Gjest gjest 0 Skrevet 22. januar 2006 #41 Skrevet 22. januar 2006 Jeg mener at har man fått barn bør man prøve å tilrettelegge jobben så godt som mulig etter det at man faktisk er småbarnsforeldre. Dette er en liten periode i livet, og etter det kan man gå tilbake på nattevakter (og med det mener jeg folk i yrker som KAN få tilrettelag ting). Og om en er brannmann eller politi eller noe lignende så er det vel sjelden man er gift med en som jobber med de samme tingene. ← Enig
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 22. januar 2006 #42 Skrevet 22. januar 2006 Halv sju til halv fem. Så jeg rekker å levere når jeg begynner åtte, men ikke når jeg begynner sju (tar ca 45 min -1 time til jobb, avhengig av rushtrafikken), og rekker å hente når jeg er ferdig tre, men ikke fire... og jobber jeg kvelden så er det jo null problem med levering, men hentinga blir det verre med. Jeg kan ikke endre arbeidstidene mine heller, og jeg elsker jobben min. (det er klart - skulle jeg gitt opp jobben jeg elsker for noe, så måtte det jo bli for Vendelin, men så tvingende nødvendig er det heldigvis ikke.) Må legge til at vi ikke har fått barnehageplass enda, men alle barnehagene her har samme åpningstider og ligger ca like langt unna. Fra uke 5 har vi dagmamma, og hun er heldigvis tidlig oppe, og synes det er greit at vi henter kl 5.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2006 #43 Skrevet 22. januar 2006 Jeg synes det er på høy tid at Norge også innfører døgnåpne barnehager, slik det er i Sverige, USA og mange andre steder. Min mann og jeg har begge fulle stillinger som krever sitt, det ikke mulig å tilpasse jobbene våre etter barna, såfremt ikke en av oss gir opp og blir hjemme. Det er ingen lett avgjørelse å ta at en skal være hjemme mens den andre skal få være med i rotteracet. Klart vi vet det krever ansvar å ha barn, men tilbudet om døgnåpne barnehager vil hjelpe karrieremennesker som oss stort på vei! Typisk den norske ministeren Reidar et eller annet å si nei til fremskritt..
Sun Mei Skrevet 22. januar 2006 #44 Skrevet 22. januar 2006 Jeg synes det er på høy tid at Norge også innfører døgnåpne barnehager, slik det er i Sverige, USA og mange andre steder. Min mann og jeg har begge fulle stillinger som krever sitt, det ikke mulig å tilpasse jobbene våre etter barna, såfremt ikke en av oss gir opp og blir hjemme. Det er ingen lett avgjørelse å ta at en skal være hjemme mens den andre skal få være med i rotteracet. Klart vi vet det krever ansvar å ha barn, men tilbudet om døgnåpne barnehager vil hjelpe karrieremennesker som oss stort på vei! Typisk den norske ministeren Reidar et eller annet å si nei til fremskritt.. ← Så det er fremskritt å kunne fortsette å være med i rotteracet når man har fått barn - på bekostning av barna dine?
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2006 #45 Skrevet 22. januar 2006 Så det er fremskritt å kunne fortsette å være med i rotteracet når man har fått barn - på bekostning av barna dine? ← Det er ikke på bekostning av barna. Tilbudet om døgnåpne barnehager er ment å skulle være et tilbud til de som ikke får kabalen med jobb og hjem til å gå opp. Og det gjør ikke vi, så vi trenger dette tilbudet desperat! Vi ønsker heller barnehage enn praktikant...hvis døgnåpne barnehager ikke finnes, bruker man jo bare praktikant eller dagmamma (eller kveldsmamma) i stedenfor. Så jeg ser ingen forskjell her...
Sun Mei Skrevet 22. januar 2006 #46 Skrevet 22. januar 2006 Forskjellen for meg er den at har man fått barn så må man i en periode tilrettelegge livet slik at man kan ta seg av sine egne barn
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2006 #47 Skrevet 22. januar 2006 Det høres flott ut for deg men for oss i vår familie funker ikke det. Vi er realistiske og ønsker en win-win-situasjon, der ingen skal bli skadelidende. Døgnåpen barnehage betyr ikke at foreldrene er mindre glad i barna, det betyr bare at vi benytter oss av en tjeneste som tilbys, på linje med en nanny. Det å gå hjemme med barn fører til lavere lønnsvekst, dårligere muligheter og for oss karrierekvinner betyr det mindre muligheter. Min mann må gjeren få gå hjemme med barna, men han kan ikke pga. sin jobb- og det samme gjelder meg.
Gjest Emera Skrevet 22. januar 2006 #48 Skrevet 22. januar 2006 (endret) Det høres flott ut for deg men for oss i vår familie funker ikke det. Vi er realistiske og ønsker en win-win-situasjon, der ingen skal bli skadelidende. ← Det tror jeg ikke er realistisk, du. Med et sånt hardkjør kan noen godt komme til å bli skadelidende. Men skadene viser seg som regel ikke før om en del år. Endret på grunn av fryktelig dårlig setning... Endret 22. januar 2006 av Emera
Sun Mei Skrevet 22. januar 2006 #49 Skrevet 22. januar 2006 Det høres flott ut for deg men for oss i vår familie funker ikke det. Vi er realistiske og ønsker en win-win-situasjon, der ingen skal bli skadelidende. Døgnåpen barnehage betyr ikke at foreldrene er mindre glad i barna, det betyr bare at vi benytter oss av en tjeneste som tilbys, på linje med en nanny. Det å gå hjemme med barn fører til lavere lønnsvekst, dårligere muligheter og for oss karrierekvinner betyr det mindre muligheter. Min mann må gjeren få gå hjemme med barna, men han kan ikke pga. sin jobb- og det samme gjelder meg. ← Jeg tror ikke det er positivt å skal ha både i pose og sekk - for barnas skyld
Gjest Bodillen Skrevet 22. januar 2006 #50 Skrevet 22. januar 2006 Dette stemmer overhodet ikke for mine venninner som jobber innenfor helsesektoren..... edit:skrivefeil ← Da jobber de ikke turnus, eller de har ikke fast arbeid, sånn at de går på timer.
Gjest Bodillen Skrevet 22. januar 2006 #51 Skrevet 22. januar 2006 Det tror jeg ikke er realistisk, du. Et sånt hardkjør kan godt komme til å være skadelidende. Men skadene viser seg som regel ikke før om en del år. ← Det er jo ikke snakk om at barna skal gå noe mer i barnehagen enn andre - man har jo en maxtid uansett om man benytter seg av dag- eller nattåpen barnehage
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2006 #52 Skrevet 22. januar 2006 Barn kan ta skade av så mye, enten foreldrene går hjemme eller om de jobber ute. Det er samholdet og kommunikasjonen mellom foreldre og barn som bestemmer om det går ut over barna eller ikke. Barn i Sverige og USA klarer dette og da klarer sikkert norske barn det også. Jeg har hvertfall fått nok av dulle-mentaliteten i dette landet.
Gjest Bodillen Skrevet 22. januar 2006 #53 Skrevet 22. januar 2006 Barn kan ta skade av så mye, enten foreldrene går hjemme eller om de jobber ute. Det er samholdet og kommunikasjonen mellom foreldre og barn som bestemmer om det går ut over barna eller ikke. ← Ja, det har du helt rett i. Mange barn har bedre av å gå i barnehage enn å være hjemme. Man er prisgitt de foreldrene man har...
Gjest gjest 0 Skrevet 22. januar 2006 #54 Skrevet 22. januar 2006 (endret) Da jobber de ikke turnus, eller de har ikke fast arbeid, sånn at de går på timer. ← Jobber ikke en hjelpepleier turnus da? (på sykehus med fulltidsjobb) Endret 22. januar 2006 av Vampyra
Gjest Bodillen Skrevet 22. januar 2006 #55 Skrevet 22. januar 2006 Jobber ikke en hjelpepleier turnus da? (på sykehus med fulltidsjobb) ← Jo. Hvis h*n er i en fast stilling som inkluderer kveld, natt og helg.
Sun Mei Skrevet 22. januar 2006 #56 Skrevet 22. januar 2006 Er det dullementalitet og mene at når mennesker får barn så har de også ett ansvar for disse barna? Er det riktig at samfunnet skal oppdra dine barn?
Gjest gjest 0 Skrevet 22. januar 2006 #57 Skrevet 22. januar 2006 Ja da jobber mine venninner turnus. De jobber også veldig mye ekstra fordi det alltid mangler folk på jobb. (men det er en annen diskusjon)
Gjest Emera Skrevet 22. januar 2006 #58 Skrevet 22. januar 2006 Barn kan ta skade av så mye, enten foreldrene går hjemme eller om de jobber ute. ← Typisk argument. Jada, barn kan ta skade av så mye, også at foreldrene raser rundt i et vilt tempo og lever marginalt etter klokka. Stressrelaterte lidelser blir stadig mer vanlige, både hos barn og voksne. Disse plagene viser seg ikke før det har gått noen år, og da er det for sent. Det er det jeg mener med at noen kan bli skadelidende. Det er samholdet og kommunikasjonen mellom foreldre og barn som bestemmer om det går ut over barna eller ikke. God kommunikasjon krever tid. Samhold krever tid.
Gjest Bodillen Skrevet 22. januar 2006 #59 Skrevet 22. januar 2006 Ja da jobber mine venninner turnus. De jobber også veldig mye ekstra fordi det alltid mangler folk på jobb. (men det er en annen diskusjon) ← Ja, da er det nok pga ekstraarbeidet at du mener de jobber like mye som andre.
Gjest gjest1 Skrevet 22. januar 2006 #60 Skrevet 22. januar 2006 Er det dullementalitet og mene at når mennesker får barn så har de også ett ansvar for disse barna? Er det riktig at samfunnet skal oppdra dine barn? ← Eh.. det er vel ikke samfunnet som oppdrar barna selv om det kan gi foreldrene et tilbud som gjør det mulig å fortsette i jobb? Det er sable vanskelig å kombinere turnusarbeid og barn. Og er man i tillegg alene med omsorgen er det et puslespill uten like. Men pytt sann, vi trenger vel kanskje bare leger, sykepleiere, hjelpleiere, politi, brannmenn samt alle andre som har variabel arbeisdtid mellom kl 0800 og 1600.........
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå