Gå til innhold

Folk som får slankeoperasjon på skattebetalernes regning, men som spiser seg overvektige igjen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det blir feil av helsenorge å tilby denne type operasjoner uten oppfølgning av psykolog før og etter operasjon. Det er jo en grunn til at man har blitt så overvektig, og den grunnen forsvinner gjerne ikke bare fordi man har fått operasjon. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snuppe skrev (5 minutter siden):

Nei, synes du drar sammeligningen litt vel langt nå.

Det er lettere å få en overvektig til å spise mindre enn å få en rusmissbruker til å slutte å dope seg.

Nei. Det er det ikke. Som skrevet før her får jeg ulvehunger av en medisin jeg må ha for å leve greit. Det går ikke ann å begrense maten inn, totalt umulig. Sånn er det for noen. Slutte å røyke var lett, slutte å snuse var lett, slutte å spise er lett uten medisin, men med den medisin blir jeg overvektig. Uansett hvor mange som mener det bare er å ikke spise. Da har man rett og slett ikke peiling.Det går ikke.

Jeg spiser ting jeg ikke liker også hvis det er det eneste i hus. Våkner jeg på natta pga sult kjører 30 min til nattåpen bensinstasjon for å kjøpe mat. Jeg skjemmes og lider under den hungeren.  Jeg vil ikke være feit. Men nå er det slik at jeg gjerne vil leve og de medisinene som er for min lidelse har vektøkning som bivirkning, og den bivirkningen får jeg, så valget er livet eller overvekt. Da velger jeg livet og får leve med at slike som deg mener jeg er lat og viljeløs.

 

Anonymkode: e2c40...17f

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Nei. Det er det ikke. Som skrevet før her får jeg ulvehunger av en medisin jeg må ha for å leve greit. Det går ikke ann å begrense maten inn, totalt umulig. Sånn er det for noen. Slutte å røyke var lett, slutte å snuse var lett, slutte å spise er lett uten medisin, men med den medisin blir jeg overvektig. Uansett hvor mange som mener det bare er å ikke spise. Da har man rett og slett ikke peiling.Det går ikke.

Jeg spiser ting jeg ikke liker også hvis det er det eneste i hus. Våkner jeg på natta pga sult kjører 30 min til nattåpen bensinstasjon for å kjøpe mat. Jeg skjemmes og lider under den hungeren.  Jeg vil ikke være feit. Men nå er det slik at jeg gjerne vil leve og de medisinene som er for min lidelse har vektøkning som bivirkning, og den bivirkningen får jeg, så valget er livet eller overvekt. Da velger jeg livet og får leve med at slike som deg mener jeg er lat og viljeløs.

 

Anonymkode: e2c40...17f

Det er så trist hvordan overvektige i alle år har blitt sett ned på. Det kan være noe som ligger bak spisemønsteret, så det er ikke riktig av andre å dømme utifra det dem ser!

Anonymkode: c14c7...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.8.2023 den 15.25):

Det går an å slanke seg på normal måte, så slipper skattebetalerne å sponse slike operasjoner. De er bare tull.

Anonymkode: b9630...a85

Ja, men vi vil alle at de som slanker seg klarer å vedlikeholde det. De som klarer å legge om livsstilen helt uten hjelp har kanskje ikke det problemet med dysregulering av appetitten som mange har, og dersom har dette problemet trenger behandling lagt til rette for dem. Uavhengig av lommeboken

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mener du at rusavhengige også skal betale behandlingen sin selv? 

Anonymkode: 25e8b...cdf

Ikke meg du spør, men ja de bør dekke det selv når de ikke vil slutte.

Anonymkode: b9630...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppe skrev (1 time siden):

Nei, synes du drar sammeligningen litt vel langt nå.

Det er lettere å få en overvektig til å spise mindre enn å få en rusmissbruker til å slutte å dope seg.

Her syntes jeg du utviser en middelmådig inkompetanse. 

En som har overspisingslidelse som sin lidelse, har en avhengighet til mat. Avhengighet som diagnose går akkurat på de samme reseptorene i hjernen uavhengig om det er mat, sex, rus, gambling eller trening. 

Anonymkode: 25e8b...cdf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke meg du spør, men ja de bør dekke det selv når de ikke vil slutte.

Anonymkode: b9630...a85

Så du tror at en rusavhengig ikke VIL slutte, fordi hen begynner med rus igjen . 

Ok, da tenker jeg vi avslutter her 😅. Du leser tydeligvis ikke mye forskning eller vitenskapelige artikler. 

Anonymkode: 25e8b...cdf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

c_buk skrev (På 28.8.2023 den 15.41):

Min mening er nok ikke så relevant, men her er den.

Fedmeoperasjon burde ikke dekkes av det offentlige. Man har selv dyttet i seg maten, da får man stå til ansvar for konsekvensene. Det er ikke akkurat underkommunisert at man blir tykk om man overspiser.

Sidestiller det med plastiske operasjoner. Om noe ville jeg heller hatt innført gratis eller subsidiert tannhelse, så får heller tykke folk betale for egen operasjon. Eller spise mindre.

Tenker du dette burde gjelde feks medisiner osv i forhold til kols hos røykere, operasjoner og medisiner hos pasienter med lungekreft hos røykere, rusbehandling for folk som trenger det, pasienter med anoreksi og bulimi, folk med livsstilssykdommer som feks: hjerte og karsykdommer,  belastningslidelser, stress relaterte lidelser. Eller tenker du at det bare innen fedme det burde vært sånn?  Så kan jo man begynne å tenke på de som driver med risikosport  man vet risikoen, skal de måtte betale for røntgen, operasjoner og medisiner,  de som kjører bil å havner i ulykker, man vet at det er en risiko å kjøre/sitte på i en bil. Man kan forsette i en evighet. 

 visst du vil ha inn gratis tannhelse. hvorfor skal en med god tannhelse være med å betale for en som ikke er flink til å ta vare på tennene sine? 

Anonymkode: 7bbfc...044

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er som sykdom generelt. Klarer de det andre gangen så sparer de helsevesenet for mye senere. De betaler tross alt skatt som alle andre. 

Er ganske mye som kunne vært unngått av sykdommer og ulykker, det er ikke bare fedme. 

Anonymkode: 7bbfc...044

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenker du dette burde gjelde feks medisiner osv i forhold til kols hos røykere, operasjoner og medisiner hos pasienter med lungekreft hos røykere, rusbehandling for folk som trenger det, pasienter med anoreksi og bulimi, folk med livsstilssykdommer som feks: hjerte og karsykdommer,  belastningslidelser, stress relaterte lidelser. Eller tenker du at det bare innen fedme det burde vært sånn?  Så kan jo man begynne å tenke på de som driver med risikosport  man vet risikoen, skal de måtte betale for røntgen, operasjoner og medisiner,  de som kjører bil å havner i ulykker, man vet at det er en risiko å kjøre/sitte på i en bil. Man kan forsette i en evighet. 

 visst du vil ha inn gratis tannhelse. hvorfor skal en med god tannhelse være med å betale for en som ikke er flink til å ta vare på tennene sine? 

Anonymkode: 7bbfc...044

Poengterer igjen at det er irrelevant hva som er min personlige mening all den tid vi bor i et samfunn og flertallet bestemmer. 

Jeg hadde støttet et system som legger mer ansvar på enkeltmennesker og valgene man tar. På den må mener jeg fordeling av felles goder kunne vært mer rettferdig. F.eks ved å kunne tilby alle en god tilgang til skolegang, alderdom osv. Så er det opp til enkeltmennesker å ta bare på mulighetene som tilgangen gir.

Så jeg ville, uten at jeg har alle detaljer skissert ut foran meg, definitivt støttet en større grad av behovsprøving og ansvarliggjøring av offentlig finansierte goder. 

Som du selv, korrekt, påpeker kunne man holdt på i evigheter med å kartlegge risikoene. Derfor kan jeg umulig svare ut alt i et innlegg her. Man ville åpenbart trengt et større apparat for å håndtere dette.

Men jeg poengterer igjen. Det er irrelevant hva jeg mener angående dette. Vi kommer ikke til å foreta en helhetlig samfunnsmessig endring på dette punktet. Og da godtar jeg jo selvsagt at ting er som de er.

Men ts har et spesifikt spørsmål, og mitt svar var at jeg ikke synes slankeoperasjoner er noe som skal gå fra felleskassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.8.2023 den 17.07):

Her syntes jeg du utviser en middelmådig inkompetanse. 

En som har overspisingslidelse som sin lidelse, har en avhengighet til mat. Avhengighet som diagnose går akkurat på de samme reseptorene i hjernen uavhengig om det er mat, sex, rus, gambling eller trening. 

Anonymkode: 25e8b...cdf

Det får du tro hva du vil om, jeg har ikke gjort deg noe.

De kapper ikke armene av en rusmissbruker for å hindre vedkommende i å ruse seg. De får behandling for sin avhengighet.

At man gjør magesekken mindre er bare en midlertidlig løsning frem til vedkommende klarer å vie ut sin magesekk igjen. Derfor mener jeg slike operasjoner er helt feil. Avhengigheten mat blir ikke borte. Den må behandles for å snu pasientens tankemønster.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange med lav EQ....Jeg ville mye heller vært overvektig enn helt empatiløs, slik som mange i denne tråden er. Er dere alle helt friske? Aldri fått medisiner, operasjoner, vært sykmeldt? Jeg forstår ikke hvordan det er mulig å ikke forstå at andres helseproblemer er like alvorlige som ens egne. Folk DØR faktisk av fedme. Tror dere virkelig at folk ville spist seg i hjel hvis de ikke var syke?

Anonymkode: 8cefc...104

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...