Gå til innhold

Ekstremværet "Hans"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Avslører? Har ikke prøvd å dekke til noe. Nei, tror ikke på menneskeskapte klimaendringer, men det er ikke det tråden handler om.

Anonymkode: cd9cd...af0

Når du ikke tror på forskning, så har vel ikke meteorologer særlig håp om å bli trodd heller.

Anonymkode: da931...4a8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det jordes og evakuering i Søndre Land kommune. 

Anonymkode: c9dd2...6cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan slå av mindre viktige nødvarsler på mobilen inne på innstillinger.

 

Anonymkode: 316a1...17c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i oransje område. Ikke noe rasfare her jeg bor. Huset står på berg, og har heldigvis ikke kastet meg på "tujattrenden" og har latt store furrrutrær og grantrær stå i fred på tomta som tar det meste av overvannet og hjelper til med å binde jorda. 

For de som bor mer utsatt til så håper jeg ikke store verdier går tapt. 

Anonymkode: 17cfa...3a1

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nesten litt flaut i så fall. Spesielt hvis det er turister fra USA med orkansesonger og alt som er. Så lite tåler vi her før nødalarmen slår til.

Har stor tro på at dette systemet kommer til å bli misbrukt framover. Folket skal virkelig skremmes på plass for å vise at nå er det alvor.

 

Anonymkode: cd9cd...af0

Så ras, veier som blir ødelagt, hus som oversvømmes, liv som kan gå tapt ect er ikke alvorlig nok? 

Vi er ikke i nærheten av ferdig med Hans, likevel, flere ras og ødeleggelser, en gutt ligger på sykehuset etc. 

Bakken er mettet og regnet som er nå vil føre med seg langt mer skade. 

Flaut er det ikke. Det er nødvendig! 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå stikker sola fram også her. Snart 3 timer siden nødvarselet, og ingen Hans enda. Han blir stadig forskjøvet.

Anonymkode: cd9cd...af0

Lær deg litt om været, værvarsel og at selv om det ikke rammer deg er det nå flere steder som er rammet, og vi er langt fra ferdig. 

Været et uforutsigbart. Det er nærmest umulig å melde 100% riktig. Dette er de veldig klar på samt at de ikke vet helt hvor det rammes hardest. Merkelig at folk ikke har fått med seg det og hva som nå skjer rundt omkring. 

Anonymkode: cb071...509

  • Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.8.2023 den 15.43):

Regnet i seg selv er ikke problemet, men følgene av det. Østlandet er heller ikke tilrettelagt i infrastruktur mtp vannmengdene ifht Vestlandet. Blir spennende. 

Anonymkode: a72b0...0d9

Nei sier du det😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når du ikke tror på forskning, så har vel ikke meteorologer særlig håp om å bli trodd heller.

Anonymkode: da931...4a8

Jo jo jo, meteorologer tror jeg på. På yr sto det tidligere i dag at var det spådd 0,1-45 mm på 1 time f.eks. Da er man ganske sikret å få helt rett, og helt rett ble det. Det ble duskregn.

Anonymkode: cd9cd...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Så ras, veier som blir ødelagt, hus som oversvømmes, liv som kan gå tapt ect er ikke alvorlig nok? 

Vi er ikke i nærheten av ferdig med Hans, likevel, flere ras og ødeleggelser, en gutt ligger på sykehuset etc. 

Bakken er mettet og regnet som er nå vil føre med seg langt mer skade. 

Flaut er det ikke. Det er nødvendig! 

Lær deg litt om været, værvarsel og at selv om det ikke rammer deg er det nå flere steder som er rammet, og vi er langt fra ferdig. 

Været et uforutsigbart. Det er nærmest umulig å melde 100% riktig. Dette er de veldig klar på samt at de ikke vet helt hvor det rammes hardest. Merkelig at folk ikke har fått med seg det og hva som nå skjer rundt omkring. 

