Gå til innhold

Hvorfor er det ikke mer opprør i verden over det som skjer i Gaza?


tutu11

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

8 hours ago, Topsi said:

Hvorfor er det ikke mer opprør over at Hamas måfe å slåss på er terror?

Nå, under våpenhvilen gjør de dette https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/APyvnA/foelg-utviklingen-live-angrepene-i-israel-og-gaza?pinnedEntry=37240

fra artikkel : https://www.nrk.no/spesial/sporreundersokelse-blant-norske-joder-etter-7.-oktober-1.16644625

"Jeg er lærer i norsk skole. Mine elever visste at jeg var fra Israel. Ungdommene dukket opp utenfor mitt klasserom. Da Jeg åpnet døra for å komme ut så de på meg og sa "Vi er Palestinas hær! Slakt alle jødene" på arabisk. Saken har blitt meldt til politiet."

Endret av NatNat
  • Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Amossa skrev (På 1.11.2023 den 21.59):

Fordi mange føler at de må ta stilling til en av sidene.  Dvs. enten til Israel eller til Hamas. Det foregår store demonstrasjoner i alle verdens byer.  Når demonstranter ber Israel besinne seg og ber om våpenhvile, beskylder israelerne dem for å gå Hamas ærende.  Altså å støtte terrorister.  

Men Hamas er ikke valgte representanter for palestinerne.  Hamas angrep lørdag den 7.oktober var en terrorhandling.  Mange uskyldige ble drept.  Når det er sagt, synes jeg Israels motaksjon er bestialsk.  Uskyldige mennesker angripes mens de sitter fanget i Gaza.  De har ingen steder å rømme.  Ikke mat, vann, medisin og ly.  Det er ikke bare hjerteskjærende, men strider mot all rettferdighet. 

 

Pro - Palestina er ikke noedvendigvis pro - Hamas. Man kan stoette palestinerne uten og aa ta side med Hamas. At Israel kommer med beskyldninger er ingen nyhet

Endret av Mari Y
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (På 30.11.2023 den 21.39):

fra artikkel : https://www.nrk.no/spesial/sporreundersokelse-blant-norske-joder-etter-7.-oktober-1.16644625

"Jeg er lærer i norsk skole. Mine elever visste at jeg var fra Israel. Ungdommene dukket opp utenfor mitt klasserom. Da Jeg åpnet døra for å komme ut så de på meg og sa "Vi er Palestinas hær! Slakt alle jødene" på arabisk. Saken har blitt meldt til politiet."

RtDette kan riktignok slaa ut i motsatt retning. Baade joeder og muslimer har vaert utsatt for hets pga konflikten paa Gaza. Det er like groteskt begge deler. Er definitivt mange der ute som har en jobb og aa gjoere naar det kommer til holdninger. Og laererikt som ikke forsoeker og aa stoppe mobbing boer miste jobben oftere

Endret av Mari Y
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at det faktisk er ganske mye engasjement. De bildene av sultende barn i Gaza er saa hindsides groteskt at det er uforstaalig for meg at noen kan sitte i Norge og bortforklare dette. At folk reagerer skulle bare mangle.  

 

Hva gjelder antisemittisme og Islamofobi, saa er det dessverre helt korrekt at hat- angrep mot baade muslimer og joeder har oekt. Jeg haaper at skolene har noen retningslinjer for hvordan de haandterer dette. Skolene har ikke lov til og aa ignorere mobbing og trakkassering. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (På 9.11.2023 den 15.52):

Problemet er kanskje at Israel har holdt for mye igjen. De har ikke gått inn for å faktisk utslette Hamas. Dermed har de gitt terroristene en mulighet til å fortsette å bygge seg opp.

Faktisk kjoeper Jeg ikke at de vil utslette Hamas naar de sulter ut en hel befolkning. Jeg tror de bare oensker og aa straffe alle som befinner seg i Gaza. Den rasjonaliseringen Israel - tilhengere kommer med har tydeligvis ingen grenser

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jabx skrev (På 9.11.2023 den 15.53):

Hva gjorde de allierte da de beseiret nazi-Tyskland og Japan? Jo, de tvang dem til underkastelse, og til å si fra seg sine tidligere ideologier.

Det samme må gjøres her. Palestinerne må settes helt ute av stand til å skade så mye som en flue, og så må de oppdras til de har lagt bak seg terrortanker og -ideer. Hvis det vil ta generasjoner, så får det bare bli slik. Nok er nok. Terrorismen må endes nå, med alle midler.

Du vet at vi har noe som kalles internasjonal lov? Ikke det, nei. Man maa vaare jaevlig kynisk naar man ikke makter og aa fordoemme dette:

https://www.theguardian.com/world/2024/mar/30/scale-of-suffering-in-gaza-will-make-accusations-of-war-crimes-harder-to-deny

 

 

Naa faar det faen meg vaere nok med dette forsvaret deres for Israel koste hva det vil. 

 

 

 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sacramone skrev (På 10.11.2023 den 20.26):

Du har gjentatte ganger etterlyst kilde på dette. La meg male et bilde for deg, så kan du bedømme. Hamas klarte å komme over til Israel og myrde, gjengvoldta, halshugge, brenne++ og kidnappe ca 2000 på noen få timer bare med sine egne hender. Hvis IDF sitt mål er sivile så gjør de en formidabel dårlig jobb med ca 10.000 døde på over en mnd. Som du ettertrykkelig mener kan få til nærmest mirakler i jakten på Hamas, nærmest uten sivile dødsfall, selv om vi også vet de blir brukt som skjold. Hvorfor i alle dager har de ikke klart å drepe flere? De må være verdens dårligste til å bombe sivile i så fall.

Hamas er flere enn en leder. Hvor Hamas befinner seg er kanskje noe de finner ut litt om litt, IDK?

Skylde på Hamas? Det ER jo Hamas som er skyldig, er du uenig i det og nå?

De gjør vel så godt de kan med gislene. Tenker de bryr seg mer om gislene enn du ser ut til å gjøre..

Aapenbart ikke faatt med deg at 

 

1: Bevisbyrden ligger paa de som kommer med paastanden.

 

2: Hvis de virkelig gjoer en daarlig jobb, kan man virkelig lure paa hvorfor baade utsulting av sivile og samt det at de naa staar I fare for og aa bli etterforsket for krigsfotbrytelser og folkemord er en realitet. Utsulting er faktisk krigsfotbrytelser.

Det hadde ikke tatt deg lang tid og aa finne ut av dette. 

https://en.wikipedia.org/wiki/War_crimes_in_the_Israel–Hamas_war

Din 'kogikk' er som og aa hevde at Stalin ville gjort en slett jobb, naar han I realiteten sulta ut millioner av mennesker. Vi ser det rett foran oynene vaare. Selv enkelte Israelvenner synes det har gaatt for langt naa. 

 

 

Endret av Mari Y
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Menelaos skrev (På 2.11.2023 den 21.21):

Det er jo viktig at folk husker, at den eneste grunnen til at Gaza blir bombet er fordi Hamas angrep Israel.

Israel har sin fulle rett å forsvare seg,

Det eneste jeg ikke støtter, er kollektiv straff av alle Palestinere. 

 

 

Israel har rett til å forsvare seg, det et jeg helt enig med deg i, - men å slakte titusenvis av uskyldige barn kan vel neppe kalles forvar..

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tio skrev (5 timer siden):

Israel har rett til å forsvare seg, det et jeg helt enig med deg i, - men å slakte titusenvis av uskyldige barn kan vel neppe kalles forvar..

En god del av Israels tilhengere er akkurat slik at de plukker ut de gode argumentene og utelater de helt elendige. Jeg lurer paa hvordan de hadde reagert, hadde dette vaert Tyrkia, Kina eller Yemen. Tror pipa ganske fort hadde faatt en annen lyd. 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Mari Y said:

Er Jo litt interressant hvordan en del gaar langt I og aa rasjonalisere det Israel gjoer. Det nevnes aapenbart ikke med ord at Gaza har vaert under en hermetisk lukket blokkade. 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Blockade_of_the_Gaza_Strip

https://no.wikipedia.org/wiki/Blokaden_av_Gazastripen  Du tenker da på hermetisk lukket for våpen?

Quote

De senere år har blokaden kun omfattet våpen og materialer som kan benyttes i krigføring og produksjon av våpen.

 

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Mari Y said:

Faktisk kjoeper Jeg ikke at de vil utslette Hamas naar de sulter ut en hel befolkning. Jeg tror de bare oensker og aa straffe alle som befinner seg i Gaza. Den rasjonaliseringen Israel - tilhengere kommer med har tydeligvis ingen grenser

Ønsker Israel virkelig å straffe og sulte en hel befolkning? Det sendes inn store mengder nødhjelp, men det er utfordringer med å få den distribuert. I tillegg er det dokumentert at Hamas stjeler nødhjelp. 
https://www.timesofisrael.com/israel-contests-un-backed-report-assessing-imminent-famine-in-gaza/

Quote

It added that “in recent months between 150 and 200 trucks are admitted per day, most of which are food trucks. This is an 80% spike in comparison to the daily average food trucks that entered Gaza pre-October 7.”

COGAT once again argued that the main cause for food shortages was a lack of capability by international agencies operating in Gaza to distribute the goods: “The fact is that at any given moment there are hundreds of trucks held up at the Gazan side of the Kerem Shalom crossing after having completely been processed by the authorities in Israel, awaiting reception and distribution by the aid agencies.”

 

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 hours ago, Mari Y said:

RtDette kan riktignok slaa ut i motsatt retning. Baade joeder og muslimer har vaert utsatt for hets pga konflikten paa Gaza. Det er like groteskt begge deler. Er definitivt mange der ute som har en jobb og aa gjoere naar det kommer til holdninger. Og laererikt som ikke forsoeker og aa stoppe mobbing boer miste jobben oftere

Kan du dokumentere økningen i hets mot muslimer etter 7. oktober? Det kan ikke sammenlignes med hva jøder i Europa opplever. I flere land er det rapportert en økning i antisemittistiske hendelser på flere hundre prosent etter 7. oktober. 

Av hendelser kan det nevnes ei jødisk kvinne som ble knivstukket i hjemmet sitt og en jødisk mann knivstukket på gaten med mistanke om antisemittisk motiv, jødiske hjem markert med jødestjerner og brannbombe kastet mot en synagoge.  

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (1 minutt siden):

Kan du dokumentere økningen i hets mot muslimer etter 7. oktober? Det kan ikke sammenlignes med hva jøder i Europa opplever. I flere land er det rapportert en økning i antisemittistiske hendelser på flere hundre prosent etter 7. oktober. 

Av hendelser kan det nevnes ei jødisk kvinne som ble knivstukket i hjemmet sitt og en jødisk mann knivstukket på gaten med mistanke om antisemittisk motiv, jødiske hjem markert med jødestjerner og brannbombe kastet mot en synagoge.  

Ja. Og saa kan du ta relativiseringen din et annet sted

 

https://www.voanews.com/a/antisemitism-islamophobia-surge-in-2023-watchdogs-say/7407451.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Svava skrev (23 minutter siden):

Lavmål å dra debatten ned på et slikt nivå. Benekter du at det gjennomsnittlig sendes inn flere lastebiler med mat daglig nå enn før 7. oktober? Som jeg viser til ligger utfordringen i å få distribuert maten jevnt i Gaza. 

Aapenbart har du ikke faatt med deg hele bildet og stolt blindt paa alt IDF kommer med.

 

. IDF er ikke en kilde man kan stole blindt paa. Jeg har mistet all respekt for dere som forsvarer Israel uansett hvor stygt det er. 

Endret av Mari Y
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på trådspørsmålet tror jeg først og fremst det har å gjøre med at palestinerne virker fremmede og truende for mange. De har en annen hudfarge, en annen religion og en annen kultur. En ganske stor andel av befolkningen i Norge er skeptisk til innvandring og engstelige for/fiendtlig innstilt til islam, spesielt boomer-generasjonen. Da blir det lettere å identifisere seg med israelere.

Det jeg ikke forstår er at man ikke tar avstand fra grusomheter, uansett hvem som utfører dem. Ingen forsvarer Hamas, men Israel-apologistene forsvarer Israel gjennom tykt og tynt, uansett hvor mye lidelse de påfører det palestinske folk og hvor mange barn de dreper. 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulovlig verdi skrev (1 time siden):

For å svare på trådspørsmålet tror jeg først og fremst det har å gjøre med at palestinerne virker fremmede og truende for mange. De har en annen hudfarge, en annen religion og en annen kultur. En ganske stor andel av befolkningen i Norge er skeptisk til innvandring og engstelige for/fiendtlig innstilt til islam, spesielt boomer-generasjonen. Da blir det lettere å identifisere seg med israelere.

Det jeg ikke forstår er at man ikke tar avstand fra grusomheter, uansett hvem som utfører dem. Ingen forsvarer Hamas, men Israel-apologistene forsvarer Israel gjennom tykt og tynt, uansett hvor mye lidelse de påfører det palestinske folk og hvor mange barn de dreper. 

Har du sett en israeler noen gang..? Når du først trekker frem utseende her. 

 

Endret av Trubadur
  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...