Gå til innhold

Folk som får slankeoperasjon på skattebetalernes regning, men som spiser seg overvektige igjen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så da burde ikke innleggelse/rehabilitering for de med anoreksi heller dekkes av det offentlige? Det e jo de selv som har sluttet å spise, så da burde de ta ansvar for konsekvensene? Det er ikke underkommunisert at man blir for tynn av å ikke spise.

Anonymkode: dfb62...578

Anorexia og bulimi er en psykisk sykdom, mens ikke alle som er i fedmekategorien har psykisk sykdom som årsak til spising, de bare liker å kose seg med mat.

Ts

Anonymkode: 06d67...b86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De med anoreksi får terapi som funker. Ikke en operasjon som funker i 1-2 år også er de tilbake til start. Det kan ikke sammenlignes. 

Anonymkode: 610e1...7c0

Terapi hjelper overhodet ikke på alle og for mange så er det bare et plaster og et år eller to etter de er "bra" så er de på an igjen. Akkurat som det er for de med fedme som tar operasjon og eventuelt medisiner. 

Men hvis vi skal legge linja der så synes jeg ikke vi skal hjelpe folk som havner i bilulykke for de visste jo at det kunne skje når de satte seg inn i bilen.

Anonymkode: 0b173...49d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Folk med fedme bør få tilbud om psykolog og ernæringsekpert pluss tilrettelagt trening. Tror det er noen livsendringssentere i Norge, men det er sikkert for få plasser. Mange av de som får operasjon, er dessverre ikke i stand til å følge opp på rett måte. Så når de går opp i vekt selv om de er operert, så knekker det nok psyken deres helt. Operasjon skal og kan ikke bli presentert som en quick fix.

Anonymkode: 899c4...f25

De har timer hos psykolog etter operasjonen, det samme med ernæringsfysiolog.

De har oppfølging i inntil 3 år etter operasjonen, fortalte mine to opererte veninner.

Ts

Anonymkode: 06d67...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare bare å gjennomgå en slankeoperasjon,og man må gjennom mye..masse komplikasjoner, problemer med å få i seg nok næring osv. 

De første 2 årene går vekten ned av seg selv,men da begynner den tøffe jobben med å holde seg nede i vekt.

Har selv hatt slankeoperasjon, for 2,5 år siden.

Gått ned 60 kg.

Og får fullstendig panikk hvis vekten viser et par kilo mer enn den pleier.

For min egen del,er det mye væskeansamling. Jeg klarer fint å holde vekten, jeg skrumper fortsatt inn,uten at det vises på vekten.

Ser det er noen som har problemer.med å holde vekten,og går opp igjen. Det er helt.normalt å gå opp litt etter en slik operasjon,men man må passe seg for å ikke gå opp for mye.

Er også desverre mange som går andre veien,som blir for tynne og ikke lengre klarer å få i seg nok næring.

Så dette kan gå begge veier !

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Synes ikke vi skal stå til doms over dem.

Norge tilbyr helsehjelp, selv om det er livsstilssykdommer.

Hvilket nazi-regime er det du ønsker deg? Bare de som kun spiser sunt og trener tre ganger i uka skal få medisinsk behandling? 

Ærlig talt.

Anonymkode: fe02e...5b2

Ønsker meg ikke noe Nazi samfunn, men synes ikke det er riktig at staten skal betale for de som spretter opp i vekt igjen fordi de liker å kose seg med god mat.

Ts

Anonymkode: 06d67...b86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjenner to som har tatt slankeoperasjon på statens regning for noen år siden, og som har endt opp i fedmekategorien igjen pga mye god mat og kos.

Begge gikk ned 50-60 kg, opererte bort overflødig hud (dekket av det offentlige) var på kostholdskurs og rehabilitering, også dekket av det offentlige.

Jeg tror nok de fleste er seriøse med trening og kosthold etter en sånn operasjon og ønsker å holde vekta nede, men så har du disse to damene jeg kjenner som har sklidd utpå igjen.

Vet også at det er medisinske grunner til at flere fyker opp i vekt igjen, så jeg tenker ikke at alle sitter å stapper i seg fet mat altså.

Nå er disse damene jeg kjenner i gang med å søke om ny operasjon, dekket av det offentlige.

For 10 år siden da de opererte seg kostet en sånn operasjon 115-120 000,- og nå er det nok mye dyrere.

Hva mener dere?

Anonymkode: 06d67...b86

Jeg tenker at de antagelig har en spiseforstyrrelse(overspisingslidelse) de ikke kan noe for, og dermed er avhengig av medisinsk behandling for å holde lidelsen i sjakk.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

c_buk skrev (1 time siden):

Min mening er nok ikke så relevant, men her er den.

Fedmeoperasjon burde ikke dekkes av det offentlige. Man har selv dyttet i seg maten, da får man stå til ansvar for konsekvensene. Det er ikke akkurat underkommunisert at man blir tykk om man overspiser.

Sidestiller det med plastiske operasjoner. Om noe ville jeg heller hatt innført gratis eller subsidiert tannhelse, så får heller tykke folk betale for egen operasjon. Eller spise mindre.

Ok, så de med anoreksi skal ikke få dekket innleggelse og sondenæring heller?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

At de kan betale det selv når de spiser seg tjukk igjen fordi de liker å kose seg og liker kalorrik mat

Ts

Anonymkode: 06d67...b86

Tror du folk velger spiseforstyrrelser ?

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De har timer hos psykolog etter operasjonen, det samme med ernæringsfysiolog.

De har oppfølging i inntil 3 år etter operasjonen, fortalte mine to opererte veninner.

Ts

Anonymkode: 06d67...b86

Men det er gjerne etter tre år at de begynner å gå opp igjen. Første året går de ned, andre året kalles honey moon, da er alt supert. Kjenner flere som har gjort dette.

Anonymkode: 899c4...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det handler ikke om å ikke hjelpe dem, men å gi riktig hjelp. Operasjon er en feig og lat utvei som kun fører til negative utfall. Enten går du opp vekten igjen etter et par år, eller så får du alvorlige komplikasjoner som gjør deg ufør livet ut. Har aldri i mitt liv hørt om eller møtt noen som har operert seg, gått ned i vekt og holdt seg der, uten alvorlige komplikasjoner.  

Det er to grupper overvektige. 
De som trenger en livsstilsendring. - Mangel på selvkontroll og viljestyrke 
De som trenger terapi og en livsstilsendring. - Psykisk syk grunnet spiseforstyrrelse, traumer etc. 

En operasjon vil ikke hjelpe disse menneske. Operasjon burde være forbeholdt de som veier 200+ og er døden nær, men de trenger terapi og livsstilsendring i tillegg også så klart. Men operasjon er et hjelpemiddel, ikke en løsning. 

Det burde heller være mer helhetlig hjelp å få for overvektige. Psykisk, fysisk, hverdagsliv (livsstil og vaner), mosjon og ernæring, fra et og samme sted samtidig. Og hjelpen bør være tilgjengelig over lengre tid. 

Er uenig om medisinerer, for det er ikke svaret heller. Det endrer ikke på vaner eller den underliggende årsaken til problemet. Så fort de slutter på dem så er de tilbake til start. 

Anonymkode: 610e1...7c0

Så sinnsykt feil du tar... kjenner mange som har hatt vellykkede operasjoner og ingen av dem har fått komplikasjoner og klart å holde vekta. Der både de som har vært operert helt fra starten og de som har noen år som operert. 

Og si at det er juks å gjennomgå en så omfattende operasjon gjør meg rasende. Det er ikke en kvikk fiks og noe en tar lett på. 

Jeg er kommet dit at jeg er rasende på folk som ikke har peiling på hva det vil si å slite med fedme og at tynne slenger så med leppa at det er vår egen feil. Nå er det faen meg på tide å drite i å trakassere! 

Ja, jeg sliter med vekta noe jeg har gjort heile livet. Jeg står i 100 % jobb, er aktiv med hunden min hver bidige dag (ligger på mila tur om dagen) og trener på treningssenter 3 dager i uka. Har sykt lavt stoffskifte at legen min ikke fotstår hvorfor og har slete med sultfølelse hele livet. Begynte på Ozempic og kjente metthetsfølelse da det er hormonet i medisinen som gir meg det. 

Men det er ikke så enkelt når man sliter med vekta. Og det provoserer meg veldig at tynne føler seg berettiget til å fordømme når dem har null peiling på hva dem snakker om. 

Må vel kanskje ha noen å slenge drit om for å føle seg bra? 

Anonymkode: 344a3...b18

  • Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så sinnsykt feil du tar... kjenner mange som har hatt vellykkede operasjoner og ingen av dem har fått komplikasjoner og klart å holde vekta. Der både de som har vært operert helt fra starten og de som har noen år som operert. 

Og si at det er juks å gjennomgå en så omfattende operasjon gjør meg rasende. Det er ikke en kvikk fiks og noe en tar lett på. 

Jeg er kommet dit at jeg er rasende på folk som ikke har peiling på hva det vil si å slite med fedme og at tynne slenger så med leppa at det er vår egen feil. Nå er det faen meg på tide å drite i å trakassere! 

Ja, jeg sliter med vekta noe jeg har gjort heile livet. Jeg står i 100 % jobb, er aktiv med hunden min hver bidige dag (ligger på mila tur om dagen) og trener på treningssenter 3 dager i uka. Har sykt lavt stoffskifte at legen min ikke fotstår hvorfor og har slete med sultfølelse hele livet. Begynte på Ozempic og kjente metthetsfølelse da det er hormonet i medisinen som gir meg det. 

Men det er ikke så enkelt når man sliter med vekta. Og det provoserer meg veldig at tynne føler seg berettiget til å fordømme når dem har null peiling på hva dem snakker om. 

Må vel kanskje ha noen å slenge drit om for å føle seg bra? 

Anonymkode: 344a3...b18

Jeg var oppe i 150 kg på mitt tyngste, er på 130 nå, så takk for du kaller meg for tynn 😘

Anonymkode: 610e1...7c0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Så da burde ikke innleggelse/rehabilitering for de med anoreksi heller dekkes av det offentlige? Det e jo de selv som har sluttet å spise, så da burde de ta ansvar for konsekvensene? Det er ikke underkommunisert at man blir for tynn av å ikke spise.

Anonymkode: dfb62...578

Og heller ikke lungekreft for røykere, hudkreft for dem som tar solarium fire ganger per uke uten solkrem, hjerte- og karsykdommer for dem med usunn livsstil, og skader etter utøvelse av ekstremsport. Da får vi koselig samfunn, da! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er nærmest alltid en medisinsk grunn vil jeg påstå.

Som overvektig selv har jeg det ikke bra, har hatt et ganske vondt liv og barndom. 
Betalte selv for en slik operasjon i utlandet for mange år siden. Vekta er nå snart like ille, så nå skal jeg klare kampen helt selv. Aldri om jeg vil ha en sånn operasjon igjen. Fikk mange plager og følte ikke jeg gikk ned i vekt på en sunn måte.

Anonymkode: 5316d...b44

Alltid en medisinsk grunn? På hvilket grunnlag sier du det? Bare fordi du selv er tjukk, og må finne en unnskyldning for at du spiser for mye? Selvom om kanskje du har et medisinsk problem, og noen andre å, så betyr det ikke at alle tjukke mennesker har et medisinsk problem, det blir for dumt å si, og ja, jeg vet av erfaring. Må slutte å unnskylde late folk som spiser for mye!!!

Anonymkode: 3725c...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alltid en medisinsk grunn? På hvilket grunnlag sier du det? Bare fordi du selv er tjukk, og må finne en unnskyldning for at du spiser for mye? Selvom om kanskje du har et medisinsk problem, og noen andre å, så betyr det ikke at alle tjukke mennesker har et medisinsk problem, det blir for dumt å si, og ja, jeg vet av erfaring. Må slutte å unnskylde late folk som spiser for mye!!!

Anonymkode: 3725c...964

De fleste mennesker ønsker ikke å ha dårlig helse. De fleste mennesker vet at inaktivitet kombinert med skadelig kosthold gir overvekt, som igjen fører til betydelige helseproblemer. Når de likevel spiser og er inaktive, vil det mange ganger være psykologisk utløsningsmekanisme, på samme måte som med alkohol, narkotika osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De burde få sykepenger og så sendes på treningsleir i Spania i ett år hvor de tilogmed burde få ta med familie. Der måtte de bo til de var tynne og hadde lært seg å forbli det. Det hadde vi hatt råd til om vi ikke hadde hatt innvandring med alle de økte utgiftene det har påført samfunnet. 

Anonymkode: b3a29...550

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 time siden):

Jeg mener vektreduserende medisin må tillates på blå resept til langt flere. Over lengre tid, så unngår en både operasjoner og at folk går opp igjen 

Dette. Det er en kronisk sykdom. 

Anonymkode: 27ed0...b9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enn at det offentlige betaler for kreftbehandling og så går de hen og får tilbakefall og mere kreft? 🙄

Anonymkode: 53e91...253

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (5 minutter siden):

De fleste mennesker ønsker ikke å ha dårlig helse. De fleste mennesker vet at inaktivitet kombinert med skadelig kosthold gir overvekt, som igjen fører til betydelige helseproblemer. Når de likevel spiser og er inaktive, vil det mange ganger være psykologisk utløsningsmekanisme, på samme måte som med alkohol, narkotika osv.

Det er helt feil. Jeg har vært tjukk, alle i familien min er tjukke. De vil ikke slanke seg. De LIKER Å SPISE. Men dette sier de bare ikke. Jeg ble tjukk av å bo med de, har slanket meg selv. Har gener for å lett legge på meg, no dritt det men da må jeg jo bare være fosrsiktig. Ingen avhengighet, ingen medisinsk bakgrunn. Ikke no psykisk eller noe, broren min innrømmer til meg at ham gidder ikke å trene, gidder ikke å lage mat og gidder ikke å ta tak i det, er mitt liv sier han og er fornøyd. Men det er nok ikke det han sier til legen og andre om de lurer, for da virker han jo bare dum, og dette vet han. Tror mange tjukke sier de har problemer, for samfunnet tror jo at tjukke har det… hjelpes, må slutte å unnskylde folk som stapper i seg mat fordi de liker mat altså. 

Anonymkode: 3725c...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du i det hele tatt peiling på hva man må igjennom for å få slik en operasjon TS eller kjeder du deg bare å slenger med leppa? 

Anonymkode: 53583...92b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Har du i det hele tatt peiling på hva man må igjennom for å få slik en operasjon TS eller kjeder du deg bare å slenger med leppa? 

Anonymkode: 53583...92b

TS har jo to venner som har gjort det så det er greit å anta at dette ble fortalt til TS. 

Det er tydelig at det som skal til er å sitte på sofaen og stappe i seg masse drit mat. Høres ikke vanskelig ut. Vi alle skulle gjerne stappe i oss sjokolade og is da det er godt. Det som er vanskelig er å la vær å gjøre det hver dag og i tillegg trene. Ikke alle syns det er kult å være en unødvendig byrde for andre og føler seg komfortabelt til å bruke alles skattepenger når man faktisk kan gjøre noe med det selv.

 

Endret av Btw
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...