Gå til innhold

Kan et nasjonalt forbud mot innavl/søskenbarnekteskap fungere?


Pipaluk

Anbefalte innlegg

Piggsopp skrev (På 8.10.2023 den 15.05):

Jeg mente ikke at du egentlig støtter søskenbarneksteskap. Jeg syntes du skrev fint om hvordan barn blir opplært i en kultur der søskenbarnekteskap er normalt og ønskelig. Så spørsmålet mitt er mer hvordan den kulturen kan endres.

Altså, foreldre gjør jo ikke dette fordi de vil være slemme. De mener oppriktig at Ali får det best med sin kusine Fatima. De er selv gift med sin kusine og har hatt et langt og kjærlig samliv. Samme med deres foreldre igjen. Om det ble født syke barn her og der, regnes det som en liten pris å betale.

I Pakistan har ikke et sykt barn 20 spesialister rundt seg. Et sykt barn i Norge følges opp av sykepleier, barnelege, ønh-lege, fysioterapeut, kjeveortoped, logoped, spesiallærer, osv osv osv. Det koster enorme ressurser, men det holder barnet i live. Det samme barnet i Pakistan, dør oftest før fylte 5 år, og blir aldri en byrde, verken for familien eller samfunnet. 

Holdningsendring tar altfor lang tid. Forbud er det riktige nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Fortsetter under...

Vedder på at det blir ekstra mange søskenbarnekteskap nå og i nærmeste fremtid.  Folk må sørge for å få familien til Norge før praksisen blir ulovlig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...