Gå til innhold

Folk som får slankeoperasjon på skattebetalernes regning, men som spiser seg overvektige igjen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

MariaIsabel skrev (12 minutter siden):

Jeg synes ikke det burde bli dekt, ihvertfall ikke for 2. gang, med mindre det er klare grunner til å tenke at det ikke er selvforskyldt (medisiner f.eks).

Det er så mye annet som staten ikke gir penger til, eller gir for lite til, så jeg synes dette bør komme lenger ned på prioriteringslisten.

Men selv om det er medisiner så er det jo likevel "selvforskyldt". Det er jo ting man putter i munnen. Skal man begynne å dele overvektige inn i verdige og uverdige også?

Endret av Topsi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes slike tråder er så underholdende, regner med du tenker vi ikke skal kaste bort penger på de som sliter med anorexia heller da? Har flere bekjente med den sykdommen og de har kostet samfunnet enorme summer fra de var barn. hun ene sleit fra hun var 9 til nå når hun døde alt for tidlig som 43 åring. 

Det har vært alt fra tvangsmating. innleggelser. opphold, selvmordsforsøk. pumping, hjerteproblemer, tvangsinnleggelser,, uføretrygd, terapi osv. 

Vi skal kanskje ikke hjelpe de med PTSD heller og andre psykiske lidelser, kanskje vi kan se an antrekket på hun som ble voldtatt og etterpå trengte hjelp, var hun lettkledd så bør hun jo ikke få hjelp av åpenbare årsaker. Kanskje vi skal droppe og fikse damer som har født og blitt ødelagte nedentil, de visste jo hva de gikk til. Fortjener egentlig eldre mennesker helsehjelp, de skal jo dø snart uansett...osv.

Hvem mener du skal bestemme når nok er nok? Folk må få den hjelpen de trenger så lenge de har puls mener jeg. Så lenge pasienten ønsker det og legen mener det er godkjent så skal ikke vi andre legge oss opp i det.

Når det gjelder overvektige så er jeg mer tilhenger av at man skal få disse medisinene de har fått nå enn å operere for jeg kjenner så mange som har fått et helvete med helsa etter at de fikk operasjon. Hadde aldri utsatt meg selv for en slik risiko, hva er vitsen med å gå ned i vekt om du ikke evner å bruke kroppen. Med medisiner så har man en utvei om de ikke fungerer.

 

Anonymkode: 0b173...49d

  • Liker 4
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (20 minutter siden):

Problemet er at overvekt veldig ofte sitter i hodet. Det kan være overgrep, barndomstraumer, smerter osv. I Norge er psykisk helsehjelp skikkelig ræva. I stedet for å fikse psyken, blir man operert. Men problemet er jo fortsatt der etter operasjonen. 

ALLE fedme pasientene har ikke opplevd traumer og overgrep

Ts

Anonymkode: 06d67...b86

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok på sikt dyrere å ikke hjelpe mennesker med sykelig overvekt, enn å hjelpe dem. Enten det er gjennom operasjon, medisiner og/eller oppfølging. 

Senskadene av sykelig overvekt er mange og dyre. Og veldig ofte kroniske. Folk bør få den hjelpen de trenger. Helsevesenet slipper de altfor raskt etter operasjoner. Medisinene som er på markedet bør også flere få mulighet til å få, uten å måtte betale flere tusen selv, hver eneste måned.

Anonymkode: 59ef9...aa8

  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

De har betalt inn begge kostnadene for lenge siden via momsen 

Anonymkode: ac945...c44

Nei, de fleste er netto utgifter for staten og koster mer pga tjenester og ytelser man mottar.

Anonymkode: 9899f...3d1

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en avhengighetssykdom som mange andre sykdommer er. De fortjener også hjelp fra helsevesen. 

Anonymkode: dbfe9...e95

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

ALLE fedme pasientene har ikke opplevd traumer og overgrep

Ts

Anonymkode: 06d67...b86

Hvorfor er det så viktig for deg å dømme overvektige?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

ALLE fedme pasientene har ikke opplevd traumer og overgrep

Ts

Anonymkode: 06d67...b86

Det er heller ikke det jeg sier. Jeg sier at det OFTE sitter i hodet. Ikke alle opererte fedmepasienter går alt opp igjen heller. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er det så viktig for deg å dømme overvektige?

Jeg dømmer de ikke.

Ts

Anonymkode: 06d67...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjenner to som har tatt slankeoperasjon på statens regning for noen år siden, og som har endt opp i fedmekategorien igjen pga mye god mat og kos.

Begge gikk ned 50-60 kg, opererte bort overflødig hud (dekket av det offentlige) var på kostholdskurs og rehabilitering, også dekket av det offentlige.

Jeg tror nok de fleste er seriøse med trening og kosthold etter en sånn operasjon og ønsker å holde vekta nede, men så har du disse to damene jeg kjenner som har sklidd utpå igjen.

Vet også at det er medisinske grunner til at flere fyker opp i vekt igjen, så jeg tenker ikke at alle sitter å stapper i seg fet mat altså.

Nå er disse damene jeg kjenner i gang med å søke om ny operasjon, dekket av det offentlige.

For 10 år siden da de opererte seg kostet en sånn operasjon 115-120 000,- og nå er det nok mye dyrere.

Hva mener dere?

Anonymkode: 06d67...b86

Høres ut som du er mest opptatt av å være  irritert over at  de får dekket operasjon av det offentlige. Hvis du skal trekke inn alle såkalt selvpåførte tilstander som utløser hjelp fra det offentlige har du mange å irritere deg over, for ikke å snakke om alle trygdesvindlerne. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

c_buk skrev (1 time siden):

Min mening er nok ikke så relevant, men her er den.

Fedmeoperasjon burde ikke dekkes av det offentlige. Man har selv dyttet i seg maten, da får man stå til ansvar for konsekvensene. Det er ikke akkurat underkommunisert at man blir tykk om man overspiser.

Sidestiller det med plastiske operasjoner. Om noe ville jeg heller hatt innført gratis eller subsidiert tannhelse, så får heller tykke folk betale for egen operasjon. Eller spise mindre.

Så da burde ikke innleggelse/rehabilitering for de med anoreksi heller dekkes av det offentlige? Det e jo de selv som har sluttet å spise, så da burde de ta ansvar for konsekvensene? Det er ikke underkommunisert at man blir for tynn av å ikke spise.

Anonymkode: dfb62...578

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (17 minutter siden):

Det sitter mye i hodet. Trøstespising, følelsesspising etc. Jeg bruker selv ozempic som jeg betaler selv, og opplever en drastisk reduksjon av følelsesspising på den. Og jeg synes ikke at økonomi skal være avgjørende for om mennesker har råd til nødvendige medisiner eller ei

Det er jo alltid en diskusjon hva felles midler skal brukes på, men tror å gi støtte til Ozempic og Wegowy vil koste mye mindre enn hva overvektskirurgi og ikke minst overvekt koster samfunnet. 

 

Bovina sancta skrev (17 minutter siden):

Jeg synes at folk med overspisingslidelse også må få livslang oppfølging (om nødvendig) for å håndtere selve lidelsen. Får de kun symptombehandling (kirurgi), blir de ikke friske, og får det kanskje atpåtil verre.

Men hvem skal følge opp alle disse? Det er jo ikke mulig at sykehuset skal ta imot alle de som er operert livet ut? Fastlege har ikke mye å spille på dersom noen begynner å rase opp i vekt. 

Anonymkode: c25c4...4aa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Synes slike tråder er så underholdende, regner med du tenker vi ikke skal kaste bort penger på de som sliter med anorexia heller da? Har flere bekjente med den sykdommen og de har kostet samfunnet enorme summer fra de var barn. hun ene sleit fra hun var 9 til nå når hun døde alt for tidlig som 43 åring. 

Det har vært alt fra tvangsmating. innleggelser. opphold, selvmordsforsøk. pumping, hjerteproblemer, tvangsinnleggelser,, uføretrygd, terapi osv. 

Vi skal kanskje ikke hjelpe de med PTSD heller og andre psykiske lidelser, kanskje vi kan se an antrekket på hun som ble voldtatt og etterpå trengte hjelp, var hun lettkledd så bør hun jo ikke få hjelp av åpenbare årsaker. Kanskje vi skal droppe og fikse damer som har født og blitt ødelagte nedentil, de visste jo hva de gikk til. Fortjener egentlig eldre mennesker helsehjelp, de skal jo dø snart uansett...osv.

Hvem mener du skal bestemme når nok er nok? Folk må få den hjelpen de trenger så lenge de har puls mener jeg. Så lenge pasienten ønsker det og legen mener det er godkjent så skal ikke vi andre legge oss opp i det.

Når det gjelder overvektige så er jeg mer tilhenger av at man skal få disse medisinene de har fått nå enn å operere for jeg kjenner så mange som har fått et helvete med helsa etter at de fikk operasjon. Hadde aldri utsatt meg selv for en slik risiko, hva er vitsen med å gå ned i vekt om du ikke evner å bruke kroppen. Med medisiner så har man en utvei om de ikke fungerer.

 

Anonymkode: 0b173...49d

Det handler ikke om å ikke hjelpe dem, men å gi riktig hjelp. Operasjon er en feig og lat utvei som kun fører til negative utfall. Enten går du opp vekten igjen etter et par år, eller så får du alvorlige komplikasjoner som gjør deg ufør livet ut. Har aldri i mitt liv hørt om eller møtt noen som har operert seg, gått ned i vekt og holdt seg der, uten alvorlige komplikasjoner.  

Det er to grupper overvektige. 
De som trenger en livsstilsendring. - Mangel på selvkontroll og viljestyrke 
De som trenger terapi og en livsstilsendring. - Psykisk syk grunnet spiseforstyrrelse, traumer etc. 

En operasjon vil ikke hjelpe disse menneske. Operasjon burde være forbeholdt de som veier 200+ og er døden nær, men de trenger terapi og livsstilsendring i tillegg også så klart. Men operasjon er et hjelpemiddel, ikke en løsning. 

Det burde heller være mer helhetlig hjelp å få for overvektige. Psykisk, fysisk, hverdagsliv (livsstil og vaner), mosjon og ernæring, fra et og samme sted samtidig. Og hjelpen bør være tilgjengelig over lengre tid. 

Er uenig om medisinerer, for det er ikke svaret heller. Det endrer ikke på vaner eller den underliggende årsaken til problemet. Så fort de slutter på dem så er de tilbake til start. 

Anonymkode: 610e1...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så da burde ikke innleggelse/rehabilitering for de med anoreksi heller dekkes av det offentlige? Det e jo de selv som har sluttet å spise, så da burde de ta ansvar for konsekvensene? Det er ikke underkommunisert at man blir for tynn av å ikke spise.

Anonymkode: dfb62...578

De med anoreksi får terapi som funker. Ikke en operasjon som funker i 1-2 år også er de tilbake til start. Det kan ikke sammenlignes. 

Anonymkode: 610e1...7c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt så tenker jeg at det er langt dyrere å la syke forbli syke, enn å hjelpe de til å bli friske. 

Men, jeg synes også det blir dumt å bare operere. Mennesker med fedme trenger hjelp med psyken først og fremst. Jada, det er medisiner som senker forbrenningen, sykdommer som gjør at man lett legger på seg, og noen kropper er bare naturlig flinke til å lagre energi hvor andre ville blitt skrøpelig og dødd tidlig i en god gammeldags hungersnød. Det er likevel kun snakk om kalorier inn og kalorier ut. Det er faktisk så enkelt. 

Jeg har en kropp som legger lett på seg. Spiser jeg mer enn 1200 kalorier daglig, så legger jeg på meg. Urettferdig? Ja, for jeg er veldig glad i mat og elsker å spise. Men jeg har laget meg verktøy for å unngå overspising og holder meg derfor normalt slank (har vanligvis 5kg for mye).

Mennesker med fedme trenger hjelp med hodet først og fremst, så de selv kan miste vekten og gjøre en varig endring i livsstil istedenfor å legge seg under kniven for en operasjon som er kjent for å gi forferdelige komplikasjoner. 

Anonymkode: 8296d...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De med anoreksi får terapi som funker. Ikke en operasjon som funker i 1-2 år også er de tilbake til start. Det kan ikke sammenlignes. 

Anonymkode: 610e1...7c0

Jo, det kan sammenlignes. Fordi svært få med anoreksi blir friske. Så de innlegges om og om igjen uten bedring. (De aller fleste, noen klarer å bli bedre).

Anonymkode: dfb62...578

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes ikke vi skal stå til doms over dem.

Norge tilbyr helsehjelp, selv om det er livsstilssykdommer.

Hvilket nazi-regime er det du ønsker deg? Bare de som kun spiser sunt og trener tre ganger i uka skal få medisinsk behandling? 

Ærlig talt.

Anonymkode: fe02e...5b2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk med fedme bør få tilbud om psykolog og ernæringsekpert pluss tilrettelagt trening. Tror det er noen livsendringssentere i Norge, men det er sikkert for få plasser. Mange av de som får operasjon, er dessverre ikke i stand til å følge opp på rett måte. Så når de går opp i vekt selv om de er operert, så knekker det nok psyken deres helt. Operasjon skal og kan ikke bli presentert som en quick fix.

Anonymkode: 899c4...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At selve problemet ikke tas tak i og derfor går de opp i vekt igjen......

Anonymkode: d3dd7...ab0

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvem skal følge opp alle disse? Det er jo ikke mulig at sykehuset skal ta imot alle de som er operert livet ut? Fastlege har ikke mye å spille på dersom noen begynner å rase opp i vekt. 

Anonymkode: c25c4...4aa

Det må jo være en psykologtjeneste i en eller annen form. Vi sier jo ikke sånt om andre kronikere, gjør vi? "Hvem skal følge opp alle disse med kols? Fastlege har ikke mye å stille opp med". 

Hvorfor skal ikke de med overspisingslidelse også få behandlet sin lidelse, mener du?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...