Gå til innhold

Ekstremværet "Hans"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Er vel greit å få en liten heads up? Også får vi bare være glad hvis det ikke blir så ille? 

Anonymkode: c1796...cd3

Hadde det vært en «liten heads up» hadde det nok ikke blitt reagert på 😂 

Mener du «en liten heads up» som vi fikk under pandemien, der barn og unge ble holdt hjemme fra skole, fritidsaktiviteter, og som har ført til en enorm økning i psykiske problemer, som ikke tas unna fordi psykiatrien er presset til randen? Hjelper det virkelig å skremme livet av dem igjen? Vi har råd til å sende 75 milliarder til Ukraina, vi har også da fint råd til å takle litt ekstremvær. 

Anonymkode: 132e0...148

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

ja, sant? "Før i tida" var det jo alltid kysten som fikk gjennomgå. Eller er det bare min subjektive oppfatning? 

Anonymkode: 7f3ac...bb3

Det er noe i det. 

Anonymkode: 33714...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hadde det vært en «liten heads up» hadde det nok ikke blitt reagert på 😂 

Mener du «en liten heads up» som vi fikk under pandemien, der barn og unge ble holdt hjemme fra skole, fritidsaktiviteter, og som har ført til en enorm økning i psykiske problemer, som ikke tas unna fordi psykiatrien er presset til randen? Hjelper det virkelig å skremme livet av dem igjen? Vi har råd til å sende 75 milliarder til Ukraina, vi har også da fint råd til å takle litt ekstremvær. 

Anonymkode: 132e0...148

De barna/ungdommene/voksne som fikk problemer av koronaen hadde åpenbart problemer fra før og ville havnet i psykiatrien uansett. 

Anonymkode: 0e0ae...f76

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De barna/ungdommene/voksne som fikk problemer av koronaen hadde åpenbart problemer fra før og ville havnet i psykiatrien uansett. 

Anonymkode: 0e0ae...f76

Barn og ungdom er i en sårbar fase, du trenger ikke å lete lenge etter forskning om hva en slik isolasjon som mange opplevde kan gjøre med menneskesinnet. Det er absolutt kritikkverdig måten media håndterte pandemien med endeløs skremselspropaganda. Det samme med konstante oppdateringer fra krigen i Ukraina, og nå været. 
 

Helt innafor å gi en heads up og komme med råd, men i enkelte aviser grenser det til krisemaksimering og dommedagsprofetier for tiden. For å få flest mulig klikk.

Anonymkode: 6cc11...5ab

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg var i Oslo sentrum når det var "farevarsel" på nyhetene om et regnskyll som skulle komme i byen på 90-tallet. Da det begynte å regne gikk jeg inn på et kjøpesenter og tok en kaffe. Halvtime senere var regnværet ferdig og en kunne bevege seg ute igjen. Denne lille halvtimen fikk mye tid på de nasjonale nyhetene senere på kvelden.

For en som vokste opp med søvest-kuling og 24/7 regnvær mesteparten av året på kysten av nordvestlandet var hele greia absurd og latterlig. Tar farevarsel med en spade salt...

Anonymkode: 25815...f61

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv værmeldingen på BBC poengterte at det ville komme veldig veldig veldig mye nedbør sammen med vind her på indre Østlandet. Klimaendringer helt klart, og det må vi bare tilpasse oss. 

Vi har flytta alt som var mulig opp fra kjellergulvet og fjernet ting som kunne ta skade av regn eller bli tatt av vinden ute. 

Anonymkode: 951b6...c0d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Husker jeg var i Oslo sentrum når det var "farevarsel" på nyhetene om et regnskyll som skulle komme i byen på 90-tallet. Da det begynte å regne gikk jeg inn på et kjøpesenter og tok en kaffe. Halvtime senere var regnværet ferdig og en kunne bevege seg ute igjen. Denne lille halvtimen fikk mye tid på de nasjonale nyhetene senere på kvelden.

For en som vokste opp med søvest-kuling og 24/7 regnvær mesteparten av året på kysten av nordvestlandet var hele greia absurd og latterlig. Tar farevarsel med en spade salt...

Anonymkode: 25815...f61

Det kan jo ikke sammenlignes. 

Jeg er også vokst opp med sørvest-kuling og regn på kysten av nordvestlandet, og jeg vet at konsekvensene av 30 mm regn og stiv kuling på Smøla ikke kan sammenlignes med konsekvensene 30 mm regn og stiv kuling kan bli i Kristiansund, eller på landsbygda utenfor Oslo.  Og det  igjen kan ikke sammenlignes med konsekvensene det samme har i Oslo sentrum. 

Anonymkode: a948f...21a

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner ikke hvordan det kan bli så nye regn på Østlandet, jeg lar meg jo stadig fortelle at Østlandet er «syden» og det er utelukkende strålende sol og 28+ grader der fra april og ut september 🤔 

Det skal ramme her og, men det blir neppe så ille så de melder, og for vår del går det nok helt fint. Jeg har vannpumpe 🤭

 

Anonymkode: fe283...8d8

Det er svært uvanlig at det er dårlig vær på østlandet. Men vi får en runde i my og ne. Problemet her er at naturen er ikke så mye vant til vær. Så det tar raskt skade, veldig fort. Feks det skal lite vind til, før skogen ligger flat kontra trær på vestlandet som er vant til mer vind.

For bare en uke siden ca hadde vi ras her. Pluss et ar cm med hagl Noe jeg knapt har opplevd på mine 50 år.

Jorden er svært mettet med vann fra før, så jeg kjenner på litt uro denne gangen. Sist var vel i 2011. Men da kom mye raskt og ble borte raskt. Da var det tørt fra før, endel lokalt store skader. Denne gangen  skal det bate i to tre dager på en allerde vann mettet  jord.

Keg bor i en bratt bakke. Men det er stort sett kampestein i grunnen. Naboen bor på leire. Så jeg håper alle husene her står på torsdag 

Anonymkode: 7ee70...872

  • Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noen som vet om det finnes en vær-ticker eller live oppdatering noe sted? Om man kan følge med hvordan det bygger seg opp og kommer inn over Norge? En drone man kan koble seg til? Skulle vært interessant å være ørn nå

Anonymkode: 7f3ac...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå tatt mine forholdsregler. Ryddet hagen i dag, alle lekene til ungene er satt inn og opp i høyden, plantene mine har jeg flyttet inn så de ikke skal drukne og jeg har vært i kjelleren og satt ting på gulvet opp i hyller. Jeg har også sjekket at avløp og sluk er i orden så vannet får rent bort. Hvorfor ta sjansen på at ting ikke blir så ille, så er plutselig alt ødelagt - når det tok meg en halvtime av en ellers rolig søndag på å forberede meg. 
Bor forøvrig midt i det rødeste røde, så er godt forberedt på en våt mandag. 

Anonymkode: a6c7e...46e

  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bli det kraftigste på 25 år . .  Altså ikke noe klimarelatert. Merk også "Kan".

Ellers er "Hans" ikke noe navn på et uvær. Da kan det ikke være rare greiene

Skikkelige ekstremvær er kvinner alle sammen. Våte og ville når de kommer . . .

Endret av senior
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har nå tatt mine forholdsregler. Ryddet hagen i dag, alle lekene til ungene er satt inn og opp i høyden, plantene mine har jeg flyttet inn så de ikke skal drukne og jeg har vært i kjelleren og satt ting på gulvet opp i hyller. Jeg har også sjekket at avløp og sluk er i orden så vannet får rent bort. Hvorfor ta sjansen på at ting ikke blir så ille, så er plutselig alt ødelagt - når det tok meg en halvtime av en ellers rolig søndag på å forberede meg. 
Bor forøvrig midt i det rødeste røde, så er godt forberedt på en våt mandag. 

Anonymkode: a6c7e...46e

Kan legge til at vi er ekstremt bortskjemt med dårlig vær. Aldri opplevd en skikkelig storm, bortsett fra da jeg var i USA og opplevde en tornado. I sommer har vi ikke engang hatt skikkelig tordenvær, var en dag hvor vi hørte det brumma litt også kom det ikke noe mer. Går alltid rundt oss.   Det har regna stort sett hele juli, så jeg er drittlei denne sommeren uansett.

Anonymkode: a6c7e...46e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er vel greit å få en liten heads up? Også får vi bare være glad hvis det ikke blir så ille? 

Anonymkode: c1796...cd3

En liten heads up?😄 Holder det ikke å ta en titt på værmeldingen? Ja, det kan bli mye regn et par dager. Det ser alle som forstår en normal, enkel værmelding.

Anonymkode: cd9cd...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at kanskje togene blir stengt, da gjelder vel kanskje det flyavganger også da. Tenker på rullebanene og vinden. Vet ikke... Blir spennende og se..

Anonymkode: 21d6f...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke det blir enorme oversvømmelser rundt Glomma osv, slik som for ca 10 år siden, der hus og infrastruktur går tapt. Så mye vann på kort tid kan fort bli prekært.

Ikke sikkert det blir slett like ille i Oslo der jeg bor, men sikkert mange kjellere på Østlandet som blir våte de nærmeste dagene.

Vi går krysse fingrene for at det går relativt bra. Mer ekstremvær er en del av den nye normalen, dessverre, pga klimakrisen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har da innboforsikring som dekker evt ting og annet som blir ødelagt av vann? Jeg gidder ikke flytte alt mulig opp fra kjelleren. Unntak er bunader

Anonymkode: 85624...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dekkes det også dersom du har blitt advart fra alle mulige instanser, men har ignorert advarselen/ikke tatt forholdsregler? 

Anonymkode: 7f3ac...bb3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikringsselskapene kjører sikkert trumfkortet "force de majeure" uansett, for å komme unna mest mulig. Men selvsagt fornuftig å ta litt forhåndsregler for ting man er redd skal bli ødelagt.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farevarsel er vel og bra — og nyttig.

«KAN BLI VERSTE I MANNS MINNE» i krigstyper på vg er kun for å hause opp og skremme.

Anonymkode: 661e2...635

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...