Nikline Skrevet 13. desember 2023 #241 Del Skrevet 13. desember 2023 Anonymous11 skrev (13 minutter siden): Uke 15 i dag (eller 15+1 om jeg skal høre på jordmor), det feires som sengeliggende på andre dagen. 🤒 Noen andre her som opplever at sykdom treffer hardere som gravid? Jeg tuller ikke når jeg sier at jeg kanskje har vært frisk én uke sammenlagt de siste 9 ukene. Og hosten som endelig hadde begynt å slippe taket, er også i høyeste grad tilbake. Jeg orker ikke dette her 🥲 Jepp🙋🏼♀️ testa positivt for covid forrige lørdag, var hjemme nesten hele forrige uke og prøvde meg på jobb et par dager nå men måtte kaste inn håndkle med bihulebetennelse 😑 såå vondt i hodet, verker i tenna og er generelt slapp. Kan jo selvfølgelig føles verre da hodepine og slapphet kan være vanlig i graviditeten å da😆 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymous11 Skrevet 13. desember 2023 #242 Del Skrevet 13. desember 2023 Nikline skrev (16 minutter siden): Jepp🙋🏼♀️ testa positivt for covid forrige lørdag, var hjemme nesten hele forrige uke og prøvde meg på jobb et par dager nå men måtte kaste inn håndkle med bihulebetennelse 😑 såå vondt i hodet, verker i tenna og er generelt slapp. Kan jo selvfølgelig føles verre da hodepine og slapphet kan være vanlig i graviditeten å da😆 Åh, fy fader. Det er så slitsomt! 😩 Covid-testen her er VELDIG hvit og negativ. Har time for influensavaksine onsdag neste uke, men tror jo jeg snart har gjennomgått det som er å gjennomgå av sykdom 😆🤦🏼♀️ Håper du føler deg bedre snart, bihulebetennelse er skikkelig ugreit. 🫶🏻 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bovina sancta Skrevet 13. desember 2023 #243 Del Skrevet 13. desember 2023 (endret) @Anonymous11 huff det høres ikke greit ut❤ Jeg har vært heldig og sluppet unna så langt, men jeg har forstått at man får litt nedsatt immunforsvar fordi kroppen ikke skal angripe graviditeten. Siden fosteret har andre gener enn oss, vil det fort kunne oppfattes som en "inntrenger" av immunforsvaret. Det er derfor også de anbefaler vaksiner, fordi sykdommene treffer oss hardere når kroppen ikke kjemper like mye imot. Så det er absolutt noe i det du tenker. Ønsker deg riktig god bedring! Det vil jo gå over selv om det føles håpløst ❤ Endret 13. desember 2023 av Bovina sancta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymous11 Skrevet 14. desember 2023 #244 Del Skrevet 14. desember 2023 Bovina sancta skrev (14 timer siden): @Anonymous11 huff det høres ikke greit ut❤ Jeg har vært heldig og sluppet unna så langt, men jeg har forstått at man får litt nedsatt immunforsvar fordi kroppen ikke skal angripe graviditeten. Siden fosteret har andre gener enn oss, vil det fort kunne oppfattes som en "inntrenger" av immunforsvaret. Det er derfor også de anbefaler vaksiner, fordi sykdommene treffer oss hardere når kroppen ikke kjemper like mye imot. Så det er absolutt noe i det du tenker. Ønsker deg riktig god bedring! Det vil jo gå over selv om det føles håpløst ❤ Jeg trodde det var først et stykke ut i graviditeten man fikk nedsatt immunforsvar, men igjen så er jeg jo egentlig bare 5 uker unna å være halvveis, så da regnes det kanskje som et stykke ut? 🫣 Synes det er så sykt, for er så lite jeg merker til denne graviditeten foreløpig foruten vektøkning (+ 4-5kg fra dagen jeg fant det ut, var vel ca 4-5 uker på vei den gang) og kvalmen som nå har forsvunnet. 😅 Merker jeg er veldig klar for den vaksina i alle fall, håper bare ikke jeg blir dårlig av den også. Det passer ganske dårlig rett før jul. Og tusen takk ❤️ Det føles absolutt helt håpløst, spesielt nå når jeg har vært så mye syk som jeg har vært nå. Kan ikke huske at jeg noen gang tidligere har hatt så hyppige runder som nå i høst og innerst inne vet jeg jo at det etterhvert vil gå seg til, men akkurat nå føles det som at det aldri kommer til å gi seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Parv Skrevet 14. desember 2023 #245 Del Skrevet 14. desember 2023 God bedring til alle som er syke ❤️🩹 Det er kanskje en fattig trøst, men i det minste blir man kanskje ferdig med det før julen kommer. Jeg har faktisk aldri vært skikkelig syk i mine svangerskap og håper at immunforsvaret oppfører seg slik denne gangen også. Mannen var nede for telling med covid for et par uker siden og er fortsatt ikke helt frisk, men verken jeg eller minstemann har blitt syke (bank i bordet!!) Det er vel typisk å bli syk litt uti neste uke.. 🤪 Begynner å bli mer og mer sikker på at det er liv jeg kjenner nå. Kjenner på kribling og bølger daglig nå og skjønner ikke at det kan være annet en babyen som romsterer på et så avgrenset område. Forrige gang var bevegelsene mer som taktvise små dunk og minte om leamus. Er i dag 14+5. Flere som har kjent liv på denne tiden som kan beskrive hvordan det kjennes? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bovina sancta Skrevet 15. desember 2023 #246 Del Skrevet 15. desember 2023 @Parv jeg tror har kjent den ene tvillingen en stund, og det har kjentes ut som leamus i det samme området. Også tror jeg at jeg har kjent den andre, litt på samme måte tidligere denne uken. Nå har det vært helt stille de siste dagene. Jeg har lest at det ikke er noe mønster i bevegelsene når det er så tidlig, og at det derfor er ikke noe faretegn sånn sett. Nå har livmoren også vokst mye høyere opp enn det jeg har lest at er normalt for min progresjon (17 + 0), og babykulen kom denne uken. Kanskje jeg er naiv, men jeg velger uansett å tenke at dette betyr at det spirer og gror inni der likevel. Vi har ordinær ultralyd i romjulen, så det nærmer seg at vi får se dem igjen 🥰🤩 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bovina sancta Skrevet 15. desember 2023 #247 Del Skrevet 15. desember 2023 (endret) Er det forresten flere som opplever en veldig merkelig følelse i livmoren (vanskelig å forklare - aldri kjent det før). Når den følelsen kommer (kjennes nesten ut som en stor omveltning i den på noe vis, men ikke vondt), så blir også livmoren hard. Jeg kjenner ikke igjen beskrivelsen av kynnere, som visstnok er mer likt mensmurring, og det er visst ikke vanlig at man kjenner at livmoren knyter seg i forbindelse med det såpass tidlig? Endret 15. desember 2023 av Bovina sancta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Parv Skrevet 15. desember 2023 #248 Del Skrevet 15. desember 2023 @Bovina sancta synes denne tiden er litt ekkel når man fortsatt ikke kjenner liv hver dag. Samtidig er det jo helt normalt. De siste dagene synes jeg ikke jeg har kjent stort, men føler at det er «noe» der likevel. Det har vært så travle dager at jeg nesten ikke har kunnet ta meg tid til å kjenne etter 😅 Husker fra tidligere at jeg gjerne kunne gå en dag eller to der jeg «glemte» å kjenne etter, men at det plutselig ble liv så fort man tok seg tid til å legge seg ned og observere litt. For meg høres det ut som kynnere, uten at jeg skal si det sikkert. Magen blir stram og det kan føles som om at noe «snur seg» inni der. I forrige svangerskap hadde jeg kynnere uten å egentlig kjenne det noe særlig. Merket bare at livmor strammet seg uten at jeg hadde murringene. Med tvillinger er det kanskje mer vanlig å ha litt kynnere litt tidligere? I alle fall sa jordmor at flergangsfødende gjerne kunne ha kynnere allerede fra uke 12. Tenk at du allerede er i uke 17 😱 for din del vil jeg kanskje tro at halve svangerskapet allerede er overstått, mtp at tvilliger gjerne kommer litt før ☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bovina sancta Skrevet 16. desember 2023 #249 Del Skrevet 16. desember 2023 @Parv ja da kan det jo høres ut som at det er kynnere. Kjipt å få det så tidlig, men det er jo alltid noe man skal gå og kjenne på uansett. Hadde det ikke vært dette, ville det sikkert vært noe annet😅 Ja, helt rart å nærme seg halvveis! Første trimester gikk så utrolig tregt, men nå flyr ukene av sted. Tvillingene er toeggede og deler ikke noen ting, så jeg håper de holder seg ser inne til uke 38 eller 39. Det er håp om det i alle fall🤞🏻I så fall er jeg halvveis om et par uker😃 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Parv Skrevet 16. desember 2023 #250 Del Skrevet 16. desember 2023 Tenk det, @Bovina sancta! 😄 enig i at tiden går mye fortere nå enn den gjorde før uke 12. Kan jo ha litt å gjøre med at førjulstiden er helt sinnsykt travel også, men akkurat nå går tiden veldig fort, samtidig som jeg ser veldig frem til å bli ferdig OUL for å få senket skuldrene skikkelig. For min del blir det nok sannsynligvis planlagt ks allerede i uke 36 eller senest 37 på grunn av historikken min. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ValarMorghulis Skrevet 16. desember 2023 #251 Del Skrevet 16. desember 2023 Bovina sancta skrev (På 15.12.2023 den 15.16): Er det forresten flere som opplever en veldig merkelig følelse i livmoren (vanskelig å forklare - aldri kjent det før). Når den følelsen kommer (kjennes nesten ut som en stor omveltning i den på noe vis, men ikke vondt), så blir også livmoren hard. Jeg kjenner ikke igjen beskrivelsen av kynnere, som visstnok er mer likt mensmurring, og det er visst ikke vanlig at man kjenner at livmoren knyter seg i forbindelse med det såpass tidlig? For meg høres det også ut som kynnere, det er slik jeg har opplevd kynnere både i første svangerskap og i dette. Kjentes helt annerledes ut enn mensmurringer. I forrige svangerskap ble jeg sykemeldt pga. kynnere allerede i uke 15, så de kan dessverre komme tidlig også. Virker som det går litt bedre denne gangen, så krysser fingrene for at jeg slipper sykemelding 🤞 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bovina sancta Skrevet 17. desember 2023 #252 Del Skrevet 17. desember 2023 Takk for svar, @ValarMorghulis! Det er virkelig nyttig å få tilbakemeldinger fra dere med litt erfaring. Tusen takk for at dere deler ❤️ Når blir man sykmeldt for kynnere? Antar det må dreie seg om at de kommer veldig voldsomt og hyppig? Krysser fingrene for deg og dette svangerskapet! Det virker ikke spesielt stas når det går så langt at man blir sykmeldt for dette. Det er en ganske inngripende følelse når det står på😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikline Skrevet 17. desember 2023 #253 Del Skrevet 17. desember 2023 Dere som har hatt tidlig ultralyd på sykehuset (som endel av svangerskapsoppfølging) har det vært innvendig eller utvendig ultralyd? Jeg er 13+0 imorgen når jeg skal på det. Kjente jeg trengte å være litt forberedt på 😆 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Parv Skrevet 18. desember 2023 #254 Del Skrevet 18. desember 2023 @Bovina sancta Jeg har aldri vært sykemeldt pga kynnere, men vil tro det beror på hyppighet, smerter og hva slags type jobb man har. Noen får kraftige kynnere av fysisk arbeid og da vil det vel kanskje være greit og roe ned. @Nikline så spennende! 🤩 Jeg hadde utvendig ultralyd i uke 13. ( var da 12+6) jordmor informerte på forhånd at det kunne hende hun ville prøve innvendig dersom hun ikke fikk sett det hun ønsket utvendig, men at utvendig som regel var tilstrekkelig på det tidspunktet. Jeg fikk utvendig ultralyd i uke 10 (9+6) også, så jeg tenker du kan belage deg på det 🥰 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bovina sancta Skrevet 18. desember 2023 #255 Del Skrevet 18. desember 2023 @Nikline jeg fikk utvendig 13+6 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikline Skrevet 18. desember 2023 #256 Del Skrevet 18. desember 2023 Bovina sancta skrev (3 timer siden): @Nikline jeg fikk utvendig 13+6 😊 Parv skrev (4 timer siden): @Bovina sancta Jeg har aldri vært sykemeldt pga kynnere, men vil tro det beror på hyppighet, smerter og hva slags type jobb man har. Noen får kraftige kynnere av fysisk arbeid og da vil det vel kanskje være greit og roe ned. @Nikline så spennende! 🤩 Jeg hadde utvendig ultralyd i uke 13. ( var da 12+6) jordmor informerte på forhånd at det kunne hende hun ville prøve innvendig dersom hun ikke fikk sett det hun ønsket utvendig, men at utvendig som regel var tilstrekkelig på det tidspunktet. Jeg fikk utvendig ultralyd i uke 10 (9+6) også, så jeg tenker du kan belage deg på det 🥰 Okei takk🥰 da satser jeg på det😅 hadde utvendig i uke 9, så da har jeg håpet at det blir det denne runden å😂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Parv Skrevet 18. desember 2023 #257 Del Skrevet 18. desember 2023 Er det flere som opplever at det allerede er ubehagelig og ligge flatt på ryggen? Jeg slet med Vena Cava syndrom i forrige svangerskap, men da først i uke 24-25 tror jeg. Merker nå i uke 16 at jeg allerede opplever og bli kvalm, uvel, svimmel og at blodtrykket synker mye når jeg legger meg på ryggen eller om sittestillingen er for «liggende»… Fryktelig ubehagelig og jeg kjenner jeg blir litt urolig for hvordan det skal bli når livmoren faktisk begynner å bli stor 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ValarMorghulis Skrevet 19. desember 2023 #258 Del Skrevet 19. desember 2023 Bovina sancta skrev (På 17.12.2023 den 22.32): Takk for svar, @ValarMorghulis! Det er virkelig nyttig å få tilbakemeldinger fra dere med litt erfaring. Tusen takk for at dere deler ❤️ Når blir man sykmeldt for kynnere? Antar det må dreie seg om at de kommer veldig voldsomt og hyppig? Krysser fingrene for deg og dette svangerskapet! Det virker ikke spesielt stas når det går så langt at man blir sykmeldt for dette. Det er en ganske inngripende følelse når det står på😅 @Bovina sancta Var aldri 100% sykemeldt heldigvis, men delvis. Jeg ble sykemeldt fordi jeg hadde rundt 50 kraftige kynnere i løpet av en arbeidsdag. Ingen forskjell om jeg var gikk, sto eller satt. Har en stillesittende kontorjobb, men svært høyt arbeidspress. Takk ❤️ Krysser også fingrene for at det går bedre denne gangen! Kan foreløpig virke slik 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bovina sancta Skrevet 19. desember 2023 #259 Del Skrevet 19. desember 2023 @Parv opplever ikke det der med å ligge på ryggen foreløpig. Men venter bare på det. Merker det allerede er tyngre å snu seg rundt om natten, og vekta fortsetter å krype på (fortsatt kun på magen, så regner med at det er fostre, livmor, fosvervann osv). Så det er nok en del vekt som etter hvert presser seg ned på den åra der. Merker likevel at det er vondt å ligge på rygg fordi jeg har vondt i halebeinet. Det gjør vondt å sitte på kontorstolen på jobb og. Jeg skal kjøpe en smultringpute å sitte på. Jeg er ganske glad jeg jobber med nesten bare menn, for de bare aksepterer alle de rare tingene jeg driver med om dagen uten å lette på et øyelokk 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Parv Skrevet 19. desember 2023 #260 Del Skrevet 19. desember 2023 @Bovina sancta Haha, jeg tenker også det er en fordel å jobbe med menn når man er gravid. Virker for meg som at de er litt redde for å trå feil og er veldig forsiktige med å mene noe som helst om graviditet. Her er det heldigvis helt smertefritt per dag dato, og håper det fortsetter sånn. Merker at jeg er litt stiv og tung i beina etter en dag på kontorplassen og er redd for at ryggen skal slå seg litt vrang etterhvert og at blodtrykket er nokså lavt. Blir veldig lett svimmel og kvalm.. Skulle ønske det fantes tid og ork til å legge inn en treningsøkt i uka fremover og merker at kroppen skriker etter litt bevegelse utover til og fra bilen. Har alltid vært i god fysisk form og har trent ganske jevnlig i hele mitt voksne liv, så det er veldig uvant å være så inaktiv og slapp som det jeg er nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå