Gjest @nea Skrevet 25. januar 2006 #161 Skrevet 25. januar 2006 Nå er det vel få som bare kan jobbe en nattevakt for så å ha fri et par dager. Det er ikke uvanlig at folk jobber nattevakter ei uke i strekk. ← Er det ikke slik at man bare har lov til å jobbe 3 netter på rad? :klø: Iallefall på samme arbeidsplass. Blir vel noe annet hvis man tar på seg ekstravakter på natt flere steder kanskje...
Ambi Skrevet 25. januar 2006 Forfatter #162 Skrevet 25. januar 2006 (endret) Nå er det vel få som bare kan jobbe en nattevakt for så å ha fri et par dager. Det er ikke uvanlig at folk jobber nattevakter ei uke i strekk. Skal du ha ungen din i barnehage ca 15 timer i døgnet i ei hel uke baller timetallet fort på seg. Det vil jo selvfølgelig være en utmerket måte å få inn mer penger i en slunken kommuneøkonomi. Jeg blir litt oppgitt av den "ja takk begge deler holdningen" som noen har. Jepp, vi skal jobbe 60 timers uke og ha barn. Hva med å innse at man faktisk får flere enn seg selv å tenke på når man får barn(her kom jeg til å tenke på en tidligere KG diskusjon om det er egoistisk å få barn. Svaret kommer jo tydelig fram her) og innrette seg deretter. Jeg synes faktisk barnet - ikke jobben- fortjener å komme i første rekke. ← Nei, det stemmer. Men dette handler IKKE om å jobbe 60 timer i uka!! I værste fall kan en som er ansatt i 3-delt turnus ha opp til 3-4 nattevakt i strekk. I helesesektoren er det vanligvis max 3 nattevakter i strekk pr. mnd - avhengig av avtale. I denne perioden vil man da kun ha ettermiddagene sammen. Men du må ikke glemme at dette er unntaket - samt at skiftarbeidet kompenseres med kortere arbeidsuke, ca 32 timers uke i snitt pr. mnd. Når en nattevakt gjerne er på opp til 10 timer sier det seg selv at dette kompenseres med mye fridager. Og som jeg har sagt tidligere: Med stor sansynlighet vil foreldre med slike arbeidstidsordninger kunne tilbringe like mye - eller MER tid -med barna enn oss som peser avgprde med 40 timers uke på dagtid! Ambi Endret 25. januar 2006 av Ambi
Ugla Skrevet 25. januar 2006 #163 Skrevet 25. januar 2006 Er det ikke slik at man bare har lov til å jobbe 3 netter på rad? :klø: Iallefall på samme arbeidsplass. ← Dette blir en avsporing, men: Nei, det stemmer ikke! Går man i 100% stilling og bare på natt, kan det bli 5 netter i strekk. I en turnus med gjs. beregning kan det godkjennes 54 timer i enkelte uker. Beklager avsporingen, men "måtte bare" kommentere dette...
Caramba Skrevet 26. januar 2006 #164 Skrevet 26. januar 2006 Noen skjønner derimot at de må prioritere annerledes når de har barn. Da er det ikke lenger bare å tenke på seg selv og egne behov. Folk har "ofret" seg slik i mange år, hvorfor skal det være så mye større problem for dagens generasjon? ← Hvorfor tror du at folk kun er ute i jobb for å realisere seg selv? Skjønner du ikke at de fleste, og SÆRLIG aleneforeldre er pukka nødt til å jobbe for å overleve? Enten de vil eller ikke. For mange er det bare en urealistisk drøm å kunne gå hjemme, eller bare jobbe deltid mens barna er små. Da må du enten ha penger, eller en høytlønnet mann/kone. Jeg tror at i dagens samfunn så "ofrer" folk seg mer når de jobber fordi de ønsker å gi sine barn en oppvekst som ikke er finasiert av sosialkontoret. Hvorfor er det så mange i denne diskusjonen som tror at jobb er noe man velger? Jeg kan ikke velge å slutte å jobbe, da hadde vi endt på gata eller i en bitteliten leilighet, fordi det koster penger å leve her i verden.
Gjest Gjesta Skrevet 26. januar 2006 #165 Skrevet 26. januar 2006 Hvorfor er det så mange i denne diskusjonen som tror at jobb er noe man velger? Jeg kan ikke velge å slutte å jobbe, da hadde vi endt på gata eller i en bitteliten leilighet, fordi det koster penger å leve her i verden. ← Hvis jobben bare dreier seg om kroner og øre, kan du vel velge deg en jobb som gjør at du rekker barnehagen både om morgenen og om ettermiddagen.
Gjest gjest1 Skrevet 26. januar 2006 #166 Skrevet 26. januar 2006 Hvis jobben bare dreier seg om kroner og øre, kan du vel velge deg en jobb som gjør at du rekker barnehagen både om morgenen og om ettermiddagen. ← Ja, hadde det bare vært så enkelt......
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå