsøk på å utslette Israel - dette er mitt standpunkt og det endres ikke.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ichiko skrev (40 minutter siden):

Alt du har er anklager, og beviser bare det jeg sa tidligere. Jeg er mot alle forsøk på å utslette Israel - dette er mitt standpunkt og det endres ikke.

Det er ikke så mange forsøk på å utslette Israel nå, men Israel er godt i gang med å utslette Gaza. Syns du det de gjør nå er ok, eller går de for langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 3/31/2024 at 7:41 PM, Apis said:

Ingen som forsvarer Hamas her, Ingen som hater jøder.  

Ingen forsvarer Hamas nei, bare gjengir alt de påstår av "faktaopplysninger". Og så rettes det kritikk mot Israel for at det ikke er "uavhengige" i Gaza for å undersøke forholdene, men at Hamas kaster ut alle utenlandske aktører som ikke jatter med dem og dreper lokale som ikke adlyder - dét er ikke noe tema. Ingen kan heller si hvem disse "uavhengige" skulle være.

On 3/31/2024 at 8:49 PM, Ulovlig verdi said:

Det er ikke så mange forsøk på å utslette Israel nå, men Israel er godt i gang med å utslette Gaza. Syns du det de gjør nå er ok, eller går de for langt?

Du må se det større bildet når det gjelder Israels eksistens. Hva Gaza og angivelig utslettelse angår synes jeg vi skal se ting an til vi vet mer. Det er en krig for å ta Hamas, forstå det.

Endret av Ichiko
korrektur
  • Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Apis said:

Ingen som forsvarer Hamas her, Ingen som hater jøder.  

Å forsvare tallene som kommer ifra khamas, er jo å forsvare propagandaen til khamas, som igjen forsvarer khamas.

Og neida, ikke noe jøde hat. Bare hat mot at dem har egen stat, hat mot sionisme, hat mot at dem forsvarer seg osv.

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duraton skrev (23 minutter siden):

Å forsvare tallene som kommer ifra khamas, er jo å forsvare propagandaen til khamas, som igjen forsvarer khamas.

Og neida, ikke noe jøde hat. Bare hat mot at dem har egen stat, hat mot sionisme, hat mot at dem forsvarer seg osv.

Hva mener du med å forsvare tallene som kommer fra Hamas? Betyr det å si at over 30.000 har blitt drept så langt i krigen? Disse tallene som har kommet fra helseministeriet har vist seg historisk korrekte (om noe for lave). FN mener det er de beste tallene man har, US baserer seg på dem, de største avisene og mediehusene i verden baserer seg på dem, til og med israelske aviser oppgir disse tallene.

Med andre ord mener du at US, israelske aviser og så å si alt som er av media i Vesten hater Israel, sionister osv. Du må jo ha tilgang på informasjon som myndigheter og resten av verden ikke har. Care to share?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Duraton skrev (36 minutter siden):

Å forsvare tallene som kommer ifra khamas, er jo å forsvare propagandaen til khamas, som igjen forsvarer khamas.

Og neida, ikke noe jøde hat. Bare hat mot at dem har egen stat, hat mot sionisme, hat mot at dem forsvarer seg osv.

Igjen, disse tallene viser seg i historisk kontekst å være korrekte, det er også tydelig hvor tallene kommer fra. Du tenker det er umulig å kritisere staten Israel og dens styresmakter, uten å være jødehater? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skal i det minste ha for å være lojale når selv Trump begynner å gå tilbake på sin uforbeholdne støtte :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Apis said:

Igjen, disse tallene viser seg i historisk kontekst å være korrekte, det er også tydelig hvor tallene kommer fra. Du tenker det er umulig å kritisere staten Israel og dens styresmakter, uten å være jødehater? 

Totalt antall drepte er det ikke belegg for å betvile. Andelen kvinner og barn på 72% er derimot etter all sannsynlighet falsk.

https://fathomjournal.org/statistically-impossible-a-critical-analysis-of-hamass-women-and-children-casualty-figures/

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (46 minutter siden):

Igjen, disse tallene viser seg i historisk kontekst å være korrekte, det er også tydelig hvor tallene kommer fra. Du tenker det er umulig å kritisere staten Israel og dens styresmakter, uten å være jødehater? 

Svarer jeg. Selvfølgelig er det mulig. 
Men greia er at i enhver demonstrasjon, en hver markering til støtte for Gaza kommer det jødehat. Det er visst ikke mulig å unngå. 
Er det ikke brenning av israelske flagg, er det antisemmitisme utrop. På demonstrasjonen utenfor arenaen der israelske 19-åringer spilte fotball, sto det en gjøk med IQ= skostr og gjorde nazihilsen. 
I helga har det vært en stor beef på FB mellom antirasistisk senter og det mosaiske trossamfunnet. Du kan gå på siden deres selv og se hva «de gode» skriver. Reinspikka jødehat. Bla har Rana fra ARS en tweet der hun insinuerer at det er noe galt med jødene som gjør at europeiske land har kasta dem ut. Osv osv. 

Jeg har sikkert gått kunnet gått i en demo for fred i Midtøsten. Men siden propal ikke nevner et ord om gislene, ikke anerkjenner at Hamas begikk et terrorangrep 7/10 (Rana oppdaterte profilbildet sitt på face på en svært upassende måte mens angrepet pågikk) og siden demonstrasjonene og hatpratet på nett er infiltrert av nazister og islamister, kan ikke jeg delta der. 
Jeg er en god nordmann, ingen av mine forfedre har vært nazier og forrådt Norge, det har heller ikke jeg tenkt til å gjøre. 

Israel er best av to onder, er det vel jeg prøver å si. 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...