Gå til innhold

Ekstremværet "Hans"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Har sett nye bilder fra fluberg bru, nord i randsfjorden. Der er det bare et par meter til før fjorden går oppunder. Det er ventet en til tre meter til. Så evakuering åå Hønefoss er nok helt nødvendig.  Dokka ligger nå delvis og godt under vann. Det har jeg aldri sett før

Anonymkode: 7ee70...872

Nok en annen bru en Fluberg bru du mener. Den er veldig høyt oppe og skulle vannet nådd opp ditt hadde hele Fluberg vært under vann og det er vi ikke.

Var på Dokka for få timer siden, deler av Dokka er under vann og elva er enorm. Aldri sett lignende. 

Anonymkode: c9dd2...6cd

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Denne diskusjonen tas opp flere steder allerede. Skrives om i aviser, og politiet uttaler seg og alt som er. 

Anonymkode: cd9cd...af0

De sier at det må tas en vurdering ja, men ikke at den må tas nå, i dette øyeblikk, mens det er en pågående krise.

Anonymkode: a948f...21a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Dokka ligger nå delvis og godt under vann. Det har jeg aldri sett før

Jeg vet at deler av campingen er under vann, og at det er et område rundt REMA som er oversvømmet, men er resten av Dokka oversvømmet også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De sier at det må tas en vurdering ja, men ikke at den må tas nå, i dette øyeblikk, mens det er en pågående krise.

Det er ikke det at varselen må gjøres noe med akkurat her og nå jeg diskuterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet at deler av campingen er under vann, og at det er et område rundt REMA som er oversvømmet, men er resten av Dokka oversvømmet også?

Nei. Var på Coop Extra for litt siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Er det noen som har nevnt traumer?

Nødvarsler skal ikke sendes ut unødvendig. Ferdig snakket.

Meg, meg og atter meg. Du har fått svar på nødvarselet. La det ligge. Ingen bryr seg om det akkurat nå, av god grunn. Finnes en tid og sted for alt. 

Anonymkode: cb071...509

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nå er de ikke sendt ut unødvendig.  Men de har vel en feil i systemet,  som har ført til at noen har fått opp i ti varsler. Det må man vel klare å se kan skje. Melde fra om , slik at feil kam rettes opp. Skjønner ikke hysteriet om å få et slikt varsel. 

Det er også sendt ut unødvendig I tillegg da nødvarsel ikke er mulig å avgrense til et konkret geografisk område.

Det jeg tenker på som du kaller hysteri, er at alvorligheten rundt slike varsler i fremtiden fort blir tatt mindre alvorlig. Nødvarsler som tidligere ble forbundet med krig og gjaldt stor fare for alle, blir nå tatt mindre seriøst. Og det har allerede begynt med folk som blir oppgitte og skrur av varselen, og mange forbinder allerede varselen med irritasjon og unødvendige forstyrrelser.

Vet at det høres urimelig ut å diskutere rundt det som skjer nå, men det er faktisk alvorlig nok, og det er myndigheters ansvar å sørge for at nødvarsler blir tatt seriøst. Det kommer til å bli flere hendelser i fremtiden.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er også sendt ut unødvendig I tillegg da nødvarsel ikke er mulig å avgrense til et konkret geografisk område.

Det jeg tenker på som du kaller hysteri, er at alvorligheten rundt slike varsler i fremtiden fort blir tatt mindre alvorlig. Nødvarsler som tidligere ble forbundet med krig og gjaldt stor fare for alle, blir nå tatt mindre seriøst. Og det har allerede begynt med folk som blir oppgitte og skrur av varselen, og mange forbinder allerede varselen med irritasjon og unødvendige forstyrrelser.

Vet at det høres urimelig ut å diskutere rundt det som skjer nå, men det er faktisk alvorlig nok, og det er myndigheters ansvar å sørge for at nødvarsler blir tatt seriøst. Det kommer til å bli flere hendelser i fremtiden.

nå er det varslet 500års flom. Hvor synes du grensen går for nødvarsel? 800 eller 1000 års flom? eller blir det for masete?

Anonymkode: 52c04...d6f

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Meg, meg og atter meg. Du har fått svar på nødvarselet. La det ligge. Ingen bryr seg om det akkurat nå, av god grunn. Finnes en tid og sted for alt. 

Anonymkode: cb071...509

Det handler da ikke om meg.

Det er mange som bryr seg om det, men du og de som ikke bryr seg om det her kan da bare slutte og svare på mine innlegg, hvis det er så uinteressant. Hvorfor messe videre på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

nå er det varslet 500års flom. Hvor synes du grensen går for nødvarsel? 800 eller 1000 års flom? eller blir det for masete?

Har ikke satt noen personlig grense for det altså. Tenker som sagt bare at det er viktig at nødvarsler kommer dit de skal der og da, og at alle som faktisk er berørte også får den. Det har nemlig også vært et problem.

Det er bra vi har et sikkerhetssystem som fungerer som det skal fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når det er fare for flom i drammensvassdraget vil det si også helt inn til drammen sentrum området?

Anonymkode: 21d6f...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Nei. Men kan bli. De vurderer å stenge den snart. Vannet er litt på vei ned. Men kan begynne å stige igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Men kan bli. De vurderer å stenge den snart. Vannet er litt på vei ned. Men kan begynne å stige igjen

Såpass. Jeg fikk akkurat tilsendt et bilde,  og det ser temmelig ille ut på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Såpass. Jeg fikk akkurat tilsendt et bilde,  og det ser temmelig ille ut på det.

Siste nytt er at Rema åpnet for litt siden. De sier det verste er over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes nødvarsler skal komme der man til nå har brukt luftvernsirener. Og til de områdene det er aktuelt for. Det er  sendt ut en stor mengde like varsler til folk som ikke skulle ha. Varslene bør heller ikke kunne overstyre folks innstillinger på telefonen. 

Anonymkode: 431c9...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er jo litt 3 små griser da. Det er klart at litt ekstra regn får konsekvenser når en bor et par høydemeter over vanlig vannstand i en dal med ei elv.

Anonymkode: 25815...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hva var vitsen med varselet? "Ta med deg huset og kom deg opp på høyere grunn"?

Hjemmene til folk ble jo oversvømmet uansett varsel. Varselet tjente jo ingen nytte.

Anonymkode: 2ff95...b29

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og ser på dette her. Kommer alt dette vannet fra regn? Eller er det snøsmelting osv inni bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva var vitsen med varselet? "Ta med deg huset og kom deg opp på høyere grunn"?

Hjemmene til folk ble jo oversvømmet uansett varsel. Varselet tjente jo ingen nytte.

Anonymkode: 2ff95...b29

Visten, er at så langt så har det ikke gått mer enn ett liv. Uten varsling og evakuering, kunne det gått langt verre. 

Anonymkode: d98f2...187

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser det har kommet klager mot teleselskapene med kritikk om mangel på telefondekning enkelte steder, men de burde jo ha informert tidlig om at det går ann å ringe nødnummer uten å ha dekning. Få som vet det....

Anonymkode: 21d6f...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...