Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Miloine
Skrevet

Da sønnen min var liten, og jeg jobbet 2 dager i uken om natten, kunne jeg som alenemor, hatt behov for en nattåpen barnehage.

Jeg var heldig som hadde foreldre som bodde i nærheten, og barnet mitt sov hos dem de nettene dette gjaldt.

Hadde det ikke vært for dem, ville en nattåpen barnehage vært et flott alternativ.

Det sier seg selv at poenget med en nattåpen barnehage ikke er for at barnet skal ha et pedagogisk tilbud om natten :roll: , men for at barnet skal ha et trygt sted å sove dersom foreldren/foreldrene jobber om natta.

Kunne ikke vært mer enig med Bodillen. Du skrev det jeg tenkte å skrive!

Videoannonse
Annonse
Gjest Bodillen
Skrevet
Det var da veldig til gnåling om det pedagogiske tilbudet! Hvis du er så opptatt av det skjønner jeg ikke hvorfor du jobber i en barnehage der dere pga underbemanning må binde barna for at de ikke skal skade hverandre. Hvor mye pedagogikk får det blitt der????

:ler::ler::ler:

Skrevet

Hvis nattåpne barnehager ordner det slik at barna kun får være der en maxtid på 9 timer i døgnet, og disse timene er om natten fordi foreldre jobber da. Hvem er det da som har barna på dagtid? Så vidt jeg vet har foreldrene behov for å sove de også, og det gjør de jo på dagtid.

Så for meg ser det ut som du løser ett problem, men skaper ett annet.

Og er det riktig at barn skal institusjonaliseres mer og mer i så ung alder?

Gjest Bodillen
Skrevet (endret)
Hvis nattåpne barnehager ordner det slik at barna kun får være der en maxtid på 9 timer i døgnet, og disse timene er om natten fordi foreldre jobber da. Hvem er det da som har barna på dagtid? Så vidt jeg vet har foreldrene behov for å sove de også, og det gjør de jo på dagtid.

Så for meg ser det ut som du løser ett problem, men skaper ett annet.

Og er det riktig at barn skal institusjonaliseres mer og mer i så ung alder?

Jeg regner med at det er ment sånn at barna skal ha en maxtid i barnehagen som er den samme som i vanlige barnehager. Mulig det er ment sånn at barnet kan være der om natten pluss noen timer utover pågølgende dag (hvis foreldrene har våken nattevakt er de nødt til å sove når de kommer hjem). Dermed har de fridager i ettertid (samtidig med foreldrenes fridager) for ikke å overstige maxtiden.

Jeg vet ikke, har ikke funnet det noe sted heller. Litt vanskelig å diskutere egentlig, når vi ikke har alle fakta.

Endret av Bodillen
Gjest Bodillen
Skrevet (endret)

okop

Endret av Bodillen
Skrevet (endret)
Barnehager var aldri ment å være et oppbevaringssted for barn, det skal være et pedagogisk tilbud til barn under førskolealder.

Jeg er veldig glad for at det er et pedagogisk tilbud i barnehagen der datteren min går. Det var veldig vikig for oss når vi valgte barnehage fremfor dagmamma. Når det er sagt så er det ikke derfor vi sender henne dit. Jeg sender henne dit fordi jeg trenger barnepass mens jeg og mannen min er på jobb. Selvom jeg vet at hun blir tatt godt vare på der, så ville ikke drømme om å sende henne i barnehagen hvis jeg hadde en fridag eller avspasserte, med mindre det var årets skidag eller karnevallet som hun gleder seg til lang tid i forveien. Døgnåpen barnehage hadde vi heller ikke kommet til å benytte oss av i og med at vi ikke har behov for det.

Regner med at de som ville ha benyttet døgnåpne barnehager var de som rett og slett måtte på jobb.

Endret av Varja
Skrevet
Jeg regner med at det er ment sånn at barna skal ha en maxtid i barnehagen som er den samme som i vanlige barnehager. Mulig det er ment sånn at barnet kan være der om natten pluss noen timer utover pågølgende dag (hvis foreldrene har våken nattevakt er de nødt til å sove når de kommer hjem). Dermed har de fridager i ettertid (samtidig med foreldrenes fridager) for ikke å overstige maxtiden.

Jeg vet ikke, har ikke funnet det noe sted heller. Litt vanskelig å diskutere egentlig, når vi ikke har alle fakta.

Jeg husker ikke hvor leg leste det, men ved å bruke nattåpne barnehager var det noe om at det skal være en makstid ja. Dvs man kan ikke ha ungen i barnehagen 24 timer i døgnet, så dine antakelser er korrekte, men om alle partier støtter en slik rodning vet jeg ikke, men det er meget mulig

Skrevet

Tråden är delad.

Jeg synes det er en merkelig måte å formulere det på når du sier at kontantstøtte er en kompensasjon for tapt pedagogisk tilbud!

"Formålet med kontantstøtten

Kontantstøtten skal bidra til at

* Familiene får mer tid til selv å ta omsorgen for egne barn

* Familiene får reell valgmulighet når det gjelder omsorgsformen for barna

* Det blir mer likhet i overføringene de enkelte familiene mottar til barneomsorg fra staten"

(trygdeetaten.no)

Fortsättningen på denna diskussion finns i tråden Kontantstøtte og barnehage tilbud

/Furstina (moderator)

Gjest gjest 0
Skrevet

Uansett så blir jo dette veldig vanskelig. Som andre har nevnt trenger jo foreldrene å sove etter jobb, og de fleste sover fra 6-8 timer for å fungere dagen etter. Jeg kan ta utgansgspunkt i min venninne eller min sambo som begge starter sin nattevakt kl 00 og jobber til 08 om morgenen. De skal hjem, kanskje spise litt og legge seg og sover da tidligst kl 09. Så skal de sove i 7 timer og kan da hente barnet i barnehagen tidligst kl 16. Så får barnet 4 timer sammen med foreldrene før det igjen må til barnehage og sove. så må det vekkes etter 3-4 timer for å dra til barnehagen der de skal sove mer.....

Jeg kan ikke se at dette er helt bra? Riktignok har vel ikke andre barn mye mer tid med foreldrene, men jeg synes dette virker veldig usunt.

Jeg forstår at det er vanskelig å bestemme sine egne arbeidstider, og hvis man er eneforsørger blir dette veldig vanskelig. Jeg tror jeg aldri ville tatt en jobb der jeg var nødt til å jobbe nattetider hvis jeg ikke hadde noen i nærmeste omkrets som kunne ta seg av barnet mitt slik at det fikk sove hele natten igjennom. Da hadde jeg mye heller tatt meg en dårligere lønnet dagjobb slik at jeg fikk mer tid med barnet mitt.

Jeg klarer iallefall ikke se en fornuftig løsning med nattåpne barnehager...

Skrevet
Barnehager var aldri ment å være et oppbevaringssted for barn, det skal være et pedagogisk tilbud til barn under førskolealder.

Hvor i all verden har du det fra??

Barnehagehagen er et oppbevaringssted for barn, slik at mor og far kan gå på jobb og forsørge familien. De ble ikke startet opp fordi hjemmeværende mor ikke klarte å være pedagogisk nok, slik at barna måtte sendes ut av huset.

Det er selvsagt flott at de er pedagogisk lagt opp, noe som også er årsaken til at de fleste ønsker barnehage fremfor dagmamma. Men uansett er barnehagen i første rekke et sted der barna kan være når mor og far er på jobb og ikke kan ta vare på dem.

Gjest Bodillen
Skrevet
Uansett så blir jo dette veldig vanskelig. Som andre har nevnt trenger jo foreldrene å sove etter jobb, og de fleste sover fra 6-8 timer for å fungere dagen etter. Jeg kan ta utgansgspunkt i min venninne eller min sambo som begge starter sin nattevakt kl 00 og jobber til 08 om morgenen. De skal hjem, kanskje spise litt og legge seg og sover da tidligst kl 09. Så skal de sove i 7 timer og kan da hente barnet i barnehagen tidligst kl 16. Så får barnet 4 timer sammen med foreldrene før det igjen må til barnehage og sove. så må det vekkes etter 3-4 timer for å dra til barnehagen der de skal sove mer.....

Jeg kan ikke se at dette er helt bra? Riktignok har vel ikke andre barn mye mer tid med foreldrene, men jeg synes dette virker veldig usunt.

Jeg forstår at det er vanskelig å bestemme sine egne arbeidstider, og hvis man er eneforsørger blir dette veldig vanskelig. Jeg tror jeg aldri ville tatt en jobb der jeg var nødt til å jobbe nattetider hvis jeg ikke hadde noen i nærmeste omkrets som kunne ta seg av barnet mitt slik at det fikk sove hele natten igjennom. Da hadde jeg mye heller tatt meg en dårligere lønnet dagjobb slik at jeg fikk mer tid med barnet mitt.

Jeg klarer iallefall ikke se en fornuftig løsning med nattåpne barnehager...

Jeg aner ingenting om hvordan det er tenkt at dette skal ordnes i praksis. Men det jeg vet, er at turnusarbeidere jobber færre timer pr uke enn oss andre for å fylle en 100% stilling. De jobber 33,5 eller 35,5 timer pr. uke, avhengig av hva slags turnus de har avtale om. I tillegg er det ofte sånn at de har fri flere dager i strekk. Alt i alt har turnusarbeidere mer fritid enn oss andre, og dermed mer tid de kan tilbringe med barna sine.

Gjest gjest 0
Skrevet (endret)

Dette stemmer overhodet ikke for mine venninner som jobber innenfor helsesektoren.....

edit:skrivefeil

Endret av Vampyra
Skrevet

Jeg tror nok det blir snakk om en maxtid pr. døgn jeg da

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Hvor i all verden har du det fra??

Barnehagehagen er et oppbevaringssted for barn, slik at mor og far kan gå på jobb og forsørge familien. De ble ikke startet opp fordi hjemmeværende mor ikke klarte å være pedagogisk nok, slik at barna måtte sendes ut av huset.

Det er selvsagt flott at de er pedagogisk lagt opp, noe som også er årsaken til at de fleste ønsker barnehage fremfor dagmamma. Men uansett er barnehagen i første rekke et sted der barna kan være når mor og far er på jobb og ikke kan ta vare på dem.

Enig med Gjest. Selvsagt skal det være et opplegg i barnehagen, ungene skal ikke sitte i en binge hele dagen og få mat til faste tider, men primært så er barnehagen et sted å "oppbevare" ungen mens man er på jobb. Hadde vel ikke hatt noen andre til å passe Vendelin hvis jeg kunne ha vært hjemme selv! Men dessverre er det nokså dårlig betalt å ikke jobbe, så det har vi rett og slett ikke mulighet til.

Og makstid på 8-9 timer høres jo fornuftig ut i teorien, men så er det de av oss som ikke jobber i nabobygget til barnehagen, og fortsatt må jobbe 8 timer om dagen. Jeg er borte ca 10 timer i døgnet, og Bjørnemannen 11-12. Skal Vendelin kastes ut av barnehagen etter 9 timer da? Eller skal jeg få besteforeldrene (som også har sitt eget liv og egen jobb) til å kjøre 10-15 mil for å hente gullet i barnehagen fordi hun ikke kan være der en time til.

Prøv å se forbi 8-16-konseptet og 15 min til jobben med sykkel. De fleste jobber ikke sånn.

Skrevet

Kanksje løsningen for deg, Bjørnsdatter, er å ha Vendelin i en barnehage nærmere jobben?

Skrevet
Men det jeg vet, er at turnusarbeidere jobber færre timer pr uke enn oss andre for å fylle en 100% stilling. De jobber 33,5 eller 35,5 timer pr. uke, avhengig av hva slags turnus de har avtale om. I tillegg er det ofte sånn at de har fri flere dager i strekk. Alt i alt har turnusarbeidere mer fritid enn oss andre, og dermed mer tid de kan tilbringe med barna sine.

Men så jobber de også lørdag og søndag (annenhver eller tredjehver helg). Hvordan løser de det, når det er så store problemer med nettene?

Gjest gjest 0
Skrevet

Selv om hun får en barnehage nærmere jobben er hun da avhengig av å sove? Så når hun kommer hjem fra en eventuell nattevakt, hvem skal ta seg av barnet da? i et tilfelle der mannen jobber dagtid kan selvfølgelig barnet være i barnehagen på dagen, men hvis begge foreldrene jobber natt ( eller man er enslig forsørger) blir det vanskelig å få noen til å passe barnet på dagtid.

Skrevet
Selv om hun får en barnehage nærmere jobben er hun da avhengig av å sove? Så når hun kommer hjem fra en eventuell nattevakt, hvem skal ta seg av barnet da? i et tilfelle der mannen jobber dagtid kan selvfølgelig barnet være i barnehagen på dagen, men hvis begge foreldrene jobber natt ( eller man er enslig forsørger) blir det vanskelig å få noen til å passe barnet på dagtid.

Nå skal ikke dette bli en diskusjon rundt en bruker, men denne brukeren har ikke nattevakter.

Jeg mener at det kan være greit med en utvidet åpningstid, men jeg ser ikke for meg nattåpne barnehager. Jeg tror heller ikke etterspørselen vil være så stor etter nattåpne tilbud at dette blir noe av.

Jeg mener at har man fått barn bør man prøve å tilrettelegge jobben så godt som mulig etter det at man faktisk er småbarnsforeldre. Dette er en liten periode i livet, og etter det kan man gå tilbake på nattevakter (og med det mener jeg folk i yrker som KAN få tilrettelag ting). Og om en er brannmann eller politi eller noe lignende så er det vel sjelden man er gift med en som jobber med de samme tingene.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Kanksje løsningen for deg, Bjørnsdatter, er å ha Vendelin i en barnehage nærmere jobben?

Ja, hvis ikke jeg hadde jobbet til halv ni to kvelder i uka... Bjørnemannen har nemlig ikke mulighet til å hente der jeg jobber, da må han ha bil for å komme seg hjem igjen. Han tar buss/tog til jobb.

Skrevet
Ja, hvis ikke jeg hadde jobbet til halv ni to kvelder i uka... Bjørnemannen har nemlig ikke mulighet til å hente der jeg jobber, da må han ha bil for å komme seg hjem igjen. Han tar buss/tog til jobb.

Ok :) Det er vanskelig å få endene til å møtes når begge er pendlere. Men det finnes ikke barnehager i nærheten der du bor som har litt utvidet åpningstid? Er ikke alle barnehager som åpner kl. 08.00 og stenger kl. 16.00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...