Gå til innhold

Barna liker ikke stefar

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Altså, barn skal da ikke diktere HVILKEN mann mor velger. Dagen barn er noen kravstore snøfnugg, som mener de skal bestemme alt i de voksnes liv. 

Anonymkode: e770a...52c

Det er selvfølgelig mor som velger til syvende og sist, men hun velger da også samtidig hvilket forhold hun vil ha til barna sine videre… Det er mange, også fra «gamle» dager, som har veldig dårlige forhold til sine foreldre pga problematikk rundt steforeldre etc… Dette er ikke et nytt fenomen, men folk flest er kanskje litt mer opplyst rundt dette nå? 

Anonymkode: b3cec...85f

• Liker 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Se øverste sitat fra ts. Det er ikke noe problem og de vil klare seg helt fint.....

Anonymkode: 63ed2...eef

Det vet jo ikke hun før babyen er her.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er selvfølgelig mor som velger til syvende og sist, men hun velger da også samtidig hvilket forhold hun vil ha til barna sine videre… Det er mange, også fra «gamle» dager, som har veldig dårlige forhold til sine foreldre pga problematikk rundt steforeldre etc… Dette er ikke et nytt fenomen, men folk flest er kanskje litt mer opplyst rundt dette nå? 

Enn hvis barna mener at mor overhodet ikke skal ha NOEN mann i livet sitt til barna er typ 25 år gamle? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Og jo, det er forholdsvis nytt fenomen at alt som voksne foretar seg, skal bestemmes av barna, uansett barnas alder.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Enn hvis barna mener at mor overhodet ikke skal ha NOEN mann i livet sitt til barna er typ 25 år gamle? 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og jo, det er forholdsvis nytt fenomen at alt som voksne foretar seg, skal bestemmes av barna, uansett barnas alder.

Jeg tror de fleste forstår at det er forskjellige grader av medbestemmelse, gjør ikke du? Det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hodet, som man sier 😉

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men da har du revet opp hjemmet til barna dine, men det er helt greit mener du? Fordi du har kjent en mann i 6 mnd og har valgt å planlegge et barn med han på denne lille stunden. 

Jeg vokste opp med en mor som deg, tok ingen hensyn til meg og min søster når det gjaldt valg av mann. Vi fikk inn en psykopat som herjet familien i 17 år før jeg fikk sendt han tilbake til helvete han kom i fra. Dette vil du nå gjøre mot dine barn, rive dem opp, sørge for at de ikke har venner fra barndommen, DU har valgt mannen foran barna. Du skjønner tydeligvis ikke dette selv, og dette syntes jeg er forferdelig, du har allerede valgt bort den eldste til fordel for denne ukjente mannen. 

Husk dette når du undrer på hvorfor du ikke får besøk av barn og barnebarn når de er voksne. 

Anonymkode: bf0bc...e54

Så trist å lese om oppveksten din ❤️

Ts burde lese dette og ta det til seg. Ser basert på det hun skriver her at hun egentlig er ganske ensom og alene, uten familie og nettverk. Da er man sårbar og ofte er lett offer, enn noen som står med beina godt på jorda.

En mann som ønsker barn og flytte sammen med en kvinne med to barn fra før, med en med utfordringer og spesielle behov, FØR de i det hele tatt har blitt kjent, er for meg et utrolig stort rødt flagg.

Anonymkode: 39548...bef

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Det siste er jo bare bullshit. Det skrikes etter arbeidskraft overalt i hele landet, og renta heves blant annet for at det skal bli flere arbeidsledige, siden så lav arbeidsledighet som nå rett og slett ikke går. 

Høres dette virkelig ut som en kvinne som er i jobb? Og som eventuelt har lett for å skaffe seg ny fulltidsjobb og forsørge seg selv og sine barn, selv når det er lav arbeidsledighet i landet? Hun beskriver seg selv som ensom og uten nettverk, hun er alenemor til 2 (snart 3) barn, er godt voksen men leier fortsatt en bolig hun selv beskriver som liten og dårlig, og hun er forberedt på å bli gravid et par måneder inn i et nytt forhold med en ny kjæreste og så flytte hele familien sin til ham på andre kanten av landet fordi han har et stort hus. Selv om barna ikke liker ham og hun allerede er i konflikt med "svigers". Folk med jobb og ting på stell gjør sjelden sånt.

Anonymkode: a96b3...f6f

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dummeste  svaret jeg har sett på lenge. Jeg tenker på meg selv fordi jeg vil at barna skal vokse opp et bedre sted, fordi jeg vil at barna skal ha større plass og boltre seg på, lettere og ha besøk av venner ect. Vi har ikke familie rundt oss, familien vi har er hans familie så for barna er jo dette et vinn. Ikke sikkert jeg har råd til og kjøpe vet du 

Anonymkode: 3515e...ee4

Om du er ts så er vel det dummeste at du idet hele tatt tenker at det du gjør er fornuftig. En person med adhd har mye mer vansker med å få seg venner. Så det å dra opp røttene fra han i den alderen han er i er absolutt ikke smart. Du sier det er lettere å ha besøk av venner, men hva om han ikke får venner. Hva skal dere da med større plass? Han får det neppe bedre når han flytter. Kanskje det hadde vært bedre når han var 5 eller 6,men absolutt ikke i en alder av 15. det er allerede vanskelig nok å passe inn en ny plass for en 15 åring. Dette er absolutt ikke et vinn for begge barna. Det du gjør nå gjør du bare  fordi du tenker på deg selv. Anbefaler deg virkelig å ta kontakt med adhd Norge for tips. 

Det å flytte barn inn med en mann man har kjent i 6 månder er galskap bare det. 

Anonymkode: 5788a...5bd

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

En annen ting er jo at det barnet du bærer på nå muligens også har adhd, da dette er genetisk. 2 Barn med adhd er en stor jobb, og det virker ikke som om du har all verdens ressurser for å takle dette. Er kjæreste kjent med hvordan det er å leve under samme tak som unge med adhd? Hvorfor jeg spør er fordi begge mine barn har det, og det har til tider vært veldig tøfft, til tross for at vi har vært to foreldre som har delt på dette hele veien.

Anonymkode: 0017f...0f9

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

TS, 

Du har et barn med ADHD. Det betyr at du vet en del om hva ADHD er, hva symptomene er, hva utfordringene er og generelt hvordan personer med ADHD kan rote til en del ting i livet sitt. 

ADHD er veldig arvelig. 
Folk med ADHD har gjerne sterke følelser, uansett retning. De blir veldig lei seg når de blir lei seg. De blir veldig forelsket når de blir forelsket. De blir veldig sinte når de blir sinte. 
Folk med ADHD er impulsive. De tar lett veldig impulsive avgjørelser. 
Dessverre har også personer med ADHD ofte en tendens til å kaste seg fullt og helt inn i alt som er nytt og spennende. Enten det er et nytt prosjekt, et nytt fag, eller en ny kjæreste. Og de har en like lei tendens til å gå lei av disse tingene når de ikke lenger er nye og spennende. 

Så til deg, TS. 
Se litt på hva det eldste barnet ditt sliter med. (Ut over at det ikke er et barn lenger, men en ungdom.) 
Og tenk litt på hva det er du holder på med selv. 
Er det noen likhetstrekk? 

Vi forstår at du er kjempeforelsket. At din nye kjæreste er fantastisk, og at du ønsker å tilbringe all din tid med han.
At prosjekt "flytte til nytt sted" fremstår som nytt, spennende og rosenrødt. Et sted som er sånn "du alltid har ønsket for barna". Og at du gleder deg til din nye tilværelse med ny baby sammen med din fantastiske kjæreste.

Du er skikkelig høy på dopamin nå. Det er en skikkelig lykkerus. 

Men hva skjer om du følger følelsene dine nå? 
Du flytter barnet og tenåringen din. Vekk fra alle venner og alt som er kjent.
Du får ny baby med ny mann. 

Og så kommer hverdagen. Og ny baby blir mer slitsomt og frustrerende enn du hadde tenkt. 
Den nye kjæresten er ikke lenger en "ny og spennende kjæreste", men en samboer som gjør ting som frustrerer deg. Som krangler med både deg og barna dine, om hverdagslige ting. 
Tenåringen blir frustrert over manglende rutiner, venner, oppmerksomhet og masse mer. 
Og til slutt så blir verden bare "dritt" og du og kjæresten flytter fra hverandre. 

Hva da? 

Er det mulig å "gå tilbake"?  Antagelig ikke. 

Om du og barna flytter tilbake til der dere bor nå, så vil jo ting der være annerledes. Forholdet dere imellom vil også være annerledes. Og det vil være med en baby på lasset. 
En baby som har pappaen sin et annet sted. 
Og barnas venner har jo funnet seg andre venner. De kommer ikke nødvendigvis tilbake i samme klasser eller inn i samme miljøer. 

Det du bør gjøre nå, er å innse at du nok har et problem selv, der du kun ser det du ønsker. Og der du nok "rosemaler" verden litt.
Du bør heller lete etter hva som kan bli utfordringer, for å se etter alternative løsninger. 
Forsøk å sette deg inn i dine barns sted. Kjenne på litt empati. Kjenne litt på "hvordan ville jeg følt hvis noen gjorde noe tilsvarende mot meg?"

Hvordan ville du hatt det nå, om ditt eldste barn plutselig hadde en kjæreste, som du aldri hadde møtt, men som denne planla at skulle bo med dere? Dvs. du fikk møte denne en gang eller to før denne skulle flytte inn, men de planla dette uten å involvere deg.
De hadde da også bestemt en endring i romfordelingen hjemme hos dere, slik at de selv fikk det best mulig, mens du fikk det dårligere. 
De så altså bare hvordan denne løsningen ville blitt best mulig for dem, men ikke hvordan den ville gjøre ting dårligere for dere andre.
Og hver gang du sa at det ikke gikk, og at de ikke kunne bestemme, så bare overså de deg, og fortsatte med sine planer.

Eller om det i morgen tidlig kom noen på døra, og sa at beklager å si det, men leiligheten deres må fraflyttes. Vi flytter alle møblene deres og alt annet i leiligheten til en annen leilighet et annet sted mens dere er på skole/jobb i dag. Her er adressen. Og "By the way" det er en større leilighet enn dere bor i, så dere kommer til å dele bad, kjøkken og en del andre fellesområder med en annen familie. Men dere får like mange soverom som i dag. 

Ikke at dette er et veldig realistiske scenarier. Men dette handler om å forsøke å forstå hvordan dette føles. 
Det å bli revet opp og sendt inn i en situasjon du ikke ønsker, uten at du har noen særlig mulighet til å bli hørt eller å få påvirke situasjonen. 
Det å settes i en situasjon der du ikke lengre har hjemme som et fristed der du kan være deg selv, men at du alltid vil bo sammen med noen du ikke kjenner, og ikke vet helt om du liker. 

Og TS, ADHD og hormonendringer (Som graviditet, PMS, tenårene eller overgangsalder) det er ingen god kombo. 
Det er mulig du bør vurdere om du ikke skal få deg selv utredet også, så du får hjelp til å unngå å rote til ditt eget og barnas liv noe særlig mer enn det du allerede holder på med. 

Anonymkode: 1c022...efc

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 14
Skrevet

Skal man le eller gråte over at voksene mennesker sitter og kommenterer så mye vås? 😂 velger og le. Trodde i 2023 at man ikke hadde et så fortrengt syn på ting, burde skamme dere alle sammen. Mine barn har det veldig bra og jeg er en god mor som tenker over hva det beste er. En ting er sikkert at jeg har oppdratt mine barn til og ikke bli nett troll, og med tanke på så mange av kommentarene her ser jeg at mine barn har kommet langt i livet. Er ikke vits og kommentere mere tull, jeg gidder ikke lese det uansett. Har kommet til en avgjørelse som er bra for meg og mine. Siste gang jeg gidder og spørre om råd herfra, gjeng med troll alle sammen 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skal man le eller gråte over at voksene mennesker sitter og kommenterer så mye vås? 😂 velger og le. Trodde i 2023 at man ikke hadde et så fortrengt syn på ting, burde skamme dere alle sammen. Mine barn har det veldig bra og jeg er en god mor som tenker over hva det beste er. En ting er sikkert at jeg har oppdratt mine barn til og ikke bli nett troll, og med tanke på så mange av kommentarene her ser jeg at mine barn har kommet langt i livet. Er ikke vits og kommentere mere tull, jeg gidder ikke lese det uansett. Har kommet til en avgjørelse som er bra for meg og mine. Siste gang jeg gidder og spørre om råd herfra, gjeng med troll alle sammen 

Unnskyld meg, du har et barn med utfordringer på avlastning, og du har møtt en fyr noen ganger de siste 6 mnd som du er Gravid med. Og du planlegger å rive opp alt og reise til ham. Barnet ditt som er på avlastning rives faktisk opp fra to steder da, fordi du fikk en ide. 

Ja, det å møte noen og bli gravid på 6 mnd er helt villt for to single mennesker, men når du har to barn fra før, og bor så langt vekk, er det faktisk helt villt. 

Hva trodde du ville skje når du startet denne tråden? 

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er ingen her som sier at hva den voksne foretar seg skal bestemmes av barna. Tvert imot sier de aller fleste at den voksne må klare å være voksen nok til å ta hensyn til barnas behov, og å gjøre valg basert på hva som er best for barna. 

Som forelder er man nødt til å veie egne ønsker og behov opp mot barnas ønsker og behov. Og mange ganger velger en god forelder å la barnas behov gå foran. 
For det er kun en kortere periode i livet barna er barn. Og man vet hvor mye barndommen påvirker resten av barnets liv. 

Det betyr ikke at foreldre skal være selvoppofrende og kun tenke på barnas ønsker og behov. 
Det betyr at når man gjør noe som kan påvirke barna negativt, så forsøker man å begrense hvor negativ påvirkningen vil bli på barna. 

En foreldre som får seg ny kjæreste, venter med å introdusere kjæresten (som kjæreste) inntil forholdet er "sikkert". 
Å gjøre større endringer i barnas liv, som å flytte sammen med en kjæreste, må vurderes grundig opp mot de ulempene det har for barna. (Som at for dem, så er dette en "ukjent" person som plutselig skal bo i deres hjem. De vil da måtte forholde seg til at denne er der hvis de må på do på natta, eller om de vil lage seg mat på kjøkkenet. 
Her vil altså kjemien mellom kjæresten og barna ha stor betydning for om dette vil være greit eller ikke. 

Anonymkode: 1c022...efc

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Unnskyld meg, du har et barn med utfordringer på avlastning, og du har møtt en fyr noen ganger de siste 6 mnd som du er Gravid med. Og du planlegger å rive opp alt og reise til ham. Barnet ditt som er på avlastning rives faktisk opp fra to steder da, fordi du fikk en ide. 

Ja, det å møte noen og bli gravid på 6 mnd er helt villt for to single mennesker, men når du har to barn fra før, og bor så langt vekk, er det faktisk helt villt. 

Hva trodde du ville skje når du startet denne tråden? 

TS du bør ta til deg dette.

Det er vanlig å vente et års tid før man introduserer ny kjæreste selv om barna ikke har spesielle behov

Man ser selvsagt an om stefar fungerer med eksisterende barn  FØR man forplikter seg til felles barn, bolig e.l.

Hvis du allerede har barn med spesielle behov du ikke klarer å ta deg av på egenhånd uten avlastning er det noe underlig å skaffe seg et til.

Hvis du har ADHD og far er neurotypisk er det 35% sannsynlighet for at barn nr 3 har ADHD.

Anonymkode: c2107...252

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Jaja du tror det er noe feil med alle andre enn deg? Virkelig? 

Det virker som du har veldig lite selvinnsikt -  du fremstår IKKE som gjennomtenkt overhodet. 

Det er også tydelig at du ikke klarer å ta inn over deg andres synspunkter, selv om du bad om råd. 

Anonymkode: c2107...252

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Du har bestemt deg, så når har du tenkt at denne flyttingen skal skje? 

• Liker 1
Skrevet

Han for flytte til deg da. Barna dine skal ikke lide med å bytte skole, kanskje miste venner bare fordi du har fått kjæreste.

Vil ikke han flytte, så sier vel det sitt om han.

Skrevet
Eva-Lena skrev (37 minutter siden):

Han for flytte til deg da. Barna dine skal ikke lide med å bytte skole, kanskje miste venner bare fordi du har fått kjæreste.

Vil ikke han flytte, så sier vel det sitt om han.

Det er ts som ikke vil at han skal flytte til henne for hun har ikke plass til han. Gud vet hvordan hun har plass til barn nr 3 da siden det skal gå såå fint om de går fra hverandre. 

Anonymkode: 1dd9a...46d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.9.2023 den 12.56):

Jeg har to barn og vært enslig lenge, for ca et halvt år siden møtte jeg en og vi begynte og date, ting gikk bra og sakte men sikkert introduserte jeg barna og det gikk veldig bra. Vi har litt avstandsforhold pga reisevei men sees så ofte det lar seg gjøre. Har blitt godt kjent med familien hans og barna trives også der. Han har ikk barn fra før og ønsket seg et eget, jeg hadde samme ønske og begynner og bli eldre så har ikke så god tid, ene førte til det andre og ja nå er jeg gravid, var en nyhet vi begge ble glad for, men vi har holdt dette hemmelig og ikke sagt noe til barna osv fordi jeg syns det er litt tidelig og må være rett timing men han klarte og forsnakke seg til sin familie, de mente at siden vi ikke bor sammen og jeg har to barn fra før (en med utforinger som adhd osv) så mente de at det blir for mye for meg med et barn til siden jeg ikke har kontakt med min familie som kan bidra, vi havnet i en konflikt pga dette så nå er jeg litt usikker hva jeg skal gjøre... Vi har lenge diskutert og flytte sammen men mine barn ønsker ikke og forflytte seg med han, jeg er red det vil bli mye konflikter. Hvordan få barna til og varme seg opp til og flytte inn hos han på en fin måte? Det innebærer også skole bytting osv for barna så er mye forandringer... De er eldre mellom (9-15 år) Vi har prøvd og finne på mye gøy sammen og styrke forholdet men nå har det blitt helt stopp og blitt til at eldste er på avlastning når jeg er der da han er så sint og vil ikke være med, men det påvirker også yngste så vanskelig. Tar gjerne imot tips da jeg gjerne ønsker at dette skal bli bedre 

Umiddelbart skriker hele kroppen min NEI. Ikke tving barna til å oppløse hele livet sitt for å bo med en mann de ikke liker. Dette er faktisk ikke greit 

Skrevet

Har du alvorlig grad av ADHD, ts? Jeg spør helt seriøst og begrunner det med at eldstemann har det og at det er en genetisk komponent her. Samt at dine avgjørelser virker impulsive og litt over the top. Kanskje det hadde vært fint for deg å få hjelp til å sortere. 

Anonymkode: 516f2...175

• Liker 7
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...