Mt3 Skrevet 17. september 2023 #41 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Mitt barn går i 3. Klasse, og har en stemor og to søsken på far sin side. Stemor er nå i mammapermisjon med minste, og er jo uansett hjemme. Vet at hun ofte tar eldste fri fra barnehagen, og nå i høstferien skal eldste være hjemme med mor og baby hele uken. Hun har ikke spurt, eller nevnt noe om at mitt barn kan få fri fra SFO for å være sammen med dem. Synes jo dette er litt rart. Hun ekskluderer jo mitt barn fra å være sammen med søsknene sine. Dessuten hadde det jo vært fint for barnet mitt med litt fri i høstferien også. Jeg foreslo til slutt for far at kanskje vårt barn også kunne få litt fri sammen med dem. Da svarte han at stemor ikke orker å ha alle tre alene, og at det var vanskelig å tilfredsstille alle pga. Aldersforskjellen. Synes dette var litt dårlige unnskyldninger, og er veldig trist på mitt barns vegne, som jo faktisk blir utestengt. Det har også skjedd tidligere, før minste ble født, at stemor har dratt på gøyale ferier med sin eldste uten å invitere mitt barn med. Hun skaper store forskjeller på barna, og jeg skjønner ikke hvordan dette skal ende opp når barna blir større. Hva kan jeg gjøre her? Jeg kan jo ikke tvinge et voksent menneske til å oppføre seg, men blir så skuffet og sint på mitt barns vegne, at det må forholde seg til et sånt menneske i livet sitt. Anonymkode: 900cf...5d9 Tror du virkelig at 3.klassingen ville hatt det gøy sammen med ett barnehagebarn og en baby, når stemor er alene med de og må legge opp aktivitetene etter babyen? Kunne skjønt reaksjonen din om det var slik at barnets far også skulle ha fri. Godt mulig stemor utestenger ditt barn, men i akkurat denne settingen du legger frem her så er det ikke snakk om utestenging. 11
Stavangerrrr Skrevet 17. september 2023 #42 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Stemor har ikke noe ansvar for ditt barn. Det er du og far som må sørge for fri, ferier osv. for deres felles barn. Stemor tar ansvar for sine barn. Anonymkode: 45359...a74 Her er jeg ikke enig med deg… velger noen å gå inn i en familie hvor det er barn fra før så er de en familie. Jeg ser at det kan være utfordrende å ha alle tre fri, men da mener jeg de to eldste burde fått hver din dag. 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #43 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hva har alle ungene som felles nevner? Far! Det er far sitt ansvar at samle hele sin familie. Anonymkode: db3b3...45d Enig i det, far burde tatt seg av dette før det ble en problemstilling. Men dersom ikke far ser dette, og det går ut over barnet, så er ikke andre voksne fritatt fra moralsk ansvar bare fordi far burde gjort dette… Den det er synd på er jo barnet, dersom det føler seg anderledes behandlet? Dersom det har det gøyere på sfo som noen skriver, er det ikke nødvendigvis noe problem her. Anonymkode: b016e...b8f 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #44 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er enig i at dette teknisk sett ikke er stemors ansvar. Jeg er ikke enig i at en stemor er like lite involvert i et bonusbarn som hører til i sitt hjem - som barnemor er overfor eks og ny partners barn? Hvordan får du dette til p bli logisk? Når man tar på seg rollen som bonusmor, har man selvfølgelig et moralsk ansvar overfor barn som bor i huset? Dette er jo noe den voksne går inn i med åpne øyne… Er absolutt enig i at bonusforeldrerollen er vanskelig å definere - men fremdeles noe man helt frivillig tar på seg . Barnet derimot har ingen vilje i dette, og skal ikke være skadelidende… Jeg vet ikke detaljene her, men vil tro det er sårt for barnet å være den eneste som ikke får være hjemme - og slike detaljer fører til at bonusbarn føler seg anderledes i hjemmet enn bonusbarn… Igjen, ikke stemors ansvar juridisk sett, men moralsk sett ikke like svart/hvitt.. Anonymkode: b016e...b8f Tja, man er pliktig å behandle alle barn bra, enten man bor med dem eller ikke. Men det er utelukkende foreldrene som har plikt til å ta seg av det praktiske. Skal man moralisere, så kan man likegjerne snu det andre veien og si at «foreldrene er de som valgte å gå fra hverandre, de visste at det ville innebære ekstra innsats for at barnet skal få en normal oppvekst etterpå». Og om steforeldre kunne man sagt «far/mor visste at den nye partneren ikke er kom til å bli en ny mor/far for barnet, så de kan ikke forvente at de oppfører seg som noe annet enn en ansvarlig voksen». Anonymkode: 747ff...1b3 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #45 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tja, man er pliktig å behandle alle barn bra, enten man bor med dem eller ikke. Men det er utelukkende foreldrene som har plikt til å ta seg av det praktiske. Skal man moralisere, så kan man likegjerne snu det andre veien og si at «foreldrene er de som valgte å gå fra hverandre, de visste at det ville innebære ekstra innsats for at barnet skal få en normal oppvekst etterpå». Og om steforeldre kunne man sagt «far/mor visste at den nye partneren ikke er kom til å bli en ny mor/far for barnet, så de kan ikke forvente at de oppfører seg som noe annet enn en ansvarlig voksen». Anonymkode: 747ff...1b3 Jeg er absolutt helt enig her at foreldre bør ikke gå inn i forhold med noen de ikke tror blir en positiv innflytelse i barna deres liv. Foreldre må sette barna sine foran evt ny partner. Anonymkode: b016e...b8f 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #46 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det blir aldri likt. Jeg ga ikke påske egg til bonus. Fordi jeg sa fra at alle fikk hos oss. Bonus kommer med en kg godteri. Skulle da bonus spise en kg godteri pluss godteri av oss. Nei det er ikke forskjels behanling. Men sunn fornuft. Hadde bonus kommet uten godteri, så hadde også bonus fått godteri hos oss. Manfe ganger fikk bonus det samme hos mammaen sin og trengte ikke dobbelt opp. Så det ble justert. Å ikke få være hjemme med en gravid stemor en uke alene, har ingenting med forskjellsbehandling å gjøre. Er barnet his far den uka, må han ta seg fri, er ungen hos mor, må hun ta seg fri. Enkelt og greit Anonymkode: 1ac0c...921 Akkurat. Det blir aldri likt. Anonymkode: c9559...262
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #47 Skrevet 17. september 2023 Jeg er stemor som har tatt bonus fri på sommer, i høstferien og vinterferien fordi jeg er lærer. Det ble også feil, fordi jeg gjorde så mye gøy med stesønn at han ville bo her fast. Ikke misforstå. Jeg er tilhenger av inkludering, inkludering og mer inkludering. Men også av å være.rause i forhold til at man ikke krever for mye av andre. For noen av oss er det lett å ha 4 unger og huset fullt av besøkende, andre synes det er stress med en. Anonymkode: 737ce...d47 6 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #48 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg er absolutt helt enig her at foreldre bør ikke gå inn i forhold med noen de ikke tror blir en positiv innflytelse i barna deres liv. Foreldre må sette barna sine foran evt ny partner. Anonymkode: b016e...b8f Det er det samme som å si at man ikke bør få barn med en man potensielt kommer til å skilles fra senere…? Eller at man selv har ansvar for å kun få barn med folk som kommer til å være helt enig med en selv om barneoppdragelsen - selv etter et potensielt brudd…? Anonymkode: 747ff...1b3 3 1
Mt3 Skrevet 17. september 2023 #49 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er det samme som å si at man ikke bør få barn med en man potensielt kommer til å skilles fra senere…? Eller at man selv har ansvar for å kun få barn med folk som kommer til å være helt enig med en selv om barneoppdragelsen - selv etter et potensielt brudd…? Anonymkode: 747ff...1b3 Da tolker du den du siterer feil. Den du siterer mener at en som foreldre har ett stort ansvar ovenfor barnet når en finner seg en ny partner. At denne må passe på at ny partner vil være positivt for barnet og at ny partner vil være flink til å inkludere og ta vare på sine bonusbarn.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #50 Skrevet 17. september 2023 Det er da du som er mor. Stemor har da ikke noe ansvar for ditt barn. Anonymkode: e7680...88c 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #51 Skrevet 17. september 2023 Selvsagt kan stemor ta med sitt barn på ferie bare de to, selv om mannen hennes har flere barn. Det er sunt å dele seg iblant. Jeg tar bare ett av mine med på ting, selv om vi alle bor samnen... Anonymkode: ef35f...50a 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #52 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er det samme som å si at man ikke bør få barn med en man potensielt kommer til å skilles fra senere…? Eller at man selv har ansvar for å kun få barn med folk som kommer til å være helt enig med en selv om barneoppdragelsen - selv etter et potensielt brudd…? Anonymkode: 747ff...1b3 Mt3 skrev (3 minutter siden): Da tolker du den du siterer feil. Den du siterer mener at en som foreldre har ett stort ansvar ovenfor barnet når en finner seg en ny partner. At denne må passe på at ny partner vil være positivt for barnet og at ny partner vil være flink til å inkludere og ta vare på sine bonusbarn. Nettopp 👍 Ingen kan 100 % sikre seg mot uforutsette problemet som kan oppstå, men veldig mange problemer i mange av disse diskusjonene kunne enkelt vært unngått.. Og det er selvfølgelig begge foreldres ansvar ( både mor og far) - og noe de fleste også er veldig bevisst på. Anonymkode: b016e...b8f
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #53 Skrevet 17. september 2023 MayorSantos skrev (42 minutter siden): Du er litt treig eller? er jo akkurat dette som menes med det du etterspør i starten av innlegget. om jeg som stefar til et barn velger å dra på ferie alene med mitt eget barn så er det min og det barnets ferie. Ingenting min nye kone eller ihvertfall ikke min eks eller hennes mann har noe med. Men om min nye kone som har barn fra før så skal selvsagt alle søsken med. men det er altså ikke casen hos TS. Frekk kan du være et annet sted! Anonymkode: a5962...35a
Ebbeliten Skrevet 17. september 2023 #54 Skrevet 17. september 2023 Skal barnet være hos far og stemor i høstferien fordi det er fars uke? I så fall vil jeg mene det er spesielt at ett av barna i huset blir sendt avgårde på Sfo hver dag. Hvis barnet er hos mor får mor ha høstferie med barnet. 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #55 Skrevet 17. september 2023 Mor vil egentlig bare ha litt fri selv og prøver å gi stemor dårlig samvittighet her, hun virket også litt sjalu på det nye forholdet. Anonymkode: be0f8...977 4
Dooley Skrevet 17. september 2023 #56 Skrevet 17. september 2023 Ebbeliten skrev (3 minutter siden): Skal barnet være hos far og stemor i høstferien fordi det er fars uke? I så fall vil jeg mene det er spesielt at ett av barna i huset blir sendt avgårde på Sfo hver dag. Hvis barnet er hos mor får mor ha høstferie med barnet. Hvorfor er det spesielt, når far ikke er hjemme? Far og barn er jo sammen på kveldstid hele uka. 4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #57 Skrevet 17. september 2023 Hvorfor i all verden skal stemor ta ditt barn ut av SFO i høstferien for å passe det? Det er da du eller far som må gjøre dette. Her er det faktisk dere foreldre som må ta ansvar. Ikke gjøre stemor til den store stygge ulven. Skjerp deg!! Anonymkode: 95b0b...fdf 7 1
Fremmed fugl Skrevet 17. september 2023 #58 Skrevet 17. september 2023 MayorSantos skrev (53 minutter siden): Riktig! Og det er poenget mitt. En stemor har ingen plikter ovenfor et stebarn i en slik setting. Når stemor drar på ferie alene med sitt eneste barn så kan jo ikke mor til stebarnet forlange at stemor skal ta med dette avkommet også. Like lite som at Stemor kan kreve at mannens ex skal ta med hennes barn på ferie. Om barnas FAR hadde dratt på en slik ferie så har mor et poeng. samme med hjemme i høstferien. Stemor savner mening hvis man tenker som deg. En steforelder er ikke kun en voksen som tilfeldigvis befinner seg i samme bolig som stebarn. Da vil det ikke være en steforelder eller stebarn. Men til TS, skjønner hva du føler, men syns du bør se dette fra perspektivet til både ditt barn og stemoren. Her er det tre barn med nok så stor aldersforskjell. På SFO er barnet ditt sammen med kompiser. Så hvor ille er dette? Hadde jeg hatt tre barn i denne situasjonen, så er det langt ifra utenkelig at jeg hadde gjort som denne stemoren. Så er det du skriver alt du ser av eksklusjon, så bør du kanskje bare slutte å overtenke dette. 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #59 Skrevet 17. september 2023 Å være hjemme med 3 barn i ulike aldre er utrolig slitsomt, orker så vidt å være med mine egne. Skjønner stemor veldig godt. Anonymkode: 72a49...b88 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #60 Skrevet 17. september 2023 Ebbeliten skrev (13 minutter siden): Skal barnet være hos far og stemor i høstferien fordi det er fars uke? I så fall vil jeg mene det er spesielt at ett av barna i huset blir sendt avgårde på Sfo hver dag. Hvis barnet er hos mor får mor ha høstferie med barnet. Det hadde kanskje vært rart om alle gikk på sfo, men det er kun ts sitt barn som gjør det, de andre to er yngre enn skolealder. Anonymkode: 747ff...1b3 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå