blui89 Skrevet 10. oktober 2023 #81 Del Skrevet 10. oktober 2023 Piggsopp skrev (På 8.10.2023 den 15.05): Jeg mente ikke at du egentlig støtter søskenbarneksteskap. Jeg syntes du skrev fint om hvordan barn blir opplært i en kultur der søskenbarnekteskap er normalt og ønskelig. Så spørsmålet mitt er mer hvordan den kulturen kan endres. Altså, foreldre gjør jo ikke dette fordi de vil være slemme. De mener oppriktig at Ali får det best med sin kusine Fatima. De er selv gift med sin kusine og har hatt et langt og kjærlig samliv. Samme med deres foreldre igjen. Om det ble født syke barn her og der, regnes det som en liten pris å betale. I Pakistan har ikke et sykt barn 20 spesialister rundt seg. Et sykt barn i Norge følges opp av sykepleier, barnelege, ønh-lege, fysioterapeut, kjeveortoped, logoped, spesiallærer, osv osv osv. Det koster enorme ressurser, men det holder barnet i live. Det samme barnet i Pakistan, dør oftest før fylte 5 år, og blir aldri en byrde, verken for familien eller samfunnet. Holdningsendring tar altfor lang tid. Forbud er det riktige nå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 8. februar 2024 Forfatter #82 Del Skrevet 8. februar 2024 Vedder på at det blir ekstra mange søskenbarnekteskap nå og i nærmeste fremtid. Folk må sørge for å få familien til Norge før praksisen blir ulovlig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 18. juni 2024 Forfatter #83 Del Skrevet 18. juni 2024 https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/regjeringa-vil-forby-soskenbarnekteskap/id3037350/ Det interessante spørsmålet er hvordan de skal håndheve dette? Tas det DNA test? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nutz Skrevet 18. juni 2024 #84 Del Skrevet 18. juni 2024 En ting er å forby ekteskap, men graviditeter kan man ikke forby. Det er kvinnen selv som bestemmer om hun vil ta abort eller ikke, tviler på at det vil komme en lov hvor myndighetene kan bryte inn på en så invaderende måte og kreve abort. I værste fall vil graviditeten bare skjules og barnet blir født likevel. Og hva skjer videre da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 18. juni 2024 Forfatter #85 Del Skrevet 18. juni 2024 (endret) Nutz skrev (3 timer siden): En ting er å forby ekteskap, men graviditeter kan man ikke forby. Det er kvinnen selv som bestemmer om hun vil ta abort eller ikke, tviler på at det vil komme en lov hvor myndighetene kan bryte inn på en så invaderende måte og kreve abort. I værste fall vil graviditeten bare skjules og barnet blir født likevel. Og hva skjer videre da? Nei det er bare ekteskap de forbyr. Det forhindrer ikke at folk får barn utenfor ekteskap. Men siden ekteskap er vilkår for familiegjenforening, og samboerskap er tabu i en del innvandrermiljøer, kan man begrense innavlen. Og det er ekteskap inngått med utenlandsk statsborger som er forbudt. De kan fortsette gifte seg med fetter som er norsk statsborger Endret 18. juni 2024 av Pipaluk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 18. juni 2024 #86 Del Skrevet 18. juni 2024 Pipaluk skrev (2 timer siden): Nei det er bare ekteskap de forbyr. Det forhindrer ikke at folk får barn utenfor ekteskap. Men siden ekteskap er vilkår for familiegjenforening, og samboerskap er tabu i en del innvandrermiljøer, kan man begrense innavlen. Og det er ekteskap inngått med utenlandsk statsborger som er forbudt. De kan fortsette gifte seg med fetter som er norsk statsborger Jeg har vanskelig for å tro at man kan få gjennomslag for å innføre en sånn lov hvis den ikke også gjelder ekteskap inngått mellom norske statsborgere. Hvor står det at loven kun skal gjelde ekteskap inngått med utenlandsk statsborger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 18. juni 2024 Forfatter #87 Del Skrevet 18. juni 2024 Klossmajor skrev (1 time siden): Jeg har vanskelig for å tro at man kan få gjennomslag for å innføre en sånn lov hvis den ikke også gjelder ekteskap inngått mellom norske statsborgere. Hvor står det at loven kun skal gjelde ekteskap inngått med utenlandsk statsborger? Dette går inn under utlendingsloven som blir et supplement til ekteskapsloven. Dette blir for å hindre tvangsekteskap i tillegg til helseskader. Å skulle kontrollere folk som oppholder seg i Norge og sjekke slektstavla til de som gifter seg blir alt for inngripende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FryNor Skrevet 18. juni 2024 #88 Del Skrevet 18. juni 2024 Klossmajor skrev (1 time siden): Jeg har vanskelig for å tro at man kan få gjennomslag for å innføre en sånn lov hvis den ikke også gjelder ekteskap inngått mellom norske statsborgere. Hvor står det at loven kun skal gjelde ekteskap inngått med utenlandsk statsborger? Forbudet vil også gjelde for norske statsborgere, det står i linken men det er litt kronglete forklart. Pipaluk skrev (26 minutter siden): Dette går inn under utlendingsloven som blir et supplement til ekteskapsloven. Dette blir for å hindre tvangsekteskap i tillegg til helseskader. Å skulle kontrollere folk som oppholder seg i Norge og sjekke slektstavla til de som gifter seg blir alt for inngripende. Vil tro at det er enklere å kontrollere norske statsborgere enn innvandrere, vi har tross alt digitale registre som er lett tilgjengelige. Er det mistanke om nært slektskap så burde det heller ikke være noe problem å få utført en DNA-prøve. Kan også tenke meg at DNA vil være aktuelt når det gjelder innvandrere som tilhører grupper som fremdeles holder på med denne uskikken. Uansett så får man håpe på at det reduserer tvangsekteskap, negativ sosial kontroll, menneskehandel og sykdommer som følge av innavl hos barn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 18. juni 2024 Forfatter #89 Del Skrevet 18. juni 2024 FryNor skrev (20 minutter siden): Forbudet vil også gjelde for norske statsborgere, det står i linken men det er litt kronglete forklart. Vil tro at det er enklere å kontrollere norske statsborgere enn innvandrere, vi har tross alt digitale registre som er lett tilgjengelige. Er det mistanke om nært slektskap så burde det heller ikke være noe problem å få utført en DNA-prøve. Kan også tenke meg at DNA vil være aktuelt når det gjelder innvandrere som tilhører grupper som fremdeles holder på med denne uskikken. Uansett så får man håpe på at det reduserer tvangsekteskap, negativ sosial kontroll, menneskehandel og sykdommer som følge av innavl hos barn. "For å hindre omgåing av eit forbod, føreslår regjeringa at ekteskap mellom nære slektningar inngått etter utanlandsk rett ikkje blir anerkjent i Noreg, dersom ein av partane har tilknyting til Noreg når ekteskapet blir inngått, seier Toppe. Det blir foreslått ein unntaksregel, slik at ein kan søke om dispensasjon dersom det er sterke grunnar for å gjere unntak." Dette gjelder ikke ekteskap inngått i Norge ( da må de i såfall danne et helt nytt departement for å kontrollere og håndheve dette) jeg kan fremdeles gifte meg med min fetter og få barn med ham ( tenker med grøss og gru på resultatet av det), mye dårlige gener som har hopet seg opp. BUP Nav Frambu og Habiliteringstjenesten får gjøre seg klare Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 18. juni 2024 #90 Del Skrevet 18. juni 2024 Pipaluk skrev (24 minutter siden): "For å hindre omgåing av eit forbod, føreslår regjeringa at ekteskap mellom nære slektningar inngått etter utanlandsk rett ikkje blir anerkjent i Noreg, dersom ein av partane har tilknyting til Noreg når ekteskapet blir inngått, seier Toppe. Det blir foreslått ein unntaksregel, slik at ein kan søke om dispensasjon dersom det er sterke grunnar for å gjere unntak." Dette gjelder ikke ekteskap inngått i Norge ( da må de i såfall danne et helt nytt departement for å kontrollere og håndheve dette) jeg kan fremdeles gifte meg med min fetter og få barn med ham ( tenker med grøss og gru på resultatet av det), mye dårlige gener som har hopet seg opp. BUP Nav Frambu og Habiliteringstjenesten får gjøre seg klare Slik jeg tolker teksten du siterer, handler det om et forslag om en lovbestemmelse som kommer i tillegg til selve forbudet mot ekteskap i nære familierelasjoner. Det handler om å forhindre at man kan omgå forbudet mot ekteskapsinngåelse i nære familierelasjoner ved å gifte seg i utlandet. Det står mer om det her: https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Innstillinger/Stortinget/2023-2024/inns-202324-427l/?all=true Jeg ser at det kan forstås som som at dette forslaget om å endre paragraf 18 b innebærer at ettersom kun ekteskap inngått i utlandet krever en anerkjennelse, betyr mangel på krav om anerkjennelse ellers at søskenbarnekteskap inngått i Norge tillates. Jeg tror ikke det er hva som menes. Særlig ikke hvis man ser alt som skrives i sammenheng. Det framstår som en tilleggsbestemmelse, sånn jeg tolker det. Heller ingen av artiklene jeg kan finne om dette forbudet gir inntrykk av annet enn at det gjelder alle norske statsborgere, uavhengig av hvor ekteskapet inngås. Hvis loven bare gjelder ekteskap inngått i utlandet, tror jeg det ville kommet klart og tydelig fram særlig i en nettavis som Utrop. Men det gjør de ikke i den nylige artikkelen deres om lovforbudet. https://www.utrop.no/nyheter/nytt/356828/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ssb Skrevet 18. juni 2024 #91 Del Skrevet 18. juni 2024 JuliaKepler skrev (På 24.9.2023 den 9.06): Altså, dere trenger ikke å se til Pakistan, se bare på vår egen Kongefamilie. MYE innavl før Harald og Sonja Mener det var forbud mot søskenbarngifte i Norge før kong Olav og Märtha blei gift, det blei opphevet slik att dei kongelige fikk giftet seg. Foreldrene til Olav var vel alt søskenbarn, men de vart vel gift i Danmark. Like greit att etterkommene fant seg partnere blandt allmuen 🫣 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 18. juni 2024 #92 Del Skrevet 18. juni 2024 Pipaluk skrev (På 18.9.2023 den 19.12): Også kalt inngifte, eller søskenbarnekteskap. Jeg velger å kalle en spade for en spade og bruke ordet innavl. Det er vel stort sett muslimer som holder på denne tradisjonen, selv om jeg vet at det er en del i Sri Lanka som også formerer seg med fetter/kusine. Skal de da ty til DNA-tester eller slektsforskning, for å forhindre slektskap? Må de fremvise DNA før ekteskap? Dette er oppsiktsvekkende funn fra Bradford i Storbrittania Forbud mot søskenbarnekteskap i Norge er en lang og pinefull prosess – Document Rundt 75 prosent av befolkningen i Bradford i Storbritannia med pakistansk bakgrunn er gift med fettere/kusiner eller tremenninger, viser en ny studie kalt Born in Bradford. På landbasis er 50 prosent av muslimene i Storbritannia gift med fettere og kusiner. Det har lenge vært kjent at disse nære familiegiftemålene gir høy risiko for multifunksjonshemmede eller dødfødte barn. Halvparten av barna som fødes i byen Bradford har mødre med pakistansk bakgrunn. I Storbritannia har 33 prosent av alle barn født med genfeil, pakistanske foreldre. Hvert år fødes 700 barn med alvorlige genfeil som følge av søskenbarnekteskap i Storbritannia. Problemet er også stort i Norge, det har FHI direktør Camilla Stoltenberg hevdet i årevis. Trenger man en større opplysningskampanje overfor miljøene, eller vet familien det godt selv, at de har dårlig blod? Jeg mener at det er rett at systemet sier tydelig i fra om at dette ikke er ønskelig ved å nekte såpass nært slektskap å kunne gifte seg i Norge. I hjemmesykepleien har jeg vært hos ganske mange familier der veldig nær slektskap foreldrene imellom i flere ledd bakover har endt med at barna dems er født med ulike typer syndromer og sykdommer som man kun ser ved nettopp innavl. Mange av barna blir hjelpetrengende resten av livet. De lever med mye smerter og plager. De må gjennom veldig mange ulike behandlinger og undersøkelser mm bare for å holde de friskets mulig. Noen får prognoser der de ikke kan forvente at barnet vil oppleve å kunne klare å bli voksen, de vil dermed mest sannsynlig dø av komplikasjoner ved syndromer eller sykdommer de har innen de er voksne. De lever et liv med enormt dårlig livskvalitet. Dette kan absolutt unngås ved å hindre innavl ved at man ikke kan gifte seg med hverandre. Mange i disse kulturene får ikke barn med andre enn kun de man er gift med. Ved å dermed redusere at man kan gifte seg med veldig nær slekt så hindrer man i det minste ganske mange av disse veldig fæle tilfellene ved innavl. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 19. juni 2024 Forfatter #93 Del Skrevet 19. juni 2024 Fighter83 skrev (10 timer siden): Jeg mener at det er rett at systemet sier tydelig i fra om at dette ikke er ønskelig ved å nekte såpass nært slektskap å kunne gifte seg i Norge. I hjemmesykepleien har jeg vært hos ganske mange familier der veldig nær slektskap foreldrene imellom i flere ledd bakover har endt med at barna dems er født med ulike typer syndromer og sykdommer som man kun ser ved nettopp innavl. Mange av barna blir hjelpetrengende resten av livet. De lever med mye smerter og plager. De må gjennom veldig mange ulike behandlinger og undersøkelser mm bare for å holde de friskets mulig. Noen får prognoser der de ikke kan forvente at barnet vil oppleve å kunne klare å bli voksen, de vil dermed mest sannsynlig dø av komplikasjoner ved syndromer eller sykdommer de har innen de er voksne. De lever et liv med enormt dårlig livskvalitet. Dette kan absolutt unngås ved å hindre innavl ved at man ikke kan gifte seg med hverandre. Mange i disse kulturene får ikke barn med andre enn kun de man er gift med. Ved å dermed redusere at man kan gifte seg med veldig nær slekt så hindrer man i det minste ganske mange av disse veldig fæle tilfellene ved innavl. "Hvis foreldrene er i slekt, er risikoen for at de får barn med utviklingsavvik eller alvorlig, arvelig sykdom høyere enn når foreldrene ikke er i slekt. Forekomsten av slike tilstander er likevel lav" https://www.helsenorge.no/gravid/barn-nar-foreldrene-er-i-slekt/ Jeg håper ikke de vordende foreldrene tenker at det ikke er så farlig. Statistikken viser til at rundt 6 prosent av disse barna vil få alvorlige utviklingsavvik. Det er nok store mørketall hvor foreldrene ikke har opplyst om slektskap eller ikke har villet utføre en genetisk utredning. Dessuten er det mye lærevansker, autisme syn/hørselstap og psykiske lidelser i kjølvannet av dette. Ikke alt dette havner i en statistikk da det er usikkerhet om hva som skyldes hva. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 19. juni 2024 Forfatter #94 Del Skrevet 19. juni 2024 FryNor skrev (17 timer siden): Forbudet vil også gjelde for norske statsborgere, det står i linken men det er litt kronglete forklart. Vil tro at det er enklere å kontrollere norske statsborgere enn innvandrere, vi har tross alt digitale registre som er lett tilgjengelige. Er det mistanke om nært slektskap så burde det heller ikke være noe problem å få utført en DNA-prøve. Kan også tenke meg at DNA vil være aktuelt når det gjelder innvandrere som tilhører grupper som fremdeles holder på med denne uskikken. Uansett så får man håpe på at det reduserer tvangsekteskap, negativ sosial kontroll, menneskehandel og sykdommer som følge av innavl hos barn. Hvordan løses dette? Må folk i Norge skrive under på en egenerklæring om slektskap før giftemål? Hva sier de digitale registrene om mine slektskapsforhold? Hvem har tilgang og🤵♀ kan benytte seg av det?🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FryNor Skrevet 19. juni 2024 #95 Del Skrevet 19. juni 2024 Pipaluk skrev (1 time siden): Hvordan løses dette? Må folk i Norge skrive under på en egenerklæring om slektskap før giftemål? Hva sier de digitale registrene om mine slektskapsforhold? Hvem har tilgang og🤵♀ kan benytte seg av det?🤔 Alle som gifter seg i Norge må jo allerede sende inn prøvingsattest til Skatteetaten/Folkeregisteret for å sjekke at de oppfyller kravene til å gifte seg i følge Ekteskapsloven, så jeg kan tenke meg at det blir sjekket i de registrene som allerede eksisterer. Folkeregisteret sitter jo på det meste av informasjon om slektskap i befolkningen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 19. juni 2024 Forfatter #96 Del Skrevet 19. juni 2024 (endret) FryNor skrev (1 time siden): Alle som gifter seg i Norge må jo allerede sende inn prøvingsattest til Skatteetaten/Folkeregisteret for å sjekke at de oppfyller kravene til å gifte seg i følge Ekteskapsloven, så jeg kan tenke meg at det blir sjekket i de registrene som allerede eksisterer. Folkeregisteret sitter jo på det meste av informasjon om slektskap i befolkningen. Hva er kravene? Det kan jeg jo også google meg til. Det er ikke lov å gifte seg i oppadstigende rekke, altså incest. Vet folkeregisteret at jeg har søskenbarn i utlandet? Endret 19. juni 2024 av Pipaluk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FryNor Skrevet 19. juni 2024 #97 Del Skrevet 19. juni 2024 Pipaluk skrev (18 minutter siden): Hva er kravene? Hilsen ugift Kravene finnes på Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1991-07-04-47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå