Gå til innhold

Stemor ekskluderer mitt barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor folk skriver at TS skal ta med stemor sine barn til henne. Hun har da absolutt ingenting med de å gjøre? Mens stemor og barnefar bor faktisk under samme tak.. mener ansvaret ligger på far her og hverken stemor eller bio-mor. 

Anonymkode: a5962...35a

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor er far oppe i alt dette? Hvorfor er det stemor som får lagt alt ansvaret på seg fra deg? 

Og er det barnet som reagerer eller er det du? 

Anonymkode: bdfe7...78d

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Ulrikke skrev (21 minutter siden):

Jeg er stemor, og er veldig glad i mine stebarn (som nå er voksne), og selv om jeg forsåvidt kan forstå at du hadde syntes det var hyggelig hvis hun ville ha ditt barn i høstferien, så er det faktisk ikke hennes ansvar. Det er ditt og farens ansvar. Og tre unger med aldersforskjell alene blir fort mer pes enn hyggelig, og det er ikke sikkert det hadde blitt så mye morsommere for ditt barn.

Er det noe jeg ikke hadde laget en sak av, så er det dette. Oppfører hun seg hyggelig og inkluderer i hverdagslivet når barnet ditt er på samvær hos far, så er det det man kan be om, tenker jeg.

Eller så får du gjøre som mor til mine stebarn gjorde av og til - inviterte bort vårt barn en ettermiddag eller en helgeformiddag. Aldri noe jeg forventet selvfølgelig, men ekstremt hyggelig av henne, både for stebarna og vårt barn!

Far får ta fri en dag eller tre og være sammen med alle barna sine da, også får du avspasere en dag eller to selv og være sammen med barnet. Eller så får barnet være på SFO eller hos venner hvis dere får til det. 

Dette☝️ Ikke forvent mer fra andre enn man er istand til å gi selv . Far eller du kunne tatt seg fri / avspasert en dag hver i høstferien , så fellesbarnet deres også får litt fri . 

• Liker 5
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Skjønner ikke hvorfor folk skriver at TS skal ta med stemor sine barn til henne. Hun har da absolutt ingenting med de å gjøre? Mens stemor og barnefar bor faktisk under samme tak.. mener ansvaret ligger på far her og hverken stemor eller bio-mor. 

Hovedargumentet til ts er jo at stemor hindrer hennes barn tid sammen med søskenene sine. Det er jo like mye ts sitt ansvar som stemor sitt. Hvis tid sammen er det viktigste kan ts invitere søskenene hjem til seg. 

Anonymkode: 6ab21...a00

• Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Mitt barn går i 3. Klasse, og har en stemor og to søsken på far sin side.

Stemor er nå i mammapermisjon med minste, og er jo uansett hjemme. Vet at hun ofte tar eldste fri fra barnehagen, og nå i høstferien skal eldste være hjemme med mor og baby hele uken. 

Hun har ikke spurt, eller nevnt noe om at mitt barn kan få fri fra SFO for å være sammen med dem. Synes jo dette er litt rart. Hun ekskluderer jo mitt barn fra å være sammen med søsknene sine. Dessuten hadde det jo vært fint for barnet mitt med litt fri i høstferien også.

Jeg foreslo til slutt for far at kanskje vårt barn også kunne få litt fri sammen med dem. Da svarte han at stemor ikke orker å ha alle tre alene, og at det var vanskelig å tilfredsstille alle pga. Aldersforskjellen.

Synes dette var litt dårlige unnskyldninger, og er veldig trist på mitt barns vegne, som jo faktisk blir utestengt.

Det har også skjedd tidligere, før minste ble født, at stemor har dratt på gøyale ferier med sin eldste uten å invitere mitt barn med. Hun skaper store forskjeller på barna, og jeg skjønner ikke hvordan dette skal ende opp når barna blir større.

Hva kan jeg gjøre her? 

Jeg kan jo ikke tvinge et voksent menneske til å oppføre seg, men blir så skuffet og sint på mitt barns vegne, at det må forholde seg til et sånt menneske i livet sitt.

Anonymkode: 900cf...5d9

Ditt barn blir ikke ekskludert. Ingen lever de samme livene, heller ikke søsken i samme hus.

Det største problemet iditt barns liv kommer til å bli deg slik du holdere på. 

Anonymkode: 4dcaa...dca

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi barna er søsken, og det er jo det TS er opptatt. At de blir «forskjellsbehandlet» av stemor, og da blir det «urettferdig» overfor TS sitt barn.

Anonymkode: c9559...262

• Liker 4
Skrevet

Skjønner deg godt jeg ts, er sårt å se barnet sitt bli forskjellsbehandlet, selvom det av av stemor. Det som er enda tristere er at dette antagelig bare vil fortsette og forhold til far vil etterhvert settes på prøve, altså forholdet mellom ditt barn og far, klassisk når man får "ny familie". Barn ser fort slike ting og vil kanskje som ungdom/voksen ta avstand fra far og halvsøsken. Er vondt å se på , men antagelig ikke noe du får gjort noe med. Syns det var fint at du spurte, da har du gjort ditt. Ikke alle som har mulighet til å høstferie så full forståelse om ditt barn da er på sfo, flere skriver at du selv må ta høstferie, det er ingen selvfølge at alle har fri den uka . Heier på deg og sender deg en klem ❤️

Anonymkode: 56ef8...04e

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
8 minutter siden, MayorSantos said:

Hvor ofte har du dratt på ferie med alle tre søsknene? 

Hvor ofte har du hatt alle tre hos deg? 

svar oss på det så skal du få svar på hvorfor Stemor gjør som hun gjør. 

Jeg klarer ikke helt å se at det blir helt likt? Eller forklar gjerne :) Ts er jo ikke stemor for de barna? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det kan hun jo gjøre. Er jo bare fint om søsken får innblikk i sitt søsken andre bosted. Når man mener en gravid stemor skal ta seg av sitt varn en uke, kan hun jo også tilby seg å avlaste denne stemora til gjengjeld.  

Anonymkode: 1ac0c...921

• Liker 3
Skrevet
Labello skrev (2 minutter siden):

Jeg klarer ikke helt å se at det blir helt likt? Eller forklar gjerne :) Ts er jo ikke stemor for de barna? 

Riktig! Og det er poenget mitt.

En stemor har ingen plikter ovenfor et stebarn i en slik setting. 

Når stemor drar på ferie alene med sitt eneste barn så kan jo ikke mor til stebarnet forlange at stemor skal ta med dette avkommet også. 

Like lite som at Stemor kan kreve at mannens ex skal ta med hennes barn på ferie.

Om barnas FAR hadde dratt på en slik ferie så har mor et poeng.

samme med hjemme i høstferien. 

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, MayorSantos said:

Når stemor drar på ferie alene med sitt eneste barn så kan jo ikke mor til stebarnet forlange at stemor skal ta med dette avkommet også. 

Like lite som at Stemor kan kreve at mannens ex skal ta med hennes barn på ferie.

Skjønner! 🤗

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du er litt treig eller? 

er jo akkurat dette som menes med det du etterspør i starten av innlegget.

om jeg som stefar til et barn velger å dra på ferie alene med mitt eget barn så er det min og det barnets ferie. Ingenting min nye kone eller ihvertfall ikke min eks eller hennes mann har noe med.

Men om min nye kone som har barn fra før så skal selvsagt alle søsken med.

men det er altså ikke casen hos TS.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fordi barna er søsken, og det er jo det TS er opptatt. At de blir «forskjellsbehandlet» av stemor, og da blir det «urettferdig» overfor TS sitt barn.

Anonymkode: c9559...262

Det blir aldri likt. Jeg ga ikke påske egg til bonus. Fordi jeg sa fra at alle fikk hos oss. Bonus kommer med en kg godteri.  Skulle da bonus spise en kg godteri pluss godteri av oss. Nei det er ikke forskjels behanling. Men sunn fornuft.  Hadde bonus kommet uten godteri,  så hadde også bonus fått godteri hos oss. 

Manfe ganger fikk bonus det samme hos mammaen sin og trengte ikke dobbelt opp. Så det ble justert. 

Å ikke få være hjemme med en gravid stemor en uke alene, har ingenting med forskjellsbehandling å gjøre. Er barnet his far den uka, må han ta seg fri, er ungen hos mor, må hun ta seg fri. Enkelt og greit

Anonymkode: 1ac0c...921

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det har også skjedd tidligere, før minste ble født, at stemor har dratt på gøyale ferier med sin eldste uten å invitere mitt barn med. Hun skaper store forskjeller på barna, og jeg skjønner ikke hvordan dette skal ende opp når barna blir større

Ditt barn kan vel reise med deg?

Anonymkode: 13cbb...76e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
MayorSantos skrev (4 minutter siden):

Jeg er enig i at dette teknisk sett ikke er stemors ansvar. Jeg er ikke enig i at en stemor er like lite involvert i et bonusbarn som hører til i sitt hjem - som barnemor er overfor eks og ny partners barn? Hvordan får du dette til p bli logisk? Når man tar på seg rollen som bonusmor, har man selvfølgelig et moralsk ansvar overfor barn som bor i huset? Dette er jo noe den voksne går inn i med åpne øyne… Er absolutt enig i at bonusforeldrerollen er vanskelig å definere - men fremdeles noe man helt frivillig tar på seg . Barnet derimot har ingen vilje i dette, og skal ikke være skadelidende… Jeg vet ikke detaljene her, men vil tro det er sårt for barnet å være den eneste som ikke får være hjemme - og slike detaljer fører til at bonusbarn føler seg anderledes i hjemmet enn bonusbarn… Igjen, ikke stemors ansvar juridisk sett, men moralsk sett ikke like svart/hvitt.. 

Anonymkode: b016e...b8f

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Mitt barn går i 3. Klasse, og har en stemor og to søsken på far sin side.

Stemor er nå i mammapermisjon med minste, og er jo uansett hjemme. Vet at hun ofte tar eldste fri fra barnehagen, og nå i høstferien skal eldste være hjemme med mor og baby hele uken. 

Hun har ikke spurt, eller nevnt noe om at mitt barn kan få fri fra SFO for å være sammen med dem. Synes jo dette er litt rart. Hun ekskluderer jo mitt barn fra å være sammen med søsknene sine. Dessuten hadde det jo vært fint for barnet mitt med litt fri i høstferien også.

Jeg foreslo til slutt for far at kanskje vårt barn også kunne få litt fri sammen med dem. Da svarte han at stemor ikke orker å ha alle tre alene, og at det var vanskelig å tilfredsstille alle pga. Aldersforskjellen.

Synes dette var litt dårlige unnskyldninger, og er veldig trist på mitt barns vegne, som jo faktisk blir utestengt.

Det har også skjedd tidligere, før minste ble født, at stemor har dratt på gøyale ferier med sin eldste uten å invitere mitt barn med. Hun skaper store forskjeller på barna, og jeg skjønner ikke hvordan dette skal ende opp når barna blir større.

Hva kan jeg gjøre her? 

Jeg kan jo ikke tvinge et voksent menneske til å oppføre seg, men blir så skuffet og sint på mitt barns vegne, at det må forholde seg til et sånt menneske i livet sitt.

Anonymkode: 900cf...5d9

Fatter ikke hvorfor dette er stemor sitt ansvar? Ungen din har samvær med faren, IKKE stemor. Du får si fra til far at han får ta fri i høstferien. Eller får du gjøre det selv om det er viktig for deg. 

Anonymkode: 5d614...f2d

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg er enig i at dette ikke er stemors ansvar teknisk sett. Men ser dere ikke at det er nettopp slike ting som gjør at et bonusbarn føler seg anderledes enn fellesbarn i en familie? I høstferien er alle bortsett fra den ene hjemme? ❤️ Tror dere ikke barnet får med seg dette?Dette handler ikke mor hverken mor eller bonusmor, men om barnet. 

Anonymkode: b016e...b8f

Men hva har alle ungene som felles nevner?  Far! Det er far sitt ansvar at samle hele sin familie.

Anonymkode: db3b3...45d

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fatter ikke hvorfor dette er stemor sitt ansvar? Ungen din har samvær med faren, IKKE stemor. Du får si fra til far at han får ta fri i høstferien. Eller får du gjøre det selv om det er viktig for deg. 

Og dessverre blir det sånn, med "mine og dine". Når barnet har to hjem. 

• Nyttig 3
Skrevet

Det kan godt hende at eldste har det morsommere på sfo i høstferien, enn å være hjemme med en sliten mor med et spedbarn og et barnehagebarn. I høstferien her pleier sfo å ha morsomme opplegg som å dra på trampolinepark, bake, dra i svømmehallen, ha lek i gymsalen osv. Tviler på at stemor hjemme har overskudd/mulighet til å matche det. Da blir det sikkert mest skjerm… Her får vel mor/far ta en dag fri for å finne på noe gøy med barnet sitt

Anonymkode: 747ff...1b3

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjønner deg godt jeg ts, er sårt å se barnet sitt bli forskjellsbehandlet, selvom det av av stemor. Det som er enda tristere er at dette antagelig bare vil fortsette og forhold til far vil etterhvert settes på prøve, altså forholdet mellom ditt barn og far, klassisk når man får "ny familie". Barn ser fort slike ting og vil kanskje som ungdom/voksen ta avstand fra far og halvsøsken. Er vondt å se på , men antagelig ikke noe du får gjort noe med. Syns det var fint at du spurte, da har du gjort ditt. Ikke alle som har mulighet til å høstferie så full forståelse om ditt barn da er på sfo, flere skriver at du selv må ta høstferie, det er ingen selvfølge at alle har fri den uka . Heier på deg og sender deg en klem ❤️

Anonymkode: 56ef8...04e

Tror det er faren som må sørge for at alle de tre barna hans får like opplevelser den tida de er sammen hos han. Om kona vil ha sine to hjemme i ferien og ikke orker hans eldste i tillegg, så må han eventuelt ta fri fra jobben og sørge for at alle tre søsknene får tid sammen. 

Ellers tenker jeg at det sikkert er bra for den eldste å være på Sfo med jevnaldrende venner noen timer på dagen, enn å være hjemme med en så liten søster. 

Når det gjelder tid sammen så vil den eldste alltid være frarøvet tid med foreldrene sine og med søsken. Søskene har hverandre, mamma og pappa hos seg hele tiden, mens hun alltid mangler noen. Kanskje du ts, er klar over dette, har dårlig samvittighet og ønsker at stemor skal bistå med å kompensere for tapet. I praksis tror jeg det blir for mye ansvar å legge på henne. Dette må du heller snakke med faren om.

Hvis du virkelig vil kompensere for tapt tid med søsken, må du nesten invitere dem til deg noen dager når datteren din er hos deg. Ta dem med på ferier ol. 

Kanskje de mest stabile relasjonene vil være vennene, og at det er moro å være på Sfo i høstferien. 

(Ser jeg svarer på et innlegg og ikke direkte til ts, men gidder ikke å skrive det på nytt)

Anonymkode: 255c7...1fe

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...