Gjest gjest 0 Skrevet 22. januar 2006 #61 Skrevet 22. januar 2006 Ja, da er det nok pga ekstraarbeidet at du mener de jobber like mye som andre. ← Skal sjekke opp jeg Men nå er vi utenfor temaet...
Gjest Bodillen Skrevet 22. januar 2006 #62 Skrevet 22. januar 2006 (endret) Typisk argument. Jada, barn kan ta skade av så mye, også at foreldrene raser rundt i et vilt tempo og lever marginalt etter klokka. Stressrelaterte lidelser blir stadig mer vanlige, både hos barn og voksne. Disse plagene viser seg ikke før det har gått noen år, og da er det for sent. Det er det jeg mener med at noen kan bli skadelidende. God kommunikasjon krever tid. Samhold krever tid. ← Folk er forskjellige, barn er forskjellige. Det som passer èn familie passer nødvendigvis ikke for en annen. Noen barn har foreldre som ikke evner å gi god nok omsorg og stimuli, disse barna kan få en mye bedre oppvekst ved å gå i barnehage. Noen foreldre burde kanskje slakke tempoet og heller prioritere barna mer fremfor karriere og penger. Barn fra begge typer hjem kan ta skade av oppveksten sin. Dessverre er det sånn at hvem som helst kan få barn (så lenge fysikken er i orden), men ikke alle er like godt rustet... Endret 22. januar 2006 av Bodillen
Gjest Bodillen Skrevet 22. januar 2006 #63 Skrevet 22. januar 2006 Men nå er vi utenfor temaet... ← Ja, det er rart, det der, du Fort gjort!
Gjest Emera Skrevet 22. januar 2006 #64 Skrevet 22. januar 2006 Folk er forskjellige, barn er forskjellige. Det som passer èn familie passer nødvendigvis ikke for en annen. Noen barn har foreldre som ikke evner å gi god nok omsorg og stimuli, disse barna kan få en mye bedre oppvekst ved å gå i barnehage. Noen foreldre burde kanskje slakke tempoet og heller prioritere barna mer fremfor karriere og penger. Barn fra begge typer hjem kan ta skade av oppveksten sin. Dessverre er det sånn at hvem som helst kan få barn (så lenge fysikken er i orden), men ikke alle er like godt rustet... ← Selvfølgelig. Vi er helt enige der!
Sun Mei Skrevet 22. januar 2006 #65 Skrevet 22. januar 2006 Eh.. det er vel ikke samfunnet som oppdrar barna selv om det kan gi foreldrene et tilbud som gjør det mulig å fortsette i jobb? Det er sable vanskelig å kombinere turnusarbeid og barn. Og er man i tillegg alene med omsorgen er det et puslespill uten like. Men pytt sann, vi trenger vel kanskje bare leger, sykepleiere, hjelpleiere, politi, brannmenn samt alle andre som har variabel arbeisdtid mellom kl 0800 og 1600......... ← Jeg har ikke sagt noe om aleneforeldre eller om når vi trenger leger osv. Folk er forskjellige, barn er forskjellige. Det som passer èn familie passer nødvendigvis ikke for en annen. Noen barn har foreldre som ikke evner å gi god nok omsorg og stimuli, disse barna kan få en mye bedre oppvekst ved å gå i barnehage. Noen foreldre burde kanskje slakke tempoet og heller prioritere barna mer fremfor karriere og penger. Barn fra begge typer hjem kan ta skade av oppveksten sin. Dessverre er det sånn at hvem som helst kan få barn (så lenge fysikken er i orden), men ikke alle er like godt rustet... ← Men barn blir vel ikke stimulert om de går i barnehage på natten?
