Gå til innhold

Når Når tenker dere man er for gammel for å få barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk min siste som 40, noen mente jeg var for gammel. Jeg fikk også høre jeg var for ung når jeg var gravid som 18. Hva andre mener om valg jeg tar bryr jeg meg lite om, med mindre det går utover dem. Og i dag er det helt vanlig og få barn gammel som ung. Flere i barnehagen som har barn i samme alder som det jeg er.

Endret av Miaiai
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, SynneD said:

Altså, det skjedde jo helt sikkert at hun ble fortalt det. Men alder for førstegangsfødene tidlig 1980 var ca 25 år, så hun var jo ikke elder førstegangsfødene. Kanskje kan det være fint å vite at her var det en lege som tok feil, om hun ble sjokkert den gangen? 

Det fantes, og finnes fortsatt, helsepersonell som sier rare ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piinki skrev (15 timer siden):

Kan ikke jeg få ha den meninga da? Når du fødte, når andre tråden har født og når nabokjærringa fødte er jo fullstendig irrelevant for hva jeg mener. 

Jeg mener at yngre kropper er bedre å bære og føde med enn eldre kropper. 

Generelt var et ord jeg brukte. Og at kvinner gjør heldigvis akkurat som de vil. 

Men jeg personlig synes 30 år er seint. 

Dere kan sitere meg og fortelle om dere sjøl alt dere vil. Min mening står seg. 

Rent fysisk er kanskje en 20 år gammel kropp bedre rustet til å være gravid og føde. Men det å få barn er jo så mye mer enn bare svangerskapet og fødselen. Man bør som foreldre ha en viss modenhet og trygghet i seg selv, det økonomiske må være på plass og forholdet til pappaen bør være stabilt og ha potensiale for å vare.

Mener bl.a. å ha lest at barn av eldre mødre er lykkeligere enn barn av yngre mødre. 

Hva tenker du om disse aspektene ved å bli mor tidlig vs sent? 

Anonymkode: b667a...db2

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Rent fysisk er kanskje en 20 år gammel kropp bedre rustet til å være gravid og føde. Men det å få barn er jo så mye mer enn bare svangerskapet og fødselen. Man bør som foreldre ha en viss modenhet og trygghet i seg selv, det økonomiske må være på plass og forholdet til pappaen bør være stabilt og ha potensiale for å vare.

Mener bl.a. å ha lest at barn av eldre mødre er lykkeligere enn barn av yngre mødre. 

Hva tenker du om disse aspektene ved å bli mor tidlig vs sent? 

Takk for et svar uten anekdoter. 

Jeg tenker at en tyveåring er moden nok. Jeg tenker at ei på tyve klarer ut med et barn bedre enn ei som er eldre, for hun tenker ikke ihjel alt. Hun har heller ikke så mye bagasje å bære som ei eldre. Og hun har mindre ansvar på jobb. Hun har ingen gamle foreldre å ta vare på. 

En tyveåring har mindre som tynger. En tyveåring vil være trygg for hun vet veldig lite om svangerskap, fødsel og oppdragelse. Hun bare gjør og veien blir til mens hun går. 

Det økonomiske må ikke være på plass. Hvorfor det? Unge mødre studerer og får gode jobber som alle andre kvinner. En unge behøver ikke å bli født i en villa med to tesla i oppkjørselen. 

Forholdet til far kan da være godt og stabilt det. Hvorfor mener du at unge kvinner har dårligere forhold en eldre kvinner? Hun bryter kanskje med far når ungene har flyttet ut, og det er jo nesten naturlig. Vi lever lange liv og den kjæresten vi hadde da vi var 19 passer kanskje ikke så godt når vi er 39? 

Vi burde heie frem unge kvinner som vil ha barn tidlig. Eldre kvinner bør ikke sitte å messe om at de er umodne og har for lite penger til å få barn. 

Og det med lykke kan jeg ikke uttale meg om. Jeg har ikke lest noe om det. 

Men igjen, for meg personlig går grensa for å lage barn på 30 år. På 35 synes jeg det begynner å bli drøyt. Og over 40 er hinsides. Jeg synes ikke noe om det. For barnet. Mor kan stryke med av f.eks brystkreft etter 10 år. Jo eldre du er, jo nærmere døden er du. Og ingen anekdoter kan forandre på det.

Og ingen slipper unna overgangsalderen heller. 

Nattevåk og hetetokter. Det høres forferdelig ut. 

Jeg har flere grunner for mine holdninger, men dette får holde. 

Takk igjen for at du ga meg rom for å svare utfyllende. Det setter jeg pris på. 

Sorry for at det ble så langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piinki skrev (1 time siden):

Jeg tenker at en tyveåring er moden nok. Jeg tenker at ei på tyve klarer ut med et barn bedre enn ei som er eldre, for hun tenker ikke ihjel alt. Hun har heller ikke så mye bagasje å bære som ei eldre. Og hun har mindre ansvar på jobb. Hun har ingen gamle foreldre å ta vare på. 

En tyveåring har mindre som tynger. En tyveåring vil være trygg for hun vet veldig lite om svangerskap, fødsel og oppdragelse. Hun bare gjør og veien blir til mens hun går. 

Det økonomiske må ikke være på plass. Hvorfor det? Unge mødre studerer og får gode jobber som alle andre kvinner. En unge behøver ikke å bli født i en villa med to tesla i oppkjørselen. 

Forholdet til far kan da være godt og stabilt det. Hvorfor mener du at unge kvinner har dårligere forhold en eldre kvinner? Hun bryter kanskje med far når ungene har flyttet ut, og det er jo nesten naturlig. Vi lever lange liv og den kjæresten vi hadde da vi var 19 passer kanskje ikke så godt når vi er 39? 

Vi burde heie frem unge kvinner som vil ha barn tidlig. Eldre kvinner bør ikke sitte å messe om at de er umodne og har for lite penger til å få barn. 

Men igjen, for meg personlig går grensa for å lage barn på 30 år. På 35 synes jeg det begynner å bli drøyt. Og over 40 er hinsides. Jeg synes ikke noe om det. For barnet. Mor kan stryke med av f.eks brystkreft etter 10 år. Jo eldre du er, jo nærmere døden er du. Og ingen anekdoter kan forandre på det.

Ikke meg du svarte men har bare noen kommentarer. 

Det er vel større sjans at en i slutten av 30-årene ofte har hatt et lengre forhold bak seg før de får barn (ikke alltid, men i mange tilfeller). En på 20 har kanskje vært i et forhold 1 år eller maks et par år, i så fall var de "barn" da de møttes. Mye endringer skjer i 20-årene, det er vel større sjans for at forholdet til 20-åringen som har vært 1 år i forhold går skeis enn 39-åringen som har vært 10 år i et stabilt forhold. 

Enig at man kan ha barn og være student, men gjerne må man ha flere jobber i tillegg for at alt skal gå rundt. Flere jobber, mer tid til studier, mindre tid til barnet. Mindre penger, flere bekymringer. 

Er forresten selv et barn av en eldre mor, hun lever enda. Faren min var ung da jeg ble født, han døde først. Så det er ikke gitt at man skal leve lenge bare fordi man får barn ung. Og heller ikke at den eldste forelderen er den som dør først. 

Hetetokter er vel vanligst å få mellom 45-55 år , noen kan få det når man er ung også.  Så hetetoker og nattevåk er vel ikke særlig relevant. 

Vil si en ung mor er mer egoistisk enn en eldre mor som har alt på plass når barnet er født. Som potensielt får barn med 2-3 andre fedre i etterkant, delt foreldreansvar og forskjellige familier, dårlig økonomi, ja nå tenker jeg worst case scenario. Finnes selsvagt 20 åringer som blir sammen med ungdomskjæresten livet ut, men det hører vel mer til unntakene. 

