Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2024

Julie97

Anbefalte innlegg

Parv skrev (11 minutter siden):

Livmoren strekker seg mye i disse dager og litt rødbrunt er i alle fall ikke noe ferskt. 🙂 Tenker det du opplever er veldig normalt og i de fleste tilfeller ufarlig, men skjønner du blir nervøs. ❤️ Godt å vite at du skal få inn allerede i morgen for sjekk. Er du veldig bekymra kunne du jo kanskje ringt jordmor for en sjekk? 

I forrige svangerskap blødde jeg også da jeg skulle hatt mensen rundt uke 8, så det kan jo også ha en sammenheng. Fikk i alle fall høre det da at det var ganske vanlig med blødning rundt den tiden man ellers har mensen. 

Det tenkte jeg faktisk ikke på, at livmoren nok strekker seg en del i disse dager. 😅 Tusen takk for beroligende ord ❤️ 
Det ble med det ene tørket, neste dobesøk var det knapt antydning til noe rødbrunt igjen så det er nok som du sier.

Mener også å ha lest at det ikke er helt uvanlig med blødninger rundt den tiden man skal ha mensen og det kan jo også forklare magekrampene.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonymous11 skrev (1 minutt siden):

Det tenkte jeg faktisk ikke på, at livmoren nok strekker seg en del i disse dager. 😅 Tusen takk for beroligende ord ❤️ 
Det ble med det ene tørket, neste dobesøk var det knapt antydning til noe rødbrunt igjen så det er nok som du sier.

Mener også å ha lest at det ikke er helt uvanlig med blødninger rundt den tiden man skal ha mensen og det kan jo også forklare magekrampene.

Vet selv hvor bekymret man kan bli over hver minste lille ting når man er gravid. Spesielt tanken på at man ikke har noen form for kontroll er veldig skremmende. ❤️ Nå har du jo kommet over de "magiske" 12 ukene, så at dette skal gå bra er veldig sannsynlig.  Høres jo ut til at det var en bitteliten blødning mtp at det ikke er mer nå.

Om man putter en dråpe blod i et stort glass vann, blir jo faktisk vannet nesten helt rødt, så det skal jo ingenting til før det ser mye og skummelt ut. 

Jeg hadde selv en frisk blødning i forrige svangerskap. Det var akkurat på den tiden da jeg skulle hatt mensen. om det hadde en sammenheng vet jeg ikke, men alt var i alle fall helt fint. Har også hatt en del brun utflod frem til uke 8-9 nå, men alt var fint på UL i uke 10. Synes likevel det er like skummelt nå, selv om det er bare 3 uker siden jeg fikk sett et bankende hjerte og en liten bønne på skjermen.. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parv skrev (21 minutter siden):

Vet selv hvor bekymret man kan bli over hver minste lille ting når man er gravid. Spesielt tanken på at man ikke har noen form for kontroll er veldig skremmende. ❤️ Nå har du jo kommet over de "magiske" 12 ukene, så at dette skal gå bra er veldig sannsynlig.  Høres jo ut til at det var en bitteliten blødning mtp at det ikke er mer nå.

Om man putter en dråpe blod i et stort glass vann, blir jo faktisk vannet nesten helt rødt, så det skal jo ingenting til før det ser mye og skummelt ut. 

Jeg hadde selv en frisk blødning i forrige svangerskap. Det var akkurat på den tiden da jeg skulle hatt mensen. om det hadde en sammenheng vet jeg ikke, men alt var i alle fall helt fint. Har også hatt en del brun utflod frem til uke 8-9 nå, men alt var fint på UL i uke 10. Synes likevel det er like skummelt nå, selv om det er bare 3 uker siden jeg fikk sett et bankende hjerte og en liten bønne på skjermen.. 

Helt sykt hvor mange forskjellige tanker og redsler man sitter med til tider. 😅 Men ja, var nok ingenting dette. Har vært borti lys rosa tidligere (rundt uke 5-6) i veldig små mengder, og det er ikke store mengden blod som skal til for at det blir farge - det skal være sikkert og visst! 

Deilig å få bekreftet at alt er fint på UL da, kjenner jeg gleder meg til det selv. ❤️ Føltes uutholdelig lenge til når timen ble satt opp for 5 uker siden, men tiden har gått overraskende fort siden da.
Veldig godt å høre at det er flere som opplever dette (misforstå meg rett), takk for at du tar deg tiden til å svare 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som er så deilig med å ha slike skravleforum, @Anonymous11. Føler meg som regel bittelitt mindre "gal" når jeg ser at ting man blir livredd for faktisk er nokså normalt. Virker på meg som at de aller fleste opplever en eller annen form for blødning eller spotting i svangerskapet, men så ender man vel gjerne opp med å google seg frem til skrekkhistoriene 😅

For min del sitter jeg og gruer meg voldsomt til å fortelle sjefen nå.. Har bestemt meg for å gå inn til ham i morgen, og må si jeg er litt spent på mottakelsen selv om jeg vet det er litt irasjonelt. Hva han måtte mene er jo uansett klinkende likegyldig. 

Jeg skulle gjerne ventet til over helgen og etter ultralyd, men siden vi skal på julebord da vil jeg uansett få et stort forklaringsproblem når drikkepakka kommer på bordet og jeg ikke smaker på noe. Ser for meg at mannen ville litt passe brisen om han må drikke alt jeg får på bordet også.. 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Parv Ja, helt klart! Glad jeg kom over denne tråden. 😄

Jeg fortalte faktisk sjefen for halvannen time siden eller så, haha. Problemet mitt er at jeg blir så ufattelig klein, og selvfølgelig ble det et par tårer nå også. 🤦🏼‍♀️ Nå er jeg ekstremt sart og emosjonell for tiden, så det hjelper ikke det heller. Han tok det jo selvfølgelig kjempefint, og inntrykket mitt er at han gleder seg på våre vegne. Han og fruen prøvde en stund før det gikk der kom det frem, og etter at vi hadde prata litt satt jeg med følelsen av at han er genuint glad på våre vegne. 

Det går nok helt fint for din del også tenker jeg, men jeg skjønner så altfor gode den nervøsiteten i forkant. Og siden dere har julebord til helga er det nok helt sikkert greit å si ifra før den tid. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Anonymous11 

Ah, så deilig å bli møtt av en sjef som er geniunt glad på deres vegne. :) 

Vet jo at det er tullete, for sjefen min kan jo ikke  si noe på at vi ønsker flere barn. Men vi er nokså få som jobber her og har i tillegg ei som skal gå av med pensjon ila det neste året, så jeg vet at det blir litt krise her i noen måneder om jeg blir borte. 

Han har også kommet med kommentarer som "du må ikke bli gravid nå i alle fall". Riktignok i en spøkefull tone, men likevel gir det meg en ekstra klump i magen. 

Hadde dessuten ønsket å fått sagt det til familien først, men det får bli på fredag når vi har vært på UL. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det er såå seigt med denne kvalmen midt i førjulsforberedelsene 🙈🙈  tiden går så sent når man bare går hjemme, 12 desember er det endelig tidlig ultralyd. Føler jeg har ventet i en evighet og fortsatt er det to uker igjen 😅

Dere som har vert gravid tidligere, når kjente dere liv første gang i andre svangerskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fioritura skrev (2 minutter siden):

Syns det er såå seigt med denne kvalmen midt i førjulsforberedelsene 🙈🙈  tiden går så sent når man bare går hjemme, 12 desember er det endelig tidlig ultralyd. Føler jeg har ventet i en evighet og fortsatt er det to uker igjen 😅E

Dere som har vert gravid tidligere, når kjente dere liv første gang i andre svangerskap?

Enig!! Synes det er lenge å vente bare til fredag jeg 😅

Jeg fant et notat på mobilen her om dagen der jeg noterte at jeg kjente liv ca uke 14-15 i forrige svangerskap. Det var svangerskap nummer to, men da var det 8 år siden sist jeg var gravid så anså meg nesten selv som førstegangs 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Parv Ja, det var en lettelse. Samme bil til daglig bruk har vi også, så nå er jeg brått mye klokere på hva vi kan kjøpe og ikke etterhvert 😅 Vi er bare 3 stk her også så vil nok bli litt kaos i perioder, men jeg er heldig sånn sett og kan nok logge meg på hjemmefra noen timer både her og der om muligheten byr seg. 

Men oi, skjønner godt at det sitter langt inne om han har greid å komme med sånne utsagn tidligere. Det er jo som du skriver helt sikkert ment i en spøkefull tone, men man tenker nok mye på de utsagnene i forkant av å fortelle kan jeg tenke meg. Lykke til i alle fall! 🤞🏻

Vi tenker å fortelle familien til helga etter TUL, men siden jeg sikkert blir borte en stund i morgen tenkte jeg det var like greit å gi beskjed nå. Nå er det bare meg og sjefen på jobb uansett, i morgen er også min andre kollega tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Anonymous11 det er sikkert ikke noe han husker han har sagt en gang, så jeg får egentlig bare hoppe i det og bli ferdig med det.

Han blir nok litt paff, først og fremst. 

Ah, babyutstyr har jeg ikke rukket å tenkt noe særlig på. Heldigvis har vi noe fra før, men solgte unna det meste etter at minstemann ble ferdig med tingene. Trodde jo ikke vi skulle ha fler 😅😆 Denne gangen skal jeg ikke gå i fella og kjøpe alt i forkant av fødsel og heller se an hva vi trenger etterhvert.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Parv Jeg håper du får det unnagjort snart for din egen del, og at det går bra - det tror jeg det gjør. 🥰 

I dag gikk veldig bra! Det var ei sprelsk lita bønne inni der, som nekta å snu seg så vi fikk se profilen og nesebeinet. 😅 Lårbeinet og nakke så derimot fine ut, så jordmor mente at bør være fint her. ❤️
Fikk med oss et bilde av det lille vi fikk se hjem, men det føles fortsatt litt fjernt og surrealistisk må jeg innrømme - selv om det selvfølgelig var skikkelig deilig å få bekreftet at det faktisk er noe der og at det tilsynelatende går bra. Litt skuffa over akkurat det, for var ganske sikker på at TUL skulle bidra til å gjøre det mer «ekte» om det gir mening. 🙈 Kan være det må merkbar bevegelse til for at det skal gå skikkelig opp for meg, jeg vet ikke. 😅 Er jo sikkert ikke altfor mange uker igjen til det heller da 🥰

Termin ble også satt sånn ish, og denne er ganske lik mine egne beregninger. Skiller med én dag, den tar jeg! 😁

IMG_9148.jpeg.256bed8440187e933620c130c20567dd.jpeg

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Anonymous11 Åh, så bra 🩷 nydelig liten bamsemums ❣️ 

Kjenner meg igjen i den følelsen. Det føles både fjernt og rart at noen er inni der før man faktisk kan kjenne det. 
Men det kommer 🥰

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Endelig er tidlig ultralyd overstått og har i tillegg fått fortalt mine nærmeste om graviditeten (inkludert arbeidsplassen) 🩶  kjenner at jeg nå kan senke skuldrene mange hakk etter å ha fått hilst på en kjempefin  liten minibaby i dag. Ble estimert til å være 12+6 på vei i dag, noe som tilsier at veksten har ligget helt «om point» i forhold til målene jeg fikk for tre uker siden 🥰

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Parv så utrolig hyggelig å høre at alt går som det skal😍 Også så deilig å ha sluppet katta ut av sekken :D Da er det bare å nyte helgen og slippe å bekymre seg for noen ting :) 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også vært på tidlig UL denne uken og fått se lille i magen🥰 ble satt et par dager frem også, så ny termin er 9. juni! Det viser seg å være en liten gutt denne gangen også🥹🫶🏽 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alilja skrev (3 minutter siden):

Jeg har også vært på tidlig UL denne uken og fått se lille i magen🥰 ble satt et par dager frem også, så ny termin er 9. juni! Det viser seg å være en liten gutt denne gangen også🥹🫶🏽 

Å så gøy at du fikk vite kjønnet på tidlig UL😍 gratulerer🩵

hvor langt er du på vei? Når jeg skal på tidlig UL vil jeg være 13+0 og håååper de kanskje kan fortelle oss kjønn da, selvom jeg vet det kan være litt tidlig🙈

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Nikline Krysser fingrene for at din lille vil likke riktig vei da, haha. Vår nekta å flytte på seg, lå konsekvent med fremsiden vendt mot doppleren(?) hele veien. 😅 

@Parv, så deilig å ha overstått! 🥰 Vi blir nødt til å vente litt, dagens samling er utsatt grunnet sykdom. 🥺

Er det noen av dere som har tanker rundt disse gravid-bilbeltegreiene som finnes? Er dette verdt å kjøpe inn og ta i bruk? Det er jo helt sikkert det altså, men jeg skjønner ikke helt hvordan den fungerer og derfor har jeg ikke vurdert den nevneverdig heller. 😅 Men det er kanskje greit å ha? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir med i denne tråden, håper det er greit 🥰

Har termin 1. juli, men på grunn av risikosvangerskap skal jeg bli igangsatt i uke 38 og vil derfor få baby i juni (dersom alt går som det skal, vel og merke..)😊

for en koselig side å være med på, tør ikke melde meg inn i Facebook-grupper i frykt av at folk skal se det😅 vi har ikke fortalt det til noen enda, utenom lege og jordmor. Har dere andre her begynt å fortelle det til familie og venner, hvordan gjorde dere det isåfall?😊

Endret av Eivor24
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...