Gå til innhold

Kan et nasjonalt forbud mot innavl/søskenbarnekteskap fungere?


Pipaluk

Anbefalte innlegg

Pipaluk skrev (På 2.10.2023 den 20.40):

1. den største forskjellen mellom onkel-niese og fetter-fetter, er at førstnevnte kan føre barn til verden. Både barn som er friske, og barn som er syke.   Fetter og fetter kan ikke få  egne barn, så da faller innavlproblematikken  bort. Det er heller ikke snakk om tvangsekteskap. 

nummer to forsto jeg ikke helt hva du ville frem til.  Det er tydelig at kommunikasjon og rådgivning ikke har har hatt ønsket effekt, siden regjeringen ønsker et lovforbud. Dette har vært problematisert siden slutten av 1990-tallet.

3. Her snakker vi om enorme summer.   Et norsk-amerikansk par gikk til erstatningssøskmål etter at datteren deres ble hjerneskadet under fødselen i Bergen.  De ble tilkjent nærmere 80  millioner norske kroner, som skulle dekke livslang pleie av henne i USA. Det høres fryktelig mye ut, men egentlig så kjøpte Norge dem billig ut. I Norge ville livslang pleie av Nora kostet rundt 432 millioner. 

– I Norge ville livslang pleie av Nora kostet 432 millioner (bt.no)

Fortsatt vil ingen ha familien, hevder kunnskapsløse NRK | Human Rights Service

Her må en kommune ut med alt fra 2-6 millioner per multifunksjonshemmet per år. Høres kanskje ikke så mye ut, men dette er bare lønnsutgifter  Helseutgifter er et annet budsjett. Med alle rettigheter som funksjonshemmede har, så kan det totalt koste mellom 6-10 mil per år, sannsynligvis mer.

Ja, det er enorme summer.

Noen ganger oppstår disse tilstandene tilfeldig under unnfangelsen og det er ikke mye å gjøre med det.

Men når det er kjent at nære slektninger og innavl gir større fare for å få multifunksjonshemmede og alvorlig syke barn som vil trenge livslang og omfattende oppfølging på flere plan, så bør foreldrene få regningen rett i lomma så lenge barnet er i live eller reise hjem med barnet sitt og la hjemlandet dekke kostnadene på behandlingen.

Dette er storskala misbruk av velferdsstaten og ikke minst dypt umoralsk mot barnet som fødes i dette. Det burde i det minste vært straffbart å gifte seg med nære slektninger av motsatt kjønn. Homofile og lesbiske forhold resulterer ikke til innavl. 

Endret av Drizzt
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trimsi skrev (12 timer siden):

Er det virkelig en straff hvis du ikke har lov til å gifte deg med din fetter eller tante? Du kan ha vedkommende som partner, samboer og kjæreste. Du kan også få barn med vedkommende uten at du blir straffet. Dette blir som om man straffer unge menn som råkjører, men ikke at unge menn kjører. Skjønner virkelig ikke resonnementet ditt 🙈

Ja. Er det virkelig en straff om en homofil mann ikke får gifte seg ed kjæresten? De kan tross alt være kjærester uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søskenbarneksteskap er helt klart et problem, også i Norge. Det virker som om det er mest vanlig i sørøst-Asia og de arabiske landene. I den britiske dokumentaren som flere i tråden nevner forteller flere britiske-pakistanere at de mener fordelen med søskenbarnekteskap er at det blir færre konflikter innad i familien fordi de har samme besteforeldre og at de allerede kjenner hverandre fra før.. Tradisjonen står sterkt, særlig blant de med lav utdannelse. Og om de får barn med misdannelser eller genetiske sykdommer ser de ikke (eller vil ikke se) sammenhengen med flere generasjoner innavl.  For problemet er jo nettopp at det ikke bare er ett eller to tilfeller med søskenbarnekteskap i samme familie, men mange gjennom generasjoner. Det gjør familiene veldig sårbare for sykdommer. 

Det blir meningsløst å snakke om å kaste ut de som er gift med søskenbarn eller at folk selv må ta ansvar for utgiftene selv når de får et sykt barn. Det er ikke sånn det norske systemet.

Jeg mener likevel man bør ha et forbud. Det er vanskelig å håndheve, ja, men det gir en signaleffekt. Om noen vil gifte seg med noen fra hjemlandet bør de bevise at vedkommende ikke er en slektning.  I tillegg bør man rette holdningskampanjer mot disse gruppene i Norge på urdu, hindi, arabisk etc. Genetisk veiledning for alle unge innenfor innenfor visse grupper kan også være en ide. Tror at folk som har barn med alvorlig genfeil i dag får genetisk veiledning. Men det bør være obligatorisk. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (På 21.9.2023 den 9.47):

Står det i artikkelen at barna er resultat av innavl?

 

blui89 skrev (4 timer siden):

Søskenbarnekteskap er en uting. Som muslim er jeg 100% for å forby det.

Men dette du skisserer, må nødvendigvis føre til andre lignende forhold også.

Gi regningen til mødre som drikker under svangerskapet.. gi regningen til mødre som doper seg.. gi regningen til de som blir gravide etter 45.. gi regningen til.. gi regningen til.. osv. Det vil jo ikke fungere i praksis. 

det er jo problemet. Det vil ikke fungere.. De har jo ikke midlene til å betale.

Drizzt skrev (2 timer siden):

De som doper seg og drikker alkohol må absolutt få regningen selv. De som blir gravide etter 45 - nei, det er noe helt annet.

Nei, det er ikke noe helt annet. Det er en stor risikofaktor å få barn etter 38.

Drizzt skrev (1 time siden):

Nei, ikke nødvendigvis.

Er de dømt til å få regningen, så får de den og må betale tilbake til fellesskapet. Enten med lønnstrekk, eller ved å ikke motta NAV ytelser de ellers har krav på, eller tvangssalg av bolig - mulighetene er mange.

Er ikke straffen streng nok, har den ikke den preventive skremmende effekten den burde hatt.

Rusmisbrukere med lønnstrekk? Hvilken lønn?

De har uansett krav på å få til livsopphold. Og disse gruppene det er snakk om, har uansett svært lave ytelser uansett. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tunaen skrev (10 minutter siden):

Står det i artikkelen at barna er resultat av innavl?

Ikke der, men det kommer frem i en annen artikkel. 

det er jo problemet. Det vil ikke fungere.. De har jo ikke midlene til å betale.

Nei, det er ikke noe helt annet. Det er en stor risikofaktor å få barn etter 38.

Rusmisbrukere med lønnstrekk? Hvilken lønn?

De har uansett krav på å få til livsopphold. Og disse gruppene det er snakk om, har uansett svært lave ytelser uansett. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggsopp skrev (4 timer siden):

Søskenbarneksteskap er helt klart et problem, også i Norge. Det virker som om det er mest vanlig i sørøst-Asia og de arabiske landene. I den britiske dokumentaren som flere i tråden nevner forteller flere britiske-pakistanere at de mener fordelen med søskenbarnekteskap er at det blir færre konflikter innad i familien fordi de har samme besteforeldre og at de allerede kjenner hverandre fra før.. Tradisjonen står sterkt, særlig blant de med lav utdannelse. Og om de får barn med misdannelser eller genetiske sykdommer ser de ikke (eller vil ikke se) sammenhengen med flere generasjoner innavl.  For problemet er jo nettopp at det ikke bare er ett eller to tilfeller med søskenbarnekteskap i samme familie, men mange gjennom generasjoner. Det gjør familiene veldig sårbare for sykdommer. 

Det blir meningsløst å snakke om å kaste ut de som er gift med søskenbarn eller at folk selv må ta ansvar for utgiftene selv når de får et sykt barn. Det er ikke sånn det norske systemet.

Jeg mener likevel man bør ha et forbud. Det er vanskelig å håndheve, ja, men det gir en signaleffekt. Om noen vil gifte seg med noen fra hjemlandet bør de bevise at vedkommende ikke er en slektning.  I tillegg bør man rette holdningskampanjer mot disse gruppene i Norge på urdu, hindi, arabisk etc. Genetisk veiledning for alle unge innenfor innenfor visse grupper kan også være en ide. Tror at folk som har barn med alvorlig genfeil i dag får genetisk veiledning. Men det bør være obligatorisk. 

Jeg vet at  vordende foreldre får et spørreskjema av jordmor, hvor de må krysse av på om de er i slekt.  Kanskje de da får genetisk veiledning? Men det har jo ingen hensikt når barnet allerede er på vei.    Men om foreldrene er ærlige på spørreskjemaene er jo et annet spørsmål. Nå som det kommer et lovforslag på banen så er det sikkert enda flere som dropper å krysse av på det spørsmålet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

blui89 skrev (8 timer siden):

Søskenbarnekteskap er en uting. Som muslim er jeg 100% for å forby det.

Men dette du skisserer, må nødvendigvis føre til andre lignende forhold også.

Gi regningen til mødre som drikker under svangerskapet.. gi regningen til mødre som doper seg.. gi regningen til de som blir gravide etter 45.. gi regningen til.. gi regningen til.. osv. Det vil jo ikke fungere i praksis. 

