AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #161 Skrevet 19. september 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Oj, jeg er sjokkert over noen av svarene her. Jeg har selv fått flere barn med ny mann, samme har x-mannen min. Jeg og x mann har ett barn sammen, så har jeg fått to med ny mann og han har også en fra før. Han behandler mitt barn som om det skulle vært hans. Når man går inn i ett forhold med noen som har barn fra før, å tenker familieforøkelse så skal jo alle barna likestilles. X-mannen min har blitt sammen med ei som har ett barn fra før, å der heller blir ikke det gjort forskjell. Der blir barnet mitt behandlet på lik linje som stesøskene. Anonymkode: f085a...95b I de aller fleste tilfeller har bonusbarn to hjem, og en forelder til. Kanskje en bonusforelder til, besteforeldre osv. Helt likt blir det aldri uansett. Aldersforskjell kan også gjøre det sånn at å behandle likt ikke er rettferdig. Å passe på tre barn i veldig ulik alder er utmattende. Uavhengig av om barna er hel eller halvsøsken. Det kan far og stemor gjøre når de er to voksne. Hvorfor skal stemor slite seg ut på å passe bonusbarnet mens foreldrene jobber og fikser karrierer? Er hun en gratis aupair? Anonymkode: 157d2...76d 2
emlia Skrevet 19. september 2023 #162 Skrevet 19. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (14 timer siden): Da jeg var hjemme i mammaperm i fjor og skulle ha ene stebarnet her, enda det er så stort at det klarer seg selv, var det rett og slett en plage 🙈 Du lever i ei boble, jeg hadde lite søvn og det nye familie medlemmet tok all min energi. Jeg ville helst være alene med baby. Jeg er glad i stebarna mine og jeg prøver så godt jeg kan å være en god voksenfigur, men jeg er ikke mammaen deres og kommer aldri til å bli det heller. De er også de som får dobbelt av ferier og gaver alltid, så hvis noen skulle ha kommentert negativt på at jeg fant på noe med mine egene barn, hadde jeg blitt fly forbanna. Anonymkode: d11b5...448 Akkurat det du sier på slutten der, er jeg så enig i, og et aspekt som ofte blir glemt i disse diskusjonene. Mine barn har/må lære at livet er urettferdig. Der ser at halvsøster får dobbelt så mye av alt. Gaver, ferier, feriepenger osv osv. De legger faktisk merke til slike ting også, og det kan være vanskelig å forstå grunnen til at det er slik. Da er det min oppgave som forelder å forklare og få dem til å forstå at slik er det bare. Slik må også biomor gjøre her, man kan anerkjenne følelsen til barnet (om ikke det kun er dine følelser da, kanskje barnet ikke legger merke til det?) og forklare situasjonen. Endret 19. september 2023 av emlia 2 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #163 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er ikke enig her! Når stemor har valgt å bli endel av, og få barn og søsken, med en familie med mann og barn fra før, bør hun forstå at det er viktig å prøve å lage en familie ut av det, hvor stebarna føler seg som en naturlig del av familien og søskenflokken! Hadde eldste barnet vært hennes kjøtt og blod, hadde hun garantert sett annerledes på det Trist at det er så mange egoistiske stemødre (og gjerne stefedre, men jeg vet hvilken side som er verst)! Anonymkode: f6f9a...044 Nå får du faen meg gi deg! Det er ikke på noen som helst måte en steforelders rolle overhode å sørge for at stebarn får ferie, det faller utelukkende på foreldrene selv. Barnet har to foreldre som kunne tatt seg fri/ferie selv i skoleferien hvis de mente dette var/er viktig. Det er t o m mulig å avtale med den andre forelderen at man "låner" eget barn på dagtid i slike ferier hvis barnet uansett skulle vært på Sfo. Dere som mener at egne barn og stebarn skal sidestilles 100% i enhver sammenheng, har det i det hele tatt streifet hjernen deres at dette ikke alltid føles så godt for biologiske barn? Anonymkode: f8144...a81 1 7
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #164 Skrevet 19. september 2023 Hvor i alle dager står det at dette gjelder mors uke? Det står da ingenting om det her, bortsett fra ett eller annet «troll» som gjentar det. Ikke at ts sier det selv. Anonymkode: dd300...5d7 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #165 Skrevet 19. september 2023 Jeg synes det er rart ts påpeker at stemor dro på ferie med sitt eget barn. Det må være rom for å gjøre ting med ett og ett barn av gangen. Mannen min og jeg har 5 barn tilsammen. Vi passer på at alle 5 får litt alenetid med sin forelder i løpet av året, hvor det er det barnet som får all oppmerksomhet. Dette er noe alle barna setter pris på. Anonymkode: bdfe7...78d 1 2
Gjest Sprite Skrevet 19. september 2023 #166 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nå får du faen meg gi deg! Det er ikke på noen som helst måte en steforelders rolle overhode å sørge for at stebarn får ferie, det faller utelukkende på foreldrene selv. Barnet har to foreldre som kunne tatt seg fri/ferie selv i skoleferien hvis de mente dette var/er viktig. Det er t o m mulig å avtale med den andre forelderen at man "låner" eget barn på dagtid i slike ferier hvis barnet uansett skulle vært på Sfo. Dere som mener at egne barn og stebarn skal sidestilles 100% i enhver sammenheng, har det i det hele tatt streifet hjernen deres at dette ikke alltid føles så godt for biologiske barn? Anonymkode: f8144...a81 👏🏼👏🏼🎉🎉
Gjest Sprite Skrevet 19. september 2023 #167 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg synes det er rart ts påpeker at stemor dro på ferie med sitt eget barn. Det må være rom for å gjøre ting med ett og ett barn av gangen. Mannen min og jeg har 5 barn tilsammen. Vi passer på at alle 5 får litt alenetid med sin forelder i løpet av året, hvor det er det barnet som får all oppmerksomhet. Dette er noe alle barna setter pris på. Anonymkode: bdfe7...78d Er faktisk helt utrolig at dette er et tema. Hadde en fyr med barn fra før sagt til meg at jeg måtte passet hans barn i min ferieuke hadde bedt han kysse meg i ræva. Altså makan! Også skal man attpåtil bli skoldet for å ønske tid med SINE EGNE barn.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #168 Skrevet 19. september 2023 Sprite skrev (2 minutter siden): Er faktisk helt utrolig at dette er et tema. Hadde en fyr med barn fra før sagt til meg at jeg måtte passet hans barn i min ferieuke hadde bedt han kysse meg i ræva. Altså makan! Også skal man attpåtil bli skoldet for å ønske tid med SINE EGNE barn. Helt enig, diskusjonen er helt koko. Anonymkode: 658e2...899 1 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #169 Skrevet 19. september 2023 Sprite skrev (5 timer siden): Det er faktisk faren som har ansvaret for SITT BARN. Trist å lese at såpass mange ikke ser dette De som ikke ser det er gjerne damer som skyr stemødrene som pesten, så uansett hva en stemor gjør så er det feil ifølge dem. Anonymkode: be0f8...977 3
Marvelous Skrevet 19. september 2023 #170 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kunne ikke vært mer enig. På samme måte som alenemødre som klager og syter over alle de bonusfedrene som ikke stiller opp nok for barnet sitt. Ukentlig opprettes det vel tråder om denne problemstillingen på Kvinneguiden. Typiske tråder på Kvinneguiden "Er så skuffet over bonusfar som ikke gir meg fri til å være med venninnene mine" "Er så lei meg for at bonusfar ikke stiller opp når jeg skal på jobbreise" "Er så sinna på bonusfor for at han ikke vil betale for ....." Lista er lang. Anonymkode: 11dd1...4c8 Så du støtter en gruppe ved å kaste en annen gruppe mødre under bussen? 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #171 Skrevet 19. september 2023 On 9/17/2023 at 12:15 PM, Stavangerrrr said: Her er jeg ikke enig med deg… velger noen å gå inn i en familie hvor det er barn fra før så er de en familie. Jeg ser at det kan være utfordrende å ha alle tre fri, men da mener jeg de to eldste burde fått hver din dag. Hun kan ikke sende barnet sitt i barnehagen fordi hun skal passe noen andre sitt barn. Da må evt far ta fri noen dager hvor bonusbarnet får fri. Og et barn på 9 år er så stor at man kan forklare at stemor må bruke tiden og kreftene sine på babyen nå, og da blir det lite spennende dager hjemme med mindre hun har lyst å leke med det mellomste søskenet hele dagen, noe hun sannsynligvis synes er ganske kjedelig. Forklar bonusbarnet at babyen et stemors fulltidsjobb nå i starten. Hvis dagene da ender med at hun sitter på iPad eller kjeder seg/maser så har hun det bedre på SFO. Er det ts som føler barnet blir ekskludert eller er det barnet selv som føler det? Og en ting som MÅ oppklares i tråden: er det mamma eller pappa sin uke? Hvis det er mammaen sin uke er det helt urimelig at barnet skal sendes til stemor for å få fri fra SFO. Anonymkode: dd410...c0c 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #172 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes det er rart ts påpeker at stemor dro på ferie med sitt eget barn. Det må være rom for å gjøre ting med ett og ett barn av gangen. Mannen min og jeg har 5 barn tilsammen. Vi passer på at alle 5 får litt alenetid med sin forelder i løpet av året, hvor det er det barnet som får all oppmerksomhet. Dette er noe alle barna setter pris på. Anonymkode: bdfe7...78d Alenetid er superviktig, det har alltid eksen og jeg sørget for å gi våre tre felles barn. Det har vi løst ved at vi "låner" ett av barna av den andre når vi selv har barnefri. Alenetid er det ekstra viktig å prioritere når man har fått ny familie også, slik at barna får noe alenetid med mamma/pappa uten at det alltid også inkluderer steforeldre og stesøsken. Selv i en alder av 43 synes jeg fortsatt det er ekstra hyggelig å bare være sammen med pappa innimellom og ikke pappa og hans kone hver gang. Anonymkode: f8144...a81
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #173 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (På 17.9.2023 den 11.28): Enste jeg lurer på er hvorfor barnehagebarna er hjemme i høstferien. Hadde vel vært bedre med en hvilken som helst annen uke Anonymkode: d8112...b82 Noe så teit... er vel perfekt uke å ta høstferie uka sånn som flere andre sånn at en eller kanskje 2 ansatte får tatt ferie da enn når allemann alle er på plass og det blir underbemanna for vikar får man ikke ved ferie., 1 ansatt på 6 barn Ansatte må ta 5 uker ferie hvert år Anonymkode: e6a72...1f3 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #174 Skrevet 19. september 2023 On 9/17/2023 at 11:17 AM, AnonymBruker said: (…) Hun har ikke spurt, eller nevnt noe om at mitt barn kan få fri fra SFO for å være sammen med dem. (…) Anonymkode: 900cf...5d9 Ut fra denne setningen tolker jeg det dit at barnet skal være hos mor og mor reagerer på at stemor ikke har tilbudt seg å være med de to halvsøskene som skal ha fri i høstferien. Det er helt urimelig. Virker som om ts tror stemor er en gratis barnevakt som har plikt til å ta hennes barn med på alt hun gjør med egne barn. Det er ikke ekskludering. Anonymkode: dd410...c0c 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #175 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Så enig! Dessverre mange egokvinner og sikkert også sjalue kvinner der ute. De tåler ikke stebarn omtrent, og ser på det som en trussel av en eller annen trist grunn som kun bidrar til å ødelegge uskyldige barn! Anonymkode: f6f9a...044 Du skulle skamme deg, tenk å shame andre kvinner på denne måten! Hva med faren i denne historien? Hvorfor har ikke han noe ansvar her? Kjenner jeg blir forbanna på slike folk som deg, som legger all skyld på andre kvinner og lar menn slippe unna sitt ansvar! 🤬 Anonymkode: f2455...235 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå