Gå til innhold

Erna Solberg gift med daytrader

keops

Anbefalte innlegg

Sommerkommer skrev (3 minutter siden):

Hva skulle hun ha gjort da? Hvor ofte skulle hun ha sjekket aksjene hans? Hver dag? Hun sjekket en gang i året og informerte Jan om reglene og satt hab indirekte kontakt med smk. Det er virkelig forsøkt å gjøre det ryddig. 

Ja, så lenge hun ville ta avgjørelser som gikk ut over bedrifter, noe som kunne fremstå som insiderhandel, så måtte hun, for hver gang, ta en sjekk på aksjene til Sindre. Det enkleste hadde jo vært om Sindre ikke hadde noen aksjer. Det er ikke reglene som er problemet, det er det at han hadde aksjer som var problemet.

Det går fint an å leve et ganske privilegert liv selv uten å kjøpe og selge aksjer altså. Det klarer de fleste her i landet.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frisk Frosk skrev (23 minutter siden):

Du får sette deg litt bedre inn i statistikk og sysselsettingen i land i den regionen du først nevnte.

Landene jeg skriver om har høyere sysselsetting enn oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sjåfør så har du en plikt til å kunne reglene, for å få lov til å kjøre. Du kan ikke si at du ikke visste.

Det blir jo helt likt skulle jeg tro.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klump skrev (3 timer siden):

Jeg tror på Erna. At mannen har gått bak ryggen hennes er et enormt tillitsbrudd. Tenker det er derfor hun gråter, ekteskapet henger jo i en tynn tråd og det er en ordentlig offentlig oppvask. Stor påkjenning. Får vondt av henne. 

Dette må føles som et stort press og påkjenning både som skyldig og ikke skyldig, men tårer er ikke tegn på uskyld og heller ikke skyld, bare tegn på at det er noe som foregår og de har ingen andre valgt enn å skylde på uvitenhet og Sindre hvis hun skal beholde jobben

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det i ekteskapet til Erna?

Hennes fortelling er at hennes ektefelle systematisk over mange år har bedratt henne. Snikt seg til aksjehandel på PC'n når hun ikke kunde se det. Passet på at porteføljen skulle se uforandret ut ved årsskiftet, år etter år. Tillit og forpliktelser, hvordan vil dette fungere fremover? Det han har gjort vil ikke kun true hennes karriere men hele fortellingen om den offentlige personen Erna.

"Kom deg ut din jævla falske dritt"

Hvis historien til Erna er sann, og hun faktisk ønsker å få orden på ekteskapet, så burde valget om to år og hennes rolle som partileder være enn bagatell. Skal hun stå igjennom dette, så vil mannen bedrag brettes ut måned etter måned, samtidig som hun vil være travel med både sitt verv og politisk krisehåndtering.

Men jeg kjenner ikke denne familien. Dem kan kanskje ha en relasjon der slikt ikke er så vanskelig.

Tillit.

Erna har ikke plettfri vandel og hadde vært automatisk diskvalisert til flere ulike statlige stillinger. Hun fikk ikke et forenklet forelegg, men godtok en ordinær bot uten straffesak. Politimesteren hadde aldri gjort det han gjorde uten å vært helt sikker på sin sak, det vil si at den beste vurderingen som kommer å bli gjort i den saken er at hun hadde blitt dømt i en offentlig straffesak hvis hun ikke hadde godtatt boten.

Hva som egentligen er sant i denne saken kommer jeg aldri få vite. Er kun to personer og deres advokater som vil ha den kunnskapen.

Det jeg vet er at en person med et urent rulleblad sa det eneste hun kunde si på en pressekonferanse.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (1 time siden):

Ho har ikke det, ho har bare pekt på behovet for at samfunnet tilrettelegger for at arbeid lønner seg og at trygdede som kan arbeide kommer ut i arbeidslivet. 

Her er vi nok uenige, hun har beviselig kommet med flere utspill som viser en svært lite empatisk holdning overfor mennesker som av ulike grunner ikke greier å stå i det ordinære arbeidslivet.

Siste graverende uttalelse jeg kan huske å ha hørt var for noen dager siden. Det gjaldt det spanske opplegget hvor kvinner med sykdom og tilstander som medfører ekstra problem under menstruasjon får en egen sykelønnsordning for det. På spørsmål om dette kunne være aktuelt å innføre i Norge svarte hun at nei, det fikk holde med de ordningene som allerede er ment for syke arbeidstakere, og så hadde hun selv vært på jobb hele livet gjennom alle menstruasjonsperiodene så da kunne jo behovet umulig være så stort. Ingen forståelse for at noen har kroniske sykdomsløp som krever ekstra tilrettelegging der altså.

Vi husker også de harde ord mot de uheldige og urettmessige fengslede offer for nav-skandalen.

At det er et behov for at arbeid skal lønne seg og at trygdede kan ha behov for hjelp til å endre sin situasjon er så selvsagt at det knapt trenger nevnes. Den politikken Erna & co har ført har bare skapt en koloss i navsystemet med et utall såkalte tiltaksarrangører som har som hovedbeskjeftigelse å holde trygdede opptatt med ulike kurs og tilbud som alle har det til felles at man ikke får lønnet arbeid ut av det, men tiltaksarrangører grafser til seg høye summer indirekte betalt av våre skattepenger.

Jeg mener at de som ikke greier å jobbe bør få en anstendig trygd, ikke at den skal sluses rett i lomma på disse kursholderne.

• Liker 10
  • Nyttig 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fremmed fugl skrev (35 minutter siden):

Det jeg vet er at en person med et urent rulleblad sa det eneste hun kunde si på en pressekonferanse.

Det er sant. Hadde hun sagt noe annet enn å bedyre sin uskyld så ville Økokrim hatt en bunnsolid sak, og både hennes og hans karriere rundt om hadde vært over. Å legge all ansvar på Sindre og samtidig erklære sin uvitenhet var det eneste forsvaret hun hadde. Erna er selvfølgelig smart nok til å vite det, og utførte forsvaret.

Jeg har for øvrig ingen interesse i at Erna skal bli straffedømt.

Min interesse er at Ernas sentralpolitiske karriere er over. Enten med at hun trekker seg på grunnlag av manglende tillit som potensielt kan skade Høyre og/eller folks tillit til politikere, eller at partiet Høyre ber henne takke for seg. 
Og dette burde ha skjedd i løpet av dagen i dag.

Så det er sjokkerende og skuffende at partiet Høyre kjøper hennes eneste forsvar uten å mukke. Hittil har Høyre med nestleder Asheim uttalt at partiet i sin helhet står bak henne og støtter henne, og viser henne sin fulle tillit. Snakk om å ubetinget verne om sine egne uten å ha solid nok grunnlag for det. 
Og Erna selv går ikke av frivillig. Hun legger ansvaret på Høyre igjen, som støtter henne. 
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/hvorfor-gar-du-ikke-av/80203362

Det kan umulig [Sindre] finnes ( ;) ) en vei tilbake som partileder og statsministerkandidat etter dette.

Endret av Bombasi
  • Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (På 15.9.2023 den 22.34):

Hvordan går det i ekteskapet til Erna?

Hennes fortelling er at hennes ektefelle systematisk over mange år har bedratt henne. Snikt seg til aksjehandel på PC'n når hun ikke kunde se det. Passet på at porteføljen skulle se uforandret ut ved årsskiftet, år etter år. Tillit og forpliktelser, hvordan vil dette fungere fremover? Det han har gjort vil ikke kun true hennes karriere men hele fortellingen om den offentlige personen Erna.

"Kom deg ut din jævla falske dritt"

Hvis historien til Erna er sann, og hun faktisk ønsker å få orden på ekteskapet, så burde valget om to år og hennes rolle som partileder være enn bagatell. Skal hun stå igjennom dette, så vil mannen bedrag brettes ut måned etter måned, samtidig som hun vil være travel med både sitt verv og politisk krisehåndtering.

Men jeg kjenner ikke denne familien. Dem kan kanskje ha en relasjon der slikt ikke er så vanskelig.

Tillit.

Erna har ikke plettfri vandel og hadde vært automatisk diskvalisert til flere ulike statlige stillinger. Hun fikk ikke et forenklet forelegg, men godtok en ordinær bot uten straffesak. Politimesteren hadde aldri gjort det han gjorde uten å vært helt sikker på sin sak, det vil si at den beste vurderingen som kommer å bli gjort i den saken er at hun hadde blitt dømt i en offentlig straffesak hvis hun ikke hadde godtatt boten.

Hva som egentligen er sant i denne saken kommer jeg aldri få vite. Er kun to personer og deres advokater som vil ha den kunnskapen.

Sindre er sunnmøring, og vet hvordan han skal få pengene til å "yngle", og  har utvilsamt  "ride av en stormnatt v/ sunnmørskysten før saman med ektefellen Erna" så dette takler dei meget bra. Hva som egentlig har foregått får folket aldri svar på.  

Poenget   er at Sindre er ektefellen til Erna Solberg, og deres hjem er det private  rom for offentligheten, og hvem som er økonomisjefen der vet vi lite om.

Tilliten til den politiske  eliten er etterhvert blitt betydeleg svekket de senere årene. Det har  senere årene  vert mer fokus på å "rydde i det politiske skapet" en å fokusere på en rekke utfordringer samfunnet står overfor, og slik kan vi ikkje ha det. 

Endret av Acer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Erna og "Sindre" har gjort nå - er å slippe ut den røde løperen for at mindre partier skal ha en sjanse om to år.

Takk til Erna, INP og Rødt har nå en sjanse.

Endret av iliah
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

keops skrev (32 minutter siden):

...

Vi husker også de harde ord mot de uheldige og urettmessige fengslede offer for nav-skandalen.

...

Disse "ofrene" er jo ikke offer for andre enn seg selv. De visste at de gjorde noe de ikke hadde lov til og at de sjangset med pengene fra NAV, og så ble de tatt. Det viste seg etterpå at det var et smutthull og en feiltolkning, slik at de teknisk sett ikke var straffeskyldige, men 99% av de som fikk ytelser klarte å følge regelverket...

Dette er på sidelinjen av diskusjonen, men det er et uheldig eksempel på "offer" for det offentlige/NAV. En annen ting er at det de fikk fengsel for ikke er verre enn svindlingen med pendlerboliger. Sånn sett viser de forskjellsbehandling av Jørgen Hattemaker og Kong Salomo, men ingen av dem er "offer", ikke de med pendlerboliger heller, selv om det skulle dukke opp noen juridiske finurligheter som gjør dem "uskyldige".

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Acer skrev (17 minutter siden):

Sindre er sunnmøring, og vet hvordan han skal få pengene til å "yngle", og  har utvilsamt  "ride av en stormnatt v/ sunnmørskysten før saman med ektefellen Erna" så dette takler dei meget bra. Hva som egentlig har foregått får folket aldri svar på.  

Poenget   er at Sindre er ektefellen til Erna Solberg, og Deres hjem er eit hellig rom for offentligheten. Det har vert hoderulling  blandt mange sentrale politikere de senere årene,og mye "grums" er komt for dagen, og nå er det blitt "vanleg folk som må rydde opp". Tilliten til den politiske  eliten er etterhvert blitt veldi tynnslitt, og mange hoder har etterhvert måtte rulle, og bare eit spørsmål hvem som blir den neste, og det er blitt "vanleg folk" sin tur å rydde opp. 

Og Erna er bergenser og kan snakke for seg...

Men uansett; å legge frem denne saken på en måte hvor vi skal få sympati og synes synd på Erna, slik både hun, Høyre og flere gjør nå er ikke riktig. Dette er IKKE en stakkar-Erna sak hvor hun skal trøstes og fremstå eller behandles som et offer.

• Liker 16
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (5 minutter siden):

Disse "ofrene" er jo ikke offer for andre enn seg selv. De visste at de gjorde noe de ikke hadde lov til og at de sjangset med pengene fra NAV, og så ble de tatt. Det viste seg etterpå at det var et smutthull og en feiltolkning, slik at de teknisk sett ikke var straffeskyldige, men 99% av de som fikk ytelser klarte å følge regelverket...

Dette er på sidelinjen av diskusjonen, men det er et uheldig eksempel på "offer" for det offentlige/NAV. En annen ting er at det de fikk fengsel for ikke er verre enn svindlingen med pendlerboliger. Sånn sett viser de forskjellsbehandling av Jørgen Hattemaker og Kong Salomo, men ingen av dem er "offer", ikke de med pendlerboliger heller, selv om det skulle dukke opp noen juridiske finurligheter som gjør dem "uskyldige".

Her gjør du som Erna, du skjærer alle i den saken over en kam.

Det stemmer ikke at alle de som ble fengslet var "ofre for seg selv". Det stemmer ikke at alle i den saken visste at de gjorde noe ulovlig, de gjorde heller ikke noe ulovlig.

At noen svindler og jukser med trygdeordninger betyr ikke at alle, eller de fleste gjør det. Litt som at ekteparet Solberg/Finnes ikke er representative for alle politikere/tradere. De fleste av disse greier nemlig også å følge reglene.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athod skrev (17 minutter siden):

1,8m i gevinst over 8 år er imponerende om det er 100k i kapital han har lekt seg med, mindre imponerende om det er 10 mill. Noen som har hørt noe om hvor mye han startet med? Det at han har handlet for 110m totalt sier veldig lite.

+1 her.

1,8 millioner sier null og niks i seg selv, det er prosentvis avkastning som gjelder. Også sant at det ikke har noe å si hva man handler for, hadde selv millioner i løpet av et år med en beskjeden innsats da jeg drev litt med daytrading for mange år siden.

En annen ting er at i "rike miljøer" gir de hverandre tips om hva som er gode kjøp, man ikke ha innsideinformasjon (og i alle fall ikke fra kona) for å "vinne". De rike som har kapital og koblinger tipser hverandre, jeg vet dette erfaringsmessig selv da jeg kjenner en "profesjonell investor" litt som alltid har noen aksjetips som han har fått bra bekjente, ofte ganske obskure selskaper. Han har penger fra arv men har kun passiv inntekt, og dette kommer fra nettverk.

Dette er ikke ment som noe forsvar, men mange leser tallene "feil" og tror at dette er umulig uten juks, men i enkelte miljøer (som man kan tenke seg at man får innpass i med hans posisjon) deles det informasjon som vanlige folk ikke har. Jeg snakker ikke om ulovlig informasjon, men at det f.eks. er en som er porteføljeforvalter for shipping og finner en "skjult perle" som han deler til venner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitater fra boka til Finnes. Har selvsagt ikke lest boka, men tatt det fra slaktanmeldelsen i VG:

«Jeg vet jo at min rolle har vært viktig for partiet, den har vært helt nødvendig for at Erna kunne gjøre alt hun har gjort.»   

Tja.....🤔

«Med en grei privatøkonomi har man én bekymring mindre i livet.» .. 

«To heltidsstillinger, og dermed to fulle inntekter, er det beste.»...

Takk for gode opplysende råd, Sindre Svindler Finnes👏 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

keops skrev (1 minutt siden):

Her gjør du som Erna, du skjærer alle i den saken over en kam.

Det stemmer ikke at alle de som ble fengslet var "ofre for seg selv". Det stemmer ikke at alle i den saken visste at de gjorde noe ulovlig, de gjorde heller ikke noe ulovlig.

At noen svindler og jukser med trygdeordninger betyr ikke at alle, eller de fleste gjør det. Litt som at ekteparet Solberg/Finnes ikke er representative for alle politikere/tradere. De fleste av disse greier nemlig også å følge reglene.

Jeg har enda ikke sett et eksempel på noen som jeg vil betegne som "offer". Reglene VAR helt klare, man får ikke reise utenlands uten godkjennelse fra NAV om man ville ha penger. Nesten alle fulgte dem, men noen dro utenlands uten å gi beskjed og mottok penger likevel. At det i etterkant viste seg at det var et EU-regelverk som gjorde at NAV ikke hadde anledning til å legge disse føringene, betyr ikke at de som brøt eksisterende regler plutselig er "offer", de har vært heldige som plutselig ble "frikjent" på teknisk grunnlag.

Den saken blir jo samme som om man plutselig skulle oppdage et EU-reglement som sier at stortingsansatte KAN kjøpe aksjer. Det gjør ikke Erna mer skyldig/uskyldig, om hun har brutt de reglene hun har blitt bedt om å forholde seg til....

Uansett, vil ikke spore av mer med den saken, men jeg synes det er en uheldig sak å trekke frem som eksempel på "offer".

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

keops skrev (13 timer siden):

Ikke nødvendigvis noe galt i det, bare man ikke er statsminister eller har en annen posisjon hvor dette ikke skal forekomme. Hun har vært inhabil så det ljomer, nytter ikke å nevne Huitfeldt og Borten Moe i denne sammenheng, for disse blir bagateller sammenlignet med dette.

Jeg synes Erna har vært veldig krass og uspiselig i flere intervju opp igjennom hvor hun har påpekt hvor dårlig folk er til å investere, de ville greid seg mye bedre hvis de benyttet denne måten og yngle penger på mener hun. Ser ut som mannen hennes prøver å leve opp til dette.

Hun har rakket ned på nav-brukere og andre økonomisk dårlig stilte grupper. Veldig kravstor når det kommer til inngripen i livet til de som havner utenfor arbeidslivet, her skal alt dokumenteres. Tar seg da dårlig ut at hun og mannen åpenbart gir f i regler og normer selv.

Ser på intervju på nyhetskanalen at hun mener Sindre Finnes bør la være å handle med aksjer hvis hun blir statsminister igjen. Tror heller dette paret bør slå følge med Borten Moe ut av politikken.

Helt RIKTIG!!!!!!!!!! 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

likestilling skrev (17 minutter siden):

Jeg har enda ikke sett et eksempel på noen som jeg vil betegne som "offer". Reglene VAR helt klare, man får ikke reise utenlands uten godkjennelse fra NAV om man ville ha penger. Nesten alle fulgte dem, men noen dro utenlands uten å gi beskjed og mottok penger likevel. At det i etterkant viste seg at det var et EU-regelverk som gjorde at NAV ikke hadde anledning til å legge disse føringene, betyr ikke at de som brøt eksisterende regler plutselig er "offer", de har vært heldige som plutselig ble "frikjent" på teknisk grunnlag.

Den saken blir jo samme som om man plutselig skulle oppdage et EU-reglement som sier at stortingsansatte KAN kjøpe aksjer. Det gjør ikke Erna mer skyldig/uskyldig, om hun har brutt de reglene hun har blitt bedt om å forholde seg til....

Uansett, vil ikke spore av mer med den saken, men jeg synes det er en uheldig sak å trekke frem som eksempel på "offer".

Det er vel ikke saken du sporer av med, men en uriktig fremstilling av den.

Hvis du har fulgt denne saken så synes jeg det er både påfallende og rart at du ikke har fått med deg de mange tilfellene der trygdemottakere både hadde forhørt seg med sine veiledere hos Nav om disse utenlandsoppholdene var gjennomførbare, samt fått godkjenning og aksept til å reise. Det er ikke sånn at alle dro på heisatur til "syden" for deretter å unnlate å gi beskjed til Nav.

Noen av dem var på behandlingsopphold i utlandet. Det plager meg at noen fortsatt synes det er greit å spre desinformasjon rundt dette og legge sten til byrden hos de som ble ofre for denne grusomme behandlingen fra våre myndigheter.

• Liker 7
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

keops skrev (4 minutter siden):

Det er vel ikke saken du sporer av med, men en uriktig fremstilling av den.

Hvis du har fulgt denne saken så synes jeg det er både påfallende og rart at du ikke har fått med deg de mange tilfellene der trygdemottakere både hadde forhørt seg med sine veiledere hos Nav om disse utenlandsoppholdene var gjennomførbare, samt fått godkjenning og aksept til å reise. Det er ikke sånn at alle dro på heisatur til "syden" for deretter å unnlate å gi beskjed til Nav.

Noen av dem var på behandlingsopphold i utlandet. Det plager meg at noen fortsatt synes det er greit å spre desinformasjon rundt dette og legge sten til byrden hos de som ble ofre for denne grusomme behandlingen fra våre myndigheter.

Har du et eksempel på noen som ble straffet som har "sitt på det tørre"?

Jeg sa ikke at jeg har sett alle saker, bare at alle jeg har sett er en eller annen variant av "jeg fikk nei, men dro til Italia i et halvt år likevel mens jeg mottok sykepenger". Meningen er absolutt ikke å spre desinformasjon, og om du har gode eksempler på at de er ofre er det fint om du deler....

Jeg står fortsatt på at de aller fleste ikke er "ofre", og om noen er "ofre" er det jo de som holdt seg til regelverket og var hjemme i Norge i stedet for å sende meldekort fra utlandet og krysse av for at de var i Norge...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerkommer skrev (8 timer siden):

Man risikerer ikke hele karrieren sin for skarve 1,8 mill. Er ikke en årslønn engang det. Helt åpenbart at dette ikke er gjort med vilje fra Erna sin side

Denne kommentaren tar kaka.  Moxnes fikk ødelagt hele karrieren sin for skarve 1200 kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (2 timer siden):

Å gi bedre insentiver til å jobbe får flere i jobb, det er slik det er. Det er derfor våre naboland har færre sykmeldte og uføre enn oss.

Gulrot fungerer bedre enn pisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...