Anonymkode: 79ca6...a59

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piinki skrev (2 timer siden):

En 20-åring kan sikkert være klar, men 20-åringer flest er nok ikke det. Det er min mening. 

Og som den over meg skriver har de fleste 20-åringer ganske ferske forhold sammenlignet med de i 30-åra. Dermed større sjanse for at det ryker. Og mange forandrer seg mye i 20-åra, og vokser kanskje fra partneren sin. 

Angående eldre mødre og gladere barn:

https://forskning.no/barn-og-ungdom/eldre-modre-har-de-gladeste-barna/357203

Det var jo det psykologiske perspektivet jeg tenkte på, i motsetning til det rent fysiske som jo bare er en del av det å bli mor.

Du skriver at vi bør heie på 20-åringer som får barn. Ja, enig, men jeg synes generelt at kvinner skal heie på hverandre. Uansett når de får barn, når de tar utdanning, hvilke karrierevalg de tar osv. 

Om vi får barn i 20-, 30- eller 40-åra spiller ingen rolle. Enten vi valgte det sånn eller det ble sånn. Livet skjer og vi lever våre liv etter beste evne. DET synes jeg vi bør heie på.  

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

En 20-åring kan sikkert være klar, men 20-åringer flest er nok ikke det. Det er min mening. 

Og som den over meg skriver har de fleste 20-åringer ganske ferske forhold sammenlignet med de i 30-åra. Dermed større sjanse for at det ryker. Og mange forandrer seg mye i 20-åra, og vokser kanskje fra partneren sin. 

Angående eldre mødre og gladere barn:

Det var jo det psykologiske perspektivet jeg tenkte på, i motsetning til det rent fysiske som jo bare er en del av det å bli mor.

Du skriver at vi bør heie på 20-åringer som får barn. Ja, enig, men jeg synes generelt at kvinner skal heie på hverandre. Uansett når de får barn, når de tar utdanning, hvilke karrierevalg de tar osv. 

Om vi får barn i 20-, 30- eller 40-åra spiller ingen rolle. Enten vi valgte det sånn eller det ble sånn. Livet skjer og vi lever våre liv etter beste evne. DET synes jeg vi bør heie på.  

Godt sagt🏆

Anonymkode: 6d427...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piinki skrev (5 timer siden):

Da jeg var 19 streifet tanken meg om at om jeg hadde en datter kunne vi hatt matchende rosa drakt. Det var tanken min om barn på den alderen, så kunne vi kjøre rundt i bilen jeg ønsket meg sårt, en rosa beetle. Ingen mors ønske forbi det, heldigvis ble jeg kjempe redd kjeresten skulle gjøre meg gravid, så vi hoppet av i svingen hver gang, bra, for gikk på noen utrygge mini piller. Glad vi ikke fikk barn. Brukte å pakke ned alt jeg hadde tilfelle brann, kunne ikke skrive en setning på en bestemt måte for da kunne noen dø, måtte si slike ritualer hver natt og om kjeresten ikke svarte, sov jeg ikke for da kunne noen, igjen, dø. Hadde på grensen til spise forstyrrelser, stengte meg inne, turte ikke tenke eller gjøre som jeg ville for da kunne jeg få straff av noen skikkelser jegselv hadde skapt i underbevisstheten, som kunne drepe meg eller familien når jeg sov. Hjernen min var veldig aktiv og jeg var veldig forfengelig og naiv oppi alt det. Var trist fordi jeg ikke var en vampyr 😂😂 🙊🙈 Gremmes når jeg ser snapper jeg har lagret fra den tiden, utsendet har jeg mistet litt, men hjernen har bedret seg i ekstremt stor grad det var alvorlig.

Det gjelder ikke alle som er rundt 20, men sier det fordi akkurat jeg slet og var ikke normal, er bedre innstilt som mor nå 10 år senere(skal sikkert ikke ha barn, selv om de rare tankene er i fortiden), tenker mer ja, men det anser jeg som en fryktelig god ting etter å ha vært så forrykende dum og vrangstillt som jeg var da. Det var en vill tid hjerne messig. Men savner litt å være så naiv da, men det er jo bedre å være en ansvarsfull voksen. Nå er det ro i tankene, å problemene mine er ankret der de hører hjemme, i virkeligheten. Det tror jeg har skjedd av å bli eldre og lære mer. 

Men kjenner ei som var klar og klarer jobben kjempe godt nærmere 20. Men hun er plantet på jorden og er en av de mest effektive kvinnene jeg kjenner 😊 

Tror det variere fra individ ut ifra ulike ting i livet. 

Anonymkode: 74195...c14

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.10.2023 den 13.05):

Så hvilken alder er det passende å få barn tenker dere?

Fram til 40.

Anonymkode: 1a4f6...a08

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gravid med nr 2 nå og er 28 år. Har alltid tenkt at jeg vil være ferdig med å føde barn innen 30. Husker min mor fikk min lillesøster da hun var 32 og jeg var utrolig flau over at hun fikk barn igjen når hun var så gammel.

Anonymkode: fee08...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.10.2023 den 13.05):

Mange mener man er for gammel i 40 årene. Leste her inne om ei som var uplanlagt gravid og 39, fikk svar om at det blir flaut for barnet med så gammel mot. Man burde heller ikke være for ung, mye fordommer mot unge mødre også. Så hvilken alder er det passende å få barn tenker dere?

Anonymkode: 94ddc...e95

Jeg er 31 nå, har lyst på nummer 3, men det passer ikke så veldig for om 3 år. Da tror jeg ikke det blir noe, for da føler jeg meg for gammel til å begynne på igjen med nattevåk og bleier. Yngste nå er 3 år. 

Anonymkode: 44f46...04d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (På 26.10.2023 den 18.07):

Kjenner ei som fikk alle sine barn etter førti. Fem stykk. Gikk helt strålende fint.
Det eneste som er riktig er å gjøre som man har lyst til.

Fint for henne, jeg mener det er for gammelt.

Anonymkode: 143de...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ifølge ao.no var alderen på førstegangsfødende kvinner i Oslo 33 år i 2020. Blir neppe flaut for barna med "gamle" foreldre, når mange barn har enda eldre foreldre. De færreste i Oslo får og fler enn 2 barn, ref samme artikkel. Planen er at jeg blir førstegangsfødende når jeg er 35. Da er alle bokser tikket av: jobb, hus og giftemål ☺️ Men skal sies at jeg møtte han jeg ville ha barn med da jeg var 31, og vi ville ha noen år alene og få alt på plass først. I mine øyne er det å få elske noen så høyt at man ønsker barn med akkurat den personen tross alt det viktigste 😅 Eldste jeg kjenner fikk barn da hun var 40, nest eldste jeg kjenner da hun var 39. Yngste moren jeg kjenner fikk barn da hun var 24. Så nei, for meg personlig har det vært viktig å skape et godt grunnlag for barna først, og for noen tar det rett og slett bare litt mer tid enn andre, så med den tanken i bunn er ingen alder "feil" ❤️

Anonymkode: 7a8bc...939

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vil si en ung mor er mer egoistisk enn en eldre mor som har alt på plass når barnet er født. Som potensielt får barn med 2-3 andre fedre i etterkant, delt foreldreansvar og forskjellige familier, dårlig økonomi, ja nå tenker jeg worst case scenario. Finnes selsvagt 20 åringer som blir sammen med ungdomskjæresten livet ut, men det hører vel mer til unntakene. 

Hvorfor er en ung mor egoistisk? 

Og hva er greia di med et "i verste fall" du har laget selv? 

Da kan jo jeg f.eks si at ei mor på 40 år har strekt ut hånda etter den første og beste som vil ha henne. Og når barna er laget og født er han ikke såpass likevel. 

Kanskje instinktene er så sykt sterke når det nærmer seg slutten av den eldre kvinnen tar alle mulige slags tullete beslutninger. 

Å lage farløse barn f.eks? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God helse med mor over 35 år.

Kvinner på 35-44 år får barn med like god helse senere i livet som de som føder i alderen 25-34 år. Barna til de yngste mødrene risikerer statistisk sett noe mer helseplager.

https://forskning.no/biologi-svangerskap-aldring/god-helse-med-mor-over-35-ar/684691

Eldre mødre har de gladeste barna

Barn av eldre mødre trives bedre enn barn av unge mødre. Det er konklusjonen i en ny studie av over 4000 mødre i Danmark.

Eldre kvinner er bedre mødre

Eldre mødre er flinkere til å tilgi og mer tilfredse med livet, mener forskere.

Man er trygg på seg selv fordi man har taklet mange ulike situasjoner før. Jeg stoler mer på egen vurderingsevne og stresser ikke for mye, sier Janne Britt (45) til NRK.

https://www.nrk.no/livsstil/_-eldre-kvinner-er-bedre-modre-1.13436662

Anonymkode: 1080c...6ee

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sitter her å mener uten å skjønne noe av moderne tider. Mine meninger hører hjemme i en annen tid, men ikke i denne. 

https://forskning.no/barn-og-ungdom-svangerskap/det-er-best-a-fa-barn-i-20-arene-men-mange-velger-a-vente/1575271

https://nhi.no/familie/graviditet/tidspunktet-for-a-bli-mamma-hvilken-alder-er-best/

Så ja. Jeg lærte noe av denne tråden. Takk for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Piinki said:

Jeg leste et sted at overgangsalderen inntreffer i gjennomsnitt 10 år etter at man slutter å være fruktbar, så nattevåk og hetetokter vil neppe inntreffe samtidig, selv om man skulle være i stand til å bli gravid godt oppe i 40-årene.

Ellers er det fordeler og ulemper med å få barn tidlig, og fordeler og ulemper med å få barn sent, og så får det være opp til den enkelte å veie det opp mot hverandre ut fra sin egen situasjon.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piinki skrev (2 minutter siden):

Jeg sitter her å mener uten å skjønne noe av moderne tider. Mine meninger hører hjemme i en annen tid, men ikke i denne. 

https://forskning.no/barn-og-ungdom-svangerskap/det-er-best-a-fa-barn-i-20-arene-men-mange-velger-a-vente/1575271

https://nhi.no/familie/graviditet/tidspunktet-for-a-bli-mamma-hvilken-alder-er-best/

Så ja. Jeg lærte noe av denne tråden. Takk for det. 

Fertilitetsmessig og kroppslig er det best å få barn i 20 årene. Det er en gang i 20 årene kvinner har høyest fertilitet. Ved 35 års alder synker fertiliteten ganske mye så slik sett  er det helt klart best å få barn i 20 årene. 
Det er andre ting som spiller inn, man vil ha jobb, hus og bil klart. Vipps er man 30 før ting er på plass slik det er i dagens samfunn. 

Anonymkode: c7e82...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg som er den 39-åringen det andre innlegget handler om. Jeg bryr meg overhodet ikke om de som kommenterer med at vi er for gamle til å få barn. Heldigvis preller slikt av. Jeg hadde nok taklet et nytt barn minst like fint nå som i 20-årene.
Det jeg ønsket var å høre andres lignende erfaringer fordi jeg sliter med å finne ut hva jeg vil og ikke minst (og viktigst) bli enig med min «partner in crime» om veien videre. Tror vi er littegrann uenige om det. Eller vi er enige i det meste, men jeg kjenner nok mer på hele situasjonen fordi den lille spiren vokser inni meg. Vi er begge veldig lite gira på å gi avkall på den friheten vi nå har når barna er hos de andre foreldrene sine. Pluss mye praktisk som ikke ligger tilrette per dags dato, slik som bosted.

Vi venter på å få tidlig UL for å finne ut mer. Og deretter kan vi ta et valg.

Anonymkode: a80dd...faa

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...