Hva er problemet med at noen blir gravid etter 45 år? Det er lite sannsynlig at  det kommer et barn til verden. Hvis det  likevel klarer å feste seg til livmoren så blir moren veldig godt fulgt opp resten av svangerskapet.  Dessuten tar de aller fleste abort hvis fosteret viser seg å ha store skader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir forbanna. Det må være greit å elske den man vil og gifte seg med den man vil. Så får man løse utfordringene på andre måter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (53 minutter siden):

Kjenner jeg blir forbanna. Det må være greit å elske den man vil og gifte seg med den man vil. Så får man løse utfordringene på andre måter.

Lever du i den tro at tvangsekteskap er bygd på kjærlighet? For du er klar over at dette forbudet i stor grad er for å forebygge at unge kvinner/menn blir tvangsgiftet med sitt søskenbarn? 

Men du har kanskje "løsningen på den utfordringen" 

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke37 skrev (På 23.9.2023 den 17.46):

Jeg var på rikshospitalet i Oslo, reagerte da på mange barn der med innvandrerbakgrunn. Så dette er kanskje årsaken ?

Garantert. Har sett det samme, spesielt på barneavdelingen.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida skrev (16 timer siden):

Lever du i den tro at tvangsekteskap er bygd på kjærlighet? For du er klar over at dette forbudet i stor grad er for å forebygge at unge kvinner/menn blir tvangsgiftet med sitt søskenbarn? 

Men du har kanskje "løsningen på den utfordringen" 

Du vet ikke hva du snakker om. Det er kulturelle nyanser. I min kultur blir barn oppdratt til å bli forelsket i sin kusine. Fra de er små, forteller foreldrene ting som "jeg har hørt at fetteren din syns du er søt". Man kan kalle det grooming, man kan kalle det påvirkning, men ikke tvang.

Disse unge er ofte hodestups forelsket i kusinen.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen 40 skrev (20 timer siden):

Garantert. Har sett det samme, spesielt på barneavdelingen.

Hvilken etnisitet hadde barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, blui89 said:

Du vet ikke hva du snakker om. Det er kulturelle nyanser. I min kultur blir barn oppdratt til å bli forelsket i sin kusine. Fra de er små, forteller foreldrene ting som "jeg har hørt at fetteren din syns du er søt". Man kan kalle det grooming, man kan kalle det påvirkning, men ikke tvang.

Disse unge er ofte hodestups forelsket i kusinen.

Dette er ikke kultur, dette dekadense og har ingenting i det norske samfunn å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pipaluk skrev (På 5.10.2023 den 15.06):

Jeg vet at  vordende foreldre får et spørreskjema av jordmor, hvor de må krysse av på om de er i slekt.  Kanskje de da får genetisk veiledning? Men det har jo ingen hensikt når barnet allerede er på vei.    Men om foreldrene er ærlige på spørreskjemaene er jo et annet spørsmål. Nå som det kommer et lovforslag på banen så er det sikkert enda flere som dropper å krysse av på det spørsmålet.

Ja, stemmer det, hadde glemt det skjemaet. Om de krysser av blir de i det minste fanget opp av systemet. Kanskje de får tilbud om ekstra testing av fosteret. Og forhåpentligvis tilbud om veiledning før barn nr. 2.

Jeg tenker uansett at det som kanskje må til er at folkegrupper som praktiserer søskenbarneksteskap forstår at det er en praksis som gjør gruppen deres svakere. Mange i disse gruppene er veldig opptatt av at barna skal ta høyere utdannelse og tjene godt. Da er det litt dumt å øke risikoen for lærevansker og diverse sykdommer ved innavl.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

blui89 skrev (11 timer siden):

Du vet ikke hva du snakker om. Det er kulturelle nyanser. I min kultur blir barn oppdratt til å bli forelsket i sin kusine. Fra de er små, forteller foreldrene ting som "jeg har hørt at fetteren din syns du er søt". Man kan kalle det grooming, man kan kalle det påvirkning, men ikke tvang.

Disse unge er ofte hodestups forelsket i kusinen.

Hva tenker du må til for å endre denne kulturen? Det er rjo ingen tvil om at søskenbarneksteskap fører til problemer for de som praktiserer det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud skrev (På 1.10.2023 den 20.19):

Om ein skal argumentere for noko, må ein undersøke om argumentet kan prøvast mot andre døme.

Argument 1: «det er greit å ha lover som styrer kven som har lov til å gifte seg». Dette er vel meir ein påstand enn eit argument. Og i 2023 må vi vel semjast om at kjærleik er kjærleik?

Argument 2: «søskenbarn bør ikkje få barn fordi sjansen er større for at barnet ikkje blir friskt». Då er det mykje meir som burde bli regulert. Kvinner over ein viss alder burde ikkje få barn. Personar med arvelige sjukdommar bør ikkje få barn. Og kan hende me også skal byrje å sortere etter kognitive evner eller ytre trekk?

Argument 3: «søskenbarn som får barn som ikkje er friske må betale alle utgifter sjølve, sidan dei har skuld i det sjølv». Då er det mykje anna som bør betalast sjølv. Alle livsstilsrelaterte helseproblem, mange trafikkskader osv. 

argument 3: blinkskudd❤️.

100% selvforskyldte livsstilssykdommer sykdommer bør da også bli vedtatt forbudt og dermed skal alle kostnader dekkes av den som selv har påført seg slikt sykdomsbilde
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

blui89 skrev (12 timer siden):

Du vet ikke hva du snakker om. Det er kulturelle nyanser. I min kultur blir barn oppdratt til å bli forelsket i sin kusine. Fra de er små, forteller foreldrene ting som "jeg har hørt at fetteren din syns du er søt". Man kan kalle det grooming, man kan kalle det påvirkning, men ikke tvang.

Disse unge er ofte hodestups forelsket i kusinen.

Når man blir oppdratt til å å bli forelsket i sin egen kusine eller fetter så er det akkurat det samme som tvangsekteskap, man er inneforstått med at man må gjøre som familien ønsker og kan ikke velge ekte kjærlighet og partner selv.

Fatima på 15 år kan ikke bli kjæreste med Per-Ove som hun har vært forelsket i siden barneskolen p.ga. av forventningene og reaksjonene fra familien, en ting er at hun er jente og kan i realiteten ikke bestemme over sitt eget liv. Familien har allerede hjernevasket hun med at hun skal gifte seg med fetteren sin Yusuf som bor i Karachi og som hun ikke en gang har møtt.

Akkurat dette er negativ sosial kontroll, hjernevasking, en form for menneskehandel og tvangsekteskap. Selv om det ikke skjer med fysisk makt så er frykten for å bringe skam over familiens og bli utstøtt eller enda verre er vanvittig stor, det er absolutt en form for tvang!.

Slike kulturelle nyanser og religiøse tradisjoner hører ikke hjemme i 2023, spesielt ikke i Norge. Man skulle tro at etter flere generasjoner i landet så burde man være så integrert i det norske samfunnet og så opplyst at man vet hvor negativt søskenbarnekteskap er.

En ting er jo dette med tvang og hjernevasking, men skadene som barn av slike ekteskap har er fryktelige. Pakistan f.eks. som er det landet i verden med mest innavl i generasjon etter generasjon har ekstremt høye tall når det gjelder barn som er født med misdannelser og genfeil.

https://www.dw.com/en/pakistan-cousin-marriages-create-high-risk-of-genetic-disorders/a-60687452

https://www.bbc.com/news/uk-england-leeds-23183102

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggsopp skrev (19 timer siden):

Hva tenker du må til for å endre denne kulturen? Det er rjo ingen tvil om at søskenbarneksteskap fører til problemer for de som praktiserer det.

Jeg sa jo at jeg støtter et forbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (På 5.10.2023 den 15.26):

Kjenner jeg blir forbanna. Det må være greit å elske den man vil og gifte seg med den man vil. Så får man løse utfordringene på andre måter.

Jeg skjønner godt at du i prinsippet ikke liker at myndighetene skal bestemme over hvem man kan gifte seg med.

Problemet med ekteskap mellom søskenbarn, i motsetning til f.eks skeive ekteskap, er at de sjeldent er frivillige. Og så lenge det fremdeles er såpass mange av disse ekteskapene som er arrangerte(ofte kusine eller fetter som er hentet fra "hjemlandet") setter i hvert fall jeg friheten og fremtiden til disse unge menneskene høyere. Gammeldagse klansamfunn og press fra storfamilien i hjemlandet, skal ikke kunne diktere unge mennesker som vokser opp i Norge. Dessuten vil man kunne redusere små og store lidelser hos barn grunnet en begrenset genpool. 

Hvilke "andre måter" tenker du kan løse dette problemet. Plakater??

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

blui89 skrev (21 timer siden):

Jeg sa jo at jeg støtter et forbud.

Jeg mente ikke at du egentlig støtter søskenbarneksteskap. Jeg syntes du skrev fint om hvordan barn blir opplært i en kultur der søskenbarnekteskap er normalt og ønskelig. Så spørsmålet mitt er mer hvordan den kulturen kan endres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...