Gå til innhold

Stemor ekskluderer mitt barn

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2023 den 11.17):

Mitt barn går i 3. Klasse, og har en stemor og to søsken på far sin side.

Stemor er nå i mammapermisjon med minste, og er jo uansett hjemme. Vet at hun ofte tar eldste fri fra barnehagen, og nå i høstferien skal eldste være hjemme med mor og baby hele uken. 

Hun har ikke spurt, eller nevnt noe om at mitt barn kan få fri fra SFO for å være sammen med dem. Synes jo dette er litt rart. Hun ekskluderer jo mitt barn fra å være sammen med søsknene sine. Dessuten hadde det jo vært fint for barnet mitt med litt fri i høstferien også.

Jeg foreslo til slutt for far at kanskje vårt barn også kunne få litt fri sammen med dem. Da svarte han at stemor ikke orker å ha alle tre alene, og at det var vanskelig å tilfredsstille alle pga. Aldersforskjellen.

Synes dette var litt dårlige unnskyldninger, og er veldig trist på mitt barns vegne, som jo faktisk blir utestengt.

Det har også skjedd tidligere, før minste ble født, at stemor har dratt på gøyale ferier med sin eldste uten å invitere mitt barn med. Hun skaper store forskjeller på barna, og jeg skjønner ikke hvordan dette skal ende opp når barna blir større.

Hva kan jeg gjøre her? 

Jeg kan jo ikke tvinge et voksent menneske til å oppføre seg, men blir så skuffet og sint på mitt barns vegne, at det må forholde seg til et sånt menneske i livet sitt.

Anonymkode: 900cf...5d9

Stemor har sine to barn å bruke tiden sin på, når far har sin gutt hos seg så blir det annerledes. Jeg regner med at når far har deres barn så gjør hun ingen forskjell? I såfall stiller det seg annerledes…

Anonymkode: e4f70...3fa

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Marie Antoinette skrev (3 timer siden):

Hadde det vært far som hadde gjort disse tingene hadde jeg vært enig med deg, men man kan ikke forvente noe sånt fra en stemor. Supert hvis hun gjør det altså , men man kan ikke forlange det. 

Dette bør du ta til deg ts! 

Anonymkode: f2455...235

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Stemor er i permisjon og tar ofte det andre barnet sitt fri, nettopp dette. Hennes permisjon og hennes barn. Hva hun gjør i sin permisjon med sine barn angår ikke deg i det hele tatt og det er ikke forskjellsbehandling overhode. Hadde pappaen til barnet ditt vært hjemme i ferien også, så ja kanskje det hadde vært forskjellsbehandling om det var hans samværs uke. Men stemor er i sin fulle rett til å tilbringe tid alene med sine barn slik hun ønsker. 
Men det er din uke med barnet uansett, så hva de gjør da med sine sine andre barn angår faktisk ikke deg. Hvordan de velger å oppdra sine andre barn og spesielt hvor mye tid stemor velger å tilbringe med sine barn, det har du ingenting med å gjøre. 
Hun har all rett til og hun ønsker nok også å tilbringe tid alene med sine egne barn, uten at det er noe galt med det eller at det betyr at hun ikke bryr seg om barnet ditt. Her må faktisk du trø noen skritt tilbake og passe dine egne saker, så lenge barnet ditt blir inkludert og tatt vare på når han er på samvær så er det det som er viktig. Og det du nevner er overhode ikke utestenging engang, det er kun en annen mamma som ønsker å tilbringe tid med barna sine og det har hun all rett til uten at du skal ta deg nær av det. 

Anonymkode: e24ee...bc5

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2023 den 11.46):

Jeg er enig i at dette ikke er stemors ansvar teknisk sett. Men ser dere ikke at det er nettopp slike ting som gjør at et bonusbarn føler seg anderledes enn fellesbarn i en familie? I høstferien er alle bortsett fra den ene hjemme? ❤️ Tror dere ikke barnet får med seg dette?Dette handler ikke mor hverken mor eller bonusmor, men om barnet. 

Anonymkode: b016e...b8f

Skjønner at barnet kan føle seg utelatt, men dette er fars ansvar. Ikke stemors! Å forvente at et menneske som har en nyfødt og et barnehagebarn skal ta tre barn alene blir feil! Og i tilegg bli fornærmet over at stemor ikke tar med seg bonusbarn på ferie? Kanskje mor selv kan ta noen dager fri å være med ungen sin? 

Anonymkode: bc095...631

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Stemor er nå i mammapermisjon med minste, og er jo uansett hjemme. Vet at hun ofte tar eldste fri fra barnehagen, og nå i høstferien skal eldste være hjemme med mor og baby hele uken. 

Hun har ikke spurt, eller nevnt noe om at mitt barn kan få fri fra SFO for å være sammen med dem. Synes jo dette er litt rart. Hun ekskluderer jo mitt barn fra å være sammen med søsknene sine. Dessuten hadde det jo vært fint for barnet mitt med litt fri i høstferien også.

Jeg foreslo til slutt for far at kanskje vårt barn også kunne få litt fri sammen med dem. Da svarte han at stemor ikke orker å ha alle tre alene, og at det var vanskelig å tilfredsstille alle pga. Aldersforskjellen.

Synes dette var litt dårlige unnskyldninger, og er veldig trist på mitt barns vegne, som jo faktisk blir utestengt.

Det har også skjedd tidligere, før minste ble født, at stemor har dratt på gøyale ferier med sin eldste uten å invitere mitt barn med. Hun skaper store forskjeller på barna, og jeg skjønner ikke hvordan dette skal ende opp når barna blir større.

Hva kan jeg gjøre her? 

Jeg kan jo ikke tvinge et voksent menneske til å oppføre seg, men blir så skuffet og sint på mitt barns vegne, at det må forholde seg til et sånt menneske i livet sitt.

Skjønner at barnet kan føle seg utelatt, men dette er fars ansvar. Ikke stemors! Å forvente at et menneske som har en nyfødt og et barnehagebarn skal ta tre barn alene blir feil! Og i tilegg bli fornærmet over at stemor ikke tar med seg bonusbarn på ferie? Kanskje mor selv kan ta noen dager fri å være med ungen sin? Det er din uke!!! Enkelte folk!!

Anonymkode: bc095...631

• Liker 3
Skrevet

Hva kan jeg gjøre her? 

Hvem som har barnet i høstferien, du eller han? 

Altså personlig tror jeg 3.klassingen ville kjedet seg voldsomt hjemme med en baby og et barnehagebarn. Hadde selfølgelig vært koselig om hn ble spurt 1 dag eller 2, men skjønner at 3 barn i så forskjellig alder kan være tungt å ha hjemme alene samtidig 

Anonymkode: ce710...f8b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har tre barn. Altså mine egne, biologiske barn, alle er helsøsken, altså samme biologiske far. Og jeg har sørget for at kun 2 av de 3 barna våre har fri i høstferien. Delvis fordi det faktisk ER mer slitsomt med 3 enn 2, men aller mest grunnet aldersforskjell. De to som skal ha ferie er relativt jevngamle, sistemann er endel yngre. Dermed får jeg ikke den samme kvalitetstiden med barna når alle tre er hjemme. Det blir for mange ulike behov å dekke iforholdt til mange ulike aspekt. I år har jeg derfor valgt å fokusere på de to eldste barna i høstferien, og skal minstemann heller få ei uke ferie nærmere jul hvor han er fokus.

Poenget mitt er at det må være rom for å gjøre ting med noen av barna, og at det ikke alltid må være alle barna. Selv når dem er biologiske helsøsken. I ditt tilfelle er det i tillegg halvsøsken det er snakk om, OG det er kun stemor som skal ha barna. Det er TOTALT urimelig å forvente at hun skal ha ditt barn. Det vil både være mer slitsomt for henne, og gå ut over hennes tid sammen med sine barn. Og med aldersforskjell kommer enda flere ulike behov som skal dekkes.

Nei her er du helt hinsides urimelig. Du er i en situasjon med «mine, dine, våre», og det må du lære deg å takle. Alle barna kan ikke ha like liv til enhver tid, ikke når dem er helsøsken, og hvertfall ikke som halvsøsken.

Anonymkode: dd29d...a29

• Liker 1
  • Nyttig 11
Skrevet

Da jeg var hjemme i mammaperm i fjor og skulle ha ene stebarnet her, enda det er så stort at det klarer seg selv, var det rett og slett en plage 🙈 Du lever i ei boble, jeg hadde lite søvn og det nye familie medlemmet tok all min energi. Jeg ville helst være alene med baby.

Jeg er glad i stebarna mine og jeg prøver så godt jeg kan å være en god voksenfigur, men jeg er ikke mammaen deres og kommer aldri til å bli det heller. De er også de som får dobbelt av ferier og gaver alltid, så hvis noen skulle ha kommentert negativt på at jeg fant på noe med mine egene barn, hadde jeg blitt fly forbanna.

Anonymkode: d11b5...448

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Da jeg var hjemme i mammaperm i fjor og skulle ha ene stebarnet her, enda det er så stort at det klarer seg selv, var det rett og slett en plage 🙈 Du lever i ei boble, jeg hadde lite søvn og det nye familie medlemmet tok all min energi. Jeg ville helst være alene med baby.

Jeg er glad i stebarna mine og jeg prøver så godt jeg kan å være en god voksenfigur, men jeg er ikke mammaen deres og kommer aldri til å bli det heller. De er også de som får dobbelt av ferier og gaver alltid, så hvis noen skulle ha kommentert negativt på at jeg fant på noe med mine egene barn, hadde jeg blitt fly forbanna.

Anonymkode: d11b5...448

Dette.

Anonymkode: be0f8...977

• Nyttig 1
Skrevet

Oj, jeg er sjokkert over noen av svarene her. Jeg har selv fått flere barn med ny mann, samme har x-mannen min. Jeg og x mann har ett barn sammen, så har jeg fått to med ny mann og han har også en fra før. Han behandler mitt barn som om det skulle vært hans. Når man går inn i ett forhold med noen som har barn fra før, å tenker familieforøkelse så skal jo alle barna likestilles. 

X-mannen min har blitt sammen med ei som har ett barn fra før, å der heller blir ikke det gjort forskjell. Der blir barnet mitt behandlet på lik linje som stesøskene. 

Anonymkode: f085a...95b

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Oj, jeg er sjokkert over noen av svarene her. Jeg har selv fått flere barn med ny mann, samme har x-mannen min. Jeg og x mann har ett barn sammen, så har jeg fått to med ny mann og han har også en fra før. Han behandler mitt barn som om det skulle vært hans. Når man går inn i ett forhold med noen som har barn fra før, å tenker familieforøkelse så skal jo alle barna likestilles. 

X-mannen min har blitt sammen med ei som har ett barn fra før, å der heller blir ikke det gjort forskjell. Der blir barnet mitt behandlet på lik linje som stesøskene. 

Så fordi alt er så perfekt og sånn hos deg så er det sånn for alle mener du? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Men det ts beskriver har jo ingenting med likestilling av barna å gjøre. Stemor er i permisjon og det er i mors uke med barnet, stemor har all rett til å ville ha sine barn fri fra barnehage sammen hjemme. Høres mer ut som ts har dårlig samvittighet for at hun ikke har mulighet til å ta ferie sammen med eget barn og skyver dette over på stemor. Hva far og stemor gjør med sine egne barn i de ukene barnet ikke er der er jo opp til dem og ikke noe som angår mor. Man kan heller ikke unngå å gjøre ting eller gå på eggeskall for å ikke gjøre forskjell på alt. Det vil alltid bli litt forskjell og som regel er den som får mest, det barnet som bor i to familier og her snakker jeg av erfaring. Vi som foreldre må ikke stakkarsliggjøre disse barna så fælt, her er det jo mor som lager en sak utav absolutt ingenting! 

Anonymkode: e24ee...bc5

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2023 den 11.20):

Det er ikke stemors ansvar å skaffe barnet ditt feriefri. Det har det foreldre til. Farens forklaring er helt kurant og du urimelig.

Anonymkode: dd0a3...dd1

Jeg er ikke enig her! Når stemor har valgt å bli endel av, og få barn og søsken, med en familie med mann og barn fra før, bør hun forstå at det er viktig å prøve å lage en familie ut av det, hvor stebarna føler seg som en naturlig del av familien og søskenflokken! Hadde eldste barnet vært hennes kjøtt og blod, hadde hun garantert sett annerledes på det ;) Trist at det er så mange egoistiske stemødre (og gjerne stefedre, men jeg vet hvilken side som er verst)! :(

Anonymkode: f6f9a...044

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Så enig! Dessverre mange egokvinner og sikkert også sjalue kvinner der ute. De tåler ikke stebarn omtrent, og ser på det som en trussel av en eller annen trist grunn som kun bidrar til å ødelegge uskyldige barn! 

Skrevet

Det er ingen grunn til å ha et barnehagebarn hjemme alle dager akkurat i skolens høstferie, det er enda mindre grunn til å fortelle det til et storesøsken som faktisk har ferie, men ikke skal være sammen med de da. Hvordan vet du ts ar det mellomste barnet skal være hjemme akkurat de dagene og alle dagene, uten andre planer enn å være hjemme?
Og hvorfor tror du det hadde vært gøy for eldste å være der og leke med en treåring og ta hensyn til en baby? 
Det blir jo ingen aktiviteter som passer for en 8-åring. SFO er antageligvis bedre. 

Anonymkode: 75742...6c5

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er ikke enig her! Når stemor har valgt å bli endel av, og få barn og søsken, med en familie med mann og barn fra før, bør hun forstå at det er viktig å prøve å lage en familie ut av det, hvor stebarna føler seg som en naturlig del av familien og søskenflokken! Hadde eldste barnet vært hennes kjøtt og blod, hadde hun garantert sett annerledes på det ;) Trist at det er så mange egoistiske stemødre (og gjerne stefedre, men jeg vet hvilken side som er verst)! :(

Det er faren som er ansvarlig for dette. Hvorfor kan ikke han ta fri og hjelpe til med tre barn hjemme? Permisjonstid med baby er for de fleste lite søvn og mye jobb. Skjønner ikke hvorfor alle forventer at stemoren skal gjøre fars jobb

Anonymkode: 7809d...f81

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Ebbeliten skrev (På 17.9.2023 den 12.47):

Skal barnet være hos far og stemor i høstferien fordi det er fars uke? I så fall vil jeg mene det er spesielt at ett av barna i huset blir sendt avgårde på Sfo hver dag. 

Hvis barnet er hos mor får mor ha høstferie med barnet. 

Legg til faktor stemor er gravid.  Så hvis barnet er hos far, far ikkexrar seg fri, ja da må barnet på sfo

Anonymkode: 1ac0c...921

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2023 den 12.31):

Jeg er stemor som har tatt bonus fri på sommer, i høstferien og vinterferien fordi jeg er lærer. Det ble også feil, fordi jeg gjorde så mye gøy med stesønn at han ville bo her fast.

Ikke misforstå. Jeg er tilhenger av inkludering, inkludering og mer inkludering. Men også av å være.rause i forhold til at man ikke krever for mye av andre. For noen av oss er det lett å ha 4 unger og huset fullt av besøkende, andre synes det er stress med en.

Anonymkode: 737ce...d47

Her er det morsomt å være og mor er så fryktelig kjedelig tenkte ungen så han valgte heller å bo hos deg. Det er jo også et kompliment. Høres ut som drømme "moren" som de fleste ønsker seg.

Anonymkode: b3b75...177

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er faktisk faren som har ansvaret for SITT BARN. Trist å lese at såpass mange ikke ser dette 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2023 den 11.20):

Stemor har ikke noe ansvar for ditt barn. Det er du og far som må sørge for fri, ferier osv. for deres felles barn. Stemor tar ansvar for sine barn. 

Anonymkode: 45359...a74

Kunne ikke vært mer enig.

På samme måte som alenemødre som klager og syter over alle de bonusfedrene som ikke stiller opp nok for barnet sitt.  Ukentlig opprettes det vel tråder om denne problemstillingen på Kvinneguiden. 

Typiske tråder på Kvinneguiden

"Er så skuffet over bonusfar som ikke gir meg fri til å være med venninnene mine"

"Er så lei meg for at bonusfar ikke stiller opp når jeg skal på jobbreise"

"Er så sinna på bonusfor for at han ikke vil betale for ....."

Lista er lang. 

Anonymkode: 11dd1...4c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...