Gå til innhold

Folk som får slankeoperasjon på skattebetalernes regning, men som spiser seg overvektige igjen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner to som har tatt slankeoperasjon på statens regning for noen år siden, og som har endt opp i fedmekategorien igjen pga mye god mat og kos.

Begge gikk ned 50-60 kg, opererte bort overflødig hud (dekket av det offentlige) var på kostholdskurs og rehabilitering, også dekket av det offentlige.

Jeg tror nok de fleste er seriøse med trening og kosthold etter en sånn operasjon og ønsker å holde vekta nede, men så har du disse to damene jeg kjenner som har sklidd utpå igjen.

Vet også at det er medisinske grunner til at flere fyker opp i vekt igjen, så jeg tenker ikke at alle sitter å stapper i seg fet mat altså.

Nå er disse damene jeg kjenner i gang med å søke om ny operasjon, dekket av det offentlige.

For 10 år siden da de opererte seg kostet en sånn operasjon 115-120 000,- og nå er det nok mye dyrere.

Hva mener dere?

Anonymkode: 06d67...b86

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at overvekt/overspising for mange er en sykdom på lik linje med bulimi/anoreksi og at om det hjelper dem kan de bruke min del av skattepengene så mye de vil. 
 

Det er ikke et lett valg, og jeg ser for meg at det må være tidenes nederlag og måtte gå gjennom den prosessen to ganger, så støtte er mye bedre enn fordømmelse

Anonymkode: 011c7...b26

  • Liker 16
  • Hjerte 4
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er nok ikke så relevant, men her er den.

Fedmeoperasjon burde ikke dekkes av det offentlige. Man har selv dyttet i seg maten, da får man stå til ansvar for konsekvensene. Det er ikke akkurat underkommunisert at man blir tykk om man overspiser.

Sidestiller det med plastiske operasjoner. Om noe ville jeg heller hatt innført gratis eller subsidiert tannhelse, så får heller tykke folk betale for egen operasjon. Eller spise mindre.

  • Liker 18
  • Hjerte 3
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har betalt inn begge kostnadene for lenge siden via momsen 

Anonymkode: ac945...c44

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kjenner to som har tatt slankeoperasjon på statens regning for noen år siden, og som har endt opp i fedmekategorien igjen pga mye god mat og kos.

Begge gikk ned 50-60 kg, opererte bort overflødig hud (dekket av det offentlige) var på kostholdskurs og rehabilitering, også dekket av det offentlige.

Jeg tror nok de fleste er seriøse med trening og kosthold etter en sånn operasjon og ønsker å holde vekta nede, men så har du disse to damene jeg kjenner som har sklidd utpå igjen.

Vet også at det er medisinske grunner til at flere fyker opp i vekt igjen, så jeg tenker ikke at alle sitter å stapper i seg fet mat altså.

Nå er disse damene jeg kjenner i gang med å søke om ny operasjon, dekket av det offentlige.

For 10 år siden da de opererte seg kostet en sånn operasjon 115-120 000,- og nå er det nok mye dyrere.

Hva mener dere?

Anonymkode: 06d67...b86

Og poenget ditt var??????

Anonymkode: 53583...92b

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å overspise ER en medisinsk grunn til overvekt. 

Anonymkode: a502f...c0e

  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kjenner to som har tatt slankeoperasjon på statens regning for noen år siden, og som har endt opp i fedmekategorien igjen pga mye god mat og kos.

Begge gikk ned 50-60 kg, opererte bort overflødig hud (dekket av det offentlige) var på kostholdskurs og rehabilitering, også dekket av det offentlige.

Jeg tror nok de fleste er seriøse med trening og kosthold etter en sånn operasjon og ønsker å holde vekta nede, men så har du disse to damene jeg kjenner som har sklidd utpå igjen.

Vet også at det er medisinske grunner til at flere fyker opp i vekt igjen, så jeg tenker ikke at alle sitter å stapper i seg fet mat altså.

Nå er disse damene jeg kjenner i gang med å søke om ny operasjon, dekket av det offentlige.

For 10 år siden da de opererte seg kostet en sånn operasjon 115-120 000,- og nå er det nok mye dyrere.

Hva mener dere?

Anonymkode: 06d67...b86

Det er nærmest alltid en medisinsk grunn vil jeg påstå.

Som overvektig selv har jeg det ikke bra, har hatt et ganske vondt liv og barndom. 
Betalte selv for en slik operasjon i utlandet for mange år siden. Vekta er nå snart like ille, så nå skal jeg klare kampen helt selv. Aldri om jeg vil ha en sånn operasjon igjen. Fikk mange plager og følte ikke jeg gikk ned i vekt på en sunn måte.

Anonymkode: 5316d...b44

  • Liker 1
  • Hjerte 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og poenget ditt var??????

Anonymkode: 53583...92b

At de kan betale det selv når de spiser seg tjukk igjen fordi de liker å kose seg og liker kalorrik mat

Ts

Anonymkode: 06d67...b86

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

c_buk skrev (9 minutter siden):

Min mening er nok ikke så relevant, men her er den.

Fedmeoperasjon burde ikke dekkes av det offentlige. Man har selv dyttet i seg maten, da får man stå til ansvar for konsekvensene. Det er ikke akkurat underkommunisert at man blir tykk om man overspiser.

Sidestiller det med plastiske operasjoner. Om noe ville jeg heller hatt innført gratis eller subsidiert tannhelse, så får heller tykke folk betale for egen operasjon. Eller spise mindre.

Ønsker du helsehjelp for noe du potensielt har deg selv å takke for? Kreft, blodpropp, diabetes, (mat, drikke, røyk/snus, kremer, sol ++)

Bør vi egentlig få hjelp til noe som helst?

Anonymkode: 5316d...b44

  • Liker 16
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

c_buk skrev (34 minutter siden):

Min mening er nok ikke så relevant, men her er den.

Fedmeoperasjon burde ikke dekkes av det offentlige. Man har selv dyttet i seg maten, da får man stå til ansvar for konsekvensene. Det er ikke akkurat underkommunisert at man blir tykk om man overspiser.

Sidestiller det med plastiske operasjoner. Om noe ville jeg heller hatt innført gratis eller subsidiert tannhelse, så får heller tykke folk betale for egen operasjon. Eller spise mindre.

Du er med andre ord veldig lite informer om overvektsproblematikk og kjenner blant annet ikke til at fedme er regna som en kronisk sykdom?

Hersketeknikk incomming: Er det ikke litt flaut å bevise at du er så lite oppegående på offentlig forum selv om det er anonymt?

Anonymkode: 2f523...d48

  • Liker 13
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

At de kan betale det selv når de spiser seg tjukk igjen fordi de liker å kose seg og liker kalorrik mat

Ts

Anonymkode: 06d67...b86

Du vet at detber et verktøy for å gå ned i vekt?

Medisiner kan gjøre at man legger på seg.

Det er forresten ikke veldig hyggelig for de som legger på seg igjen at du HÅNER de. 

De sliter nok. 

Fordi om du kanskje er tynn og kan spise hva du vil kan ikke alle andre det. 

Håper virkelig ikke du jobver med mennesker i det hele tatt du virker svært usympatisk og korte sosiale antenner. 

Anonymkode: 53583...92b

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Kjenner to som har tatt slankeoperasjon på statens regning for noen år siden, og som har endt opp i fedmekategorien igjen pga mye god mat og kos.

Begge gikk ned 50-60 kg, opererte bort overflødig hud (dekket av det offentlige) var på kostholdskurs og rehabilitering, også dekket av det offentlige.

Jeg tror nok de fleste er seriøse med trening og kosthold etter en sånn operasjon og ønsker å holde vekta nede, men så har du disse to damene jeg kjenner som har sklidd utpå igjen.

Vet også at det er medisinske grunner til at flere fyker opp i vekt igjen, så jeg tenker ikke at alle sitter å stapper i seg fet mat altså.

Nå er disse damene jeg kjenner i gang med å søke om ny operasjon, dekket av det offentlige.

For 10 år siden da de opererte seg kostet en sånn operasjon 115-120 000,- og nå er det nok mye dyrere.

Hva mener dere?

Anonymkode: 06d67...b86

Problemet er at overvekt veldig ofte sitter i hodet. Det kan være overgrep, barndomstraumer, smerter osv. I Norge er psykisk helsehjelp skikkelig ræva. I stedet for å fikse psyken, blir man operert. Men problemet er jo fortsatt der etter operasjonen. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette viser at det er vanskelig å plukke ut de "riktige" kandidatene til operasjon. Hvis det stemmer som alle nevner over her at overvekten sitter i hodet og skyldes traumer og andre ting så kan man jo ikke løse det med kirurgi. Tror uansett at det blir færre operasjoner og færre historier som du beskriver fremover på grunn av de nye medikamentene for overvekt. 

Anonymkode: c25c4...4aa

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette viser at det er vanskelig å plukke ut de "riktige" kandidatene til operasjon. Hvis det stemmer som alle nevner over her at overvekten sitter i hodet og skyldes traumer og andre ting så kan man jo ikke løse det med kirurgi. Tror uansett at det blir færre operasjoner og færre historier som du beskriver fremover på grunn av de nye medikamentene for overvekt. 

Anonymkode: c25c4...4aa

Det sitter mye i hodet. Trøstespising, følelsesspising etc. Jeg bruker selv ozempic som jeg betaler selv, og opplever en drastisk reduksjon av følelsesspising på den. Og jeg synes ikke at økonomi skal være avgjørende for om mennesker har råd til nødvendige medisiner eller ei

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at folk med overspisingslidelse også må få livslang oppfølging (om nødvendig) for å håndtere selve lidelsen. Får de kun symptombehandling (kirurgi), blir de ikke friske, og får det kanskje atpåtil verre.

Endret av Bovina sancta
  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes ikke det burde bli dekt, ihvertfall ikke for 2. gang, med mindre det er klare grunner til å tenke at det ikke er selvforskyldt (medisiner f.eks).

Det er så mye annet som staten ikke gir penger til, eller gir for lite til, så jeg synes dette bør komme lenger ned på prioriteringslisten.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (14 minutter siden):

Problemet er at overvekt veldig ofte sitter i hodet. Det kan være overgrep, barndomstraumer, smerter osv. I Norge er psykisk helsehjelp skikkelig ræva. I stedet for å fikse psyken, blir man operert. Men problemet er jo fortsatt der etter operasjonen. 

Dette. 
 

Det finnes mange som er en kostnad for samfunnet grunnet ulike utfordringer; sykdom, rus, overvekt osv osv. Både rusmisbrukere og de med sykelig overvekt trenger hjelp, ikke fordømmelse. 

Anonymkode: 93206...636

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du er nok ikke den eneste rundt de som tenker sitt, og enda mer kanskje sier sitt, og det må være tøft for dem å stå i. 
 

Jeg kan se ulike sider her, helt klart. Det kan være mange grunner til de gikk opp i utgangspunktet, og det kan være mange grunner til at de gikk opp igjen. 
 

At vektreduksjon handler om mer enn kalorier inn og ut er vel noe de fleste nå bør vite, inkludert helsepersonell rundt dem. De burde fått hjelp med det følelsesbiten før det gikk så langt. Jeg etterlyser mer oppfølging av dem som har fått operasjonen, så de ikke havner der igjen. 
 

Selvsagt er det kostbart for samfunnet og gi en sånn operasjon flere ganger, og en kan stille seg spørsmålet om det er det beste å gjøre. Jeg tenker likevel på hva som er gjort for å unngå at en kommer i en sånn situasjon igjen, og da både for de aktuelle og de rundt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du vet at detber et verktøy for å gå ned i vekt?

Medisiner kan gjøre at man legger på seg.

Det er forresten ikke veldig hyggelig for de som legger på seg igjen at du HÅNER de. 

De sliter nok. 

Fordi om du kanskje er tynn og kan spise hva du vil kan ikke alle andre det. 

Håper virkelig ikke du jobver med mennesker i det hele tatt du virker svært usympatisk og korte sosiale antenner. 

Anonymkode: 53583...92b

Mine to bekjente/veninner som nå ønsker å operere seg for andre gang, sier selv de er skyld i vektoppgangen siden de ikke har tatt kostholdet seriøst.

De er søstre, har alltid hatt lav forbrenning og kiloene har ballet på seg etter hvert svangerskap.

I tillegg er de glade i å kose seg med god mat og godterier.

Ikke meningen å håne de som tar slankeoperasjon, og vet godt at det er ulike årsaker til vektoppgangen.

Ts

 

Anonymkode: 06d67...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...