AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #281 Del Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg tror ikke alle forstår hvor ulikt disse medisinene virker på folk. Noen har alle bivirkninger etter første stikk og noen må opp i høye doser for å få et snev av virkning. Mange bruker seg selv som fasit, slik virker det på meg, så da gjelder det for deg også... Selv er jeg blant dem som fikk absolutt alt fra første stikk. Likevel økte jeg etter 4 uker, fordi legen min sa at det var sånn medisinen skulle tas. Man stoler jo på legen sin. I hvert fall gjorde jeg det. Jeg tok det for gitt at legen hadde peiling på produktet hun ba meg ta. Det var først etter å ha lest meg opp på diverse grupper at jeg skjønte at mange leger vet ytterst lite om slankemedisinen. Fedme er lavstatus, også hos leger, så det blir ikke prioritert. Jeg har gått på medisinen i 6 måneder og hadde min andre økning (det er ikke lov å skrive doser her) før jul. Jeg har gått ned langt saktere enn jeg gjør ved en vanlig slankekur. Jeg har faktisk ikke noe problem med å rase ned i vekt uten "juks". Problemet er at jeg går opp igjen med en gang, og gjerne legger til noen kilo i prosessen. Denne gangen har jeg valgt å gå for en løsning som jeg kan leve med resten av livet. Det innebærer mye trening. Jeg har aldri klart å gå ned i vekt hvis jeg trener samtidig før, for jeg blir så sulten av trening. Dessverre har jeg ikke klart å trene etter siste doseøkning. Jeg har hatt diare og magesmerter siden julaften. Når det gjelder håravfall, så har jeg faktisk alopecia fra før. Ikke veldig alvorlig, jeg mister gjerne en flekk på størrelse med en fingernegl. Dessverre mister jeg den ofte i hårfestet foran, så det synes godt. Det utløses av stress, og slankekurer gir ofte håravfall. Det dukker gjerne opp 3-4 måneder etter at jeg begynner på kuren. Denne gangen har jeg ikke mistet hår. Jeg har tykkere hår enn på lenge, faktisk. Men så har jeg også gått veldig sakte ned i vekt. Anonymkode: eb1fe...b65 Nei, det er det. Det er store variasjoner og legene har jo nettopp startet å gi ut dette. De har bare ca ti år med data som diabetes-medisin, og min fastlege legger alt på det. Merker at hun ikke vet stort mer enn meg. Misunner de som ikke har bivirkninger 😭😭 Anonymkode: a4c7b...76f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #282 Del Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Men jeg er inne på hårtapet mitt, som jeg skrev om over, har flere opplevd det? Jeg har halvert mengden hår og sluttet derfor, i frykt for å bli skalla. Men det jeg lurer på er om håret kommer tilbake. Jeg vil gjerne begynne igjen over jul, og bruke dette kun en gang i mnd feks, men er livredd for dette håret. Har noen av dere mistet hår og så har det gått seg til? Anonymkode: a4c7b...76f Jeg har og omtrent halvert hårmanken. Begynte ca 3 mnd etter jeg begynte på Wegovy. Nå 5 mnd senere har håravfallet avtatt kraftig og jeg håper jeg på sikt får tykkere hår igjen.. Anonymkode: 5150f...167 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #283 Del Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg har og omtrent halvert hårmanken. Begynte ca 3 mnd etter jeg begynte på Wegovy. Nå 5 mnd senere har håravfallet avtatt kraftig og jeg håper jeg på sikt får tykkere hår igjen.. Anonymkode: 5150f...167 Åå, så godt å høre. Jeg turte ikke fortsette pga håret. Er redd jeg mister mer når jeg starter igjen, men merker at etter 5 uker uten så må jeg starte igjen😭😭 Vurderer nå å vente med å begynne til håret er stabilt, men da har jeg vel 3 hårstrå igjen og veier 10 kg mer. Anonymkode: a4c7b...76f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #284 Del Skrevet 30. desember 2023 Jeg tok første sprøyte for 3 dager siden. Eneste jeg har merket er at jeg ikke er så sulten til frokost, men det kan være tilfeldig. Det er uansett ikke det måltidet hvor jeg pleier å spise mest. Er dessverre fortsatt like sulten og fysen på kveldene. Jeg våknet i natt av at jeg var veldig kvalm og måtte på do, men kan like gjerne være omgangssyken som resten av familien har hatt i julen😅 Blir spennende å se fremover Anonymkode: d9f7d...327 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #285 Del Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg tok første sprøyte for 3 dager siden. Eneste jeg har merket er at jeg ikke er så sulten til frokost, men det kan være tilfeldig. Det er uansett ikke det måltidet hvor jeg pleier å spise mest. Er dessverre fortsatt like sulten og fysen på kveldene. Jeg våknet i natt av at jeg var veldig kvalm og måtte på do, men kan like gjerne være omgangssyken som resten av familien har hatt i julen😅 Blir spennende å se fremover Anonymkode: d9f7d...327 Ja, dette virker veldig forskjellig på folk. Jeg merket det en time etter første stikk og klarte ikke spise mer enn en halv brødskive den dagen. Mens andre må opp på veldig høy dose. Jeg har fått kvalme og diaré dersom jeg har spist fett/sukker og hatt noen heftige runder med magekramper ut av en annen verden. Så kan hende det er en reaksjon på at du da har spist som vanlig. Er mest sannsynlig en bivirkning og da er medisinen i gang med å jobbe. Håper det virker bra for deg etter hvert🤞😊 Anonymkode: a4c7b...76f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #286 Del Skrevet 30. desember 2023 Kalevala skrev (På 15.11.2023 den 12.07): Jeg skjønner at det kan være vanskelig å forstå at myten "det er bare å spise mindre og bevege seg mer" er på vei ut nå når nyere forskning viser at dette ikke fungerer. Men det er litt pinlig å se en slik mangel på evne til å ta til seg ny kunnskap. Men å kalle det en kronisk sykdom, jeg er både enig og uenig. Er heller samfunnsproblem fordi problemet er all drittmaten vi har tilgjengelig rundt oss. Det er ikke tilfeldig at så mange amerikanere er overvektige ifh f.eks Norge. Det er hovedsakelig mat og livsstil. Jeg har alltid vært slank men gikk opp 15kg da jeg bodde i et annet land. Kun maten som var forskjellen. Det er et slags overlevelsesmekanisme som de fleste av oss har, det å overspise og hamstre mat. Men kronisk, nja. Heller at vi som samfunn ikke legger til rette for at det skal være lett å velge sunt. Jeg må konstant jobbe med å velge sunt og uten nok kunnskap er det lett å bli overvektig. Jeg tror ikke denne pillen er bra for de fleste. Anonymkode: c870a...528 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #287 Del Skrevet 30. desember 2023 Er det noen som veit hvorfor folk reagerer så forskjellig på sprøyta? Har en kollega som bruker ozempik, og hun er hjemme fra jobb med diaré nesten hver tirsdag (som er dagen etter injeksjonen). Hun har gått på sprøyta over et år. Så da jeg begynte med Wegovy for noen måneder siden var jeg spent fordi jeg hadde bare kollegaen min å sammenligne med. Men jeg har så og si ikke at noe bivirkninger. Skjønner at alle reagerer forskjellig på forskjellige typer medisiner, men synes fortsatt det er merkelig/spennende hver gang hu nevner kvalme og magevondt. Hun veit ikke at jeg har begynt på Wegovy. Anonymkode: 5b6dd...84c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #288 Del Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det noen som veit hvorfor folk reagerer så forskjellig på sprøyta? Har en kollega som bruker ozempik, og hun er hjemme fra jobb med diaré nesten hver tirsdag (som er dagen etter injeksjonen). Hun har gått på sprøyta over et år. Så da jeg begynte med Wegovy for noen måneder siden var jeg spent fordi jeg hadde bare kollegaen min å sammenligne med. Men jeg har så og si ikke at noe bivirkninger. Skjønner at alle reagerer forskjellig på forskjellige typer medisiner, men synes fortsatt det er merkelig/spennende hver gang hu nevner kvalme og magevondt. Hun veit ikke at jeg har begynt på Wegovy. Anonymkode: 5b6dd...84c For noen går det rett i fletta med en gang, mens for andre i rykk og napp, mens andre igjen merker ingenting på mnd så plutselig blir man slått i bakken. Anonymkode: 405d7...73b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 30. desember 2023 #289 Del Skrevet 30. desember 2023 Tråden er ryddet for diskusjon rundt dosering av medisiner, signering som helsepersonell, nedsettende ytringer og svar til slettede innlegg. Rhodiola, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #290 Del Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men å kalle det en kronisk sykdom, jeg er både enig og uenig. Er heller samfunnsproblem fordi problemet er all drittmaten vi har tilgjengelig rundt oss. Det er ikke tilfeldig at så mange amerikanere er overvektige ifh f.eks Norge. Det er hovedsakelig mat og livsstil. Jeg har alltid vært slank men gikk opp 15kg da jeg bodde i et annet land. Kun maten som var forskjellen. Det er et slags overlevelsesmekanisme som de fleste av oss har, det å overspise og hamstre mat. Men kronisk, nja. Heller at vi som samfunn ikke legger til rette for at det skal være lett å velge sunt. Jeg må konstant jobbe med å velge sunt og uten nok kunnskap er det lett å bli overvektig. Jeg tror ikke denne pillen er bra for de fleste. Anonymkode: c870a...528 Jeg er uenig. Det gjelder nok for noen, men langt fra alle. Selv spise jeg utrolig sunt for en del år siden. Mye grønnsaker, fiber, kylling, makrell i tomat, cottage cheese, egg, mandler, avokado. Og jeg spiste nok. Allikevel var jeg konstant sulten og fysen. Det var ikke noe i kosten min som skulle tilsi det. Anonymkode: afe6e...2f7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalevala Skrevet 30. desember 2023 #291 Del Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men å kalle det en kronisk sykdom, jeg er både enig og uenig. Det er ikke noe jeg kaller det. WHO har definert fedme som en kronisk sykdom. https://www.legemiddelhandboka.no/T3.7/Fedme AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tror ikke denne pillen er bra for de fleste. Jeg tror denne medisinen er en revolusjon for bedre helse, på linje med Insulin og CGRP-hemmere. (Det er ikke en pille. Medisinen tas ukentlig i form av selvbetjent injeksjonspenn) For meg er medisiner kjærkomne korrigeringer av de ufullstendige kroppene våre. De gir oss muligheter til bedre liv. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalevala Skrevet 30. desember 2023 #292 Del Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er det noen som veit hvorfor folk reagerer så forskjellig på sprøyta? Har en kollega som bruker ozempik, og hun er hjemme fra jobb med diaré nesten hver tirsdag (som er dagen etter injeksjonen). Hun har gått på sprøyta over et år. Så da jeg begynte med Wegovy for noen måneder siden var jeg spent fordi jeg hadde bare kollegaen min å sammenligne med. Men jeg har så og si ikke at noe bivirkninger. Skjønner at alle reagerer forskjellig på forskjellige typer medisiner, men synes fortsatt det er merkelig/spennende hver gang hu nevner kvalme og magevondt. Hun veit ikke at jeg har begynt på Wegovy. Anonymkode: 5b6dd...84c Jeg har heller nesten ingen bivirkninger. De fleste har ikke det. Men de som får bivirkningene, de har ofte behov for å snakke om det, og dele sine erfaringer. Derfor er det dem vi hører fra og om. Og så får vi inntrykk av at det gjelder mange flere enn det faktisk gjør. Slik er det med alle medisiner. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mereo Skrevet 30. desember 2023 #293 Del Skrevet 30. desember 2023 Kalevala skrev (7 minutter siden): Jeg har heller nesten ingen bivirkninger. De fleste har ikke det. Men de som får bivirkningene, de har ofte behov for å snakke om det, og dele sine erfaringer. Derfor er det dem vi hører fra og om. Og så får vi inntrykk av at det gjelder mange flere enn det faktisk gjør. Slik er det med alle medisiner. Jeg har opplevd minimalt med det. Hatt noen opplevelser med sulfur rap, kvalme og oppkast. Men nå har gått over igjen og jeg har igjen ingen bivirkninger. Så jeg tror det har litt med hva som utløser det og om man finner en løsning eller hvordan unngå det også. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #294 Del Skrevet 1. januar 2024 On 12/15/2023 at 7:09 PM, AnonymBruker said: Jeg har nå gått ned 20 kg siden jeg startet i Mars/April en gang. Jeg er kjempe fornøyd med resultatet og glad det har gått sakte, jeg føler jeg rekker å henge med endringene i kostholdet. Det er kjempe deilig å ha gått ned så mye uten å ha nektet meg noe, men bare spist normale porsjoner. Jeg ser mange har "naziregime" i facebookgruppene når det kommer til kosthold. Jeg er så bevisst på at dette er en varig endring, så jeg ønsker ikke å nekte meg mat. Jeg vil lære meg å kunne spise ting i moderate mengder. Anonymkode: b798f...225 Hei, er du meg? Jeg er i akkurat samme båt. Fikk for første gang vite vekten min etter vekttapet (jeg prøver å holde meg unna vekt, pga. at det er ofte dårlig for psyken min) og jeg har gått ned 20 kg siden Mars/April. Jeg spiser også normal mat, i normale mengder. Jeg fokuserer på å få i meg sunn mat, men med kos innimellom der jeg ønsker det. Jeg takker ja til kakestykke om jeg ønsker det, eller lett nei om jeg ikke ønsker det. Jeg har ikke lengre ett sykelig behov for å spise mat, sånn som jeg hadde før. Så vektnedgangen har vært veldig sakte (kunne sikkert gått ned dobbelt så mye om jeg prøvde) men jeg ønsker en varig vektnedgang som både kropp og hode kan henge med på. Jeg har prøvd nok av såkalte "crash diets" opp gjennom livet. Å rase ned i vekt hjelper ikke, da går jeg bare opp igjen når kroppen og hodet for nok av å sulte og nekte meg selv god mat. Jeg håper jeg vil klare å opprettholde disse gode vanene jeg har lagt meg når jeg en gang slutter. (Jeg ønsker barn, og da må man slutte på medisinen før man blir gravid.) Anonymkode: 04dd2...53c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #295 Del Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei, er du meg? Jeg er i akkurat samme båt. Fikk for første gang vite vekten min etter vekttapet (jeg prøver å holde meg unna vekt, pga. at det er ofte dårlig for psyken min) og jeg har gått ned 20 kg siden Mars/April. Jeg spiser også normal mat, i normale mengder. Jeg fokuserer på å få i meg sunn mat, men med kos innimellom der jeg ønsker det. Jeg takker ja til kakestykke om jeg ønsker det, eller lett nei om jeg ikke ønsker det. Jeg har ikke lengre ett sykelig behov for å spise mat, sånn som jeg hadde før. Så vektnedgangen har vært veldig sakte (kunne sikkert gått ned dobbelt så mye om jeg prøvde) men jeg ønsker en varig vektnedgang som både kropp og hode kan henge med på. Jeg har prøvd nok av såkalte "crash diets" opp gjennom livet. Å rase ned i vekt hjelper ikke, da går jeg bare opp igjen når kroppen og hodet for nok av å sulte og nekte meg selv god mat. Jeg håper jeg vil klare å opprettholde disse gode vanene jeg har lagt meg når jeg en gang slutter. (Jeg ønsker barn, og da må man slutte på medisinen før man blir gravid.) Jeg gjorde det samme og trodde virkelig at jeg var et nytt menneske. Fordi jeg kunne spise alt og ikke tenke over det, men ble jo så fort mett at det gikk naturlig ned hele veien. Men, etter 4 uker av merket jeg at selvkontrollen ble dårligere og dårligere og nå er det tilbake til det gamle. Jeg må nå ta meg sammen virkelig for å klare det og føler man alltid må gå på medisinen. Bare kanskje en gang i mnd eller noe for å holde suget nede. Jeg sluttet pga hårtap som er helt ekstremt, så tør ikke starte igjen før det roer seg. Anonymkode: a4c7b...76f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #296 Del Skrevet 1. januar 2024 Kalevala skrev (På 30.12.2023 den 13.24): Det er ikke noe jeg kaller det. WHO har definert fedme som en kronisk sykdom. https://www.legemiddelhandboka.no/T3.7/Fedme Jeg tror denne medisinen er en revolusjon for bedre helse, på linje med Insulin og CGRP-hemmere. (Det er ikke en pille. Medisinen tas ukentlig i form av selvbetjent injeksjonspenn) For meg er medisiner kjærkomne korrigeringer av de ufullstendige kroppene våre. De gir oss muligheter til bedre liv. Men problemet for mange overvektige er psykisk, overspising pga vanskelige følelser osv. Det skal altså løses med.. piller? Anonymkode: c870a...528 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #297 Del Skrevet 1. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: Men problemet for mange overvektige er psykisk, overspising pga vanskelige følelser osv. Det skal altså løses med.. piller? Anonymkode: c870a...528 Frem til det offentlige får fingern ut og hjelper folk som oppsøker hjelp for overspising, så har man ikke så mye valg enn å ty til sånne medisiner. Den forrige fastlegen min ba meg om å begynne å trene mer, når jeg åpnet opp om overspisingen min. For joda, jeg klarer sikkert å trene vekk 1500 ekstra kalorier hver dag, som jeg presser i meg på kvelden. En psykolog jeg en gang hadde, ignorerte hele problemstillingen min når jeg tok den opp med henne og byttet tema. Jeg har også fått tilbud om kostholdskurs. Som om jeg ikke har vært på slankern, alle mulige slags slankekurer, lest om alt av hvordan kroppen forbrenner kalorier, hva man bør spise, næringsstoffer, fordøyelse, o.l. siden jeg var 10 år og vet mer om kosthold enn de fleste andre rundt meg. I min situasjon, tror jeg det er en blanding mellom overspisingslidelse og insulinresistens (fra PCOS) som er problemet. Begge to finnes det like lite hjelp for. Anonymkode: 04dd2...53c 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #298 Del Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men problemet for mange overvektige er psykisk, overspising pga vanskelige følelser osv. Det skal altså løses med.. piller? Anonymkode: c870a...528 AnonymBruker skrev (På 30.12.2023 den 9.52): Jeg tror ikke denne pillen er bra for de fleste. Anonymkode: c870a...528 Tråden handler om wegovy. Du velger da å bruke tråden til å diskutere fedme og overvekt generelt. Kan du gjøre det et annet sted? Som du tidligere har fått beskjed om, wegovy er ikke en pille. Overvektstråder er det MANGE av fra før, ikke ødelegg denne. Anonymkode: 2e1fc...c47 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #299 Del Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Men problemet for mange overvektige er psykisk, overspising pga vanskelige følelser osv. Det skal altså løses med.. piller? Anonymkode: c870a...528 Du har ikke hørt om at psykiske sykdommer behandles medikamentelt før? Å få hjelp til psykiske lidelser er nærmest umulig. Mange må vente kjempelenge på psykolog, mens andre ikke får hjelp i det hele tatt. Selv har jeg blitt behandlet for spiseforstyrrelser tidligere. For mange år siden. Det var ikke til hjelp. Det eneste jeg fikk beskjed om var at jeg var fin som jeg var og at jeg måtte slutte å tenke på vekt. Jeg ble heldigvis friskere av meg selv. Tror jeg bare ble så sliten til slutt at jeg ikke orket å være spiseforstyrret. Jeg får aldri et helt normalt forhold til mat, men jeg hadde det under kontroll. Og så skjedde en tragedie og alt raknet. Jeg spiste alle følelsene mine og raste opp i vekt. Jeg ba om psykisk helsehjelp og fikk avslag. Så fikk jeg slankesprøyte på resept, og det hele regulerte seg selv. Hva tenker du er best? At jeg tar opp en verdifull plass i psykiatrien for å snakke om overspising? Eller at jeg setter ei sprøyte i magen en gang i uka og slutter å bruke mat som trøst? Anonymkode: eb1fe...b65 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalevala Skrevet 2. januar 2024 #300 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Men problemet for mange overvektige er psykisk, overspising pga vanskelige følelser osv. Det skal altså løses med.. piller? Ja, det fungerer veldig fint. Suget etter noe å spise blir dempet eller borte. Dermed blir du kvitt et alvorlig tilleggsproblem til de vanskelige følelsene, og kan finne gode måter å jobbe med dem på. 7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå