Gå til innhold

En tråd for oss som går på Wegovy - uten klikk 😉

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Betasuppe kan neppe være det verste du får i deg ☺️

1,1 kg ned siden sist onsdag. Føler meg litt i ubalanse etter nattevakter i helgen. Satte sprøyte igår, våknet kvalm i dag. Jeg har heldigvis sluppet unna de verste bivirkningene, så er spent på neste uke når jeg skal øke.

Hva spiser dere typisk iløpet av en dag? 

Anonymkode: 036ad...f16

Nei da, det kunne vært verre, men jeg ble skremt av sultfølelsen, at jeg fikk så stor trang til å spise og kjente på det hele tiden. Det var unormalt. Men i dag er det ny onsdag, ny uke for meg også, og jeg fatter mot selv om jeg har gått opp 3 kg på noen dager. Det er over nå, og jeg går tilbake til det vanlige. De kiloene er nok bare vann som forsvinner fort igjen.

Jeg må ut og handle i dag, og kommer til å kjøpe mager salami og egg som jeg kan ha på de 2-3 knekkebrødene mine, fisk eller kylling og wokgrønnsaker, ofte bare brokkoli, squash og paprika.   Legen har beordret 1/2 banan hver dag pga kalium også.

Jeg ønsker deg også lykke til med uka vi har begynt på.  
-Ann

Anonymkode: 4d408...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nei da, det kunne vært verre, men jeg ble skremt av sultfølelsen, at jeg fikk så stor trang til å spise og kjente på det hele tiden. Det var unormalt. Men i dag er det ny onsdag, ny uke for meg også, og jeg fatter mot selv om jeg har gått opp 3 kg på noen dager. Det er over nå, og jeg går tilbake til det vanlige. De kiloene er nok bare vann som forsvinner fort igjen.

Jeg må ut og handle i dag, og kommer til å kjøpe mager salami og egg som jeg kan ha på de 2-3 knekkebrødene mine, fisk eller kylling og wokgrønnsaker, ofte bare brokkoli, squash og paprika.   Legen har beordret 1/2 banan hver dag pga kalium også.

Jeg ønsker deg også lykke til med uka vi har begynt på.  
-Ann

Ja det er nok ekstra vann pga salt suppe, går nok ut igjen kjapt. 👍🏼

Anonymkode: 47fff...64e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uka var de to første dagene etter sprøyta skikkelig tung. Tok den onsdag og gårdagen var jeg kvalm, hadde vondt i magen og rap med svovellukt. Kan sove hele døgnet. Har begynt å miste sinnsykt mye hår også. Syns det er rart bivirkningene har tatt seg så mye opp når jeg har gått på 1,7mg i nå 7 uker. 68 kg på onsdag, og gleder meg til å snakke med legen om veien videre. Økning til 2,4 mg ligger ikke i kortene akkurat nå allefall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har gått ned 8 kg på 8 uker. Siden jeg har hatt ganske god effekt av laveste og nest laveste dose, ble legen og jeg enige om at jeg ikke trengte øke (skulle vel ha økt til 1mg denne uka egentlig i følge opptrapping) Jeg er veldig fornøyd med vektnedgangen så langt, og synes bivirkningene er såpass minimale at det oppleves uproblematisk. Gleder meg veldig til «første milepæl» som er minus 10 kg.. men har mange kilo igjen enda.. 

Anonymkode: 859ae...7af

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har gått på wegovy siden november. Gått ned 10 kilo, men stått stille på vekta nå i 2mnd. Men tar det egentlig med ro, for cm går ned likevel. 
Sliter veldig med halsbrann og raping 🙄 Har opplevd å kaste opp to ganger og det var julaften og etter en pinnekjøtt middag, så var nok den fete maten.

Økte dosen nå for 2 uker siden til nest høyeste, men da opplevde jeg å bli mer sulten enn jeg har vært tidligere. Syns dette er litt rart 🤔 Noen andre som har opplevd det? Vekta er forøvrig den samme. 

Anonymkode: 8d95b...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/13/2023 at 9:16 AM, AnonymBruker said:

Ingenting. Hører alle blir fulgt opp. Jeg fikk resept som holdt til to uker til (totalt for 4 mnd) og ikke hørt noe. Tok noen blodprøver da jeg startet og det er det.

Anonymkode: a4c7b...76f

Jeg blir heller ikke fulgt opp på samme måte som jeg forstår de fleste blir. Fikk resept for 3 pakker (opptrapping), og ny legetime om 3 måneder. Ingen blodprøver eller noe sånt, bare blodtrykksmåling.

Hva gjør man på oppfølgingstimene? Samtale om virkning og bivirkning? Jeg tenker at dersom jeg får behov for kontakt med legen så skriver jeg en melding på Helsenorge. Pleier å få kjapt svar fra legen der.

Viktig å føle seg trygg iallfall. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 11/13/2023 at 1:46 PM, AnonymBruker said:

Endelig har vi fått et godt hjelpemiddel, selv om det er omdiskutert.  Jeg er godt i gang med nøye oppfølging hos legen.  Hun skryter av blodprøveresultatene og tilpasser medisinene. Nå var hun også fornøyd med at blodtrykket var gått  ned. Jeg startet med BMI over 40 og er i uke 9 på Wegovy.

Jeg håper at så mange gode resultater kan føre til lavere priser for pasientene.  Mer dokumentasjon blir vel nødvendig, men det begynner å komme.

Er det lov å dele en link?  

https://www.finansavisen.no/helse/2023/11/13/8058005/novo-nordisk-okte-borsverdien-med-160-mrd.-kroner

Anonymkode: 4ce43...99e

Her kan man stille spørsmål ved om sprøytene i seg selv reduserer dødeligheten, eller om det er en konsekvens av å gå ned i vekt.

Novo Nordisk vil selvsagt gjerne ha oss til å tro at det er "mirakelsprøyter" de produserer (og tjener enormt med penger på), men forskning viser jo at vektnedgang i seg selv kan føre til redusert sykelighet. 

(Det er vel også noe mange av oss med langvarig overvekt har erfaring med selv.)

Endret av Caissa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Caissa skrev (15 minutter siden):

Jeg blir heller ikke fulgt opp på samme måte som jeg forstår de fleste blir. Fikk resept for 3 pakker (opptrapping), og ny legetime om 3 måneder. Ingen blodprøver eller noe sånt, bare blodtrykksmåling.

Hva gjør man på oppfølgingstimene? Samtale om virkning og bivirkning? Jeg tenker at dersom jeg får behov for kontakt med legen så skriver jeg en melding på Helsenorge. Pleier å få kjapt svar fra legen der.

Viktig å føle seg trygg iallfall. 

Kjenner jeg er SYKT fornøyd med min fastlege når jeg leser dette! Jeg har slitt med overvekt siden barndommen og fått en diagnostisert en overspisingslidelse. Jeg er høytfungerende (har barn, godt gift, høy utdanning og god jobb) - men håndterer stress og indre uro med mat. Jeg har fått og får hjelp for dette av spesialisthelsetjenesten FØR sprøytene, og når jeg startet på sprøytene var jeg egentlig inn i en fase hvor jeg normalt ville ha overspist og gått opp i vekt (forhold på jobben som ikke er bra) så jeg har fått en gradert sykmelding, og har dermed overskudd til å ta gode valg for meg selv i løpet av uka, skjermer meg fra den verste belastningen som er på jobb akkurat nå, og veier meg ved hver legekonsultasjon samtidig som vi snakker om behovet for sykmelding, bivirkninger jeg eventuelt måtte ha, dose på opptrapping ut ifra vektnedgang og bivirkninger samt blodprøver. Jeg skal også starte opp behandling i psykomotorisk gruppe fra og med neste uke hvor man jobber med dette å identifisere opplevelser i egen kropp. Jeg tror mange overvektige slutter å kjenne på følelsen som sitter i kroppen, dette gjør vi både bevisst og ubevisst. Mat er en måte å sløve seg selv ned og døyve ubehag på. Jeg har hatt store problemer med å «gire ned» om kvelden, og der har mat blitt en viktig komponent for å skru av nervesystemet som durer på høygir.. 

Anonymkode: 859ae...7af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/4/2023 at 8:07 PM, AnonymBruker said:

Jeg vurderer å starte nå før jul. Jeg har imidlertid ennå ikke helt fått svar på om den passer mitt «problem.» Jeg tåler nemlig godt å være sulten, men jeg har alltid! sulten eller mett lyst på godteri eller bakevarer. Rett etter ok sunn middag, er jeg klar for smågodt. Jeg er derfor redd for at jeg til tross for medisinen likevel vil slite med det jeg gjør. Sterk søtsug og stadige sprekker. Det blir både pinlig overfor lege og dyrt for lommeboka og ikke minst nedtur for meg selv om det ikke fungerer. 

Anonymkode: 06486...16a

Hei

Kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver om ha lyst på godteri eller bakevarer selv om du er mett!

Jeg satt lenge på gjerdet for jeg turde begynne med Wegovy, og én av de tingene jeg spurte legen om var det med søtsug.
Hen sa at andre pasienter hadde rapportert tilbake at det var en av "bivirkningene"; altså at de mistet suget.

Og slik føles det for meg også. Det er så rart! (Men er bare inne i første uka med medisin da, så får se hvordan det blir framover.)
Jeg er vant til å leve med at det å spise kan trigge sug etter godteri, kaker mm. Akkurat som om "spisemaskinen" starter opp. Selv om jeg er sprekkmett så er hjernen fullt fokusert på å få søtsaker. 
Dette inntreffer hovedsakelig fra ettermiddagen og utover. Middag er den største triggeren.
Fryktelig slitsomt, og noe jeg håper denne medisinen vil avhjelpe.

Håper du opplever mindre stress mtp. godteri og bakevarer!! (Hadde vært interessant å høre mer om det.)

Endret av Caissa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oppdaget nettopp denne tråden, så beklager om jeg tar opp ting som allerede er diskutert (orker ikke lete🙈).

Lurer veldig på dette med utmattelse! Jeg startet på Wegovy i oktober i fjor, og har gått ned 17 kg, som jeg er kjempefornøyd med :) Har gått på maksdosen i ca 2mnd nå, og hadde håpet at formen skulle være bedre. Men jeg sliter fortsatt veldig med ekstrem utmattelse, og det går utover hverdagen hvor jeg ikke har tid til å ligge på sofaen halve døgnet (er alenemor til 2 pluss nærmeste pårørende til mamma med alzheimers). 

Fastlegen er det null hjelp i å kontakte, for han rister bare på skuldrene og sier han aner ikke, for denne medisinen er fortsatt veldig ny for ham 😧

Jeg har også fått enda verre søvnproblemer (har adhd og alltid slitt med søvn), og lurer på om dette kan skyldes Wegovy bruken....? 🤔 Søvnmønsteret har blitt veldig ustabilt; kan gå 2 døgn uten søvn, for så å sove som en stein i 12-15 timer, uten å høre en eneste alarm eller ungene som prøver å vekke meg! De er 12 og 15 for øvrig, så de overlever slike dager fint, men er jo uansett ingen god følelse som mamma, å sove meg gjennom dagene så ungene må styre seg selv 😥 (dette skjer kanskje én gang per uke, eller hver andre uke).

Andre som har opplevd endring i søvnmønsteret, og/eller vedvarende utmattelse...? 😐

Anonymkode: f34a3...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Valgte å være stor og tung

Det å gå ned i vekt og bli mindre var ikke helt meg.

Gikk ned 23Kg på 8 mnd.

Kom raskt opp i min komforvekt igjen, trives best der.

Slik er jeg....  Slipper nok å bruke de siste årene på pleiehjem som dement...

Anonymkode: 1581e...f72

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Caissa skrev (1 minutt siden):

Hei

Kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver om ha lyst på godteri eller bakevarer selv om du er mett!

Jeg satt lenge på gjerdet for jeg turde begynne med Wegovy, og én av de tingene jeg spurte legen om var det med søtsug.
Hen sa at andre pasienter hadde rapportert tilbake at det var en av "bivirkningene"; altså at de mistet suget.

Og slik føles det for meg også. Det er så rart! (Men er bare inne i første uka med medisin da, så får se hvordan det blir framover.)
Jeg er vant til å leve med at det å spise kan trigge sug etter godteri, kaker mm. Akkurat som om "spisemaskinen" starter opp. Selv om jeg er sprekkmett så er hjernen fullt fokusert på å få søtsaker.
Fryktelig slitsomt, og noe jeg håper denne medisinen vil avhjelpe.

Håper du opplever mindre stress mtp. godteri og bakevarer!! (Hadde vært interessant å høre om det.)

Jeg vokste opp med foreldre som var ekstremt opptatt av vekt. Jeg ble faktisk satt på min første pulverkur før jeg var 8 år, uten at jeg kan se at jeg var spesielt tykk. Mat ble forbundet med noe forbudt og farlig. Samtidig ble mat brukt som trøst og belønning. Til slutt hadde jeg et helt forvrengt forhold til hele konseptet.

Som voksen har jeg forsøkt å reparere det usunne forholdet til mat. Jeg liker å lage mat fra bunnen, jeg synes det er gøy å prøve nye oppskrifter og har råd til å velge rene råvarer. Slik holdt jeg meg slank veldig lenge. Men så ble jeg syk og begynte på medisiner med vektøkning som bivirkning. Den sultfølelsen jeg følte kunne ikke sammenlignes med vanlig sult, det var rett og slett overlevelsesinstinkt som var vanskelig å motstå. Jeg tror det er slik mange overvektige mennesker har det hver dag. Det er ikke mangel på kunnskap eller vilje, men rett og slett umulig å motstå. 

Likevel ble jeg ikke reelt overvektig før vi opplevde en tragedie. Da tok mønstrene fra barndommen over og mat ble brukt som trøst. Og suget inni meg ble stagget. Men kiloene snek seg på og jeg klarte bare ikke å snu. Jeg ba om hjelp, men fastlegen hadde ikke kompetanse på dette og henvisning til psykolog ble avvist. Så jeg forsøkte å ta tak i problemet selv, noe som førte til jojoslanking.

Sist klarte jeg å gå ned 17 kilo. Så glapp det igjen, og jeg gikk opp 5 kilo igjen, og vekten var stigende. Min erfaring var at jeg gjerne ble 5 kilo tyngre for hver jojoslanking, så jeg ville virkelig ikke oppleve dette en gang til. Jeg gikk til legen, som tilfeldigvis hadde vikar, og forklarte at jeg ikke klarte å holde vekten. Jeg hadde da bli på 34. Hun skrev ut ozempic, og det var som å skru av en bryter. Jeg sluttet å tenke på mat over natta. Det hadde faktisk såpass sterk virkning at jeg slet med å få i meg mat.

Sånn hadde jeg det lenge, uten store bivirkninger. Jeg har fortsatt vektnedgangen i rykk og napp. Noen måneder står det stille, andre går jeg litt ned. Jeg har det ikke så travelt. Ved juletider gikk jeg over til wegovy, og måtte redusere dosen kraftig pga bivirkninger. Det er samme medisin, men av en eller annen grunn tåler jeg den fryktelig dårlig. Nå tar jeg minste dose hver 10. dag og har samme effekt som langt høyere dose på Ozempic. 

Dessverre har jeg lagt merke til at det ikke bare blir matlysten som er redusert. Jeg hadde mindre lyst på det meste på høyere dose. Det var som om ingenting ga glede mer. Det har heldigvis kommet litt tilbake med lavere dose, men det er viktig å være oppmerksom på at psykiske forandringer kan skje ved disse sprøytene. Jeg kjenner to som fikk selvmordstanker etter en tid på slankemedisinen, så dersom man opplever nedstemthet er det viktig at det følges opp av lege.

Anonymkode: eb1fe...b65

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjenner jeg er SYKT fornøyd med min fastlege når jeg leser dette!

Høres helt fantastisk ut med den tilnærming du får. Her bar det mer velg selv om du vil prøve og ingen spørsmål om hvordan det vil være å klare å stå i jobben. 

Anonymkode: 06486...16a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Caissa skrev (2 timer siden):

Her kan man stille spørsmål ved om sprøytene i seg selv reduserer dødeligheten, eller om det er en konsekvens av å gå ned i vekt.

Novo Nordisk vil selvsagt gjerne ha oss til å tro at det er "mirakelsprøyter" de produserer (og tjener enormt med penger på), men forskning viser jo at vektnedgang i seg selv kan føre til redusert sykelighet. 

(Det er også noe de mange av oss med langvarig overvekt har erfaring med selv.)

Jeg var 140+  Gikk raskt ned 30 Kg.  Sluttet da jeg ikke fungerte privat eller på jobb. Gikk raskt opp igjen etter avbrudd.  Trives best der,er meg selv igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Slik er jeg....  Slipper nok å bruke de siste årene på pleiehjem som dement...

Hvor fikk du inntrykket av demens som en følge av Wegovy fra?

Anonymkode: 8f280...7e0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja, det samme lurte jeg på?

Anonymkode: ca8c0...a6d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pga at risiko for demens øker med alderen og overvekt forkorter livet?  Sånne tanker?  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Huff, mange triste tanker her i dag, men vi får bare prøve så godt vi kan.  Jeg økte til 1,7 sist onsdag, men sliter ennå med den store sulten som kom over meg i forrige uke. Det vil ikke gi seg, og jeg vil ikke veie meg. Fått dilla på suppe og kraft fra bein. (Av alle merkelige ting å crave etter)

klem

-ann

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk på Ozempic i 1,5 år, og hadde null effekt. Jeg gikk forsåvidt ned 5 kg, men det var totalt i løpet av perioden, og jeg veier fortsatt mer enn 120 kg.

Når jeg sier at det hadde null effekt, mener jeg at det ikke påvirket matinntaket mitt i det hele tatt. Men saken er at jeg ikke overspiser, og aldri har gjort det. Mistenker det har mye større effekt på folk som gjør det. Jeg spiser "normalt," men legger veldig lett på meg. Over tid blir det mange kilo, og går jeg ned 2, går jeg fort opp 3 igjen.

Det var ekstremt demotiverende, særlig etter at legen skrudde forventningene opp i skyene. Og når man i tillegg bombarderes av innlegg i media der dette presenteres som et mirakelmiddel som funker så bra at det er "juks"...!

Ja, nei. Utrolig negativ opplevelse for meg, i alle fall.

Anonymkode: fc851...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dessverre har jeg lagt merke til at det ikke bare blir matlysten som er redusert. Jeg hadde mindre lyst på det meste på høyere dose. Det var som om ingenting ga glede mer. Det har heldigvis kommet litt tilbake med lavere dose, men det er viktig å være oppmerksom på at psykiske forandringer kan skje ved disse sprøytene. Jeg kjenner to som fikk selvmordstanker etter en tid på slankemedisinen, så dersom man opplever nedstemthet er det viktig at det følges opp av lege.

Anonymkode: eb1fe...b65

Sånn hadde jeg det på Ozempic. Ingen effekt på appetitt eller matinntak, men mistet gleden over ting.

Anonymkode: fc851...595

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...