Anonymkode: cb071...509

Er fullt klar over at det har vært kraftig regn enkelte steder og at vi heller mest sannsynlig ikke er ferdig, og ras, flom og stengte veier er alvorlig. Det har vi dessverre opplevd mange ganger før, og kommer til å gjøre mange ganger også i fremtiden.

Det er som sagt bra med advarsler i slike tilfeller. Men fremstillingen som at dette nærmest er noe helt nytt og ekstremt uvanlig, noe nødvarselen i dag forsterket enda mer, det er helt på trynet i denne sammenhengen. Det er heller ingen nasjonal krise selv om det er alvorlig for de uheldige som rammes. Ras har også alltid vært et problem i Norge, et vått land med mye fjell og kvikkleireområder. Bare tenk på Verdalsraset i 1893, det største raset i Norge i moderne tid. 116 mennesker mistet livet da tre kvm2 av kommunen forsvant med 105 gårder.  Og nå ropes det om menneskeskapte klimaendringer fordi det kommer ekstremt med regnvær i aug mnd.

Vi får være glad det ikke er snakk om store orkaner og at det regner bomber som i krigsherjede land. Da skulle vi snakket annerledes.

 

Anonymkode: cd9cd...af0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er fullt klar over at det har vært kraftig regn enkelte steder og at vi heller mest sannsynlig ikke er ferdig, og ras, flom og stengte veier er alvorlig. Det har vi dessverre opplevd mange ganger før, og kommer til å gjøre mange ganger også i fremtiden.

Det er som sagt bra med advarsler i slike tilfeller. Men fremstillingen som at dette nærmest er noe helt nytt og ekstremt uvanlig, noe nødvarselen i dag forsterket enda mer, det er helt på trynet i denne sammenhengen. Det er heller ingen nasjonal krise selv om det er alvorlig for de uheldige som rammes. Ras har også alltid vært et problem i Norge, et vått land med mye fjell og kvikkleireområder. Bare tenk på Verdalsraset i 1893, det største raset i Norge i moderne tid. 116 mennesker mistet livet da tre kvm2 av kommunen forsvant med 105 gårder.  Og nå ropes det om menneskeskapte klimaendringer fordi det kommer ekstremt med regnvær i aug mnd.

Vi får være glad det ikke er snakk om store orkaner og at det regner bomber som i krigsherjede land. Da skulle vi snakket annerledes.

 

Anonymkode: cd9cd...af0

Om du har opplevd det mange ganger før er mulig, men flere av de rammede stedene har ikke det i den graden det er meldt. Her jeg bor og området er det allerede store skader, og vi er ikke i nærheten av ferdig eller hatt noe voldsomt med regn enda. Det er uvanlig her jeg bor og det vurderes nå om vi må evakuere pga skred. 

Skadeomfanget og alvorlighetsgraden av dette vet vi ikke før etter onsdag og senere i uken. Men fint at du vet og kan mer enn ekspertene. 

Og som du sier, veldig mange her bor på kvikkleire. Faren for nye Gjerdrum hendelser øker. Ikke alvorlig nok? 

Ja, det finnes verre ting, alltid. Skal vi da bare drite i alle farer? I USA dør langt flere ungdommer i skoleskyting hvert år enn på Utøya. Skal vi da ta hendelsen som skjedde på Utøya mindre alvorlig? 

Skal vi bare late som dette er normalt å ikke ta forhåndsregler? Pytt pytt, noen ble tatt i ras. Det har skjedd før og i andre land skjer det verre ting......

Ang klimaendring så nevnte jeg ikke noe om det. Det er ikke det at det aldri har skjedd før, men at faren for at dette skjer oftere og kraftigere er større. 

Anonymkode: cb071...509

  • Liker 4
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Om du har opplevd det mange ganger før er mulig, men flere av de rammede stedene har ikke det i den graden det er meldt. Her jeg bor og området er det allerede store skader, og vi er ikke i nærheten av ferdig eller hatt noe voldsomt med regn enda. Det er uvanlig her jeg bor og det vurderes nå om vi må evakuere pga skred. 

Skadeomfanget og alvorlighetsgraden av dette vet vi ikke før etter onsdag og senere i uken. Men fint at du vet og kan mer enn ekspertene. 

Og som du sier, veldig mange her bor på kvikkleire. Faren for nye Gjerdrum hendelser øker. Ikke alvorlig nok? 

Ja, det finnes verre ting, alltid. Skal vi da bare drite i alle farer? I USA dør langt flere ungdommer i skoleskyting hvert år enn på Utøya. Skal vi da ta hendelsen som skjedde på Utøya mindre alvorlig? 

Skal vi bare late som dette er normalt å ikke ta forhåndsregler? Pytt pytt, noen ble tatt i ras. Det har skjedd før og i andre land skjer det verre ting......

Ang klimaendring så nevnte jeg ikke noe om det. Det er ikke det at det aldri har skjedd før, men at faren for at dette skjer oftere og kraftigere er større. 

Anonymkode: cb071...509

Det blir for mye. Bare se i denne tråden hvor lei folk er av at mediene roper ulv, ulv for det minste lille. Da virker det mot sin hensikt. 

Anonymkode: 2540e...605

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomme er at noen tror og tenker de er smartere og vet mer enn eksperter. De som forskere, innehar stor kunnskap og jobber med dette hver dag. Nei, de tar visst feil. For JEG vet bedre, jeg er smartere, klokere og forstår noe de færreste forstår. 

Hvor får dere den kunnskapen fra? 

Anonymkode: cb071...509

  • Liker 15
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det blir for mye. Bare se i denne tråden hvor lei folk er av at mediene roper ulv, ulv for det minste lille. Da virker det mot sin hensikt. 

Anonymkode: 2540e...605

Det er snakk om vær. Noe som nærmest er umulig å melde 100% korrekt. Noen ganger blir det ikke like ille som antatt, andre ganger verre. Hvis du leser avisen er dette noe de er veldig tydelig på. De vet ikke og vet ikke hvor det blir verst. 

Da tar man de forutsetning man kan og håper på det beste. Allerede nå ser vi mange steder at det har gjort store skader og langt flere steder enn antatt. Og vi er bare i starten. 

Jeg også tenkte at jeg tror det ikke før jeg ser det, nå har jeg sett hvor lite regn det skal til her vi bor før det gjør skade pga tidligere regn. 

Anonymkode: cb071...509

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Morsomme er at noen tror og tenker de er smartere og vet mer enn eksperter. De som forskere, innehar stor kunnskap og jobber med dette hver dag. Nei, de tar visst feil. For JEG vet bedre, jeg er smartere, klokere og forstår noe de færreste forstår. 

Hvor får dere den kunnskapen fra? 

Anonymkode: cb071...509

Begynner å bli så lei av denne type hersketeknikker med en gang mennesker som ikke er titulert forsker sier sin mening. Vi har da evnen til å tenke logisk hvis man tar i bruk den delen av hjernen, og ikke lar redselen ta overhånd. Det har de aller fleste av oss.

Vet du hvor mange forskere som har uttalt seg forresten?

 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Denne kronikkforfatteren peker på noe svært viktig.

https://www.nrk.no/ytring/klimaskeptikerne-har-litt-rett-1.16502454

Anonymkode: 2540e...605

Takk! Håper flere klimaforskere tør og være litt mer høylydt kritiske til det som blir presset ned over ørene på oss av denne klimapolitikken snart. Klimapolitikken som ser på hver eneste mulighet til å øke avgifter via "klimatiltak" som følge av redde og godtroende folk.

Anonymkode: cd9cd...af0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nesten litt flaut i så fall. Spesielt hvis det er turister fra USA med orkansesonger og alt som er. Så lite tåler vi her før nødalarmen slår til.

Har stor tro på at dette systemet kommer til å bli misbrukt framover. Folket skal virkelig skremmes på plass for å vise at nå er det alvor.

 

Anonymkode: cd9cd...af0

Det er vel for at de ikke skal legge ut på turer i terreng som er utsatt. Vi trenger ikke å måtte bruke ressurser på å hjelpe turister som telter for nærme elver, legger ut på langtur eller generelt gjør ting de ikke ville gjort dersom de visste om Hans. 

Anonymkode: 25bc2...554

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Skremselspropaganda "? Ærlig talt, blir man virkelig skremt av regnvær? Og hvorfor skulle myndighetene skremme oss med noe som ikke kommer til å skje? Her jeg bor,har det hittil gått veldig bra. Regnet kraftig en liten stund midt på dagen,ellers duskregn. Jeg fikk allikevel nødvarsel,skvatt litt jeg også, men redd? Nei... Jeg forstår jo at det som er relevant for noen ikke nødvendigvis er det for meg. Jeg har flyttet ting og tang under tak,vært på jobb,men ellers holdt meg hjemme. Bor ikke i nærheten av bekk eller elv. Og,som sagt,her har det ikke kommet så mye regn (enda),men det er jo bare fint! Jeg er ikke redd,men forstår at andre har det mye verre,og det må jo være bra at de får varsel om det? Og værvarsel er aldri 100% nøyaktig. 

Og om du tenker "ulv,ulv" når du får neste varsling,ja,da er det jo deg det går utover om det er noe viktig du går glipp av..... Som en annen her skrev,du går fortsatt ut ved en brannalarm selvom det har vært øvelse/falsk alarm før....

Anonymkode: c1796...cd3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Begynner å bli så lei av denne type hersketeknikker med en gang mennesker som ikke er titulert forsker sier sin mening. Vi har da evnen til å tenke logisk hvis man tar i bruk den delen av hjernen, og ikke lar redselen ta overhånd. Det har de aller fleste av oss.

Vet du hvor mange forskere som har uttalt seg forresten?

Logisk tenking ja...... hvordan kan det være logisk å tenke at de som jobber med dette tar feil? Hva er det du vet som ikke andre vet? 

Man trenger ikke å la redselen ta overhånd selv om man lytter til de som har peiling. 

Hersketeknikk faktisk 😅 

Anonymkode: cb071...509

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er som sagt bra med advarsler i slike tilfeller. Men fremstillingen som at dette nærmest er noe helt nytt og ekstremt uvanlig, noe nødvarselen i dag forsterket enda mer, det er helt på trynet i denne sammenhengen. Det er heller ingen nasjonal krise selv om det er alvorlig for de uheldige som rammes. Ras har også alltid vært et problem i Norge, et vått land med mye fjell og kvikkleireområder. Bare tenk på Verdalsraset i 1893, det største raset i Norge i moderne tid. 116 mennesker mistet livet da tre kvm2 av kommunen forsvant med 105 gårder.  Og nå ropes det om menneskeskapte klimaendringer fordi det kommer ekstremt med regnvær i aug mnd.

 

Anonymkode: cd9cd...af0

Trur du ikkje menneska som vart råka av Verdalsraset gjerne skulle ha mottatt eit naudvarsel på sms på førehand? :klo:

Nei, du. Ver glad vi har desse ekspertane i vår tid. Som kan informere oss og gje oss kunnskap om ting vi ikkje sjølve kan forutsjå.

Anonymkode: 7d629...655

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om du har opplevd det mange ganger før er mulig, men flere av de rammede stedene har ikke det i den graden det er meldt. Her jeg bor og området er det allerede store skader, og vi er ikke i nærheten av ferdig eller hatt noe voldsomt med regn enda. Det er uvanlig her jeg bor og det vurderes nå om vi må evakuere pga skred. 

Skadeomfanget og alvorlighetsgraden av dette vet vi ikke før etter onsdag og senere i uken. Men fint at du vet og kan mer enn ekspertene. 

Og som du sier, veldig mange her bor på kvikkleire. Faren for nye Gjerdrum hendelser øker. Ikke alvorlig nok? 

Ja, det finnes verre ting, alltid. Skal vi da bare drite i alle farer? I USA dør langt flere ungdommer i skoleskyting hvert år enn på Utøya. Skal vi da ta hendelsen som skjedde på Utøya mindre alvorlig? 

Skal vi bare late som dette er normalt å ikke ta forhåndsregler? Pytt pytt, noen ble tatt i ras. Det har skjedd før og i andre land skjer det verre ting......

Ang klimaendring så nevnte jeg ikke noe om det. Det er ikke det at det aldri har skjedd før, men at faren for at dette skjer oftere og kraftigere er større. 

Anonymkode: cb071...509

Hvorfor snakker du fortsatt om at jeg mener at det ikke er alvorlig nok? Selvfølgelig er det alvorlig at folk blir evakuert som følge av ras og flom. Og det å kritisere at noe blir fremstilt som nasjonal krise, er ikke det samme som å drite i noe. Og du begynner å blande inn skoleskyting og Utøya? Det er jo fullstendig irrelevant og meningsløst i denne diskusjonen.

Du nevnte ikke noe om klimaendring, men Støre har nå allerede stått fram og gjort det. Og skjønner veldig godt hva som ligger bak uttalelsen og nødvarslene vi får som det skulle være nasjonal krise. Bor selv i et rødt område, og her har det vært mindre regn enn en normal regnfull sommerdag hittil. Vet om flere barn som fikk dette nødvarselet på sine telefoner, og ble livredde. Hvor nødvendig er det?

Veldig leit med de som i dag som ble rammet. Fint at det kommer advarsler, men alt med måte. Det har som sagt skjedd før, og uttalelsen i går var at et ekstremvær av denne typen sist var for 25 år siden. Så at det stadig skjer så mye oftere blir jo ikke riktig.

Anonymkode: cd9cd...af0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor snakker du fortsatt om at jeg mener at det ikke er alvorlig nok? Selvfølgelig er det alvorlig at folk blir evakuert som følge av ras og flom. Og det å kritisere at noe blir fremstilt som nasjonal krise, er ikke det samme som å drite i noe. Og du begynner å blande inn skoleskyting og Utøya? Det er jo fullstendig irrelevant og meningsløst i denne diskusjonen.

Du nevnte ikke noe om klimaendring, men Støre har nå allerede stått fram og gjort det. Og skjønner veldig godt hva som ligger bak uttalelsen og nødvarslene vi får som det skulle være nasjonal krise. Bor selv i et rødt område, og her har det vært mindre regn enn en normal regnfull sommerdag hittil. Vet om flere barn som fikk dette nødvarselet på sine telefoner, og ble livredde. Hvor nødvendig er det?

Veldig leit med de som i dag som ble rammet. Fint at det kommer advarsler, men alt med måte. Det har som sagt skjedd før, og uttalelsen i går var at et ekstremvær av denne typen sist var for 25 år siden. Så at det stadig skjer så mye oftere blir jo ikke riktig.

Anonymkode: cd9cd...af0

Hvis du leser, forstår du hvorfor jeg blandet inn Utøya. 

Det er også helt irrelevant at USA har orkaner og at det er krig i verden.  

Da bør kanskje ikke disse barna ha telefon og er for unge. Langt mere på en telefon som er mer skremmende enn et varsel. 

I dag? Har du fått med deg at dette skal vare til onsdag? Og hvorfor dette er farlig? Vistnok ikke! 

Det at ikke du anser det som nasjonal krise er en sak. Men der er det mange som er uenig. 

 

 

Anonymkode: cb071...509

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...