Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2024

Julie97

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Parv said:

Jeg har så vidt begynt å snuse litt på utstyr, men skal styre meg så godt det går. Har erfart at det er lite vi faktisk MÅ ha før baby er født utover stelleutstyr, bilstol, vogn og et egnet sovested - og klær selvsagt. 

Takk for at du skriver dette. Som førstegangs har jeg forsøkt å vri hodet for å tenke på hva jeg egentlig trenger. Dette var en liste jeg kan forholde meg til 👍 Tenker i tillegg å skaffe litt flasker, pumpe og morsmelkerstatning så det ikke må kjøpes når/hvis det kriser seg.

Endret av Bovina sancta
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bovina sancta skrev (7 minutter siden):

Takk for at du skriver dette. Som førstegangs har jeg forsøkt å vri hodet for å tenke på hva jeg egentlig trenger. Dette var en liste jeg kan forholde meg til 👍 Tenker i tillegg å skaffe litt flasker, pumpe og morsmelkerstatning så det ikke må kjøpes når/hvis det kriser seg.

Godt det kan være til hjelp 🙂 

Det er jo selvsagt litt individuelt om man vil ha masse ting klart før fødsel, men min erfaring er at mye blir stående en stund før man tar det i bruk. Behovene melder seg litt etterhvert og da kan man jo heller ta litt etterhvert. Man blir jo helt overveldet av de utstyrslistene som ligger rundt om kring og skal man kjøpe alt på en gang, er det jo kjempedyrt! 

Vi bor på et sted der det er langt unna butikker som selger babyutstyr, så må bestille det meste på nett. Det samme gjelder enkelte apotek-varer.

kjekt å ha litt krisegreier liggende når man kanskje sitter litt "fast" hjemme med nyfødt baby og trenger utstyr samme dagen.  Vår siste fikk en litt trøblete start og det ble litt flaskemating og pumping i starten. Da var det greit å ha litt utstyr liggende - samt et par medisinsprøyter og smokker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er så gøy å følge med på alle her inne 😍  nå nermer det seg TUL for min del også, på tirsdag er det endelig min tur! Ser ut til at mannen ikke får blitt med da han måtte flytte en viktig jobb 🙈  har dere gått alene eller med mannen? 

12+1 Idag og jeg er helt sikker på at jeg har kjent liv! Andre som har kjent noe såpass tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fioritura så deilig å komme over 12-ukers-milepælen! ☺️🩶 

mannen var ikke med på tidlig UL privat for min del, da han måtte ta seg av minstemann. Derimot fikk han blitt med i uke 13. for han ble det en fin anledning til å faktisk kunne få et slags forhold til at det er noen inni der. Før dette har han nok innimellom «glemt» at jeg er gravid og at det er derfor formen er dårlig 🙈 

I forrige svangerskap var han ikke med før på OUL, og det var vel litt det samme da, men absolutt ingen krise det heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fioritura skrev (10 timer siden):

Syns det er så gøy å følge med på alle her inne 😍  nå nermer det seg TUL for min del også, på tirsdag er det endelig min tur! Ser ut til at mannen ikke får blitt med da han måtte flytte en viktig jobb 🙈  har dere gått alene eller med mannen? 

12+1 Idag og jeg er helt sikker på at jeg har kjent liv! Andre som har kjent noe såpass tidlig?

Jeg blir så glad når jeg leser at flere mener de kjenner liv! Er 14+1 i dag og har i en ukes tid allerede hatt litt sånn leamus-følelse nederst i magen av og til. Føler at den gjerne kommer om jeg dytter litt der den lille ligger, men det er altså såpass svakt at jeg må ligge heeeelt stille i senga for å merke det 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gleder meg veldig til å kjenne liv her, venter utålmodig🥺 er 14+1 idag og har ikke kjent noe enda.. sist kjente jeg litt på denne tiden ish, så er spent på hvor lenge det drøyer. men morkaken foran nå, så er forberedt på å vente en stund til😮‍💨 

Gikk forresten alene til TUL. gikk alene til alle kontroller sist også, utenom OUL. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julie97 skrev (På 5.12.2023 den 7.17):

Velkommen til alle dere nye! Jeg har prøvd å fått lagt til alle i listen på forsiden av innlegget, men jeg setter pris på hvis alle kan skrive en kommentar litt mer konkret som dette:

Julie97 - 26 - B2 - termin 19.06

Da blir det litt lettere for meg å føre det inn i lista 😊 

Anonymsh - 26 - B2 - Termin 30.06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner jeg også å bli utålmodig på å kjenne liv. 😅 Kan ha kjent noe, men vet ikke om det kan ha vært babyen. 

Har hatt en del hodepine, svimmelhet og kvalme de siste dagene, og formen har generelt vært ganske dårlig de siste dagene . Har vært et par heftige uker på jobb og kjenner at jeg har tøyet strikken langt nå. Juleferien kan virkelig ikke komme fortere! 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp! Jeg har eksplodert! 2 kg opp på én uke, og alt ligger på babykulen (som nå virkelig ER en skikkelig babykul ❤️). Jeg har bare spist helt normalt, så her er det jaggu ting ting som skjer! Og nå mener jeg bestemt at jeg kjenner begge to frøknene innimellom. Spesielt den jeg har kjent lengst, begynner jeg å føle meg veldig knyttet til. Gleder meg til å bli bedre "kjent" med den andre småfrøkna og 🥰

Flere som har fått veldig tydelig babykul nå, eller er det bare meg 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fioritura godt det ikke bare er meg! Og gratulerer med vel overstått 12-ukers milepæl 😍 Det er jo i grunnen veldig koselig at babykulen dukket opp, selv om den kom i et rasende tempo! Må bare ikke få for mye panikk med tanke på om det skal fortsette i samme tempoet de neste ukene 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Bovina sancta @Fioritura

så gøy at magen begynner å poppe! 😄  

Det har den for så vidt gjort her også, men vektøkningen er nok ikke bare babykul, for å si det slik 😅 

føler meg virkelig ikke som meg selv om dagen med 5-6 kilo ekstra. Mannen kommenterte faktisk puppene mine i går, så enda godt noen ser fordelene med vektøkningen 🤣 

Gravidbuksene er et faktum og bhene synger allerede på siste verset.  Har gjort noen forsøk på å finne noen fine gravid-vennlige kjoler til jul, men må innrømme selvtilliten er litt på bånn for tiden og synes ikke noe er fint på meg nå. 

Et lite lyspunkt er at jeg er ganske sikker på at jeg har kjent antydning til liv i magen de siste par dagene! 🤩 veldig diffust, men kan ikke skjønne hva annet det kan være. Kjennes ut som svak bølgende kiling nederst i magen. ❤️ønsker meg mye av det fremover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at du kjenner noe @Parv🥰

Imorgen er det tid for TUL, gruer meg helt sinnsykt. Den MA'en jeg hadde første gang jeg var gravid henger veldig i fortsatt 🫣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fioritura skrev (37 minutter siden):

Så gøy at du kjenner noe @Parv🥰

Imorgen er det tid for TUL, gruer meg helt sinnsykt. Den MA'en jeg hadde første gang jeg var gravid henger veldig i fortsatt 🫣

Dette kjenner jeg meg veldig godt igjen i! ❤️‍🩹 

Jeg hadde også en relativt sen MA mellom 1. og 2. barnet mitt, og jeg var livredd i forkant av alle kontroller med nummer 2. Var livredd for å miste igjen, selv om det at jeg mistet mest sannsynlig var helt tilfeldig og ren uflaks. 

Også denne gangen er jeg veldig nervøs, men prøver å tenke på at jeg allerede har fått to friske barn og at sannsynligheten for at det går bra er utrolig mye større enn at det ikke skal gå bra. ❤️ Det er skummelt å gå gravid, og mest fordi man ikke kan kontrollere det som skjer. 

Forhåpentligvis kan du senke skuldrene etter TUL i morgen ❣️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en utrolig lang formiddag det har vert 🫣  Ultralyd er endelig overstått, og alt så bra ut 🥰 ble satt tilbake ett par dagen, men det var igrunn som forventet siden eggløsning kom sent 😊

Nå skal jeg prøve å slappe av og nyte så godt som det går med kvalme 😅

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fioritura så godt å høre at alt var på stell 💗 så er det jo lov å håpe at kvalmen snart gir seg. Krysser fingrene! Min ga seg gradvis i uke 13-14 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig å få det overstått og at alt så bra ut @Fioritura ❤️ 

Den kvalmen er noe herk ja... Den er ganske fremtredende hos meg enda også, men nå er det mer varierende etter hvordan dagsformen er. Har etterhvert skjønt at lite søvn, matinntak og travle dager påvirker dette veldig negativt. 

opplever at jeg er mer kvalm når jeg har spist mye dagen i forveien. Spesielt hvis det har vært fet, salt eller rett og slett for mye av det gode. Heldigvis har oksehungeren begynt å roe seg ned, så det er litt lettere å kontrollere inntaket nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 15 i dag (eller 15+1 om jeg skal høre på jordmor), det feires som sengeliggende på andre dagen. 🤒 Noen andre her som opplever at sykdom treffer hardere som gravid? Jeg tuller ikke når jeg sier at jeg kanskje har vært frisk én uke sammenlagt de siste 9 ukene. Og hosten som endelig hadde begynt å slippe taket, er også i høyeste grad tilbake.
Jeg orker ikke dette her 🥲

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...