Gjest Bodillen Skrevet 22. januar 2006 #66 Skrevet 22. januar 2006 (endret) Jeg har ikke sagt noe om aleneforeldre eller om når vi trenger leger osv. Men barn blir vel ikke stimulert om de går i barnehage på natten? ← Nei, det blir de ikke, og det er heller ikke poenget med nattåpen barnehage. Jeg regner ikke med at disse barna får så mye stimuli når de ligger hjemme i sin egen seng og sover heller....? Det du siterer meg på var ikke ment som et argument for nattåpen barnehage, men for barnehager generelt. Endret 22. januar 2006 av Bodillen
Gjest Sexy Sadie Skrevet 22. januar 2006 #67 Skrevet 22. januar 2006 Nattåpne barnehager må da være genialt for alle de utearbeidende alenemødrene som jobber i helsesektoren som ikke har en far som gidder å ha barna de nettene mor må jobbe og for andre som må jobbe om natten og ikke har pålitelig barnepass.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 22. januar 2006 #68 Skrevet 22. januar 2006 Nattåpne barnehager må da være genialt for alle de utearbeidende alenemødrene som jobber i helsesektoren som ikke har en far som gidder å ha barna de nettene mor må jobbe og for andre som må jobbe om natten og ikke har pålitelig barnepass. ← Det var det beste innlegget i hele tråden, tror jeg!
Gjest Sexy Sadie Skrevet 22. januar 2006 #69 Skrevet 22. januar 2006 Det var det beste innlegget i hele tråden, tror jeg! ← Tusen takk, du reddet dagen min.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2006 #70 Skrevet 22. januar 2006 Er det dullementalitet og mene at når mennesker får barn så har de også ett ansvar for disse barna? Er det riktig at samfunnet skal oppdra dine barn? ← Men jobber ikke du i barnehage? Hva gjør du der, hvis du mener det er galt at barn går i barnehage, for det er det du sier når du spør om "samfunnet skal oppdra barna"? Prøv å se flere sider av en sak? Du vet sånn en terning som man kan snu på, og så er det forskjellige tall på hver side? Jeg tror faktisk nattåpne barnehager kan være en positiv ting, selv om jeg mener kriteriene for å ha barna der må være gode: Man kan vel f eks ikke ha barna der fordi foreldrene skal feste, dra ut osv, eller om begge jobber vanvittige natturnuser med masse ekstravakter. Da er jeg enig med deg i at det ikke er til barnets beste. Men jeg kan nå heller ikke innbille meg at det kommer tl å poppe opp masse kjempegode tilbud av denne typen heller, all den tid det mangler barnehageplasser på dagtid. Men det finnes folk som har turnusarbeid som inkluderer nattarbeid. Om brannfolk flest er gift med noen som ikke jobber turnus - så finnes det garantert brannfolk som er aleine med barent sitt. Det samme gjelder andre yrker. Ikke alle leger og politier er gifte menn, om du tror det. Nattarbeid er slitsomt, men det gir også uttelling i form av langre friperioder hvor man kan være mer sammen med, og mer tilstede med barnet enn om man jobbet ni til fire. (overskudd, hørt om det?) En annen ting er at gode foreldre er folk som er sånn passe fornøyd med livet sitt. Det kan hende noen ønsker å prioritere å jobbe i en turnus som passer dem, innen faget de er utdannet i, framfor å jobbe deltid på rimi for å være hos barnet resten av døgnet. Jeg lover deg at JEG hadde blitt deprimert av å enten gå hjemme i årevis eller å jobbe over tid et sted jeg var underkvalifisert, selv om jeg også ville gjort mitt for å ikke jobbe mer enn at jeg hadde overskudd til ungen.
Sun Mei Skrevet 22. januar 2006 #71 Skrevet 22. januar 2006 Men jobber ikke du i barnehage? Hva gjør du der, hvis du mener det er galt at barn går i barnehage, for det er det du sier når du spør om "samfunnet skal oppdra barna"? Prøv å se flere sider av en sak? Du vet sånn en terning som man kan snu på, og så er det forskjellige tall på hver side? Jeg tror faktisk nattåpne barnehager kan være en positiv ting, selv om jeg mener kriteriene for å ha barna der må være gode: Man kan vel f eks ikke ha barna der fordi foreldrene skal feste, dra ut osv, eller om begge jobber vanvittige natturnuser med masse ekstravakter. Da er jeg enig med deg i at det ikke er til barnets beste. Men jeg kan nå heller ikke innbille meg at det kommer tl å poppe opp masse kjempegode tilbud av denne typen heller, all den tid det mangler barnehageplasser på dagtid. Men det finnes folk som har turnusarbeid som inkluderer nattarbeid. Om brannfolk flest er gift med noen som ikke jobber turnus - så finnes det garantert brannfolk som er aleine med barent sitt. Det samme gjelder andre yrker. Ikke alle leger og politier er gifte menn, om du tror det. Nattarbeid er slitsomt, men det gir også uttelling i form av langre friperioder hvor man kan være mer sammen med, og mer tilstede med barnet enn om man jobbet ni til fire. (overskudd, hørt om det?) En annen ting er at gode foreldre er folk som er sånn passe fornøyd med livet sitt. Det kan hende noen ønsker å prioritere å jobbe i en turnus som passer dem, innen faget de er utdannet i, framfor å jobbe deltid på rimi for å være hos barnet resten av døgnet. Jeg lover deg at JEG hadde blitt deprimert av å enten gå hjemme i årevis eller å jobbe over tid et sted jeg var underkvalifisert, selv om jeg også ville gjort mitt for å ikke jobbe mer enn at jeg hadde overskudd til ungen. ← Du trenger ikke være nedlatende. Jo, jeg jobber i barnehage. Jeg mener at det beste barna kan ha er sine foreldre. Jo, barnehagen er ett godt pedagogisk tilbud til barn. Og jeg håper så mange som mulig får anledning til å delta i barnehagelivet. For meg er barnehage altså et pedagogisk tilbud, og ikke en oppbevaringsplass for deres små håpefulle mens dere gjør karriere. (og ja, jeg skjønner at det er mer givende å ha en jobb man brenner for enn å sitte i kassa på Rimi, som du sier) Så når jeg da mener at barnehage er et pedagogisk tilbud, og dermed også burde vært en del av det totale utdanningssystemet i Norge - ja, da er ikke en Nattåpen barnehage noe som fyller mine kriterier for hva en barnehage skal være.
Sun Mei Skrevet 22. januar 2006 #72 Skrevet 22. januar 2006 ...at man skal ha nattåpne barnehager for at begge foreldrene skal fortsette "rotteracet" er et argument som får hårene til å reise seg på ryggen. Når man selv karakteriserer jobben og karrieren sin slik, burde man KANSKJE ha ventet noen år og karrieretrinn med å lage avkom er min tanke. ← Helt enig med deg, Sissan
Gjest Bodillen Skrevet 22. januar 2006 #73 Skrevet 22. januar 2006 (endret) Jeg er så dum at jeg mener at ikke alle yrker passer for aleneforeldre med barn som er for unge til å sove hjemme alene. Jeg mener IKKE at vi ikke trenger leger, sykepleiere, brannmenn etc etc. Men jeg mener virkelig at det ikke er aleneforeldre til mindreårige som skal fylle disse rollene. Og, som dere sikkert har skjønt, er jeg mot nattåpne barnehager. ...at man skal ha nattåpne barnehager for at begge foreldrene skal fortsette "rotteracet" er et argument som får hårene til å reise seg på ryggen. Når man selv karakteriserer jobben og karrieren sin slik, burde man KANSKJE ha ventet noen år og karrieretrinn med å lage avkom er min tanke. Og jeg er selv karrierekvinne. Og jeg taper ikke en dritt på å ta det med ro noen år i forhold til det jeg ville tape ved å kreve å delta i overtidsjaget nå som er jeg er småbarnsmor. Men det er jo bare meg da. Uansett - nattåpne barnehager er jeg i mot. Dersom enkelte arbeidsplasser tilrettelegger egne barnepass-ordninger for egne ansatte - dvs. at man kvalitetssikrer brukerne 100%, er det kanskje ok. Men ikke for hvermansen slik at man ikke lenger trenger gå fra jobb for å hente barna. ← Jeg kjenner en alenemor som har utdanning innen helse-og sosial. Hun har brukt mange år på utdannelsen sin, og har selvsagt lyst til å bruke den. For henne å finne en jobb som ikke innebærer turnus har vist seg å være veldig vanskelig. Hun hadde ikke planlagt å bli alenemor, men dessverre viste barnefaren seg å være et svin som stakk av med en gang han fikk høre han skulle bli far, og han nekter å ha noe med barnet sitt å gjøre. Hun har ikke det nettverket mange av oss andre er velsignet med, så hun har få muligheter mht barnevakt når hun jobber kveld/natt. Hun er nødt til å jobbe fullt for å klare seg økonomisk. Tenk om hun hadde hatt muligheten til et skikkelig tilbud til barnet sitt de få nettene i løpet av turnusen hun må på jobb! Det er jo ikke sånn at dette blir et tilbud som kan utnyttes av karrierekåte sånn at de kan kose seg med så mye overtid de bare ønsker - det blir jo en maxtid som for vanlige barnehager. Timetallet til sammen er jo det som teller. Og disse barna skal jo sove i barnehagen, når de er hjemme på dagtid blir det sammen med foreldrene, sånn at de faktisk nesten blir heldigere stilt enn barn som er i barnehage på heltid på dagen...de har 3-4 timer sammen med foreldrene pr dag, de, resten sover de... Endret 22. januar 2006 av Bodillen
Gjest Ester Skrevet 22. januar 2006 #74 Skrevet 22. januar 2006 Jeg har spurt tidligere uten å få svar : Er det det at ungene ikke sover i sin egen seng noen netter i måneden som er så ille? Er dere mot at barn overnatter borte, dere som er i mot at dette blir en tjeneste man kan kjøpe? Kanskje man kan kalle det natthjem i stedet for barnehage? Hvorfor er det bedre at de tilbringer 9 timer av sin våkne tid der hver dag enn at de ligger og sover der en natt i ny og ne? Opplys meg!
Koriander Skrevet 22. januar 2006 #75 Skrevet 22. januar 2006 Jeg har spurt tidligere uten å få svar : Er det det at ungene ikke sover i sin egen seng noen netter i måneden som er så ille? Er dere mot at barn overnatter borte, dere som er i mot at dette blir en tjeneste man kan kjøpe? Kanskje man kan kalle det natthjem i stedet for barnehage? Hvorfor er det bedre at de tilbringer 9 timer av sin våkne tid der hver dag enn at de ligger og sover der en natt i ny og ne? Opplys meg! ← Jeg kaster meg på denne bønnen fra Ester Dersom bruken av barnehagene fortsatt blir regulert med tanke på makstid har jeg da virkelig ingen problemer med at de som trenger det bruker den trygge barnehagen som nattløsning istedet for at de blir tvunget til å overlate barnet sitt til barnevakter. Det er ikke alltid like lett å finne pålitelige personer som vil ha en overnattingsgjest (eller selv være det) midt i uka. Og til spørsmålet om dette er feil bruk av barnehagene... er det egentlig så viktig hva hensikten med barnehagene var for mange år siden? Verden er en annen i dag med mye større andel av mødre i arbeid, mange flere enslige foreldre osv. Hvis man skal se etter en fungerende institusjon som kan ivareta de nye behovene som presser seg frem så er vel absolutt barnehagen det beste alternativet? Barna kjenner kanskje barnehagen, barna og personalet fra dagtid, de har lokaler, systemer og personale som dekker behovene. Det er jo ikke dermed sagt at det trenger å være en pedagogisk leder på jobb midt på natta...
Gjest Ester Skrevet 22. januar 2006 #76 Skrevet 22. januar 2006 Jeg kaster meg på denne bønnen fra Ester Dersom bruken av barnehagene fortsatt blir regulert med tanke på makstid har jeg da virkelig ingen problemer med at de som trenger det bruker den trygge barnehagen som nattløsning istedet for at de blir tvunget til å overlate barnet sitt til barnevakter. Det er ikke alltid like lett å finne pålitelige personer som vil ha en overnattingsgjest (eller selv være det) midt i uka. Og til spørsmålet om dette er feil bruk av barnehagene... er det egentlig så viktig hva hensikten med barnehagene var for mange år siden? Verden er en annen i dag med mye større andel av mødre i arbeid, mange flere enslige foreldre osv. Hvis man skal se etter en fungerende institusjon som kan ivareta de nye behovene som presser seg frem så er vel absolutt barnehagen det beste alternativet? Barna kjenner kanskje barnehagen, barna og personalet fra dagtid, de har lokaler, systemer og personale som dekker behovene. Det er jo ikke dermed sagt at det trenger å være en pedagogisk leder på jobb midt på natta... ← Takk! Det er klart dette vil være regulert mht makstid. Hvis noen har adressen til et svensk forum kan vi jo invitere våre svenske medsøstre til å delta i diskusjonen og fortelle hva slags regler de har, og ikke minst - hva de gjør med barna dagen etter at de har vært på nattevakt (som noen er så rørende opptatt av). Der har de jo hatt døgnåpne barnehager i årevis.
Gjest Bodillen Skrevet 23. januar 2006 #77 Skrevet 23. januar 2006 Takk! Det er klart dette vil være regulert mht makstid. Hvis noen har adressen til et svensk forum kan vi jo invitere våre svenske medsøstre til å delta i diskusjonen og fortelle hva slags regler de har, og ikke minst - hva de gjør med barna dagen etter at de har vært på nattevakt (som noen er så rørende opptatt av). Der har de jo hatt døgnåpne barnehager i årevis. ← Enig. Her skrikes det opp og svartmales uten at noen egentlig har peiling. Og ingen av svartmalerne synes å være interessert i å høre på dette med maxtid, de er kun interessert i å snakke om foreldre som kommer til å overlate ungene sine til barnehagen døgnet rundt, og om det er mulig å gi dem et pedagogisk tilbud om natten....!! Furstina - du som er svensk, har du noe opplysende å komme med til oss??
Gjest Gjesta Skrevet 23. januar 2006 #78 Skrevet 23. januar 2006 Hvor i all verden har du det fra?? Fra lov om barnehager så klart. Kapittel I. Barnehagens formål og innhold § 1. Formål Barnehagen skal gi barn under opplæringspliktig alder gode utviklings- og aktivitetsmuligheter i nær forståelse og samarbeid med barnas hjem. Barnehagen skal hjelpe til med å gi barna en oppdragelse i samsvar med kristne grunnverdier. Eiere av private barnehager kan i vedtektene bestemme at andre ledd ikke skal gjelde. Private barnehager og barnehager eiet eller drevet av menigheter innen Den norske kirke kan i vedtektene fastsette særlige bestemmelser om livssynsformål. § 2. Barnehagens innhold Barnehagen skal være en pedagogisk virksomhet. http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-064-001.html#1
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2006 #79 Skrevet 23. januar 2006 Fra lov om barnehager så klart. http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-064-001.html#1 ← Derfor kan det ikke være nattåpent, fordi man ikke kan drive pedagogisk virksomhet om natta? Du tror ikke loven vil bli endret, da, hvis det blir nattåpent og barnehagen får et nytt innhold? Det er lov å tenke sjæl...
Ambi Skrevet 23. januar 2006 Forfatter #80 Skrevet 23. januar 2006 (endret) Oi, her var det mange engasjerte Jeg ser argumentene og er enda mer overbevist om at nattåpne barnehager for noen vil være et godt supplement både for foreldre og barn - for dem som en gang i mellom trenger det - og ingen erstatning for samvær med mor eller far. Viktigste må vel være å huske på at en løsning ikke nødvendigvis er riktig for alle, og selv om dette kanskje ikke er et behov eller ønske i ditt liv betyr ikke det at det er bra for andre? Ambi Endret 23. januar 2006 av Ambi
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå